Haridusalgatus Edumus toob omavahel kokku koolid ja รตpetajad. Seda siiski mitte kรตige traditsioonilisemas mรตttes. Programmi vahendusel astuvad รตpetaja rolli oma pรตhitรถรถ kรตrvalt erinevate valdkondade spetsialistid.
Edumus kutsub spetsialiste panustama haridusse, รตpetades รผhes koolis รผhele klassile รผhe รตppeaasta vรคltel รผhte ainet. Algatuse seisukohast aitab vรคikese koormusega รตpetajate kaasamine rikastada haridust ja vรคhendada koolide รผlekoormust olukorras, kus lรคhiaastail on puudu ligi 3000 pedagoogi.
Seitse kooli Raplamaalt
Edumuse algataja on Maria Rahamรคgi. Mรถรถdunud aastal oli programmi pilootaasta, mil koolidesse jรตudis 13 spetsialisti. Algaval รตppeaastal saavad programmi vahendusel sama vรตimaluse kuni sada inimest. โEdumuse programmi on registreerunud juba ligi 200 รตpetamishuvilist, enamjaolt suurematest linnadest. Kuigi spetsialistid ei asenda kutselisi pedagooge, toovad nad koolidesse praktilist kogemust, mis inspireerib noori karjรครคrivalikutes,โ selgitas Rahamรคgi.
Huvilisi on tรคnaseks juba kaks korda rohkem kui kohti. โMรตistagi ei klapi kรตik รตpetajad ja koolid ei piirkonna ega huvide mรตttes,โ รผtles Rahamรคgi. Lepingute allkirjastamine alles kรคib ja seega ei saa tรคna ka tรคpselt รถelda, millises mahus algatus Raplamaad puudutab.
โRaplamaal on hetkeseisuga seitse kooli endast Edumusele teada andnud. Peamiselt on hetkel huvi reaalainete ja tehnoloogiaรตpetuse รตpetajate vastu,โ lisas Rahamรคgi. Neist toob ta eriliselt vรคlja Kohila mรตisakooli, kus on huvi geograafiaรตpetaja vastu; Kaiu pรตhikooli, kus on huvi tehnoloogiaรตpetaja, ning Kivi-Vigala pรตhikooli, kus on huvi matemaatikaรตpetaja vastu.
รks seitsmest Edumuse programmi registreerunud koolist on ka Hagudi pรตhikool. โHagudi pรตhikool on liitunud Edumusega, lootes leida motiveeritud รตpetajat, kellel silm sรคrab ja hing heliseb ning kes on nรตus vastu vรตtma vรคljakutset รตpetada,โ รผtles direktor Lea Vendik. Kool vajab sel รตppeaastal matemaatikaรตpetajat 8. klassi kaheksale noorele 4 tundi nรคdalas ning nii eesti keele kui ka kirjanduse รตpetajat 2 tundi nรคdalas 7. klassi neljateistkรผmnele รตpilasele.
โOotame oma majja inimest, kes tahab end proovile panna, noortega tegeleda ja รผhiskonnale oma vรครคrtuslikku aega ning oskusi tagasi anda. Kuna pรตhikool oma visiooni, missiooni ja pรตhivรครคrtustega on noortele inimestele vรครคrtuste kujundajaks, saab ka teiselt erialalt tulnud inimene mรตjutada noorte suhtumist tuleviku tรถรถelus, lisaks ainealastele teadmistele. รpetaja elukutse on raske, kuid ta annab emotsionaalselt niivรตrd palju tagasi,โ รผtles Vendik.
Eelmise aasta รตpetajad olid peamiselt Tallinna koolides. โSel aastal on vastupidi – hetkel on kokkulepped tekkinud peamiselt suurlinnadest vรคljas ning kokkuvรตttes ootame รผsna tasakaalus lendu. Raplas on mitu toredat kooli ootel. Hetkel otsimegi veel juurde huvilisi, kes saaks nendesse koolidesse vรคikese koormusega รตpetama minna,โ rรครคkis Rahamรคgi.
Vรตimalus tagasi anda
Programmis รตpetajana osalemiseks peab huvilisel olema kรตrgharidus ning kasuks tuleb tรถรถkogemus mรตnes pรตnevas valdkonnas. โSee, kas ja kes รตpetama saab, oleneb koolijuhtide valikutest ja vajadustest. Niisiis on seal teataval mรครคral ka รตnne vaja. Koolijuht valib รตpetaja ja รตpetaja valib kooli, meie saame suunata ja soovitusi anda, aga kellegi eest otsustada ei saa,โ lausus Rahamรคgi.
Huvilistel on veel viimane vรตimalus endast mรคrku anda. Ideaalis soovitakse lepingud taasiseseisvumispรคevaks รคra sรตlmida. Eelmise aasta kogemus aga nรคitas, et mรตni kokkulepe tuli veel kรตigest mรตni pรคev enne kooli algust juurde.
โHuvi korral tasub kindlasti programmiga liituda, isegi kui sobivat ainet vรตi รตpetajat kohe ei leia. Vastu sรผgist vรตib veel selguda tรคiendav รตpetamisvajadus. Alati vรตib ka ootama jรครคda uut รตppeaastat,โ julgustas Rahamรคgi.
Enne kooliaasta algust, 27.-29. augustil ootab รตpetaja rolli astuvaid spetsialiste ees eelkoolitus. Seal รตpivad nad juhtima grupiprotsessi, รตpiprotsessi ja isikliku arengu protsessi, mis on olulised teadmised nii klassi ees toimetamiseks kui ka edukalt meeskonna juhtimiseks vรคljaspool kooli.
โEdumuse koolitus keskendubki juhtimis- ja koolitamisoskuste arendamisele. Neli รผhepรคevast jรคtkukoolitust tuleb veel รตppeaasta vรคltel. Nii ei sega need รผlemรครคra pรตhitรถรถd, kuid vรตimaldavad end klassi ees kindlalt tunda,โ selgitas Rahamรคgi.
Programmi vahendusel ei รตpeta spetsialistid koolides aga mitte ainult pรตhiaineid nagu nรคiteks keemiat, bioloogiat, matemaatikat ja kunstiรตpetust. โEdumuse รตpetajad on ideaalsed valikainete รตpetajad. Oma haridusest ja tรถรถkogemusest tulenevalt on neil spetsiifiliste praktiliste teadmiste edasiandmisel tavaรตpetajate ees eelis. Sel aastal tuleb nรคiteks รผks tarkvara testimise ettevรตtte tiimijuht รตpetama programmeerimist ja teatrikunstnik รตpetama animatsiooni,โ selgitas Rahamรคgi.
Spetsialistidest รตpetajatele on programm vabatahtlik ja tasuta. โEdumuse รตpetajad on reeglina kogenud spetsialistid, kes nรคevad รตpetamises head vรตimalust, kuidas รผhiskonnale ja haridusse midagi tagasi anda ning sealjuures enda oskusi arendada. Muidugi on kรตigil vรตimalik otse kooli tรถรถle kandideerida ja selle eest siis ka vastavat tasu saada. Meie kogemus aga nรคitab, et nii Edumuse รตpetajad kui ka koolid vรครคrtustavad mentorlust ja tuge rohkem kui tรถรถtasu,โ rรครคkis Rahamรคgi.
Miks selline vastutusrikas samm siis astuda? โรpetamine on inspireeriv nii รตpetajale endale kui ka รตpilastele. Eri valdkondade spetsialistid saavad noorte silmaringi tulevaste karjรครคrivalikute osas laiendada. Lรตpetan Edumuse programmi vilistlase sรตnadega: โรpetamise valdkonnas on reaalne vastutus noorte ees suur โ see, millega neid tรคna inspireerida, mรตjutab noori kogu elu,โ,โ รผtles Rahamรคgi.




