RSKeeruline ja segane pensionireform

Keeruline ja segane pensionireform

Kadri Paju

Valitsuserakonnad leppisid augustis toimunud kohtumisel kokku, et Isamaa erakonna valimislubadus, pensionireform tuleb รผhes osas ja reguleerib nii teisest pensionisambast lahkumise kui ka kogutud raha vรคljamaksmise. Samuti lepiti kokku, et raha, mis vabaneb, kui inimesed lahkuvad teisest pensionisambast, kasutatakse pensionite erakorraliseks tรตstmiseks.

Isamaa erakonna ettepanek on, et inimestest saavad oma kogumispensioni peremehed ja neil on avaramad vรตimalused ise otsustada oma sรครคstude investeerimise ja kasutamise รผle.
Millised tagajรคrjed vรตivad kaasneda II samba vabatahtlikuks muutmisega, seda kรผsisime pensionifondide haldajatelt ning endiselt rahandusministrilt, reformierakondlasest Riigikogu liikmelt Aivar Sรตerdilt.
LHV Varahalduse juhi Vahur Vallistu sรตnul on raske nรคha muudatusettepanekutes positiivseid jooni. โ€žPraeguse pensionisรผsteemi peamine puudujรครคk on vรคhene raha sรผsteemis tervikuna ja sellest tulenevalt ka Eesti madalaim pensioni asendusmรครคr Euroopa Liidus ja kรตrgeim vaesusrisk vanaduspรตlves. Kavandatav reform ei vasta mitte kuidagi kรผsimusele, kuidas muuta sรผsteemi paremaks ning kuidas vรตimaldada tulevikus pensionรคridele parem elatustase,โ€ รผtleb Vallistu.
Ta ennustab, et reaalsuses vรตib reformi peamiseks kรคega katsutavaks tulemiks saada ajutine tarbimise kasv, kiirlaenude tasumine ning laekuvast tulumaksust ja vahest ka esimesse sambasse lisanduvatest vahenditest erakorralise pensionitรตusu ehk Keskerakonna peamise valimislubaduse tรคideviimine. Seda kรตike tulevaste pensionรคride ning nende seni kogutud vahendite arvelt.
Vallistu toob vรคlja ka negatiivse mรตju Eesti majandusele. โ€žPensionifondide investeeringud Eestisse, mis on justkui alles nรผรผd septembris jรตustunud viimaste muudatuste รผheks eesmรคrgiks, on edaspidiselt kas vรคlistatud vรตi tehakse neid vรคga piiratud mahus. Olukorras, kus puudub kindlus fondide mahu osas, ei saa pensionifondid enam teha (vรตi teevad vรคga valivalt) pikaajalisi investeeringuid siinsetesse ettevรตtetesse.โ€
Swedbank Investeerimisfondid AS-i juhatuse esimees Kristjan Tamla peab pensionisรผsteemi vรตimaliku muutmise mรตju vรคga suureks ja laialdaseks. โ€žSee omab mรตju nii Eesti tรคnasele majanduskeskkonnale kui ka Eesti inimeste tulevasele elatustasemele pensionieas. Seejuures vรตib erinevate mรตjude ulatus oluliselt varieeruda, sรตltuvalt sellest, millisel kujul pensionisรผsteemi muudatused tรคpselt lรคbi plaanitakse viia ja kuidas seda inimestele kommunikeeritakse.โ€
Aivar Sรตerd toob vรคlja selle, et Eesti pensionรคride vaesusrisk on Euroopa liidu suurim. โ€žPensionide suhe palkadesse on meil Euroopa madalamate hulgas. Juhul, kui niinimetatud teise samba reform teoks saab, suureneb tulevaste pensionรคride vaesusrisk veelgi. Selleks, et olukorda parandada, peabki pensionisรผsteemis olema mitu komponenti โ€“ riigi jooksvatest tuludest laekuv osa, ehk meil esimene sammas ja peale selle ka kohustuslik ja vabatahtlik pensioni kogumine. Kogumise osa tahetakse nรผรผd รคra lammutada.โ€

Reklaam:

Reformiga kaasnevad riskid

Kuidas mรตjutab otsus oma raha teisest sambast vรคlja vรตtta nende inimeste vara vรครคrtust, kes soovivad jรคtkata II sambasse kogumist ja kas on vรตimalik, et vara fondi jรคttes kaotab see rohkem vรครคrtust kui vรคlja vรตttes?
Kristjan Tamla รผtleb, et Swedbanki pensionifondid asusid vรตimalikeks muudatusteks valmistuma juba kevadel. โ€žEelkรตige oleme รผle vaadanud vรคhese likviidsusega investeeringuid โ€“ st ei tee neid varem planeeritud mahus. Meie jaoks on iga fondi (sh pensionifondi) juhtimise juures olulised eelkรตige 2 jรคrgmist aspekti: fondi juhtides pรผรผtakse klientide vara vรตimalikult palju kasvatada; fond peab alati olema suuteline tagastama klientidele nende investeeritud raha, kui kliendid seda soovivad. Arvame, et oleme vรตimalike pensionisรผsteemi muutuste korral mรตlema eesmรคrgi tรคitmiseks hรคsti valmis.โ€
Tamla sรตnul ei saa praegu, mil muudatuste detailide osas on veel palju ebaselgust, suure usaldusega vรตtta kรผsitluste tulemusi inimeste vรตimaliku kรคitumise kohta. โ€žNรคiteks, kas teadvustatakse, et raha vรคljavรตtmisel tuleb riigile tasuda tulumaks ning sellega seoses tรตenรคoliselt lisaks ka vรคiksema aastase maksuvaba tulu pealt tรคiendav tulumaks. Kui sambast raha vรคlja vรตtta, tuleb jรคrgmised 10 aastat kanda kogu sotsiaalmaks riigieelarvesse. Tรคna keskmist palka teeniva inimese puhul jรครคb nii 10 aastaga endale kogumata 10ย 217 eurot. Eeldades teatavat palgakasvu, siis veelgi enam.โ€
โ€žLoomulikult on raha vรคljavรตtmine teisest sambast fondivalitsejatele kahjulik ning seda eelkรตige seetรตttu, et edaspidine pikaajalise investeerimisstrateegia jรคlgimine, kohalikesse bรถrsivรคlistesse ettevรตtetesse investeerimine muutub oluliselt keerulisemaks,โ€ nendib Vahur Vallistu. Kuna eelnรตu detailid on veel suuresti lahtised, on tรคpset mรตju tema sรตnul keeruline hinnata. โ€žNii valitsemistasu kui ka vรตimekus teha bรถrsivรคliseid investeeringuid sรตltuvad suuresti fondide mahust ja on seega otseselt seotud teisest sambast lahkujate arvuga. Kindel on aga see, et edaspidi peavad fondid hoidma suuremas mahus likviidsust ning kui nรคiteks tuleb lauale mรตni suurem infrastruktuuriprojekt, kuhu fondid vรตiksid kogunenud raha investeerida, tuleb sellesse senisest oluliselt ettevaatlikumalt suhtuda.โ€
Vallistu sรตnul on sรครคstmine ja sรครคstude investeerimine pikaajalise mรตjuga projekt ning selle ennatlik lรตpetamine on lรตpptulemusele vรคga kahjulik. โ€žKes jรครคvad teise sambasse, saavad ka edaspidi investeerida iseenda kรตrgemasse pensionimรครคra ning raha kasvatada, kes lahkuvad, maksavad kinni iseenda tuleviku arvelt praegused valimislubadused.โ€
Ka Vallistu toob vรคlja, et need, kes raha II sambast vรคlja vรตtavad, maksavad esmalt olemasolevalt summalt tulumaksu, kannavad edasised seni isikustatud maksed riigieelarvesse praeguste kulude katteks ning jรครคvad lisaks ilma iga-aastasest tootlusest. โ€žRaha vรคljavรตtjatele tuleks sรผdamele panna, et nad jรครคvad edasiselt sรตltuma vaid esimesest sambast, kus vahendeid paratamatult rahvastiku vรคhenedes jรครคb proportsionaalselt vรคhemaks.โ€ Kui vรคlja vรตtta, siis soovitab ta vรคhemasti alternatiivselt sรครคsta vรตi investeerida, โ€žsest seni kogutu on ju mรตeldud parema vanaduspรตlve tagamiseksโ€.
Aivar Sรตerdi sรตnul nรคitab praegune pensionisamba lammutamine, et selliseid asju vรตib riigis juhtuda ka edaspidi. โ€žOn loodud pinnas selleks, et tulevikus ilmuvad vรคlja uued ideed. Nรคiteks vรตib mรตni populist lagedale tulla ideega, et miks peaksid just pensionifondid neid miljardeid eurosid kuskil vรคlismaa pankades keerutama. Investeeriks selle raha riigieelarve kaudu hoopis Eestisse. Vรตtaks selle raha hoopis laenuna riigieelarvesse, vรตib tulevikus mรตni populist mรตelda. Nii vรตib juhtuda, et tulevikus on teise samba pensionifondide investeeringute asemel pensionisambas vaid riigi vรตlakirjad. Nรคidet pole vaja kaugelt otsida. Tรถรถtuskindlustussรผsteem loodi meil ka sihtotstarbelise fondina. Mingil ajal aga toodi need reservid riigikassasse ja tรคnaseks on kogutud rahast alles vaid riismed. Tรถรถtukassa hoiupรตrsasse kogutud raha on lรคinud suures osas siseriikliku laenuna riigieelarve jooksvate kulude katteks.โ€
Sรตerdi sรตnul peaks suur osa pensionifondide investeeringutest olema pikaajalised, kuid reformi tulemusel peavad pensionifondid oma investeerimisยญporfellid รผmber kujundama ning valima pikemaajaliste ja suurema tootlusega projektide asemel vรคhem tootlikud, aga suurema likviidsusega varad. โ€žKui fondid hakkavad senisest rohkem investeerima nรคiteks noteeritud vรตlakirjadesse ja nรตudmiseni hoiustesse, siis tรคhendab see veel vรคiksemat pensionifondide tootlust kui seni.โ€
Enne eelnรตu avalikustamist jรครคb รผles veel terve rida kรผsimusi, nagu millised on haldustasud investeerimiskontol vรตi kas riik annab inimestele, kes pole investeerimisega kokku puutunud, nรตu, kuidas investeerida. Kas ja kuidas รผldse kindlustada Eestis vรครคrikat ja muretut รคraelamist pensionipรตlves?

**

Isamaa erakonna pรตhjendused

Reklaam:

Isamaa erakonna kodulehelt vรตib lugeda, et madalapalgalisi mรตjutab kogumispension suhteliselt vรคhe, kuna kogutav summa on pisike ega vรตimalda maksta olulist pensionilisa. Nt kui miinimumpalka saav inimene liitus 2002. aastal teise sambaga ja 2019. aasta jaanuarist pensionile jรคi, saab ta kokku vaid umbes 11 eurot pensioni rohkem kui ilma teise sambata. Endiselt ei paku รผkski kindlustusselts Eestis ka investeerimisriskiga pensionikindlustust, mis tรคhendab, et ka 20 aasta pรคrast on see summa sama suur, aga selle ostujรตud muidugi palju vรคiksem.
โ€žInimestele tuleb muidugi ausalt รถelda, et keskmiselt ei taga ei riiklik esimese samba pension ega teisest saadav pension tulevikus mingit head รคraelamist. Kui sa ei sรครคsta, investeeri ega muul moel tulevikuks ei valmistu, vaid kulutad kogu raha รคra, siis ongi sinu pension tulevikus teistest vรคiksem.โ€
โ€žSellepรคrast on รผldiselt mรตistlik osta omale eluase, mis tulevikus elamiskulusid vรคhendab, vรตi investeerida ettevรตtlusesse vรตi aktsiatesse, pensionifondidesse, mida pensionipรตlves on vรตimalik mรผรผa vรตi mis annavad dividenditulu. /–/ Samuti on mรตistlik saada lapsi, kes vanaduspรตlves toeks on. Vรคga individualistlik รผhiskond, kus lapsi sรผnnib vรคhe ja vanaduspรตlve kindlustamisel loodetakse riigile, pikemas vaates hรคsti ei toimi, sest kui lapsi ei sรผnni, pole piisavalt inimesi, kes tรถรถd teeks ja ka makse maksaks.โ€
โ€žIsamaa ettepanek annab inimestele vรตimaluse investeerida ka mujale kui tรคnased kohustuslikud pensionifondid, mille paljude tasud on endiselt kรตrged ning mille kuludest ligi pool on lรคinud reklaamile ning turundusele, nagu OECD on tรคhelepanu juhtinud. See ei tรคhenda, et inimesed peaksid tingimata ise investeerima. Igaรผks seda teha ei taha ega peagi. Kes soovib, saab ka senisel moel jรคtkata ega pea pensionifondi vahetama.โ€

**

Pensionifondide tootlusest

โ€žKรตik Eesti agressiivsed fondid on nรคidanud pikaajalist tootlust 4-5% juures.
Nรคitlikustavalt โ€“ praegu investeeritud 1000 eurot kasvab 5% aastase tootluse juures 10 aastaga 55%, 20 aastaga 153%, 40 aastaga 570%.โ€
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  Vahur Vallistu, LHV

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare