Viimasest sanditamas kรคimisest on mul mรถรถdas enam kui kรผmme aastat. Traditsioonid aga ei ole elujรตulised, kui neid kellelegi teisele edasi ei รตpeta. Ei saa ju lasta halloweenil meie tavadest vรตitu saada! Nii vรตtsin sel aastal kรคtte ja lรคksin lastega marti jooksma.
Kui lastele umbes nรคdal enne mardilaupรคeva teatasin, et me lรคhme marti jooksma ja ma pรคrast kirjutan sellest, hรตiskas vรคiksem tรผtar Emma rรตรตmust ja teatas, et tema tahab kindlasti hunt olla, kuna ta oskab vรคga hรคsti ulguda. Kรผsimusele, kas ta mรตnda laulu vรตi tantsu ka oskab, vastas laps, et ei, tema on lihtsalt hunt ja kรตik. Suurem tรผdruk Eliise hakkas plaanist kuuldes aga hoopis nutma ja teatas, et tema keeldub kategooriliselt marti jooksmast. Selgus, et pรตhjus peitub eelmises aastas, kui ta koos sรตbrannadega kรคis jooksmas ja sai vaid kaks รตuna. Ohkasin, mรตeldes selle peale, kui suur tรถรถ mul ees seisab.
Kelleks end riietada?
Ma tรคnan รตnne, et selleks aastaks oli kokku pandud vรคga informatiivne sandistamisele suunatud lehekรผlg mardipaev.com, kust ideesid koguda. Registreerisin meid kolme รคra ja kuna midagi paremat pรคhe ei turgatanud, saime endale nimeks RaKoMa, ehk Rapla Kolm Marti. Pรคrast registreerimist potsatas postkasti ka โHakkame santima!โ festivali Lรครคne maakonna mardipรคeva kuraatori Jaan Sudaki kiri koos mardipรคevakombestiku ankeetkรผsitlusega. Kogutud pรคrimus rรคndab edasi Eesti Rahvaluule Arhiivi.
Mardipรคevaks ettevalmistusi tehes oli esimene kรผsimus, milliseks tegelaskujuks me end maskeerima peaks. Peale mardiisa ja mardiema vรตib martide perekonda kuuluda nรคiteks karu, sokud, hobune, kotimees, raha-ajaja, sabakeerutaja, pillimees, toonekurg, hani ja kroogutill. See viimane tรคhistab kohalikku krokodilli.
Lisaks saab end maskeerida mรตne ameti esindajaks, nรคiteks kaardimoor, madrus, korstnapรผhkija ja tohter. Laulmise ega tantsimisega ei ole ma vรคga sinasรตber, nii et kaardimoori amet tundus mulle sobivat, kuna tarokaardid on mul kodus olemas.
Riietuse suhtes andis lehekรผlg soovituse kรผlastada Sรตbralt Sรตbrale poodi, kus eraldi leiunurk mardiriietuseks olemas. Leidsingi enamiku vajaminevast just sealt poest, kuigi mitte sellest leiunurgast.
Emma hundikostรผรผmi jaoks leidsin karvase vesti ja lรคki-lรคki, Eliise otsustas pรคrast riidest kitarri leidmist pillimeheks kehastuda. Endale suur seelik, taskutega sall ja kรผbar ning kaardimoor oligi peaaegu valmis. Vรตrdlemisi viimase hetkeni ei suutnud ma otsustada, kas nรคgu รคra vรคrvida vรตi kanda maski. Kuna รตigeid nรคovรคrve kodus pole, otsustasin maski kasuks, mis sai kรผll vรตrdlemisi rohmakalt ja kiiresti tehtud. Ei andnud vรตrreldagi hoolega tehtud hundimaskiga, mille รตhtu varem Emmale lasteaias kandmiseks kaasa tegin. Kinnitasin enda maski kรผlge veel ka lรตngu, nii et peale mardiema, kaardimoori ja kotivana (moonakott oli mu kรคes) sain ma end ka habemega naiseks nimetada. Eliise aga keeldus igasugusest maskeeringust, piisas sonist ja sallist. Moosisin mis ma moosisin, kuid selle valiku juurde ta jรคi.
Peale meie kolme oli meil tegelikult รผks kaaslane veel. Traditsiooniliselt on martidel kaasas kรคinud mardihani, aga meie kaaslaseks sai pingviin. Eks olnud me ju kaugelt maalt tulnud ja miks mitte endaga mรตni eksootilisem tegelane kaasa vรตtta. Kui kroogutill vรตib olla, siis miks mitte ka pingviin. Mardiriideid ostes jรคi kรผll see pingviin lapsele kohe silma, kuid millegipรคrast jรคi see esimese hooga ostmata. Nii et jรคrgmine pรคev tuli spetsiaalselt selleks veel tagasi minna.

Kas รผldse lรคhemegi sanditama?
Kรตige keerulisem oli vรคlja mรตelda, millised oskused on need, mida me martidena esitleme. Laste peale ma vรคga lootma ei saanud jรครคda, kuna olen varemgi nรคinud, kuidas algne vaimustus mรตnest esinemisest asendub hรคbelikkusega ja paneb suu รผldse lukku. Seetรตttu panin pรตhirรตhu tarokaartide ladumisele ja mรตistatustele. Viimaste jaoks lappasin ikka tรผkk aega erinevaid folklooriga seotud lehekรผlgi. Valisin vรคlja sellised, mille vastused oleksid vรตimalikult lihtsad. Ei tahtnud hakata kรผsima mรตistatust, mille vastus on midagi sellist, mida enam ei kasutata.
Enamasti osati pรคris hรคsti kรผsimustele vastata, eriti kui natukene vihjeid anda, kuid kรผsimusele, mis on nii รตrn, et isegi tema nime รผtlemine teeb selle katki, ei osanud keegi รตigesti vasta. Vastus on vaikus.
Lisaks oli meil kaasa vรตetud vรคike purk รตnnetoovate lausetega ja riisi, et seda maha puistates pererahvale ikka tervist, รตnne ja kรตike muud vajalikku tuua.
Eelnevalt olin kokku leppinud, millistesse peredesse mardisanti jooksma minna vรตib. Seda pรตhjusel, et lastele ei jรครคks pรตhimรตtteliselt esimese sanditamise jรคrel ebameeldivat tunnet mรตne mitteavaneva ukse pรคrast. Uurisin ka sanditamise lehel end siinkandis registreerinute andmeid, kuid nende hulgas ei olnud รผhtegi sellist, kelle asukoht oleks olnud piisavalt lรคhedal.

Ettevalmistus on kรตige olulisem
Terve reedese pรคeva tundsin, kuidas minusse hakkab aina enam lavanรคrv sisse tulema. Sellist รคrevust tundsin ilmselt viimati siis, kui koolinรคidendis punamรผtsikese vanaema pidin mรคngima. Kirjutasin veel enda jaoks vรคlja ainsa mardilaulu sรตnad, mida me Eliisega poole laulu ulatuses peast teadsime. On kรผll vรคga pรตnevaid erinevaid mardilaule, kuid nende รตpetamist ja รตppimist oleks ma pidanud alustama umbes kuu varem.
Umbes pool tundi enne plaanitud vรคljasรตitu tekkis aga olukord, kus kummalgi lapsel ei olnud tuju marti jooksma minna, suurem lรคks korraks magamagi. Mรตneks hetkeks tuli tรคielik ahastus peale, et kuidas me jรคtame minemata, ma olen meid ju kirja pannud ja lubanud sellest kirjutada. Lasin suuremal lapsel puhata ja nรคitasin Emmale senikaua รตppevideosid sellest, mida mardid tegema peavad. See aitas lรตpuks รตige meeleolu loomisele kaasa ja selleks ajaks, kui ta riidesse sain, oli ka Eliise tuju parem.
Kokku kรคisime lรคbi neli peret, kaks Raplas ja kaks Kodilas. Sรตites mรตtlesin selle peale, et polegi kunagi sanditamiseks nii kaugele sรตitnud. Ega rohkem kodusid ja kaugemale minekut olekski lapsed vรคlja kannatanud.
Meid lasti muidu veel enne sisse, kui oma laulu lรตpuni olime laulnud, aga viimases kodus tuli sissesaamiseks telefon vรคlja otsida ja mรคrku anda, et kolme mardi varbad hakkavad juba pรคriselt kรผlmetama.
Mu kartused laste esinemise suhtes osutusid tรตeks ja nende repertuaar jรคi terve รตhtu jooksul napiks. Eliise oli kรผll vรคlja mรตelnud รผhe vรคikese laulu, kuid รตhtu edenedes muutus Emma รผha hรคbelikumaks ja peale ulgumise ei kostnud tema suust midagi ja sedagi vaid ukse taga sissesaamist oodates. Pรคrast ta kรผll tunnistas mulle, et ta oleks nรตus olnud esinema siis, kui me oleks lรคinud mรตne tema lasteaiakaaslase juurde santi jooksma.
Saagiga, mis koosnes kommidest, รตuntest ja mandariinidest, jรคid lapsed rahule. Kui uurisin, mis neile enim sanditamise juures meeldis, sain vastuseks, et enda maskeerimine kellekski teiseks.
Kui mรตelda, mida oleks saanud paremini teha, oleks olnud mรตistlikum minna suurema seltskonnaga. Niimoodi oleks suurem tรตenรคosus, et kui kellelgi lavakramp tekib, keegi ikka mรตne laulu, tantsu vรตi mรคngu teeb. Rohkem tuleks end jรคrgmiseks korraks kurssi viia vanaaegsete kommetega ja ehk mรตelda mingi tรคnapรคevane vimka neile juurde.
Alles koju jรตudes taipasin, et nii mรตnigi rituaal ununes tรคitsa รคra ja รผhtegi mรคngu ei jรตudnud ka teha. Parajalt hรคdas olime nii mina kui ka Emma oma maskidega, nii et teinekord on mรตistlikum nรคgu รคra vรคrvida. Kokkuvรตtvalt vรตib รถelda, et sanditamine on miski, milleks tuleb korralikult valmistuda.



