Maris Lauri,
Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees, Reformierakond
See, et valitsus tehtud eelarve kava kiidab ja opositsioon vigu otsib ja laidab, on tavapรคrane kรตikjal ja see ongi normaalne, sest valitsuse ja opositsiooni prioriteedid on erinevad. Siiski on Eestis seekord midagi tรคiesti teisiti. Tundub nimelt, et valitsus tutvustab ja rรครคgib eelarvest, mida keegi teine pole nรคinud.
Valitsuse pressikonverentsil, kus eelarvet esmakordselt avalikkusele tutvustati, rรครคgiti sellest, kuidas hakatakse tegema suuri investeeringuid ning hiiglaslik, kahemiljardiline puudujรครคk on just suurte investeeringute pรตhjus. Kuid juba loetud tundidega, kui inimesed olid jรตudnud eelarvega tutvuda, selgus, et lubatud 1,9 miljardi suuruseid investeeringuid eelarves ei ole.
Neid ei ole keegi senini suutnud leida. Riigieelarves on olemas investeeringuid 963 miljoni euro ulatuses. Nagu igaรผks saab aru, ei ole 963 miljonit vรตrdne 1,9 miljardiga, see on enam kui kaks korda vรคhem.
Millest siis valitsus rรครคgib? Korduvate kรผsimiste peale sai Riigikogu rahanduskomisjon teada, et valitsus arvestab 963 miljoni euro juurde omavalitsuste vรตimalikud investeeringud, aga ka raha, mida loodetakse saada Euroopa Liidu uuest eelarveperioodist ja taasterahastust. Asi on aga selles, et need summad ei ole riigieelarves.
Kohalikel omavalitsustel on oma eelarved ja nemad teevad ise otsused, mida valitsus eriti mรตjutada ei saa. Omavalitsused saavad kรผll riigieelarvest toetus- ja tasandusfondi raha ning lisaks on riigieelarves kirjas ka maksud, mida riik kogub ja omavalitsustele edasi kannab (isikutulumaks, maamaks, keskkonnatasud). Kuid vaid toetusfondi summad on sihitud ja mรตeldud omavalitsustele antud kohustuste katmiseks, nรคiteks koolide รผlalpidamiseks vรตi sotsiaaltoetuste maksmiseks. Muude tulude kasutamise รผle otsustavad omavalitsused iseseisvalt, sealjuures ka selle รผle, kas nad vรตtavad laenu ja investeerivad. Ehk siis omavalitsuste investeeringud ei ole riigieelarves ja keskvalitsus ei saa omavalitsusi ka sundida.
Tuleb arvestada, et kuigi riikide valitsusjuhid tegid suvel otsused, millises summas ja kuidas kasutada Euroopa Liidu jรคrgmise eelarveperioodi (2021-27), samuti taasterahastu vahendeid, langetab lรตpliku otsuse selle raha suuruse ja kasutamise รผle Euroopa Parlament. Seni, kuni seda otsust ei ole, ei saa Eesti seda raha oma riigieelarvesse planeerida ei tulude ega ka kuludena.
Arutelud Euroopa Parlamendis aga veel kรคivad ja kuigi tรตenรคoliselt lรตpuks suuri muutusi ei tehta, vรตivad vรตimalikud muudatused siiski mingites aspektides olla olulised ja puudutada nรคiteks raha kasutamise tingimusi.
Ei saa vรคlistada, et Euroopa Parlament jรตuab oma aruteludega lรตpule detsembri alguseks, millisel juhul saab Riigikogu tuleva aasta eelarvesse lisada ka eelnimetatud Euroopa Liidu jรคrgmise perioodi ja taasterahastu kasutamise. Kui arutelud Brรผsselis venivad kauemaks, siis selleks, et neid vahendeid jรคrgmisel aastal kasutada, tuleb Riigikogul vastu vรตtta lisaeelarve, kuna pรตhiseaduse paragrahv 115 nรตuab, et riigieelarves oleksid kirjas kรตik riigi tulud ja kulud. Miks detsembri alguseks? Sest Riigikogul peab jรครคma aega aruteludeks selle รผle, kuhu raha kulutada.
Reaalsus on see, et valitsusel on ilmselt mingid plaanid โ mingi tabel, millest koalitsiooniliikmed rรครคgivad -, kuid seda varjatakse avalikkuse eest. Minu arvates on see vรคga vale. Summad, mis Eesti tรตenรคoliselt saab Euroopa Liidust, on vรคga suured, mistรตttu peab Riigikogu ja kogu Eesti รผhiskond saama nende รผle sisuliselt arutleda.
Kindlasti on koalitsiooni salatabelis asjalikke mรตtteid ja plaane, kuid see, et kรตike piinliku hoolega varjatakse, tekitab paratamatult kahtluse, et seal on ka asjad, mida ei peaks olema. Ehk siis raha omadele ja kรตrvale, tรคpselt nii, nagu on lรคinud selle aasta lisaeelarve rahadega Kredexis ja MES-is. Asjaolu, et eelarve investeeringute ja toetuste loeteludes vaatavad vastu ka ilmselged katuserahad – sildiga kulutused kaheldava tรคhtsuse ja vajadusega asjadele -, รผksnes tugevdab arvamust, et valitsus pรผรผab riigi rahaasju avalikkuse eest peita ja rahaga susserdada.
Tegelikkus riigieelarve investeeringutega on jรคrgmine: riigituludest (maksud jm) tehakse investeeringuid 423 miljoni eest, รผlejรครคnuks kasutatakse Euroopa Liidu selle perioodi (2014-20) vahendeid. Investeeringute seas on nii tavapรคrased ostud inventariks, IT-arendusteks, kuid ka teede korrashoiuks ja muuks. Erilisi, suuri ja uusi asju on vรคga napilt, valdavalt lรตpetatakse juba olemasolevaid projekte vรตi on asutud uute projektide ettevalmistamisele.
Suurem osa hiiglaslikust ligi kahemiljardilisest eelarvepuudujรครคgist – umbes 1,5 miljardit – lรคheb seega jooksvate kulude katteks. Hรคda selles, et need jooksvad kulud on valdavalt ka pรผsikulud. รkski riik ei saa aastate viisi oma jooksvaid kulusid – palku, pensione, sotsiaaltoetusi – maksta laenurahast. See viib varem vรตi hiljem riigi rahanduse krahhini.
Kokkuhoidu vรตi plaani, kuidas jooksvaid kulusid kasvรตi pisut – nt riigihalduses – kokku tรตmmata, valitsusel ei ole. Samuti seda, kuidas tulusid suurendada. Muide, viimaseks on parim tee majanduse ergutamine, teadmiste kasvatamine ja innovatsioon, kuid sellekski on raha eelarves napilt.
Kuid see on juba jรคrgmine lugu.




