Vana-Vigala tehnika- ja teeninduskool on õppekvaliteedi tõstmise eesmärgil soetanud kaks uut simulaatorit, mis on meie kutsekoolides ainulaadsed. Samuti on Vana-Vigalas võimalik õppida aerograafiat.
Projekti „Autoerialade praktilise õppe kvaliteedi tõstmine Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskoolis” eesmärk on toetada Eesti elukestva õppe strateegia 2020 eesmärkide elluviimist nii muutuva õpikäsituse rakendamisel, õpilaste digipädevuse ja õpetajate erialaste digioskuste arendamisel kui ka õppe kujundamisel töömaailma vajadusele vastavaks. Sel eesmärgil soetati ka simulaatorid, mille ostuks saadi toetust Euroopa Sotsiaalfondi meetmest „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt”.
Üks neist moodsatest simulaatoritest on Arc + keevitussimulaator, mida meie fotograaf ka katsetada sai. Tegemist on Euroopas ainulaadse treeningvahendiga, mis imiteerib keevitust väga täpselt. Peale selle, et selle masinaga saab kätte õige kalde ja käehoiaku ning sellel on kolm erinevat taset, on see masin omasuguste seas parem, kuna tal puudub magnetväli, mis võib näiteks südamestimulaatorit mõjutada. Ohutu on ta ka selles suhtes, et keevitamisel ei lenda muidu tavapäraseid sädemeid ja ta ei kuumene.
Tavaliselt on keevitussimulaatorid mõeldud rohkem messidel näitamiseks, aga Vana-Vigalas on tegemist tõsise õppevahendiga, mis annab suurt kasu nii elektri, metalli kui ka gaasi kokkuhoiuna. Kuid koolile seda masinat soetades oli arendus- ja projektijuhi Ülle Rämo sõnul nende üks soove, et sellega saaks ka messidel käia. Ja see masin mahub kergesti kohvrisse, masina jalad saab võtta teise kätte ning ülesseadmine võtab ehk veerand tunnikest.
Teine uus masin on TTK-s auto värvimise simulaator VirtualPaint. Seda tutvustasid kohapeal autoremondierialade osakonna juhtivõpetaja Neeme Noppel ja kooli koostööpartneri Paintlines OÜ esindaja Andre Kalmus, kelle kaudu simulaator koolile üldse saadigi. Kalmus sõnas, et selle simulaatoriga saab esmase kogemuse ja tunnetuse kätte. Kui õpilane kohe reaalse autodetaili kallale lasta, tuleks see kooli jaoks palju kulukam.
Masin ise ei olnud muidugi odav, kuid selle peal saab lõputult harjutada. Kalmus on ise kümme aastat autovärvimisega tegelenud ja kuigi alguses ta kahtles selle masina suhtes, on ta nüüdseks arvamusel, et tegemist on väga ägeda asjaga. Masin laseb valida erinevate kruntide, värvide, pindade ja pinnavormide vahel. P
ärast näitab arvuti värvidega, kui hästi detail värvitud on. Roheline tähistab hästivärvitud kohta, sinise puhul on värvi vähe saanud, punane on märk liigsest värvist ja must tähendab, et värvi lausa voolab.
Noppel sõnas, et esimesed kümme korda ongi tulemus kehv ja siis hakkab vaikselt tunnetus tulema. Õpilase jaoks võimaldab see masin selgeks saada kolm olulist asja: distantsi, ülekatte ja kauguse. Selline masin tekitab õpilastes ka hasarti, kui parameetrites võistlema hakatakse.
Aerograafiat saab kasutada mujalgi kui autodel
Neljapäeva pärastlõunal on TTK-s nüüd aerograafiatund, kus õpitakse pisikese värvipüstoliga värvima. Kuigi esmapilgul tundub tehnika lihtne, on püstoliga sirget ja peenikest joont saada ikka päris keeruline. Ja see liigutus on selle tehnika juures üks olulisemaid. Õpetab Victoria Kurtyukova, kelle sõnul on ta näinud, kuidas suuri töid tehes võtab nii mõnelgi sirget peenikest joont tehes käe värisema, kui seda liigutust pole kohe alguses käppa saadud. Ise on ta seda ala Peterburis õppinud ja annab kursust ka Tallinnas.
Selle valdkonna inimest õpetama leida on ääretult keeruline. TTK-l õnnestus Kurtyukova õpetama saada tänu juhusele – teda soovitas üks endine õpilane. Õnneks ei ole Vigala Tallinnast nii kaugel ka ning Kurtyukova oli nõus siinseid huvilisi õpetama. Praegu on nendeks huvilisteks seitse õpilast, pluss Noppel, Rämo ja Kalmus.
Aerograafia tehnikat saab aga peale autode ja mootorsõidukite kasutada ka mujal, näiteks tortide, küüne- või kehamaalingute juures.
Kurtyukova ise on öelnud, et selleks, et saada visuaalselt väga head kujundit, ei pea kunstivaistu või head kätt olema. Kunstitaju võib küll kasuks tulla, kuid on ka olukordi, kui töökojast aerograafia tundi tulevad poisid on palju enesekindlamad kui kunstiandega inimene, kes hakkab ülemõtlema.
Aerograafia saamine TTK-sse võttis päris mitu aastat aega, kuid nüüd on asi niikaugel, et järgmisest sügisest tahab Noppel saada selle ka automaalrite õppekavasse valikainena. Selleks ajaks võib tekkida küll vajadus õppeklassi midagi juurde hankida, kasvõi lisavalgustust, kuid koerast on siiski üle saadud.