Tรตnis Tรตnisson
Huvitav, kas keegi oskab tรคpselt รถelda, mitu arengukava on viimase 29 aasta jooksul Rapla maakonnale tehtud. Mulle meenub praegu, et รผhe jรคrjekordse kava koostamise รผritus algas aastal 2012. Osalesin selleks kokku kutsutud maakonna kultuurimรคlestiste kaitse teemarรผhmas. Tegemist oli asjatundliku seltskonnaga, kuhu kuulusid esindajad kรตigist maakonna muuseumitest ja lisaks veel mitmeid tรตsiselt vรตetavaid kultuuriinimesi.
Minu mรคrkmikud kinnitavad, et kรคisime paari-kolmekuuliste vahedega koos veel ka 2013. aastal. Meie tegevust juhtis vรคga kohusetundlikult tookordne maavalitsuse kultuuritรถรถ peaspetsialist Age Tekku. Mรคletan, et kaalusime praktiliselt kรตike, mida vรตis paigutada kultuurimรคlestiste pealkirja alla ja komistasime eranditult igal koosolekul selle otsa, et Rapla maakonnas ei olnud maakonnamuuseumit, kus vastava ettevalmistusega inimesed oleksid saanud anda kompetentset nรตu.
Ma ei tea, kuidas teistel, aga minul tekkis tookord nende arutelude jรคrel kรผll veendumus, et lรตpuks ometi jรตuame kogu maakonda hรตlmava muuseumi asutamiseni. Paraku kustus see naiivne lootus juba meie viimasel koosolekul, kui kahe aasta pikkust tรถรถd oli tulnud vastu vรตtma tervikliku arengukava kokkupanemise eest vastutanud maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja รlo Peets. Suhtumine oli selline, et loota ei olnud enam midagi. Sisetunne ei petnud.
Miks meile maakonnamuuseum?
See on lihtne kรผsimus, millele on paljud targad inimesed juba korduvalt vastanud. Vรคga lihtsustatult vรตiks eesmรคrgi kokku vรตtta alljรคrgnevalt.
Loomulikult on muuseumit vaja meie enda maakonna ajaloo, siin elanud inimeste, nendest jรครคnud kultuuripรคrandi, siinse looduse ning neid valdkondi kajastavate materjalide kogumiseks, uurimiseks, sรคilitamiseks ning iseenesest mรตista ka eksponeerimiseks. Rapla maakonnal sellist mรคluasutust ei ole, aga vajadus selle jรคrele on muutunud iga aastaga aina tungivamaks.
Velise Sillaotsa muuseum on deklareerinud, et kannab endas Mรคrjamaa ja Vigala kihelkonna inimeste ning aja lugu ning on samas keskendunud suures ulatuses Velise piirkonnale.
Jรคrvakandi klaasimuuseum on loodud kitsalt Jรคrvakandi mineviku ja klaasivabriku hiilgeaja, loomulikult ka sellega seotud inimeste lugude jรครคdvustamiseks ja tutvustamiseks.
Mahtra talurahvamuuseumi peamine huvi on loomisest peale olnud seotud Juuru kihelkonna ja sealse talurahva eluga. Mingil ajal pรผรผti sellele liita ka rajoonimuuseumi funktsioone, kuid vรคga suur ruumikitsikus, ilmselt siiski ka motivatsioonipuudus, ei andnud vรตimalusi selle รผlesande realiseerimiseks.
Hageri muuseum on pรผhendunud apteegiajaloole, kuid on vรตtnud sรคilitamiseks vastu ka lรคhiรผmbruse minevikku tutvustavaid materjale.
See on see, mis meil on ja selle รผle pole pรตhjust nuriseda. Vรตiks isegi รถelda, et enamik maakonnast on mรคluasutustega kaetud, ainult Rapla ja Kehtna vald on ennast mรคluta jรคtnud. Aga ka Rapla maakonna lugu ei vรตtaks รผkski praegu olemasolevatest muuseumitest tervikuna enda jutustada.
รtlesin, et Rapla minevik on unustuse hรตlma jรคetud. Kui pรคris tรคpne olla, siis tuleb tunnistada, et mรตningaid mรคrke pรผรผust aega salvestada on siiski ka siin. Sellised omanรคolised mรคlukandjad on mรตned pingid: Andres Ehini pink raamatukogu juures, Toivo Kurmeti pink Rapla keskvรคljakul (mis peaks jรคtkuvalt kandma Hollivuudi nime, sest rumal on oma mineviku iseรคralikke vimkasid hรคbeneda) ja Hugo Lepnurme 100. sรผnniaastapรคevaks Rapla kiriku juurde ehitatud pink.
Veel on kaks rรครคkivat pead kultuurikeskuse ees ja Mรคrt Tiru bรผst pangamaja juures jรตe รครคres. Mรคrkimist vรครคrivad muidugi ka mรตned nimelised toad kultuurikeskuses: Raimond Valgre, Linda Rausi ja Rudolf Veinbergi tuba, Jaan Rรผtmanni galerii… See kรตik vรตiks olla kauniks muuseumi juurde suunavaks uvertรผรผriks.
Miks muuseumisse?
Esiletรตstetud nimed vajavad lahtirรครคkimist, et kes on kes ja miks on talle tuba pรผhendatud ning kuidas haakub ta kogu รผlejรครคnud maakondliku taustaga. Vaevalt on seda vรตimalik teha รผksteisest eemal paiknevates tubades. Aga ka toad vajavad nimele vastavat sisu. Kรตige lรคhemal sellele oli (vรตi on ka praegu veel?) Linda tuba. Nรผรผd, kus kultuurikeskus sai uue kohviku, on hea arenguvรตimaluse saanud kindlasti ka Rรผtmanni galerii. Sobiliku sisuta on ilmselt endiselt Valgre tuba, mis vรตinuks olla oma nime ja seinu katvate tapeetide jรคrgi kena muusikasalong. Tรถรถtute nรตustamine vรตi ettevรตtlusnรตupidamised sinna ei sobi. Pรคris selge ei ole ka see (vรคhemalt laiemale avalikkusele), millist rolli hakkab tรคitma Veinbergi tuba.
Kรตike eelรถeldut ei tohiks vรตtta kui kriitikat. Tegelikult on see ju ilus, et kultuurikeskus on pรผรผdnud kuidagi kohalike suurmeeste-naiste mรคlestust jรครคdvustada. Nii vรตiks see ka jรครคda. Kuid silmas tuleks pidada, et kรตigile, kes mรคletamist vรครคrivad, tubasid Raplas ei jรคtku. Pealegi ei piisa alati ka pelgalt tahvlikesest seinal, et inimese tegude tegelikku suurust hinnata, selleks tuleb ta paigutada konteksti, ehk teisisรตnu oma aega teiste samal ajal elanud ja toimetanud inimeste hulka. Seal saaks ta tegelikult sรคrada.
Kultuurikeskus ei ole muuseum
Seda oleks isegi kurjast tahta. Iga kingsepp jรครคgu oma liistude juurde. Kordan veel kord: see, et Rapla kultuurijuhid vรครคrtustavad mรถรถdunud aegu, teeb neile au. Ja see, et Raplas ei ole ikka veel muuseumit, teeb hรคbi kohalikele poliitikutele.
Meil puudub mรคluasutus, kuhu saaks koguda kรตike, mis puudutab Rapla kihelkonda ja eraldi Rapla rajooni ajajรคrku ning maakonna arengut. See asutus peab olema maakonnakeskuses, muid vรตimalusi lihtsalt ei ole. Aga sellest รผksinda ei piisa.
2012 ja 2013 koos kรคinud kultuurimรคlestiste kaitse teemarรผhm sedastas vรคga selgelt, et me teame รผsna hรคsti sellest, mis toimus meie praeguses eluruumis enne 20. sajandit, sealt edasi hakkab mรคlupilt aga รคhmastuma. Lรคhiminevikku, seda, mis jรครคb 20 vรตi 30 aasta taha, mรคletame tegelikult juba vรคga juhuslikult ja rajooni sรผndi ning lรตppu ja maakonna loomist ning kรคimavedamist teab samuti vaid vรคike hulk inimesi.
Muide, Raplamaa koguteose teise kรถite ebaรตnnestumise taga on ka just see, et aeg, mida kirjeldada pรผรผti, on tegelikult lรคbi uurimata ja kaardistamata. Varasemast ajast oleme esile tรตstnud mรตned juhuslikud nimed: sรตjaeelsest ajast Veinbergi ja Rรผtmanni, sรตjajรคrgsest ajast Rausi ja Valgre, taasiseseisvumise perioodist Tiru ning Kurmeti. Miks nemad? Sinna kรตrvale vรตib ju paigutada kรผmneid teisi nimesid ja kรผsida, mille poolest nemad halvemad on. Seda kรตike saaks teha aga ainult muuseum.
Millist muuseumi me vajame ja kus see vรตiks asuda?
Rapla vallas vรตiks nimetada mitmeid hooneid, mis selleks sobivad. Kรตige sobilikum, Okta Centrum, seisab juba mรตnda aega tรผhjalt ja laguneb. Kusjuures tegemist on kogu maailmas tรคhelepanu pรคlvinud arhitektuuriobjektiga, mille hรคving tooks hulgaga negatiivset kuulsust. Seal oleks kohta tรถรถtubadeks, hoidlateks, vรคljapanekuruumideks ja konverentside korraldamiseks. Kรตik vajaliku saaks paigutada รผhe katuse alla. Aga selleks, et muuseumi kรคivitada, vajame professionaalset vastava ettevalmistusega kaadrit. Asjaarmastajatel jรคtkuks kรผll รตhinat, kuid sellest รผksinda ei piisa.
Meil on sellega kiire, sest pรตlvkondade vahetus viib koos lahkuvate inimestega ka mรคlu. Kas me teame, mis on saanud Ester Kulagina arhiivist, kus on Evi Mahoni arhiiv, kui palju on Heino Toomtalu arhiivist uurijate kรคeulatuses… See on vaid osa materjalidest, millest saaks uut muuseumi alustada.



