LisalehtKoduloolane: Ajalooliste valikute aasta 8.

Koduloolane: Ajalooliste valikute aasta 8.

Katkend pooleliolevast kรคsikirjast

Algus Koduloolases nr 3 (283)

11. mรคrtsil 2020

Reklaam:

Et paremini mรตista toonaste pรคevade pรตhikรผsimusi, vรตtame ette Ilme Veetamme eespool juba nimetatud artikli โ€œKolmekuningapรคevast Tartu rahuniโ€ ja tsiteerime seda koos tรคnaste kommentaaridega:

โ€œArutatust, kรผsimustest ja vastustest lรผhidalt:

* Miks on nii vรคhe infot peakomitee tegevusest? โ€“ Press ei avalda. 10. jaanuaril peaks tulema (tegelikult tuli ka – T.T.) teledebatt, kus tuleb juttu Eesti Kongressi valimistest. Ka peakomitees vaieldakse, on eriarvamused. (Nagu mitmel korral varem oleme rรตhutanud, oli vabariiklik press sรผgisest peale hakanud siiski rohkem ruumi leidma ka Kodanike Komiteede liikumisele. Seni oli pรตhiraskus lasunud kohalikel lehtedel ja vรคiksema leviga vรคljaannetel nagu ERSP Teataja, Muinsuskaitse Seltsi Sรตnumid jne โ€“ T.T.)

* Kindlasti luua side kohalike nรตukogudega, kasutada olemasolevaid jaoskondi ja nimekirju, mida tรคiendada 16-17- aastastega. (Meeldetuletuseks nii palju, et Raplas oli see kรผsimus maavolikogu ja maavalitsuse tasandil juba positiivselt lahendatud. รœldjuhul rakendati tรถรถle ka juba valimiskogemusega valimiskomisjone, tรคiendades neid siin ja seal vaid mรตne inimesega. 16- ja 17-aastastest rรครคgiti eraldi sellepรคrast, et riigi ja omavalitsuste valimistele lubati toona ikka alles alates 18. eluaastast โ€“ T.T.)

Reklaam:

* Valimiste ajal on vaja busse inimeste kohaletoomiseks –(Nii busse kui ka igasugust muud abi – T.T.) soovitati julgelt kรผsida asutustelt, ettevรตtetelt, majandeilt. Nad ei keela, vastava ettepaneku tegi konverentsil ka tรถรถkollektiivide liidu esindaja. (Abi ei keelatud tรตesti โ€“ tollest ajast ei ole fikseeritud รผhtegi juhtumit, kus nรคiteks Raplamaal oleks mรตni ettevรตtte vรตi majandi juht keeldunud Eesti Kongressi valimisi toetamast, mis ei tรคhendanud muidugi kaugeltki seda, et kรตik juhid jagasid tรคielikult Kodanike Komiteede liikumise seisukohti. Loomulikult oli ka neid, kes olid (ja jรคidki) eriarvamusel, kuid see ei tรคhendanud veel, et oleks hakatud valimiste vastu tรถรถtama โ€“ nii radikaalsed need vastuolud ka nรผรผd ei olnud โ€“ T.T.)

* Kรตik erakondlikud huvid tuleks praegu kรตrvale jรคtta. (Mida lรคhemale valimiste pรคevale jรตuti, seda keerulisem oli kandideerijatel ennast vaos hoida ja nii รถeldigi kampaania kรคigus mรตndagi, mis sรผdamel kripeldas, ka avalikult vรคlja. Tuli ette, et vรคljaรผtlemised rikkusid nii mรตnigi kord pikaks ajaks ka vanade heade tuttavate lรคbikรคimist. Aga sinna pole midagi parata, poliitika on juba kord niisugune โ€“ T.T.)

* Koostรถรถ kรตigi liikumistega tuleb ainult kasuks, รคrgu kedagi mรคrgistatagu parteilise kuuluvuse jรคrgi. Vaadatagu tema tegusid. (Ka seda oli sรตnades kergem teha kui tegudes, nagu veidi hiljem vรตime veenduda โ€“ T.T.)

* Peakomitee peab lรคbirรครคkimisi รœlemnรตukogu Presiidiumiga. Oleks kasulik, kui รœlemnรตukogu saadik oleks ka Eesti Kongressi delegaat. Loomulikult pole see nรตue.โ€

6. jaanuaril oli Tallinnas Kirjanike Majas koos Eesti Vabariigi Kodanike Komiteede konverents. Konverents kinnitas Eesti Kongressi valimiste eeskirjad ning mรครคras valimiste keskkomisjoni esimeheks arhitekti ja Eesti NSV teenelise รตpetaja, Tallinna Ehitus- ja Mehhaanikatehnikumi direktori Arvi Altmรคe. รœhtlasi otsustas konverents, et valitav Eesti Kongress tuleb esimest korda kokku 11.-12. mรคrtsil 1990 Estonia kontserdisaalis.

Reklaam:

Konverents vรตttis vastu pรถรถrdumise EV kodanike, kรตigi Eesti elanike poole, milles รถeldi: โ€œEesti rahva enesemรครคramise kรตrgeimaks vormiks on olnud ja on Eesti Vabariik. Miks me hoiame kinni Eesti Vabariigi รตiguslikust jรคrjepidevusest? See on ainus seaduslik viis astuda vastu NSV Liidu juba pool sajandit kestvale kuritegevusele meie suhtes.

Kodanike Komiteede liikumine ei ole poliitiline partei ega parteide koalitsioon. Sel pole erakondlikku poliitilist programmi. Kรตik Eesti Kongressile valitud erakondades ja poliitilistes liikumistes osalejad vรตivad esineda oma programmiga รผksikult vรตi liitunult.โ€

Edasi pรผรผti selgitada, miks ei saa ENSV รœlemnรตukogu olla Eesti Vabariigi taastaja ja miks sobib selleks just Eesti Kongress. Tรคna, kus aeg-ajalt vรตtab vรตimust nostalgia (igatsus idealiseeritud mineviku kauni aja jรคrele), ei ole รผleliigne seda meelde tuletada:

โ€œEesti NSV โ€œkonstitutsioonilised alusedโ€ ja Eesti kuulumine NSV Liidu koosseisu olid algusest peale รตigusvastased ja on seda praegugi, sest eesti rahval pole seni olnud vรตimalust vabalt oma tahet vรคljendada. Ka praegune Eesti NSV konstitutsioon ja selle alusel moodustatud vรตimuorganid, sh ENSV รœlemnรตukogu, on seega pรตhimรตtteliselt ebaseaduslikud. ENSV รœlemnรตukogu on รผks NSV Liidu kohalik, territoriaalne omavalitsusorgan.

Praegusest kriitilisest olukorrast on vaid รผks kindel vรคljapรครคs: lรตpetada okupatsioon, tรผhistada anneksioon ning taastada Eesti riiklik iseseisvus Eesti Vabariigi รตigusliku jรคrjepidevuse (kontinuiteedi) alusel.

Ometi pakutakse eesti rahvale ka vรตimalust taotleda ENSV vรคljaastumist NSV Liidu koosseisust โ€œparlamentaarselโ€ teel, lรคhtudes ENSV ja NSVL konstitutsiooni kehtivusest ning loobudes sellega Eesti Vabariigi jรคrjepidevusest. See tรคhendaks anneksiooniga leppimist ja katset kuulutada โ€œENSVโ€ rahvusvaheliselt รตiguspรคraseks riigiks.

Valitsevad ringkonnad ja nende toetajad (ilmselt peeti siin silmas ka Rahvarinnet โ€“ T.T.) pรผรผavad rahvast veenda, et iseseisvuse taastamine Eesti Vabariigi jรคrjepidevuse alusel pole vรตimalik. Nad รผritavad ENSV praeguse staatuse legaliseerimist รœlemnรตukogu uue koosseisu kaudu, mida juba ette nimetatakse esimeseks vabalt ja demokraatlikult valitud parlamendiks. Sellega tahetakse saavutada eesti rahva vabatahtlikku nรตusolekut 1940. aasta vรคgivalla tagajรคrgede seadustamisele.

Kui see รตnnestuks, siis sรตltuksid edasised sammud โ€œtegeliku iseseisvuseโ€ suunas Moskva keskvรตimust. Neid vรตidakse โ€œparlamentaarsel teelโ€ (s.o NSVL Rahvasaadikute Kongressi otsusel) takistada, rakendada vajadusel sunniabinรตusidki. NSV Liidust vรคljaastumise taotlus tรคhendaks sel juhul separatismi, mida maailma avalikkus enamasti ei toeta. Ebaseaduslike immigrantide รตiguslik vรตrdsustamine EV kodanikega tooks kaasa kolonisatsiooni pรตlistamise. Eestil kui rahvusriigil oleks lรตpp ja eesti rahvas mรครคratud hรครคbumisele.

Eesti Kodanike Komiteed on seisukohal: riigivรตim on vaja tagastada selle seaduslikule omanikule โ€“ Eesti Vabariigi kodanikkonnale, kes demokraatlikult valitud vรตimuasutuste kaudu otsustab kรตik riigi edasise arengu kรผsimused.

Eesti Kongress on Eesti Vabariigi รตigusjรคrgsete kodanike esinduskogu. Eesti kongress pole veel Eesti Vabariigi parlament. Kuid tal on moraalne ja juriidiline รตigus deklareerida maailma avalikkusele Eesti Vabariigi kodanike seaduslikku tahet ning algatada lรคbirรครคkimisi tingimuste loomiseks, mis vรตimaldaks Eesti riikliku iseseisvuse taastamise Eesti Vabariigi รตigusliku jรคrjepidevuse ja Tartu rahulepingu alusel. Eesti Kongressil on รตigus nรตuda ENSV รœlemnรตukogult nimetatud tingimuste tagamist ning tรตkestada anneksiooni seadustamise katsed kรตigi rahumeelsete poliitiliste ja diplomaatiliste vahenditega.

ENSV รœlemnรตukogu vรตib Eesti iseseisvumisele oluliselt kaasa aidata, kuid ta ei saa seda kรผsimust lรตpuni lahendada.โ€

See, mis tรคna vรตiks tunduda iseenesestmรตistetavana, ei olnud kakskรผmmend aastat tagasi sugugi nii รผheselt arusaadav. Ka paljudele eestlastele oli raske selgitada, miks peab Eesti Kongress ilmtingimata vastanduma Eesti รœlemnรตukogule (ja selle kaudu ka vรคga selgelt Moskvale), miks ta ei vรตiks iseseisvumise asjus jรคtta suurema ja diplomaatiat nรตudva tรถรถ teha just nimelt รœlemnรตukogule ja tegelda ise mingite (missuguste?) aateliste probleemidega. Tegelikult kammitses paljusid hirm: mida vรตib Moskva ette vรตtta siis, kui me รคkki loobumegi รœlemnรตukogust, mis oli paljude nรคhtavate ja nรคhtamatute niitidega seotud toonase keskvรตimuga ja tรตstame selle asemele hoopis Eesti Kongressi.

Pรตhimรตtteliselt tรคhendanuks see ju nonde niitide ja niidikeste jรคrsku puruksrebimist. Kuigi peaaegu kรตik olid valmis sรตnas kinnitama (ja see oli ju tegelikult siiras kinnitus), et oodatakse iseseisva ja kellestki rippumatu Eesti taastumist, ei oldud tegelikult kaugeltki valmis jรคrskudeks pรถรถreteks, mille taga kumas reaalselt Moskva jรตulise sekkumise oht, mis nรตudnuks kindlasti ka ohvreid.

Eesti Kongressi ideelised juhid uskusid (tahtsid uskuda?), et sekkumist ei tule, kuigi ilmselt oli kusagil arutatud ka seda, et pรคris ohvriteta vabadust tagasi ei saada, et ohvrid on paratamatud, nagu nad olid ka Vabadussรตjas.

Aga tulgem tagasi Kirjanike Majas peetud Eesti Vabariigi Kodanike Komiteede konverentsi juurde. Meid aitab selles 9. jaanuaril ajalehes รœhistรถรถ avaldatud Ilme Veetamme รผlevaade. Sealt saame teada, et konverentsil osales 104 maakondade esindajat ja 54 kรผlalist, sealhulgas ka Lรคti ja Leedu kodanike komiteedest. Pรคevakorrast oleme juba rรครคkinud, lisame siia, et pรตhiettekande valimiseeskirjadest tegi peakomitee liige Jรผri Adams.

Muu hulgas selgitas Adams ka seda, miks antakse valimisรตigus alates 16. eluaastast: kui isik on vรตimeline otsustama, kas toetada Eesti Kongressi kokkukutsumist, siis on loomulik, et talle antakse ka vรตimalus seda valida. Kahtlemata oli tegemist poliitilise otsusega, mis tรตi valimiskastide juurde tรคiendava hulga valijaid, kelle otsuseid ei saanud kammitseda isiklikud kogemused sellest, mida รผks okupatsioonivรตim on suuteline oma positsioonide sรคilitamise ja kinnistamise nimel tegema.

Jรผri Adams vihjas oma ettekandes ka sellele, et kรตnesolevate eeskirjade koostamisel lรคhtuti paljuski Eesti Vabariigi 1939. aastal vastu vรตetud valimisseadusest. Toona mรตjus veidi vรตรตristavalt asjaolu, et selle jรคrgi ei olnud mรครคrav valijate protsent nimekirjadesse kantute รผldarvust. Pisut ehk rahustas Adamsi selgitus, et ka Skandinaaviamaade valimisseadustes puudub etteantud vajalik valijate arv, mis sunniks valimiste korraldajaid hรครคltega kuidagi manipuleerima, nagu see oli รผldteada tavaks nรตukogude valimissรผsteemi juures.

Uus oli seegi, et 24. veebruaril lubati hรครคletada ka kirja teel oma pรคritolujรคrgses jaoskonnas. See andis vรตimaluse valimistel osaleda neilgi EV kodanikel, kes elasid kusagil mujal NSV Liidus, viibisid okupatsioonivรคgede sundteenistuses vรตi vangis.

Konverents vรตttis rahuloluga teadmiseks informatsiooni, et Eesti kirik (silmas on peetud ilmselt ikkagi luterikogudusi) kuulutas eesseisva veebruarikuu palve- ja paastukuuks.

Konverentsi lรตpetades รผtles peakomitee esimees Tunne Kelam. โ€œMeid ei rahulda enam teadmine, et รผkskord me vรตidame niikuinii. Meil on tarvis vรตita juba tรคnavu, et saavutada Eesti Vabariik ausal teel.โ€

Seni olid Kodanike Komiteede liikumise vaimsed juhid pรผรผdnud vรตimu puudutavaid kรผsimusi รผldiselt vรคltida, aga 1990. aasta jaanuarist oli vastandumine maksva korraga รคkki vรคga selgelt tajutav. 11. jaanuaril avaldas ajaleht Lรครคne Elu jutuajamise Eesti Kodanike Komiteede Peakomitee esimehe Tunne Kelamiga. Eesseisvat prognoosides on Kelam รถelnud: โ€œJรคrgmised paar kuud on nรผรผd รครคrmiselt huvitavad: kuidas kรตigega toime tullakse. Algul on ilmselt mingi kaksikvรตimu periood. Tehakse katseid Eesti Kongressiga paralleele luua, kasutades rahvavolinikke. รœldiselt nรคib, et sellega enam kaugele vรคlja ei jรตua.โ€ Ja veidi allpool on ta arutlenud: โ€œVรตib kรผsida ka, kas รœlemnรตukogu enam aasta lรตpuks vaja on, sest ta on ju suhteliselt mรถรถduv nรคhtus. รœlemnรตukogu ei saa meie arengut mรครคrata, ta vรตib ainult kaasa aidata. Siin on kรตige รตigem eristada seda vahet. ENSV รœlemnรตukogu on ebaseaduslik. Teda vรตidakse demokratiseerida, vรตidakse seaduslikkuse ja demokraatia sรผste teha ja neid momente temas tugevdada. Aga rahvusvahelist tunnustamist ta iialgi ei saa. ENSV vรตimud pรผรผavad praegu meeleheitlikult legaliseerida oma positsioone, saavutada vรคlisriikidelt tunnustamist, et nemad on tegelikult seadusliku vรตimu esindajad vรตi vรคhemalt on seda juba piisaval mรครคral.โ€

Me ei hakka siinkohal analรผรผsima, kui palju ja mil mรครคral Kelami ennustatust realiseerus ning kuidas vรตinuks asjad laabuda, juhul kui Eesti oleks valinud just nimelt ERSP ja teiste radikaalsemalt meelestatud rahvuslaste pakutud tee, vรตi mis saanuks siis, kui mรคrtsis 1990 valitud Eesti NSV รœlemnรตukogu kรตrval poleks Eesti Kongressi olnud. Siinkohal ei ole see oluline, sest me ju alles valmistume valimisteks. Kรผll tuletame meelde 1989. aasta detsembris Muinsuskaitse Seltsi Sรตnumites Vello Salumi รถeldut: โ€œIsiklik รตigus on ka isiklik vastutus. Isiklik kohustus ja vรตlg Isamaale ja esivanematele. EV kodaniku tรตend on ka isiklik tunnistus, et โ€œEestimaa, su mehe meel pole mitte surnud veelโ€. รœksmeeles on meie jรตud ja abivรคgi, รผksmeel omavahel, รผksolemises esivanematega ja nende Jumalaga. Aeg on kรคtte jรตudnud esivanemate hingi, nende eeskuju ja aateid endas elavaks lasta saada.โ€

Milline oli toonaste Eestis aktsepteeritud arvamusliidrite suhtumine Eesti Kongressi? Meil on kasutada 1990. aasta alguses levitatud Eesti Vabariigi Kodanike Peakomitee erivรคljaandes โ€œEesti Kongressโ€ avaldatud arvamused. Tuletame neist mรตnda meelde:

Arnold Rรผรผtel, ENSV รœlemnรตukogu Presiidiumi esimees: โ€œSelles, et EV kodakondsus oleks fikseeritud, on vรคga sรผgav mรตte, kui me rรครคgime rahvusvahelisest รตigusest. Praeguses poliitilises situatsioonis peaksime selgelt piiritlema pรตhimรตisted. Sest olla รตigusjรคrglane โ€“ seda saab mรตtestada ainult selliselt, et pรตhielanik, kes on pรตlvkondade viisi sellel maal elanud, vรคljendab tรตeliselt selle rahva tahet. Ja see on eestlane, aga ka need teistest rahvustest inimesed, kes on siin juba palju pรตlvkondi elanud.

Kui me rรครคgime meie elukeskkonnast, kas vรตi fosforiidiprobleemist, siis oli see hingelรคhedane ikkagi pรตliselanikele. Vรคga vรคhe olid sellest huvitatud need inimesed, kellele Eestimaa on ajutiselt koduks vรตi on koduks รคsja saanud. Mรถรถdunud nelja aastakรผmne jooksul on Eestimaale tulnud vรคga palju teistest rahvustest inimesi ja nad moodustavad praegu umbes 40% kogu rahvastikust. Ma arvan, et รตiglane on รถelda nii: need inimesed ei pea otsustama ja neil ei ole รตigust otsustada Eestimaa saatuse รผle. Kodanikena on neil kรตik รตigused Eestimaal elamiseks ja tรถรถtamiseks, kuid: tunnustades eesti rahva รตigusi. Muidugi vastab see tรคielikult rahvusvahelisele รตigusele. Ma toetan kahtlemata kรตiki niisuguseid ettevรตtmisi, mis vastavad inimkonna poolt vรคlja kujundatud tรตest arusaamisele.โ€

Ott Sandrak โ€“ Eesti Muinsuskaitse Seltsi juhatuse liige: โ€œEesti Kongress tunnistab maailmale mitte ainult eesti rahva omariikluse tahet, vaid ka vaieldamatult riigiloome vรตimet, oskust mitte รผksnes nรตuda ja deklareerida, vaid ka ennast demokraatliku riigirahvana korraldada. รœks asi on tรคita kohusetruult kehtiva okupatsioonireลพiimi seadusi, sh osaleda tolle poolt ettenรคhtud omavalitsusorganite โ€œรผlidemokraatlikelโ€ valimistel. Hoopis teine asi on okupatsioonireลพiimi kiuste valida annekteeritud riigi kodanike legitiimne esinduskogu. Eriti hinnatav on, kui sellega tullakse toime vรตรตra vรตimuga avalikke kokkupรตrkeid vรคltides.โ€

รœlo Nugis โ€“ Eesti Tรถรถkollektiivide Liidu esimees: โ€œMina isiklikult ja Eesti Tรถรถkollektiivide Liit, keda ma esindan, suhtume suure sรผmpaatia ja toetusega Eesti Kongressi. Kuid olles reaalpoliitik, ei usu ma ainult Eesti Kongressi otsuste realiseerimisse. Eesti Vabariigi iseseisvus de facto tekib siiski sellest lรคhtudes, kas N.Liit tunnistab Eesti Vabariigi iseseisvust vรตi mitte.

Olen N.Liidu keskorganitega tegelnud nii majandusjuhi kui ka NSV Liidu rahvasaadikuna pรคris kestvat aega ja vรตin รถelda nii, et NSV Liidu poliitiline juhtkond ei pane Eesti Kongressi otsuseid tรตenรคoliselt isegi tรคhele. Jaa, see on tรตsi, et ENSV รœN, kรตrgeim riigivรตimuorgan annekteeritud Eestis, ei pruugi rahvusvahelise รตiguse seisukohalt seaduslik olla. Kuid ikka sรตltub Eesti iseseisvus N.Liidust, kus meil tuleb tegutseda konstitutsiooniliste organite piirides.

Koostรถรถs tulevase valitud ENSV รœNga vรตib Eesti Kongress teatud aega paralleelselt pรคris edukalt tegutseda. รœks toetab teist moraalselt, juriidiliselt, vastavalt sellele, kuidas olukord on. Ja รผhel hetkel saavutatakse seisund, mil mรตlemad organid end laiali saadavad ning EV Riigivolikogu ja presidendi valimised vรคlja kuulutavad. Tรคna ja lรคhitulevikus sellist seisundit veel oodata ei ole, sest ka juriidiline otsus Eesti Vabariigi iseseisvuse kohta, mille uus รœlemnรตukogu tรตenรคoliselt vastu vรตtab, ei ole veel realiseeritav ja karta on, et lรคbirรครคkimise periood N.Liidu keskvรตimuga vรตib kesta isegi aasta vรตi paar.โ€

Toomas H. Ilves โ€“ raadio Vaba Euroopa eestikeelsete saadete peatoimetaja: โ€œEesti Kongress on ainus eetiline ja seaduspรคrane esinduskogu Eesti asja arutamiseks, kuna kuskil tsiviliseeritud maades pole tavaks lasta okupeerijatel rahva enesemรครคramisel kaasa rรครคkida. Kardan vรตimuvรตitlust peaaegu demokraatlikult valitud รœlemnรตukogu ja seaduspรคrase Eesti Kongressi vahel. Mina soovitaksin รœlemnรตukogusse valida vรตimalikult palju Eesti Kongressi toetajaid. Seni piisavalt lรตhestatud Eesti รผhiskonna eri liikumiste esindajad peaksid tulema รผmarlaua รผmber ja arutama Eesti iseseisvumise kรผsimust. ร•igus Eesti tulevikku otsustada on รผksnes Eesti Kongressil, รœN vรตiks sellele kaasa aidata. Olukord on liiga tรตsine, et omavahel jageleda.โ€

Indrek Teder – รผhendusest Res Publica: โ€œInimesed, kes tunnistavad end avalikult Eesti Vabariigi kodanikeks, deklareerivad selle registreerimisega, et nende ja riigi vahel on รตiguslik vahekord. Jรคrelikult tunnistavad nad, et tahavad taastada Eesti Vabariiki.

Loomulikult saaks panna eestlasi deklareerima ka seda, et nad on NSV Liidu kodanikud. Kuid Kodanike Komiteede liikumisest erineks see oluliselt. N.Liidu kodanikuks ei tunnistata end vabatahtlikult, vaid kaudse vรคgivalla mรตjul. Tรคnu okupatsioonile on meil Eestis pidev vรคgivallaรตhkkond. /…/

Eestlane ajab kรตiges รตigust taga. Juriidiliselt puhta liini jรคlgimine ongi vรคga oluline, sest elu nรคitab: need, kes ise oma รตiguse eest ei seisa, tambitakse maatasa ka vรคga tsiviliseeritud รผhiskonnas. Seda enam meil.

Tรคnasel pรคeval puudub Eestis seaduslik vรตimuorgan. Eesti Kongress kui esindusorgan oleks vaheetapp teel selle poole. Seni ei ole esindusorgani tasemel vรคlja รผteldud, millisena nรคevad Eesti Vabariigi kodanikud Eesti olevikku ja tulevikku. รœhtlasi saavad Eesti Kongressi volitatud saadikud oma lรคbirรครคkimistele suurema kaalu. ร•igusliku aluseta Palestiina Vabastusorganisatsioon on tรคnu oma visadusele suuteline maailmas kaasa rรครคkima, meie seda rohkem. Tundub, et EK on ainus parlamentaarne vรตimalus Eesti probleeme lahendada, sest ENSV รœN ei ole รตiguspรคrane organ, vaid Moskva tรถรถriist ega sobi oma juriidilise asendi poolest parlamendiks.โ€

Rein Ratas โ€“ Tallinna Rohelise Liikumise esimees: โ€œEesti Kongressi idee ei tekkinud tรผhjale kohale ega ole kusagil kabinettide vaikuses vรคlja mรตeldud. Et Eesti Kongress on EV kodanike ja taotlejate รตiguspรคdev esindus, siis on talle sellega iseenesest antud kรผllalt suured volitused, รตigus esindada rohkem kui poolt miljonit Eesti vabariigi kodanikku nii N.Liidus, k.a okupeeritud Eestis, kui ka vรคlismaal. Eesti Kongress valmistab ette reaalse pinna Eesti Vabariigi taastamiseks Ilmselt ei saa ta seda teha ilma praktilise koostรถรถta ENSV รœlemnรตukoguga.

Eeldame, et EK saadikute hulgas saab olema kรตigi erakondade inimesi. Oleme aastaid rรครคkinud konsolideerumisest รผhiste eesmรคrkide nimel, Eesti Kongress vรตiks olla selle organisatsiooniliseks vรคljundiks. Kรตik peaksid รผles nรคitama vรตimalikult suurt tolerantsust peaeesmรคrgi nimel, Eesti Kongress ei tohiks รผldse kulutada oma aega ja energiat asjatuteks sรผรผdistusteks ja hukkamรตistmisteks.โ€

Paul-Eerik Rummo – kirjanik: โ€œKuuldu pรตhjal kujutlen Kongressi nii piduliku kui ka tรถisena, รผsna kรตva rรตhuga esimesel. Selle mรครคrab juba korraldajate valitud ruum, mis sobib rohkem pidulikuks rituaalse kaaluga sรผndmuseks, vรคhem sรตnavรตtu- ja repliigirohketeks arutlusteks ja dokumentide รผhiseks vรคljatรถรถtamiseks. Kuid olgugi nii. Kogu Kodanike Komiteede liikumine oma รผllatuslikult globaalses unikaalsuses suunabki just niisuguses stiilis kulminatsiooniakordini, mis peaks suutma kinnitada rahva meelt ja tรตmmata endale maailma mรตistev vรตi vรคhemalt arvestav tรคhelepanu.โ€

Mati Hint – Eestimaa Rahvarinde eestseisuse liige: โ€œMuidugi suhtun ma Eesti Kongressi hรคsti. Kuid ma tahaksin temasse suhtuda veel paremini. Selleks oleks vaja selgust mรตnes kรผsimuses, mida mulle ja teistelegi pole antud. Ma ei usu, et kรตik, kes tahavad selgust, on seetรตttu kohe moraalitud, kollaboratsionistid ja mis kรตik veel. Ja et kibekiire vรคrvimuutus koos komitees registreerimisega teeb inimesed moraalseks. ร„kki vajame just iseseisvat mรตtlemist, just seda on meis รคhvarduste, repressioonide ja noomitustega kรตige rohkem maha surutud.

Mida ma tahan? Ma tahaksin, et Eesti Kongressi valiks mitte ainult pool eesti rahvast, vaid kogu eesti rahvas. Ei saa ju Eesti Kongress olla mรตeldud eesti rahva lรตhestamiseks. Mina eeldaksin massilist, kogu rahva osavรตttu sellest sรผndmusest, mis meie saatust vรตivad mรตjutada.

Ma ei taha jagada ka hรผรผatusi, et Eesti Kongress on meie viimane ja ainus ลกanss. See on praegusele Eesti รผhiskonnale vรคga iseloomulik, et tahetakse vรตtta ainuotsustaja positsiooni. รœN ideoloogia rรตhutab, et nemad on ainsad รตiged, kรตik teised omavad รผksnes poliitilist tรคhendust, TKLi algatatud rahvasaadikute tรคiskogu (sellel peatume veidi hiljem lรคhemalt โ€“ T.T.) ideoloogid arvavad, et see on vรคhemalt sama tรคhtis kui Eesti Kongress. Mina sooviksin, et rivaalitsemist vรคlditaks ja mรถรถndaks: olukorras, kus me siiski ei tea, mis on รตige kรคik, on vรตimalik mรตtteviis, et kรตik kรคigud on vajalikud. Muidugi ei tule planeerida rahva รคrapรถรถramist Kongressi mรตtte algatajatest, kui tulemused ei ole ootuspรคrased.

Ma tahaksin selgust Eesti Kongressi poolt volitatute, Eesti pagulusvalitsuse ja USA Peakonsulaadi kujuteldavatest vahekordadest. See vรตib olla raske kรผsimus โ€“ kergeid kรผsimusi Eesti iseseisvumisel ei ole, kerged kรผsimused on juba vastatud.โ€

รœlalรถeldust vรตib tรคnagi vรคlja lugeda neid pingeid, mis valitsesid erinevate poliitiliste liinide vahel. Peamised kรผsimused olid selles, missugust Eestit me edaspidi tegelikult tahame ja kes seda รผles ehitama hakkab. Rahvarinde liin oli รผhelt poolt justkui loogilisem, sest โ€“ jumala eest โ€“ Moskvata ei olnud Eesti iseseisvuse kรผsimust vรตimalik kuidagi lahendada, sรผndigu see siis hea vรตi kurjaga ehk teisisรตnu: kas lรคbi kokkulepete vรตi tรตsise konfrontatsiooni. Kusjuures viimane, romantilisem ja kangelaslikum variant ei saanud 1990. aastal veel kuidagi kรตne alla tulla.

Esiteks olid jรตuvahekorrad sedavรตrd erinevad โ€“ kuigi lagunemise รครคrel ja peaaegu lรตplikult demoraliseerunud armeega, oli Nรตukogude Liit ikkagi veel suurriik, mis oleks viimases hรคdas tillukese liiduvabariigi kas vรตi lihtsalt sรตduritega รผle ujutanud ja meil olnuks neile vastu panna vaid formeerumisjรคrgus ja praktiliselt relvastuseta Kaitseliit. Ja mitte keegi ei oleks selle peale isegi eriti valjult kรถhatanud, sest Lรครคne toetusega poleks vรคike separatistlik Eesti siis veel arvestada saanud. Meid ju alles hoiatati sealt, et ei tasu pilli lรตhki puhuda. Vรตib arvata, et kui vahekordi oleks hakatud lahendama jรตuga, siis saanuksime ehk ainult kaastundele ja mingitele mitte kedagi mitte millekski kohustavatele Lรครคnest tulnud avaldustele loota, ei enamale.

Nii Ameerika kui ka Euroopa olid endiselt valmis toetama Mihhail Gorbatลกovi, kes pรผรผdis N.Liitu vรตimalust mรถรถda demokratiseerida ja tsiviliseerituks muuta ning samal ajal seda ka iga hinna eest suurriigina koos hoida. Aga just siin oligi Rahvaliidu variandi nรตrkus: juhul kui Moskva olekski aktsepteerinud Eesti eraldumist N.Liidust, olnuks see ikkagi tรคiesti uus riik, millel ei oleks olnud mingit sidet sรตjaeelse riigiga, Tartu rahu ega 1940. aasta sรผndmustega. Lisaks kรคinuks siis selle juurde kรตigi eelduste kohaselt ka liiduleping. 1990. aasta alguses poleks ilmselt vรคhemaga pรครคsenud, kui รผldse oleks pรครคsenud.

Sellepรคrast oli Eesti Komiteede liikumise pakutav variant, mis tรคhendas taasiseseisvumist jรคrjepidevuse alusel, igatahes ausam, kuigi vรคga paljudele siiski ka ebareaalsem.

Selles olukorras oli peaaegu mรถรถdapรครคsmatu kompromiss mรตlema poole vahel. Just nimelt kompromiss kahe teineteise olemasolu tunnustava poliitilise jรตu vahel. 1990. aasta jaanuaris tundus, et veel oli vรตimalus koos รผhise aate eest minna ja lรผkata vรตimuvรตitlused kusagile kaugemasse tulevikku โ€“ vรคhemalt jรคtsid Kodanike Komiteede liikumise tehtud ametlikud avaldused selleks esialgu justkui veel ruumi, kuigi oli mรคrke, mis kinnitasid, et รตige tee valiku รผle enam pikalt kauplema ei hakata.

Maakondades, nagu mitmel korral varem juba rรตhutatud, olid suhted pingevabamad kui pealinnas. Kongressi ettevalmistajatel oli abi ja toetust vaja praktiliselt kรตigis kรผsimustes. รœldjuhul oldi valmis seda abi ka pakkuma. รœks valusamaid kรผsimusi, mis jaanuari alguses esile tuli, oli seotud rahaga โ€“ rahata, paljalt hea tahtega, polnud isegi mitte kollektivismist jutlustaval nรตukogude ajal ja uue rahvusliku รคrkamisaja alguses, midagi vรตimalik รคra teha. Nรคiteks avaldas ajaleht Lรครคnlane 11. jaanuaril รผhe vahva Eesti Kodanike Komiteede pitsatijรคljendiga mรคrgistatud kuulutuse, mille teksti siinkohal tervikuna รคra toome:

โ€œHEAD KAASKODANIKUD!

Eesti Kodanike komiteed vajavad raha

EESTI KONGRESSI valimise lรคbiviimiseks.

VENE RAHA EESTI KONGRESSILE!โ€

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare