ArvamusEesti ja Euroopa on teelahkmel

Eesti ja Euroopa on teelahkmel

Urmas Paet

Euroopa pรตrkub jรคrjest sagedamini kolme uue riskiga, mis mรตjutavad Euroopa edasist kรคitumist ja otsuseid. Need on Venemaa pidev tegevus liberaalse รผhiskonnakorralduse nรตrgestamiseks ja destabiliseerimiseks, Hiina majandusliku vรตimsuse pidev kasv, mis on omandamas ka muid joonai, nรคiteks julgeolekulisi, ning USA praeguse juhtkonna muutunud hoiakud Euroopa suhtes ning kindlustunde vรคhenemine ka USA strateegilise julgeolekugarantii osas Euroopale, mis on pรผsinud nii alates II maailmasรตja lรตpust.

Nende faktorite koosmรตju seab Euroopa ette tรตsise vรคljakutse, kuidas tagada oma julgeolekut ja konkurentsivรตimekust. Seetรตttu on Euroopa tuleviku osas vรคga olulised ka mai lรตpus toimuvad Euroopa Parlamendi valimised ja selle tulemused, mis mรครคravad Euroopa-sisesed jรตujooned jรคrgnevateks aastateks.
Esmane konfliktikoht Euroopas endas on nende vahel, kes nรคevad Euroopa vรตimalust pingestuvas rahvusvahelises konkurentsis hakkama saada ainult nii, et Euroopa hoiab kokku ning tagab tugeva Euroopa-sisese koostรถรถ ning Euroopa Liidu. Vastasjoonel on need poliitilised jรตud, kes soovivad Euroopa Liidu lagunemist ning seda, et Euroopa riigid vaatavad siis igaรผks eraldi, kuidas nad edaspidi rahvusvahelises konkurentsis ning maailma suurjรตudude surve all hakkama saavad.
Eesti seisukohalt vaadates on Euroopa riikide tรตhus koostรถรถ Euroopa Liidu raames siiski ainus tรตsiseltvรตetav tulevikuvรตimalus, et Hiina, Venemaa, ka India ja teiste jรตukeskuste survet Euroopa huvides tasakaalustada. Puudutab see siis Euroopa รผhisturu toimimist ja tugevdamist, inimeste, kaupade ja teenuste vaba liikumist Euroopa sees vรตi ka julgeoleku- ja kaitsekoostรถรถ tugevdamist nii Euroopa Liidu riikide kui ka EL-i ja NATO vahel. Lisaks Euroopa Liidu eelarveline solidaarsus nende riikidega, kes majanduslikku tuge vajavad, seal hulgas Eestiga.
Samas peab Euroopa oma huvide eest maailmas veelgi tugevamalt seisma. See puudutab nรคiteks vabakaubanduslepinguid kolmandate riikidega, aga ka Euroopa ettevรตtete konkurentsivรตimet maailmas. Pole mingi saladus, et nรคiteks kiirelt kasvav majanduslik suurvรตim Hiina ei mรคngi alati reeglite jรคrgi ega soovi oma turgu, sealhulgas riigihankeid avada rahvusvahelisele konkurentsile. Samas kui Euroopa on Hiina ettevรตtete suhtes palju leebem.

Reklaam:

See puudutab ka Euroopa konkurentsireegleid, mis on Euroopa ettevรตtete suhtes karmid ning annavad sellega ebaรตiglase eelise Euroopa-vรคliste riikide ettevรตtetele. Nรคiteks reeglid, mis kehtivad Euroopa energiaettevรตtetele ja mis ei kehti olulistele kolmandate riikide energiaettevรตtetele, kes on Euroopa Liidu riikides suured tegijad, nรคiteks Gazprom ja Nord Stream.
Ka lennunduses on riigiabireeglid Euroopa ettevรตtetele vรคga karmid, samas kui nad peavad konkureerima samal turul suurte Aasia ja Pรคrsia lahe riikide lennufirmadega, kus nendele samalaadseid piiranguid ei ole. Ja tulemused on kรคes – Euroopa lennuettevรตtted kaotavad turuosa.
Neid nรคiteid vรตib tuua veel palju, kus avatud globaalsel turul kahjustavad mitmed Euroopa Liidu regulatsioonid Euroopa ettevรตtete konkurentsitingimusi kolmandate riikide ettevรตtetega. Seega on jรคrgmise Euroopa Komisjoni koosseisu pรคevakavas kindlasti EL-i konkurentsireeglite รผlevaatamine, et Euroopa ettevรตtete rahvusvahelisi konkurentsivรตimalusi suurendada.
Samas jรครคb konkureerimine Hiina vรตi USA-ga igal juhul keeruliseks, sest รผhtset Euroopa riiki pole olemas ning maksimum, mida Euroopa teha saab, on pรผรผda EL-i liikmesriikide vahel kokku leppida vรตimalikult palju Euroopa huvides olevaid รผhiseid otsuseid. Lisaks ettevรตtlus- ja konkurentsireeglitele nรคiteks ka positsioonid ning sammud kaitse- ja julgeolekupoliitikas. EL-i รผhtne kaitse- ja julgeolekupoliitika on kรตigist รผhistest poliitikatest praegu nรตrgim, kuid Euroopa rahvusvahelise mรตju ja autoriteedi kasvatamiseks on ka selles valdkonnas vaja lรคhiaastatel sisulisi konkreetseid samme ja otsuseid.
Euroopa rolli suurus ja rahvusvaheline tรตhusus sรตltub nii Euroopa Liidu humanitaarsest tegevusest, ettevรตtete konkurentsivรตimest kui ka kaitse- ja julgeolekupoliitilisest vรตimekusest. Samuti kulub รคra naiivsuse vรคhendamine nii Hiina kui ka Venemaa Euroopa-suunaliste ambitsioonide osas.
Seega seisab Euroopa Liidul ees oma seesmiste regulatsioonide uuendamine, et olla rahvusvaheliselt konkurentsivรตimelisem ning uute valdkondade nagu kaitse- ja julgeolekupoliitika arendamine, et lisada Euroopa nn pehmetele rahvusvahelistele hoobadele ka jรตulisem pool. See kรตik on vajalik nii Euroopa kui terviku, aga ka iga liikmesriigi, sealhulgas Eesti huvides, sest paraku pole ka suurimad EL-i liikmesriigid รผksi Hiina, USA, Venemaa ja ka teiste maailma suurjรตududega majanduslikult ja/vรตi julgeolekuliselt piisavalt konkurentsivรตimelised. Seda rolli saab edukalt tรคita ja oma riikide ning inimeste huve kaitsta vaid Euroopa tervikuna, kui ta tegutseb รผhtselt, et teisi maailma jรตukeskusi tasakaalustada.
Seda kรตike tuleb silmas pidada ka Euroopa ja Eesti edasist kรคekรคiku mรครคravate eelseisvate valikute tegemisel. Muuhulgas eelseisvatel Euroopa Parlamendi valimistel.

1 kommentaar

1 Kommentaar
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare
Toomas
14. dets. 2024 15:01

Tรคielik plรคma, teist lauset pole mรตtet moodustada see oleks selle jura komplimendiks ja julgustuseks.