KultuurTagasivaade 2020. aasta orelisuvele

Tagasivaade 2020. aasta orelisuvele

Hille Poroson

Kolmapรคevaรตhtused kontserdid on Rapla Maarja-Magdaleena kirikus juba traditsiooniks saanud ja viimased kolm aastat koguni rahvusvaheliseks kujunenud.

Pรตhiinstrument on kontsertidel orel kas soolo- vรตi saatepillina, sellepรคrast olemegi kontserdisarja nimetanud orelisuveks.
81-aastast Rapla orelit vรตib juba ajalooliseks pilliks nimetada. Eesti meistrite Kriisade 1939. aastal valminud orel on vรคga heas tรถรถkorras tรคnu pidevale kasutusele ja hooldusele ning eriti kaugelt tulnud interpreedid rรตhutavad tema ajaloolisust.
Just sellepรคrast, et meil Rapยญlas on selline kultuurivรครคrtus, on oluline seda kasutada.
Kirik on talvel kรผlm ja suvi on aeg, kus nii mรคngijatel kui ka kuulajatel on hea vรตimalus oreli kรตiki kรตlavรตimalusi kuulda.
Tรคnavusel pandeemiasuvel, kui kรตik esialgsed plaanid tuli รผmber teha ja alustasime orelisuvega alles 1. juulil, toimusid lรตppkokkuvรตttes vรคga huvitavad kontserdid ning meil olid mรคngimas ka kรผlalised Poolast ja Lรคtist (Dariusz Bakowski-Kois Krakowist, Ireneusz ja Malgorzata Wyrwa Varssavist, Ilona Birgele, Paula Sumane, Larisa Carjkova Riiast).
Orel on vรคga koha- ja ajastukeskne pill, kรตla tekib erinevate registrikombinatsioonide kasutamisel. Eri paikadest pรคrit mรคngijad toovad kaasa oma kรตlakogemuse, mรคngutehnika. Vรคga huvitav on kuulata, kui erinevalt vรตib รผks orel kรตlada erinevate mรคngijate kรคte all ja ikka millegi uuega รผllatada.
Eesti organistidest mรคngisid sel suvel Kadri Ploompuu, Marju Riisikamp, Kristi Hinsberg, Tuuliki Jรผrjo, Hille Poroson. Solistidena tegid kaasa Meelis Vahar ja Liis-Helena Vรคljamรคe viiulil, Tuule Kann kandlel, vokaalsolistid Anneliis Volmer ja Ott Indermitte. Eriti suur rรตรตm, et Rapla muusikakooli lapsed andsid kaks tรคispikka kontserti (Tekla Tappo viiuliklass ja Angela Katkosildi flรถรถdiklass).

  1. aasta oli orelimaailmas pรผhendatud Louis Vierneโ€™ile (1870-1937), kelle sรผnnist mรถรถdus 150 aastat. Ka Raplas kandsid mitmed organistid tema teoseid ette (Divertissement nr 11, Carillon nr 21, Prelude funebre op 4, Sortie op 30 nr 6, Carillon de Westminster op 54 nr 6 jt). Louis Vierne oli Pariisi Jumalaema kiriku peaorganist, kelle maine elutee ka lรตppes ootamatult jรคrjekordsel kontserdil selle kiriku oreli taga. Pariisis on tulekahjus kannatada saanud Jumalaema kiriku restaureerimisel jรตudnud jรคrg suure orelini. Kui kรตik hรคsti laabub, saame seda maailma orelikultuuris mastaapse tรคhtsusega pilli peagi taas hรผรผdmas kuulda.
    Vรคga tore, et meie kultuurivรครคrtus, Rapla orel, on vรตitnud kohalike elanike sรผdameid. Sellel suvel oli kontsertide kuulajaid peaaegu kaks korda rohkem kui eelnevatel aastatel. Ajad on erinevad, mรคletan, et minu รตpetaja Rolf Uusvรคli rรครคkis, kuidas 1960.-70. aastatel oli Estonia kontserdisaal orelikontsertide ajal rahvast tรคis. Tรคnavusel pandeemiasuvel, kui turiste Tallinnas ei olnud, olid kesklinna kirikute orelikontserdid vรคga vรคhese kuulajaskonnaga. Seda enam teeb rรตรตmu, et Raplas on kohalikud inimesed tee oma oreli juurde leidnud ja kuulajaskond on kasvanud.
    Esinejad olid aga eriti tรคnulikud sooja vastuvรตtu ja ilusate lillekimpude eest, mida Tiina Tunnel kingitusena valmistas.
    Vaatamata keerulisele ajale vรตib Rapla orelisuve igati kordalรคinuks pidada ning loodame ja ootame jรคrgmise suve pรตnevaid kohtumisi orelimuusikaga.
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare