Liivi Aarma
Tallinna-Rapla teetrass on ajalooรผrikutes kirjas Raudalu maanteena, mis on teada juba muistse vabadusvรตitluse aegadest. Trassist kirjutas Paul Johansen (1933, lk 239) kui tรคhtsast kaubateest, viidates Balthasar Russowi kroonikale (58a), et juba 1220. aastal marsruudil Tallinn-Tรตdva-Kohila-Lohu oli sellele viidatud.
Tiheda liiklusega maanteest kรตneleb ka rรผรผtel Dรถnhoff Kalle 1457. aasta mรผรผgileping Taani kuninga Christian esimesega. Liivimaa rรผรผtel mรผรผs kuningale maha oma Sausti nรตmmel olnud kuus kรตrtsi ja kรผlad, nagu Padikรผla Paida Paydis, Lรคhtse Lechtes, รnnemรคe Onemecke, Harjaoja vรตi Harjuoja kรผla (18. sajandil paiknes seal Arjava kรตrts aastani 1852) Harionoy ning veel รผks ojaรครคrne kรผla, mis peaks olema Kurna Queronoya, siin kirjas aga kui Sudanoja Sudanoy.
Enamik kuuest kรตrtsist paiknes tolleaegse Raudalu maantee รครคres. Samas pole sรคilinud teetrassi รผksikasjalikke andmeid rootsi ajast, s.o 17. sajandi teisest poolest. Kartograaf Tรตnu Raid on korvanud raamatus โHarjumaa ristimine 1219-1220โ (2016 lk193) Raudalu trassi kirjalike teadete puudumist teetrassi endakรคelise visandijoonega, paigutades teejoone Nabala kloostrimรตisa kaardi vasakpoolsesse serva hoolimata sellest, et kaardil ei leidu รผhtegi Raudalu maantee mรคrgistuspunkti. Oma raamatus โEesti teedevรตrgu kujunemineโ (2005 lk 156) on ta kรผll kirjutanud, et Tallinna-Rapla teelรตigu vanuses pole kahtlusi, kuna Lรคti Henrik teatas sealtkaudu Raikkรผla kรคrjate paika jรตudmisest.
Mitmed varajased allikad mainivad Vรครคna jรตe รผlemjooksul paiknenud Tรตdva silda. Nรคitena toob Raid รผriku, kus Kohila omaniku poeg Hermann Tรตdยญwen eraldas 1438. aastal varem perekonnale kuulunud, kuid pรคrandiosana talle lรคinud Tรตdva kรผla ja maa Tรตdva silla juures. 1530. aastal on รผhe allika andmeil kulgenud tee Tรตdvalt รผle Kohila edasi Loonele. Tallinna linnaarhiivis sรคilitatakse 1542. aasta testamenti, milles jรคeti Tรตdยญva silla parandamiseks rahalisi vahendeid.
Samas ei รตnnestunud Tรตnu Raidil Rootsis Stockholmi arhiivides leida รผhtegi rootsiaegset teeskitsi, mistรตttu Tรตnu Raidil ei ole Raudalu maantee kohta detailset infot, nagu ka Tallinna-Pรคrnu trassi kohta. Viimase kohta teavitas ta info puudumisest (2005, lk 136), kuid Raudalu maantee kohta ta seda ei maini. Oma editsioonides ei ole Raid nimetanud Tallinna-Rapยญla maanteed kordagi peateeks, ometi on Raudalu maantee kirjas rootsiaegsete peateede nimistus. Tรคhtsamate teede hulgas puudub ka Paul Johansenil Rapla nimi (1933 lk 247), รคra mรคrkides kรผll teelรตiku Tรตdvalt Tallinna. Samas ei olnud tema uurimuse eesmรคrk rootsiaegsete teeolude kรคsitlemine, seda oodanuks kรผll Tรตnu Raidi kรคsitlustest.
Teede kohta ammutatakse informatsiooni enamasti kaardimaterjalilt, mis on koostatud ajalooliste pikkusmรตรตtude jรคrgi. Vanaaegsetel mรตรตtudel nagu tรคnapรคevalgi olid erinevate mahtude omavahelised suhted รผsna tรคpselt mรครคratletud. Teelรตikude kirjeldusandmed on antud sรผldade jรคrgi, kusjuures รผks sรผld vรตrdus kolme kรผรผnraga. Nagu eelmises รผlevaates oli mรคrgitud, oli Tallinna kรผรผnar 54 sentimeetrit ja sรผlla mรตรตduks seega 1,62 meetrit. Tallinna ajaloo teises kรถites on arvestatud kรผรผnraks 53 sentimeetrit ja sรผlla pikkuseks 1,6 meetrit (II lk 297).
Tallinna-Rapla rootsiaegse peatee tรคpsema kulgemise kohta napib tรคnapรคeval infot ja seda kohe esimestest teelรตikudest alates. Esimese lรตigu puhul on probleemiks rootsiaegse Sausti mรตisa kaardimaterjali puudumine. Rootsiaegne Kurna mรตisa kaart sisaldab mรตisakeskuse geograafiat ja Nabala tee รผmbrust, kuid neist lรครคne poole jรครคnud Raudalu maantee osa on kaardistamata. รksikasjalikke andmeid sisaldavas 1689. aasta Eestimaa adrarevisjonis ei ole รผhtegi rida Kurna ega Sausti mรตisate kohta. Andmete nappusel, vรตi siis lausa puudumisel on uurijad teetrassi kirjeldanud erinevalt.
Tee alguse kohta kirjutas Tรตnu Raid (2005 lk 153), et tee lรคks Tallinna lรคhedalt Tondi kรตrtsist lรตunasse, ida poolt Pรครคskรผla ja Mรคnniku raba (tรคnapรคeval suuresti Raku ja Mรคnniku tehisjรคrved. L. Aarma). 1660. aastast sรคilinud rootsiaegsel kaardil on kรผll Raudalu maantee maha mรคrgitud, kuid tegemist on puuduliku ja ebatรคpse infoga, mida ei saa usaldada.
Eelmises liiklemisteede artiklis toodud 1688. aasta kaardilt selgub, et Rapla maanteega รผhiselt on alguse saanud Tallinna-Pรคrnu, aga ka Haapsalu teetrass. รhine algus lรคhtus Harju vรตi Karjavรคravast, kulges vรคljaspool Tallinna linnamรผรผre lรคbi Tรตnismรคe eeslinna, sealt edasi mitmest Tallinna raehรคrra mรตisast ja kรตrtsist mรถรถda. Esimesed olid linnahรคrrade Stippeli ja Thomas Haecksi mรตisad-kรตrtsid, nende valduste juures eraldus trassist Haapsalu maantee. Jรคrgmiste linnahรคrrade – Heinrich Lantingu, Peter Rahlingu ja Dietrich Wit/te mรตisatest ja kรตrtsidest mรถรถda kulges Pรคrnu ja Rapla รผhine tee Tondi Dunten kรตrtsini Dunten Krog. Samas paiknes trassist kaugemal raeperekonna Dunte mรตis. Tondi kรตrtsi juures oli uus hargnemine. Seega hargnes rootsiaegne peatee Tondil kaheks tรผkk maad linnale lรคhemal vรตrreldes tรคnapรคevasega. Pรคrnu maantee kulges sealt Nรตmmeni, s.o Mรคgedevahe Meggedewahe kรตrtsini ja Raudalu maantee suundus omaette teena รlemiste jรคrve poole ja sealt jรคrvega paralleelselt lรตunasse, mille esimene kรตrts oli 18. sajandi lรตpul Liiva kรตrts (Mellini atlas). Veel on Mellini atlases nรคha 18. sajandi lรตpul Jรคrvel Vanaristi kรตrtsi juures Pรคrnu maanteest eraldunud tee, mis suundus Saku mรตisa kaudu Hagerisse.
Kahjuks on Tallinna linna ajaloo esimeses kรถites (2019 lk 97) seda hargnemist arvatud keskaegseks, sest seal on kirjutatud, et Pรคrnu suund viis โTรตnismรคe ja Tondi kaudu Jรคrvele, kus hargnes Viljandi maanteeโ. Ilmselt toetuti Tรตnu Raidile, kes on arvanud isegi, et Tallinna-Tartu maantee algus oli รผhises trassis Pรคrnu maanteega (2005 lk 179).
Tegelikult on rootsiaegsetel kaartidel Tartu maantee algus linna sees kohe liikunud teispoole รlemiste jรคrve, seal on tee jรครคnud tรคnapรคevalgi samale trassile. Raudalu maantee algas aga veel 18. sajandi lรตpulgi Tondi kรตrtsi juurest, mida tunnistab Mellini atlaski. Lรคbi liivavรคljade jรตudis tee Kurna Kurnal mรตisa alla tรคnapรคevase Liiva asumi alal. Sealt edasi รlemiste jรคrvega parallelselt jรตudis tee lรคbi metsastatud ala Kurna mรตisa Raudalu kรตrtsini Raudorakrog, Raudarro.
Rootsiaegsed maamรตรตtjad on koostanud 1697. aastal kaardi รlemiste jรคrvega paralleelselt kulgenud tollase Raudalu maatee ja kรตrtsi kohta. Raudalu kohanimena on tollastes allikates kirjas kรตrtsi kohta, mitte kรผla ega hajatalu kohta. Mรตned sajad meetrid enne kรตrtsi on รผles tรคhendatud Sadula karstioja (vahelduvalt maapealne ja maa-alune skiftwoy/a/) ja siis Raudalu kรตrts. Oma 600 meetrit edasi Tallinnast Rapla poole on รคra mรคrgitud Raudalu vana kรตrtsikoht. Siin ilmnebki tรตsiasi, et ajalooliselt on Raudalu kรตrts mitmeid kordi oma asupaika vahetanud. Eks ole seegi รผks tรตend selle kohta, kuivรตrd ohtlik asustusele oli selle paiknemine peatee, resp. sรตjatee รครคres. Tรตnu Raid kirjutas, et tรคnapรคeva Raudalu juures on Nabala teerist (2005 lk 179). Rootsiaegsete kaartide andmetel ei hargnenud siis veel Raudalu kรตrtsi juurest รผhtegi teed, ning seega ajalooline Raudalu kรตrts ei paiknenud Nabala teeristis. Alles 18. sajandi lรตpu Mellini kaardil on Raudalu kรตrts asukohas, kust hargnes tollane Nabala tee.
Tallinna-Rapla teetrass oli 15 teelรตiguna mรตisate vahel jaotatud.
Esimene lรตik kulges kolme mรตisa valdustes. Kurna mรตisale kuulunud Liiva alalt jooksis tee lรคbi metsa Raudalu kรตrtsi juurde, lรคbis Raudalu vana kรตrtsikoha Krugstette ning jรตudis Haaviku Hawiko vรคikejรคrve รครคres asunud Haaviku kรตrtsini. Selle kรตrtsi kohta on 1697. aastast pรคrit kaart – Hawiko krog. Kaardi รผlaosas on nรคha Raudalu teest Nabala tee hargnemine. Seejรคrel jรตudis maantee metsaselt alalt lรครคnepoolsele soisele alale, kus lรตuna poole jรคid kaks vรคikejรคrve – Haaviku ja Must. Kรตrts paiknes tee รครคres idapool Haaviku jรคrve, samale poole jรคid ka kaks kรตrgendikku – Kuusiku ja Kivitiku mรคgi. Haaviku kรตrts tรถรถtas 19. sajandil juba Tammetalu kรตrtsi nime all.
Kaardi allosas Kurna valduste piiril jรตudis tee Sausti mรตisa valdusesse, kus รผsna lรคhedal Aaviku kรตrtsile paiknes Sausti mรตisa Kรตvera oja รครคres Kรตvera kรตrts Kawre. Sealt viis tee รผle Tรตdva jรตe (Vรครคna) Saku mรตisa Tรตdยญva kรตrtsini, kus lรตppes esimene lรตik. Hoolduskohustus lasus Keila kihelkonna Saku mรตisal ja selle mรตisnikul Adam Hastferil. Maantee oli auklik ja jรตesild lagunenud. Mรตisal tuli parandada 842 meetrit (520 sรผlda) maasilda. Samas vajas Tรตdva jรตesild 39 meetri (24 sรผlda) ulatuses parandamist. Jรตesilla tegemine oli samastatud 240 sรผlla maasilla parandamisega. Kokku oli arvestatud 1,2 kilomeetrit (740 sรผlda) parandada.
Taani hindamisraamatus olid Jรผri kihelkonna all kirjas 10-adramaane Kurna kรผla Quernoiae (mis peaks tรคhistama Kurna oja kรผla, kuhu juba 1384 oli mรตis asutatud) ja tema kรตrval asunud hilisema Sausti mรตisa (esmamainimine 1453) kรผlad: 4-adramaane Lรคhtse Lateis, 6-adramaane Paida kรผla Padikรผla Pattas ja 5-adramaane Sausti Sauthel. Taani hindamisraamatus kirjas olnud kรผlade esmamainimist saab kรคsitleda nende ajaloolise algusena, samas annavad veelgi varasemast asustusest tunnistust paljud muistised ja arheoloogilised leiud.
Lisada saab, et Kurna mรตisa territooriumil tรถรถtasid 17. sajandil lisaks Raudalu teele veel Nabala tee รครคrsed kaks kรตrtsi – Loo ja Harju-oja. 19. sajandil olid asutatud Sausti mรตisa uued kรตrtsid, nende hulgas Valge Luige kรตrts Weisse Schwan.
Teine teelรตik kulges Saku mรตisa valdustes, suundudes Saku mรตisale kuulunud Tรตdvajรตe kรผlakรตrtsist mรถรถda Lokuta pere talust Lokodaperre, Kajama ajaloolist teed pidi kรตrgemal maaharjal (mรตlemale poole jรคid soised alad) Tรตdva kรผlla. Seega kulges rootsiaegne teetrass tรคnapรคeva sirgjoonelisemast teest tรคiesti erinevalt. Maasilda tuli teelรตigul parandada 356 meetrit (220 sรผlda), aga ka 5 meetrit (3 sรผlda) Angerja oja silda Toyschen-Koysche Bach. Jรตesilla jรคrel oli veel parandada 16 meetrit (10 sรผlda) maasilda. Teelรตik oli auklik ja lagunenud. Hoolduskohustus oli sรตlmitud Hageri kihelkonna Tohisoo mรตisaga.
Taani hindamisraamatus on kirjas 15-adramaane Tรตdva Tedau kรผla, mis ajalooliselt kuulus Hageri kihelkonda. Esialgu kuulus Tรตdva kรผla Kohila maavalduses Tรถdwenite Teddewin perekonnale. Vanimat Tรตdva mรตisarajatist on 1438. aastal nimetatud kaitstud, tarastatud paigana Tรตdva kรผla juures – dat hage tho Todwen. 1499. aastal oli Tรตdva mรตisa asupaigaks naaberkรผla – kรผmneadramaane Kajamaa Kayenmecky. Mรตisa alla kuulusid 19,5-adramaane Tรตdva kรผla ning Sikensarve veski koos juurdekuuluvaga. 1499. aastal mรผรผs mรตisa Helmold Hansu poeg Tรถdwen Klaus Dietrichi poeg Mecksile Mekes, kes mรตisa Kajamaalt viis Saku kรผlla. 1554. aastal on nimetatud Tรถdva kรผla vana kabeli juures olde Kabbel olnud kรผlaks. 1586. aastal oli Saku mรตisa omaniku Johan Mecksi valduses Kajamaa Kaymeck ja Tรตdva kรผlad, kolm Tรตdwasilla talu, Lokuti Loketay sepp ja teisi hajatalusd.
Kolmas teelรตik algas sealpool Tรตdva kรผla ning jรตudis Saku mรตisa teise kรตrtsi juurde, nimetatud Raane-oja Rane-Oya, s.o Traani-oja รครคrseks. Mellini kaardil oli nimeks Krani kรตrts, 1726. aastal kui Trรคne kรตrts. Teelรตigul tuli parandada 829 meetrit (512 sรผlda) maasilda ja Tohisoo jรตel kahe kรคrgkastiga 8 meetrit (5 sรผlda) jรตesilda. Teelรตiku hooldas Juuru kihelkonna Atla mรตis. Kokku arvestati 910 meetrit (562 sรผlda) teesilda. Kuna rootsiaegne kaardimaterjal puudub, pole seetรตttu selge, kas tolleaegne Traani kรตrts paiknes tรคnapรคeva Rapla maantee รครคres vรตi mitte. Pigem mitte, sest jรคrgmisel teetrassi lรตigul ei ole olnud kokkupuutepunkte tรคnase teetrassiga.
Neljas lรผhike teelรตik algas Saku mรตisa Traani oja kรตrtsist, kulges Saku mรตisa ja Kirdalu mรตisa piiril olnud Kirdalu kรตrtsini. Kirdalu mรตisa kรผlad olid Leppikukurtna (siin asus ka kรตrts) ja Kurtna. Hoolduskohustus oli Rapla kihelkonna Hagudi mรตisal Hagget. Hagudi mรตisal tuli parandada lagunenud ja auklikul teelรตigul 204 meetrit (125 sรผlda) maasilda.
Taani hindamisraamatus ei ole Kirdalu kรผla kirjas, esmakordselt on mainitud Kirdalu kรผla Kirtell koos nelja adramaa ja nelja taluga 1443. aastal. 1662. aastat loetakse Kirdalu mรตisa alguseks, kui Kohila mรตisa alt eraldati Kirdalu maavaldus. 1696. aastal oli 7,5-adramaase Kirdalu Kรผrdahl ja kolme adramaaga Kurtna omanik Johann Wilhelm von Taube.
Viies teelรตik algas Kirdaยญlu kรตrtsist ja lรตppes siinpool Kurtna Kรผrtz kรผla. Parandada tuli auklikul ja lagunenud teelรตigul 405 meetrit (250 sรผlda) maasilda. Hoolduskohustus lasus Juuru kihelkonna Mahtra mรตisal Machters.
Kuues teelรตik algas teisel pool Kurtna kรผla ning lรตppes Kurtna karjamรตisa Hoflage tรคnavas in der Kurtnachen Tanawo. Auklikul ja lagunenud teelรตigul tuli parandada 1,13 kilomeetrit (700 sรผlda) maasilda ja Tohisoo ojal jรตesilda kolme kรคrgkastiga 28,4 meetrit (17ยฝ sรผlda). Hoolduskohustus oli sรตlmitud Juuru kihelkonna Ingliste mรตisaga Hell, kes pidi parandama kokku 1,42 kilomeetrit (875 sรผlda) silda.
Seitsmes teelรตik algas Kurtna tรคnava lรตpust Kurterschen Tanawo, kulges Tohisoo oja Bachellisen sillani ja sealt Kohila mรตisa valdustesse Tagadi kรตrtsi juurde Taggade, nimeks oli Traksi kรตrts. Auklikul ja lagunenud teelรตigul tuli parandada 1,13 kilomeetrit (700 sรผlda) maasilda. Tohisoo oja sillal tuli teha viie kรคrgkastiga 28,4 meetrit (17,5 sรผlda) jรตesilda. Hoolduskohustus oli Juuru kihelkonna kahel mรตisal – Selil ja Pirgul, neil tuli parandada kokku 1,42 kilomeetrit (875 sรผlda) maanteesilda.
Tee kulges kolmes eelpool kirjeldatud lรตigus Kurtna asustuse all: esialgu kรผlani, siis poolmรตisani (karjamรตis) ja lรตpuks Kurtna poolmรตisa tรคnavasse. Tรคnava sรตna kasutamine rootsiaegsel kaardil annab tunnistust sellest, et eesti keeles oli tollal sรตna tรคnav kasutusel vaid maakoha suurema tee tรคhenduses. Samatรคhenduslik on sรตna Koidula luuletuses โMeil aiaรครคrne tรคnavasโ. Siit ka veel 20. sajandi algul levinud arusaam, et tรคnav ei sobi linna keskkonda ning keelemehed arvasid, et linnas tuleb kasutada tรคnava asemel sรตna uulits.
Kurtna ise on huvitava arenguga koht Hageri kihelkonnas, mida ei ole Taani hindamisraamatus mรคrgitud. Esialgne asustus oli kรผllaltki hรตre. Kurtna all on nimetatud erinevaid kรผlasid: Kurtnat, Mรคnnikut, Mรคnnikukurtnat ja Lepikukurtnat. Algselt oli asustus kuulunud nii Nabala kui ka Kohila mรตisa alla. Augustis 1448 ostis Kohila omanik Wilhelm Helmoldi poeg Tรถdwen kahe taluga Kurtna kรผla Dorf Korten vendadelt Vietinghoffidelt (Dietrich, Arendt, Jรผrgen Jorike, รตndsa Arendi pojad des sel Sรถhne Arend) ja nende ema teadmisel, aga ka teiste vendade Heinrichi ja Bartholomeusi teadmisel. Kurtna kaks talu kuulusid 1499. aastal Hermann Dietrichi poeg Tรถdwenile, kui ta kaebas oma talude ja Dietrich Jรผrgeni poeg Vietinghoffi Nabala mรตisa piiri probleemide รผle.
Kurtna kรผla on mainitud ka 1525. aastal. 1586. aasta rootsiaegse revisjoni jรคrgi kuulus Kohila mรตisaomanikule Moritz Wrangellile Kurtna Kurden (oli Leppikokurtna) kรผla kolme talu ja kahe รผksjalaga, lisaks veel kaks elanikest maha jรคetud elamist wรผste Wohnungen. Kohila omaniku Wilhelm Wrangelli (โ 1630) lesk Catharina Maydell jรคttis 1631. aastal Kurtna Kurtenn kรผla poeg Jรผrgen Georg Wrangellile. 1662. aastal lรคks Lepikurtna kรผla vastloodud Kirdalu mรตisa alla. Mรคnnikukurtna Mennikokorthen kaht talu oli esmamainitud 1471. aastal, kui need kuulusid Wilhelm Tรถdwenile, kes nimetatud aastal andis talud Kehtna mรตisa omanikule Arndt Vietinghoffile. Rootsi aja lรตpul oli 1696. aasta maanimistus kirjas eraldi 3,8-adramaane Mรคnnikukurtna Mรถnnikurtna kรผla, mis kuulus kapten Berendt Rehbinderile.
Kaheksas teelรตik algas Kohila mรตisa valdustes Tagadi talu Gesinde Taggat juurest, kulges siiapoole Angerja mรตisale kuulunud Mรคlisilla Mellisilla kรตrtsi. Auklikul ja lagunenud teelรตigul tuli parandada maasilda 405 meetrit (250 sรผlda). Hoolduskohustus oli sรตlmitud Hageri kihelkonna Pahkla mรตisaga.
1469. aastal lรครคnistas Tohisoo sarases tรผki maad Mรคlisilla (Veskisilla) Meilensilde Mellensilde juures koos kรตige juurdekuuluvaga ordumeister Arndt Vietinghoffile igaveseks. Mรคlisilla (Veskisilla) juures sillast รผle vasakut kรคtt elas seal รผks รผksjalg, maa oli seejรคrel lรคinud Tallinna komtuurile. รhte talu ja maad Mรคlisilla juures on mainitud 1474. aastal. Mรคlisilla kรผla Mellenseel Angerja mรตisa all on nimetatud 1524. aastal tรผhjana, nagu ka 1586. aastal Mellisildt Mellesili. 17. sajandi kaartidel ei ole enam nรคha รผhtegi oja Mรคlisilla juures. Tagadi Taggan oli 16. sajandi algusest olnud vรคike mรตis suure Kohila mรตisa all, rootsi ajaks oli Tagadist saanud talu.
รheksas lรตik algas Angerja mรตisa Mรคlisilla kรตrtsist ja lรตppes Angerja ojasilla juures Angerja mรตisa lรคhedal, arvatavalt nimega Mรคe. Tuli parandada 405 meetrit (250 sรผlda) auklikku ja lagunenud maasilda ja 9,7 meetrit (6 sรผlda) jรตesilda koos kahe kรคrgkastiga, arvestati maasilla 30 sรผllaga vรตrdseks. Hoolduskohustus on Rapla kihelkonna Ohekatku mรตisal.
Kรผmnes lรตik algas Angerja oja juurest ning lรคks Angerja mรตisa Urge kรตrtsi juurde, mis paiknes Hรคrjaoja รครคres ja kandis nimetust Hรคrjaoja Hergoysche kรตrts. Auklikul ja lagunenud teelรตigul tuli parandada 607,5 meetrit (375 sรผlda) maasilda. Hoolduskohustus oli Hageri kihelkonna Angerja mรตisal. Urge kรผla Angerja mรตisa all on mainitud 1524. aastal.
รheteistkรผmnes teelรตik algas siinpool Urge Urke talu in der Tambo ja lรตppes siinpool Kohila kรตrtsi. Auklikul ja lagunenud teelรตigul tuli parandada 505 meetrit (312 sรผlda) maasilda. Hoolduskohustus oli Juuru kihelkonna Hรคrgla mรตisal.
Kaheteistkรผmnes teelรตik algas Hรคrjaojast, lรตppes sealpool Lohu mรตisa. Tuli parandada 9,7 meetrit (6 sรผlda) jรตesilda ja 505 meetrit (312 sรผlda) lagunenud ja auklikku maasilda. Hoolduskohustus on Purila mรตisal.
Kolmeteistkรผmnes teelรตik algas Purila mรตisast siinpool Purila Rรถa kรตrtsi Uergelschen, lรคks lรคbi Hagudi mรตisa (tee รครคres paiknes Hagudi mรตisa kรตrts) ning lรตppes Alu mรตisa maa-alal sealpool Rapla kirikut. Hoolduskohustus oli Rapla kihelkonna Alu mรตisal. Tuli teha 972 meetrit (600 sรผlda) auklikku ja lagunenud maasilda, aga jรตesilda Rรครคgu ojal Rรคggo-oja auf der Reggo oya (tรคnapรคeva Vigala, ajalooliselt Konuvere jรตgi), mida oli arvestatud 48,6 meetrit (30 sรผlda). Kokku tuli parandada 1,02 kilomeetrit (630 sรผlda) teed.
Ajalooliselt on huvitav Rรถa Rudena kรผla jaotamine mitme mรตisa vahel 17. sajandi teisel poolel. Kรผla paikneb Sootaguse (Rรถa) oja ja Keila jรตe รครคres, kuhu oja ka suubub. Rรถa kรผla maad on erinevatel aegadel kuulunud nii Angerja, Purila kui ka Lohu mรตisa valdusse. Purila mรตisa all oli Rรถa Rรถhel mรคrgitud nii 1612. aastal kui ka 1637. aastal Rรถa Rรถhall. Samas 1689. aastal kuulus Rรถa kรผlast vรคike osa (1,75 adramaad) Juuru kihelkonna Purila kroonimรตisa alla koos 12,5-adramaase Purila kรผlaga. Suurema osa Rรถa Rudena kรผlast (kuulus Salutaguse mรตisa alla) rentis 1690. aastal mรตisa omanik vรคlja, seal paiknes juba vรคike mรตis Hoflage. 1689. aastal oli kรผlas viis taluperet ja luhal (madalmaa) asus kuus peret. 1696. aastal oli Rรถa Rudena mรตisa omanik Tallinna kodanik Otto Krรถger. 1710. aasta katku ajast alates oli Rรถa Rudena mรตis inimtรผhi kรตnnumaa.
1680-ndatest aastatest alates ning veel 1696. aastal kuulus 9,4-adramaane Purila kroonimรตis koos vรคikese osa Rรถa kรผlaga รตndsa rittmeistri Michael Engelhardti pรคrandusena Juuru kihelkonna alla. See osa kuulus jรคtkuvalt Purila valduste hulka ka jรคrgmistel sajanditel (18.-19. sajandil) ning siin paiknes jรคtkuvalt Purila all Rรถa kรตrts. 18. sajandi lรตpul paiknesid lรคhestikku Purila ja Seli mรตisate kรตrtsid. Mellini atlasest on nรคha, et รผhel pool teed oli esmalt Rรถa kรตrts, nende vahelt lรคbi jooksva Rรถa oja (Sootaguse) jรคrel paiknes samal pool teed Seli kรตrts (1857. aastal kirjas kui Vana kรตrts). Mรตlemast teisel pool teed Rapla poole oli jรคrgmine Seli mรตisale kuulunud kรตrts, mis kandis Kivi kรตrtsi nime (Mellinil Kuke Kivi Kukko Kiwwi, selle juurest lรคksid teed Kodilasse ja Rabiverre, 1857 Kukke Kivi).
Tรคnaseni on sรคilinud รผhe maanteeรครคrse kรตrtsi kivimรผรผrid. Kuid autorile on teadmata, millise kรตrtsi omad need on โ kas Purila Rรถa kรตrtsi vรตi Seli kรตrtsi omad. Kunagise kรตrtsihoone kohta on sรคilinud ka foto 1960. aastast.
Kiriku juurest viis tee รผle Rรครคgu (Konuvere) jรตe Rapla pรครคsteameti juures olnud silla kaudu, tee lรคks edasi Suluperesse, kus paiknes rootsi aja lรตpul Rapla mรตisa jรตeรครคrne Jรตe kรตrts Jee. 19. sajandi lรตpu Rapla kiriku รผmbruse kaart tรตestab veelgi Jรตe kรตrtsi paiknemist kirikust lรครคne pool.
Seega ei ole Rapla mรตisal mingit pistmist tรคnapรคeva Jรตe tรคnavaga, mis jรครคb kirikust ida poole. Seega ei vasta absoluutselt ajaloolisele tegelikkusele jutud ajaloolise mรตisa paiknemisest tรคnapรคeva Jรตe tรคnava kandis alates Arvi Paidla kirjutatust ning lรตpetades internetilehtedega, nagu Wikiwand, kus on sรตna-sรตnalt kirjas โmรตis asus jรตe vasakkaldal tรคnase Jรตe tรคnava suunas; tรคnapรคevaks pole sรคilinud mitte รผhte hoonet Rapla mรตisastโ.
Neljateistkรผmnes teelรตik algas siinpool Rapยญla kiriku tรคnavat auff der Rappelsche Kirche in der tanaw ja lรตppes siinpool Kuusiku (Sillakรตrtsu) oja Silla Bach. Lagunenud ja auklikku maasilda tuli parandada 1,4 kilomeetrit (890 sรผlda). Kuusiku jรตel tuli teha kahes tรผkis jรตesilda 16,2 meetrit (10 sรผlda), seal ajas oja rajuilmadega รผle kallaste. Veel tuli teha voolusilda 9,7 meetrit (6 sรผlda) รผle Virraka allika Wirraka Hallika koos laudadega bret. Hoolduskohustus oli Valtu ja Hรคrtu mรตisal Kotz und Hermet, kokku arvestati 1,62 kilomeetrit (1000 sรผlda).
Viieteistkรผmnes teelรตik algas pรคrast Silla (Kuusiku) jรตge, siinpool Niida Nitta oja ning lรตppes Raikkรผla mรตisa juures. Maasilda tuli teha 1,38 kilomeetrit (850) sรผlda. Niida ojal Nitta tuli parandada kolme kรคrgkastiga jรตesilda 24 meetrit (15 sรผlda, iga jรตesรผld arvestati kรผmne maasilla sรผllaga). Hoolduskohustus oli Raikkรผla mรตisal, kokku tuli teha 1,62 kilomeetrit (1000 sรผlda). Rootsiaegne Raudalu maantee lรตppes Raikkรผla mรตisas, sest mรตisnik ei soovinud siit laia avaliku tee lรคbiminekut.
Kokkuvรตtlikult vรตiks nentida, et ajalooline Raudalu maantee oli kiira-kรครคruline ning รผldse mitte sirgjooneline maantee. Ajalooline maastik vรตrreldes rootsiaegsega oli muutunud tugevalt 19. sajandi keskpaigaks, veel rohkem tรคnapรคevaks. Arhitektuuri uurija ajaloolane Villem Raam kirjutas looduslike olude kohta aastaid tagasi, et jรตgede veeseis kaugetel sajanditel oli ligi kaks meetrit tรคnapรคevast kรตrgem, mistรตttu paljud ojad ja jรตed tรคnapรคevaks on รผldse kadunud vรตi pรคris vรคikeseks kuivanud. Kรตrge veetaseme tรตttu sundisid sood ja rabad teetegijaid leidma vรตimalikult kรตrgemaid kohti trassi rajamiseks ning soodsamaid jรตeรผletuskohti kasutama. Nii ei olnud teetrass asustuspunktide vahel kaugeltki lรผhem tee.
Paljud rootsiaegsed kohanimed on tรคnapรคeva kaartidelt kadunud ja selle pรตhjus peitub rasketes aegades (sรตjad, epideemiad jm), mis hรคvitasid vana asustuse ja elanikkonna. Uued asukad ei tundnud mingeidki varasemaid nimesid ning andsid kohtadele oma nimed.



