Inge Pรตlma, Tรตnis Tรตnisson
Lรคinud kolmapรคeval oli toimetuses Heiki Hepner, kes alates aprilli lรตpust on XIV Riigikogu liige โ รผle mitme aasta on maakonnal oma esindaja Eesti kรตrgeimas vรตimuorganis. รhtlasi on ta Raplamaa Omavalitsuste Liidu esimees ning Kohila vallavolikogu liige.
Meie vestlus algas sellega, et ROL-i esimehena on Heiki Hepner tegelenud Omniva kojukande probleemidega. Selle teemaga jรคtkab ta nรผรผd Riigikogus. Seda enam, et suvi on puhkuste aeg ning puhata tahavad ka postitรถรถtajad. Postiringid on aga optimeerimisega nii suureks lรคinud, et teisel postikulleril on vรคga raske lisaks oma ringile veel puhkava kolleegi tรถรถd teha.
Hepner leiab, et Omniva tรถรถkorraldus sรตltub natuke ka ministeeriumist ja sellest, โkui palju sa seda [tรถรถkorraldust] optimeerid ja dividende vรคlja vรตtadโ.
Eelarve kรผsimused on Riigikogu otsustada.
See on tรตsi. Riigieelarve strateegia pรตhimรตtted on olnud koalitsioonis รผks pรตhilisi arutelusid. Tรคna on seis selline, et osa raha liigub reservi. Ei vรคhenenud kaitsekulud, teadusele minev raha โ ta kรผll ei liikunud ka 1 protsendile lรคhemale. Teistes valdkondades tuleb leida sisemist ressurssi, mis peaks liikuma reservi. Eks eelnev valitsus on suurendanud ka pรผsikulusid, mis tรคhendab, et iga jรคrgneva aastaga pead ka neid maksma. Siia kรคivad pensionid, riigitรถรถtajate palgad.
Teen igal juhul kรตik selleks, et kellelgi ei tekiks mรตtet vรคhendada maakonnas eluliselt oluliste asutuste kohalolekut โ politsei, pรครคsteamet. Vรตib tekkida selline ahvatlus, et raha on justkui vรคhe, tahaks nagu palkasid tรตsta, tรตmbame veel midagi kokku. See ei ole aktsepteeritav. Tรคna ei ole midagi sellist otsustatud, aga aruteluteemadest pole รผkski laualt kadunud. Eks augusti lรตpuks, septembri alguseks peaks tehtama uus prognoos ja siis hakatakse eelarvet tรคpsemalt tegema ja selguvad need vรตimalused.
Koalitsioonierakonnad tahavad vรตimaluste piires palkasid ikkagi tรตsta, aga see on ka pรคris selge, et jooksvaid kulutusi ei saa kindlasti laenu abil teha. See oli eelarvestrateegia juures samuti arutelu objektiks.
See on elementaarne, iga ettevรตtja teab seda, et jooksvateks kuludeks laenu ei vรตeta.
Jah, aga riikide puhul see igakord ei maksa (naerab). Riigi- ja vallaeelarve pรตhialused on natuke erinevad, aga รผldprintsiibid โฆ Tรคna tehakse suur osa investeeringutest valdades laenu abil ja see on tรคiesti mรตistlik. Laenuraha on odav ja on ka mรตningane inflatsioon, nii et saad pikas perspektiivis teha asju odavamalt, kui ise raha kogudes.
Kuidas kokkuhoiu eesmรคrk mรตjutab omavalitsuste tulubaasi?
Sellest ei ole juttu olnud, et seal peaks kokku tรตmbama. Seda ka ei ole, et vรคhendataks tulumaksuprotsenti. Ma olen tรคiesti veendunud, et kui ka keegi sellise ideega vรคlja tuleks, ei leiaks see heakskiitu. Ka tasandusfondi vรคhendamisest ei ole juttu olnud. Kรผsimus on, kas see vรตiks kasvada. Ma arvan, et see kavandatud kasvu protsent vรตib muutuda. Kolmandaks on teederahad, mis minu arvates on hรคsti olulised. Ei ole juttu olnud, et need vรคheneksid. Aga vajadused on palju-palju suuremad. Meie soovime, et see raha vรตiks pigem kasvada. Arutelu on veel ees ja see on murekoht.
Neljandaks on nn toetusfond, sinna tulevad toimetulekutoetused, รตpetajate palgaraha jne. Tรคna on rรครคgitud, et baas allapoole ei lรคhe, palkasid ei vรคhendata, aga jรคlle, รตpetajad ootavad tegelikult palgatรตusu. Ma ei oska รถelda, kui palju vรตi kas see รผldse tรตuseb. See on kรผsimรคrgi all, aga ootame augusti lรตpu รคra. Eelarve on praegu ikkagi vรคga oraste peal ja hรคsti รผldiste numbritega.
Sinu Riigikogu liikme kogemus on veel hรคsti lรผhike. Kui palju saab Riigikogus รคra teha oma piirkonna heaks, maakonna heaks?
Tegelikult on kahte tรผรผpi tegevused. Saad mรตjutada oma fraktsiooni kaudu ja praegu koalitsioonis on see vรตimalus selgelt suurem. Saad teha komisjonis, sest reeglina kรคib sisuline tรถรถ neis kahes, suures saalis vormistatakse otsuseid. Siis on, mina nimetan seda mitteformaalseks tegevuseks, nn toetusgrupid, kus sa saad probleeme pรผstitada erakondadeรผleselt. Personaalne suhtlus ministrite, erinevate ametitega. Kui oled ise aktiivne mรตnda kรผsimust รผles tรตstma ja see ebamugavust tekitab, siis on lootust, et lahendus tekib.
Tรตsi, kui ma rรครคgin maakonna vรตi valdade kontekstis, siis selliseid teemasid on vรคhe, mis on pรคris unikaalsed. Mis on Kohila vรตi Rapla, Mรคrjamaa vรตi Kehtna jaoks hea, on reeglina ka teiste valdade jaoks hea. Olgu see teederahastus vรตi tulubaasi tรตstmine vรตi mingite meetmete kehtestamine. Riigikogu liikmena on lihtsam probleemi tรตstatada ja pรครคsed kergemini lรคhedale neile, kes on suutelised seda lahendama.
Olen ka otsinud vรตimalusi ja suhelnud vรคga erinevatel tasemetel sel teemal, kas รตnnestuks veel riigiasutusi Raplasse tuua. Nรคis, kuidas lรคheb riigiteede rahastamise pikaajaliste plaanidega. Tรคna on Tallinna-Rapla maantee sealt sootuks vรคlja jรคetud, seda pole isegi aastaks 2030 sees. Ma saan teha ettepanekuid, aga ma ei saa รถelda, et minu ettepanekul on lรตplik kaal, kuid selle mรตju on suurem kui omavalitsusliidul.
Kas see annab ka kaalu juurde, et oled erakonna รผks aseesimees?
Ma arvan, et natuke annab. Meil erakonnas ongi aseesimeeste rollid niimoodi jagatud, et Urmas Reinsalu on valitsusdelegatsiooni juht ja minu roll on maaelu, kohalikud omavalitsused, regionaalareng.
รks asi, mis on Eesti regionaalarengu vรคga Tallinna-keskseks teinud, on see, et ettevรตtlusel on kasulik olla Tallinnas ja Harjumaal. Kas on arutatud vรตimalusi, kuidas tuua ettevรตtlust vรคljapoole?
Neid variante on arutatud, aga administratiivselt on seda suhteliselt keeruline teha. No on arutatud maksupoliitika mingite meetmete rakendamist. Tรคna oleks reaalselt vรตimalik kasutada ainult tulumaksu poolt, aga ettevรตtte tulumaksu meil ei ole. Tรคnane koalitsioon, mulle tundub, maksude peale selles kontekstis ei lรคhe. On vรตimalik teatud infrastruktuuri arendusega proovida seda suunata.
รhest kรผljest on meil suur tรถรถjรตupuudus, teisest kรผljest me teame, et Virumaal on tรถรถta jรครคmas suur hulk inimesi. Need ei ole miinimumpalga saajad. Nad saavad ikka poolteist Eesti keskmist palka ja paari tuhande euro kanti. Nad teevad muidugi rasket tรถรถd, aga ikkagi. Seal on riigi kontekstis vรคljakutse. Ahvatlus on tuua nad Tallinnasse, aga meie inimene pole aldis kohalt รคra liikuma ja teisalt me tahaksime, et inimesel oleks ka maal tรถรถd, Virumaal ja Lรครคne-Eestis ja Kagu-Eestis.
Mulle tundub, et tรคna on see ikkagi infrastruktuuri ja vรตimaluste loomisega seotud. Raplamaal oleme RAEK-iga neid teemasid arutanud ja RAEK on olnud รผsna tubli, aga ega neid ettevรตtteid vรคga lihtsalt ikkagi ei tule. Ja ega me ise ka kรตiki vรตimalusi ideaalselt pole รคra kasutanud. Piirkondliku konkurentsivรตime programmi vahendid on osaliselt kasutamata.
Teistpidi, need maakonna arengu toetuseks tulnud summad on hรคbematult vรคikesed ja sellega suurt arenguhรผpet kuskil maakonnas ikkagi ei tee. Seda enam, et vรคhemalt esialgu on seda plaanitud kรผllaltki bรผrokraatlikuks teha.
Regionaalarengu kohta on kรผll strateegia Eesti 2035+, aga millised on reaalsed tegevused?
See on hรคsti รผldine praegu. Seda Eesti 2035+ kรคidi meil tutvustamas ja seal ei ole praegu vรคga selgeid plaane taga. See on ka kรผllaltki algjรคrgus. Paraku vรตi รตnneks on Eesti Euroopa Liidu fondidest netosaaja. 2020 saab periood lรคbi, mingid sabad tulevad sealt veel รผle, aga iseenesest on 2021-22 madalperiood. 2023 lรคheb uuesti lahti ja selles osas tรคna veel riik arutab ja vaidleb Euroopa Liiduga. Eesmรคrk on ikkagi omaosalust natuke alla saada. Praegu on vaidlus, mis on see rahamaht, mida meie peame panema. Ja teine suurem arutelu vรตi vaidluse koht on pรตllumajandustoetused. Kui palju suudaksime seda hektaripรตhist toetust meie pรตllumeestele saada Euroopa Liidu keskmisele lรคhemale. Aga kuidas me riigis hakkame seda [raha] jagama, siin ei ole tรคpsed prioriteedid sugugi lukku pandud. Mรตtted on algjรคrgus.
Regionaalpoliitikat mรครคrab suuresti see, milline on tipp-poliitikute koosseis. See formeerub lรคbi valimisringkondade. Sellest on รผsna palju rรครคgitud, nรผรผd tuli Keskerakond oma ettepanekutega vรคlja. Mis sa arvad sellest, et Rapla panna kokku Lรครคnemaa ja saartega? Kas me vรตidaksime sellest?
Ma ei oska รผtelda. Minu jaoks ei oleks see isiklikult halb, ma olen Haapsalus sรผndinud, aga kui mรตtlen Raplamaale tervikuna… See piirkond – saared, Lรครคnemaa – on tรคnagi vรคga erineva identiteediga, neid ei รผhenda mitte รผks asi. No saared on mรตlemad mere peal ja enne pidi mรตlemale saarele saamiseks sรตitma lรคbi Lรครคnemaa, aga nรผรผd on รผks osa lรคinud kaduma. Nad on niivรตrd erinevad. Kui me Raplamaa juurde toome, ei muutu รผhtsemaks mitte midagi.
Vรตib juhtuda, et Raplamaa kaotab veel rohkem kui koos Harjumaaga.
Kaldun ka pigem seda meelt olema. See vajaks natuke sรผgavamat analรผรผsi. Piirkonnad ei tohiks ka vรคga vรคikeseks minna, vรตib-olla vรตiks Lรครคne-Harjumaa ja Raplamaa รผhendada, kui tahetakse piirkondi รผhtsemaks muuta. Ega Harjumaa ole ka รผhtne, on nii kirju kui lapitekk. Kuusalule ei lรคhe kopika eestki korda, mis Keilas toimub. On oma valla teatud identiteet ja รผlejรครคnu on Tallinnas, mitte nii et on vald ja on maakond. Sellepรคrast on Raplamaa palju paremas seisus.
Mul on รผlimalt kahju, et Juuru ei tulnud Kohila kรผlge, oleks tasakaalustanud just Rapla-keskset poolt, aga meie saame ka oma otsast aru, mis on Raplamaa tervikuna. Meil on teatud รผhine identiteet olemas. Kui me nรผรผd tรผkeldaksimeโฆ mina pigem jagaks Harjumaad. Siit vรตib mรตelda, kuhupoole nt Kose valla paneksime.
Mina isiklikult, ma arvan, pigem vรตidaksin sellest, kui Raplamaa oleks koos Lรครคnemaaga, aga me oleme geograafiliselt ikkagi pigem Pรตhja-Eesti, mitte Lรครคne-Eesti osa ja Raplamaa ilmselt ei vรตidaks sellest. Nรผรผd, kui ka Lihula รคra lรคks… Sellest on mul tรตsiselt kahju, aga rahvas nii otsustas ja รถeldakse ju, et demokraatia pole alati kรตige optimaalsem, aga paremat ei ole leiutatud.
Ega see Pรคrnule ka midagi juurde andnud.
Ei andnud! See on koht, kus oleks tulnud natuke mรตelda. Kui Pรคrnumaalt oleks tulnud mรตni kรผla Lรครคnemaale, oleks see Lรครคnemaad tugevdanud ja poleks viinud Lihulat Pรคrnust fรผรผsiliselt kaugemale. Praegu oli see Lรครคnemaa jaoks suur kaotus, aga Pรคrnumaa ka ei vรตitnud sellest.
See on umbes nagu Juuru ja Kohilaga.
Just, tรคpselt! Ma andsin endast parima, aga seal ei olnud isegi niivรตrd Rapla taga, vaid see tuli ministeeriumi tasemel. Seal oli kaks asja, kรตigepealt see, et Kaiu vajas fรผรผsilist sidet Raplaga ja selleks oleks olnud vaja Juuru vallast lรตunaosast need kรผlad eraldada, millel oli vรคga selge tรตmme Rapla linna poole. Aga รผtleme nii, et Juuru valla juhid olid kรผllaltki oportunistlikud haldusreformi suhtes. Minu arust nad ei teinud kรตige arukamaid otsuseid ei Juuru valla ega Rapla maakonna jaoks. Selle eest jรคi meil miljon eurot saamata, mida oleksime saanud panna nii Juuru kui ka Kohila valla arengusse ja teha suure hulga asju รคra. Kui globaalselt mรตelda, siis see oleks geograafiliselt tasakaalustanud sellist รผhele poole viltu olekut, oleks olnud รผlioluline Raplamaa kontekstis. Paratamatult, kui on lรคhedal selline suur omavalitsus nagu Tallinn, mis pakub kultuuri ja kaubandust, erinevaid teenuseid, siis ta tรตmbab inimesi sinnapoole.
Arutasime seda ikka palju ja palju ja mina tegin kรตik vรตimaliku, kohtusin erinevate inimestega erineval tasemel, ministrite, asekantslerite, Juuru valla inimestega, Jaansoniga, Endrega, aga nohโฆ Sellest on mul tegelikult kahju.
Millised on suhted koalitsiooni sees ja Riigikogus seestpoolt vaadatuna?
Ma arvan, et eks ta paistab vรคljapoole รผsna tรตetruult. Tรตsi, koalitsiooni sees, ma peaks รผtlema, on iseenesest suhteliselt konstruktiivne arutelu. Pole olnud sellist รผhe osapoole esinemist vรตi soleerimistโฆ
Martin Helme siiski jรคi silma oma soologa.
Jaa, sellest me vรตime ka natuke rรครคkida. EKRE osas ma รผtleksingi, et seal on kaks poolt. Kรตigepealt, kui oled opositsioonis, siis sa pead ikka mรตtlema, mida รผtled ja kuidas kรคitud, sest รผhel hetkel vรตid sa olla koalitsioonis ja siis sulle tuletatakse seda meelde, kuidas sa opositsioonis oled kรคitunud. See ahendab sinu otsustusvรตimalusi. Teine on see, et nad on olnud nii tugevalt opositsioonis, et koalitsiooni รผletulek vรตtab retoorikas natuke aega. Nad oma vรคljaรผtlemiste ja sรตnumite kommunikeerimisega ei ole pรคrisโฆ Mina niimoodi ei รผtleks, isegi siis ei รผtleks, kui Isamaa peaks opositsiooni langema, mis tรคnase Riigikogu kohtade jaotuse juures on tรคiesti vรตimalik, kui Reformierakond ja Keskerakond koalitsiooni teevad.
Kuna EKRE-l koalitsiooni tulles puudus ka kogemus, siis nad vรตib-olla ikkagi ei tunneta, mida sisuline koostรถรถ tรคhendab. See puudutab seda viimast kรคitumist. Olen ise Euroopa Liidu asjade komisjonis. Kui Martin Helme komisjonis kรคis, asendas mind Raivo Tamm. Ta on vรคliskomisjoni liige ja ajaressursi optimaalseks jaotamiseks on meil kokku lepitud, et me temaga katame seda kahasse. Viimastel koosolekutel olen mina osalenud. Komisjoni materjalidest on nรคha, et tรตepoolest ei ole mustvalgel kirjas seda 85 protsenti, millele viidatakse.
Samas ma tรคiesti usun peaministrit, et ta neljasilmavestluses รผtles, et tรตenรคoliselt tulevad erandjuhtumid arutusele ja me oleme sellistel positsioonidel. Mul ei ole pรตhjust peaministrit mitte usaldada. Mis nรคitab vรคhest kรผpsust, on see, et kui sa jรครคd ikka tรคiesti รผksinda, siis on pรตhjust mรตtelda, kas midagi lรคks valesti. Kรผllap on see kirjutamata reegel, et kui riik peab hรครคletama Euroopa Liidus millegi vastu vรตi jรครคb eriarvamusele ja seda pole eelnevalt kooskรตlastatud, siis kรคib tรคiendav kooskรตlastamine. Vรตetakse pool tundi aega ja rรครคgitakse peaministri vรตi vastavate valitsuskoalitsiooni liikmetega teema รผle ja kooskรตlastatakse seisukoht.
Opositsioonis on muidugi mรตnus paugutada, ilma et peaks รผldse mรตtlema.
See vรตib ka nรคidata, et EKRE polnud รผldse valmis valitsusse tulema. Ta arvestas sellega, et jรครคb opositsiooni.
Vรตib-olla kรผll.
Kui suur autoriteet on รผldse peaminister selles valitsuses? Jรผrgen Ligi on muidugi teravate รผtlemiste poolest tuntudโฆ
See jutt, et Ratas on EKRE valitsuse peaminister, on jama. Eks neid รผtlusi on olnud ka varasemates valitsustes, kus รผks osapool teisele vastandub. Tรคna on selle taga, miks see nii vรคrvikalt vรคlja paistab, ka Reformierakonna รครคretult ebaรตnnestunud valimisjรคrgne periood. Nad tegid valimistel suurepรคrase tulemuse, aga oma sellises…
…arrogantsusesโฆ
See on tรคiesti รตige sรตna. Nad tegid vรคga suure ettekirjutuse, kuidas me hakkame jรคrgmisel neljal aastal elama. Et meie รผtleme selle teile รคra ja siis te vรตite tulla meile partneriks. Tegelikult oleks see pidanud kรคima nii, et saame kokku ja rรครคgime lรคbi, meie oleme saanud sellised valimistulemused jne. Ka sellises ebakindlas kรคitumises, kord Isamaa ja sotsid, siis Keskerakond, ei hoidnud nad selget liini. Loomulikult Keskerakond tajus vรตimalust. Kaks erakonda รผldse said valitsust moodustada ja Keskerakond vรตttis selles mรตttes initsiatiivi. Suhtles EKRE-ga, ka Isamaaga.
Mina olin koosolekul, kus see arutelu meil oli. Meil oli mรตtlemist selle koalitsiooniga liitumise osas kรผll ja kรผll, aga รผldprintsiip oli see, et lihtne on olla opositsioonis. Koalitsioonis on alati keerulisem, sest pead arvestama ka teise partneriga. Mulle tundub, et EKRE-l puudub tรคna ka kogemus ja ma olen selles suhtes vรคga nรตus, et nad ei arvestanud sellega, et on juba koalitsiooni erakond.
Kokkuvรตttes on see vรคhendanud Jรผri Ratase autoriteeti. Ta ei olnud samuti selleks situatsiooniks valmis. Tema vastused on muutunud รครคrmiselt รผmmarguseks.
Eks temast vรตib aru saada ka selles mรตttes, et ta pรผรผab hoida seda koalitsiooni, kui Reformierakond ja ajakirjandus… Aga see ongi รผhiskonnas normaalse suhtlemise viis, et ajakirjandus peab vajadusel kรผsima teravaid kรผsimusi. On vรคga halb, kui รผks koalitsioonipartner kogu aeg teeb selliseidโฆ รtleme, Ratase jaoks on see halb aeg, sest ajakirjandus veeretab kogu aeg teravaid kรผsimusi ette ja nii hakkadki laveerima. Eks reitingutulemused on ka seda nรคidanud. Ma siiski arvan, et eestlaste osakaal isegi ei ole nii palju vรคhenenud, pigem on vene hรครคled lรคinud sotsidele ja Eesti200-le ja mingil mรครคral ka Reformierakonnale. Vene hรครคlte puhul on tรตenรคoliselt suur grupp praegu ka n-รถ riiulis ja ootab, mis saama hakkab.
Kui palju on Isamaas praegu reaalpoliitikat ja kui palju on sellist idealismi, nagu รผlalmainitud Raivo Tammel, kes tahab, et Eesti oleks Tartu rahu piirides?
Isamaas on alati olnud nii idealismi kui ka reaalpoliitikat. Ma arvan, et idealism ei ole iseenesest vรคga paha, see annab pikema visiooni erakonnale. Pรตhiline, et ei kaoks รคra reaalsustunne. Kui rรครคgime Tartu rahust, siis neid on peale Raivo Tamme teisigi, kes nii arvavad. Ka erakonna esimees on seda meelt ja ta on Riigikogus selgelt hรครคletanud [piirilepingu ratifitseerimise] vastu.
Pรตhjendus on see, et meie olukord on aastatega tegelikult nii palju muutunud. 1990-ndate lรตpus tegime tohutult suurt tรถรถd, et pรครคseda Euroopa Liitu ja NATO-sse ja selleks pidid meil mitte ainult olemas olema, vaid ka nรคima Venemaaga teatud kokkulepped, nii et see ei tooks EL-ile ja NATO-le kaasa mingit jama, sest keegi ei tea, kus see piir tรคpselt lรคheb. Me oleme 15 aastat olnud EL-is ja NATO-s ja tรคna on selline vajadus mรตnes mรตttes kadunud.
Peaks รผtlema, et Venemaa ei ole vรคga oluliselt oma suhtumist muutnud ei paremaks ega halvemaks, tema kรคitumine on kรผll muutunud oma naabrite suhtes pisut agressiivsemaks, kui mรตtleme Gruusiat vรตi Ukrainat, aga Eesti suhtes on hoiakโฆ no selline, et nii mรตnigi on seda vรตrrelnud Venemaa ja Jaapani suhetega. Seal pole ka toimivat piirilepingut, nad pole isegi rahu sรตlminud, on jรคtkuvalt vaherahu. Praegu nad suhtlevad ja pole probleemi…
Aga Kuriile pole Jaapan tagasi saanud.
Jah (naerab). Ja see ongi see poolโฆ Ma pigem rรครคgin siin รผhe loo. Meil kรคis kรผlas Taani kuninganna. Kรคisin ise ka Tallinnas, olid Taani lipud ja Eesti lipud kรตrvuti ja lรคbisegi. Tegin รผhe Facebooki postituse ja sinna tuli รผks kommentaar, et naljakas kรผll, eestlased said peksa, Dannebrogi said taanlased meie vabaduse kaotuse hinnaga ja nรผรผd meie siisโฆ Ja siis ma kirjutasin vastu, et รผhest kรผljest on tegemist ilusa legendiga, aga palju olulisem on selle asja juures, et kui Eestis oli iseseisvussรตda, siis taanlased aitasid, mehed olid siin kohal ja aitasid Kopenhaagenis sadamateenistusega. Taanlased ei tunnistanud Eesti okupeerimist, nad olid esimeste hulgas, kes meid taasiseseisvumise jรคrel tunnustasid.
Kui Venemaaga oleksid meil sellised suhted nagu Taaniga, siis ilmselt seda tรผรผpi kรผsimusi ei oleks ka. Venemaa pole teinud รผhtegi sammu siiapoole ja see tekitab inimestes trotsi. รhest kรผljest vรตib see olla idealism, aga nad ei ole meie ees vabandanud, ei ole tunnistanud kรผรผditamise kuritegusid, pigem รตigustanud sellega, et sรตja jalust tuli kahtlane element igaks juhuks รคra viia.
Venemaa jaoks ei ole vรคga suur probleem need kรผlad Eestile tagasi anda. Mis me siis nendega teeme? Kas sellele on mรตeldud?
Ei ole. (Vaikib pikalt) Seda kรผsimust on ka kรผsitud, aga teisalt, omal ajal ei olnud Paldiskis nii palju Eesti kodanikke, et oleks saanud omavalitsuse vรคlja kuulutada vรตi valimised lรคbi viia, pandi lihtsalt Keila linna kรผlge. Tรคna on Paldiski ometi Eesti riigi osa ja meil ei ole selles suhtes รผhtegi kahtlust. Ma arvan, et selle taha asi ei jรครค.
Teisalt, 1940. aasta juunipรถรถre viidi lรคbi peamiselt just Petseri-kandi ja Narva-taguste inimestega.
Jaa, neid sealt ikka tuli. Ega mul ei ole selle kohta valmis vastust.
Mis hรคda on nende Euroopa Liidu lippudega Riigikogu saalis?
Siin vรตiks tsiteerida klassikuid: kui mina Riigikokku jรตudsin, olid lipud juba kadunud (naerab). Kui ma tagantjรคrele mรตtlen, siis see on jรคlle see koht, kus Reformierakond tahtis ennast nรคidata – ega teda ausalt รถeldes ei huvitanud lippude tagasitoomine – ja EKRE kahetsusvรครคrselt vรตttis ka oma punktid. Minu meelest ei oleks tohtinud nii pรผha asjaga nagu meie riigilipp sellist palagani tekitada.
Kui Eesti astus Euroopa Liitu, oli Valges saalis minu meelest รผks Eesti lipp. Ma ei mรคleta, millal neist neli sai. Aga ei olnud Ansipi kogu peaministriks oleku ajal Euroopa Liidu lippe seal ja ei olnud valdava osa Rรตivase peaministriks oleku ajast. Kui Eesti hakkas saama Euroopa Liidu eesistujaks, siis ettevalmistava perioodi kรคigus toodi lipud saali. Ja minu meelest tehti vรคga รตigesti. Euroopa Liidu lipp on ju ilus ja mina ei ole mitte iialgi kahelnud Euroopa Liidu vajalikkuses Eesti riigi kontekstis. Eesti ei oleks tรคna seal, kui ei oleks Euroopa Liitu. Ma olen selles tรคiesti veendunud.
Samas ei ole need neli Eesti lippu Valges saalis sugugi vรคhem vรครคrtuslikud, kui seal oleks olnud kaks pluss kaks lippu. Aga sellest tehti Reformierakonna algatusel, mille EKRE mรตnuga vastu vรตttis, palagan, mis tegelikult ei olnud soliidne.



