Lรผhikese vahega vรตis ETV vahendusel nรคha kahte prantsuse sugemetega vรคga haaravat filmi, mis jutustasid loo emadusest. Pรตnevad, valusad ja ilusad filmid, mis mรตjusid ajatutena oma pรตhisรตnumites, olid hea viis oma argimured maha raputada ja mรตtiskleda, kas vรตi selle รผle, mis tegelikult on oluline.
Esimesena jรตudis teleekraanile 2018. aasta Belgia-Prantsuse film โEmainstinktโ (Duelles). Film algab stseeniga, kus รผks รคrevil naine pรผรผab mรคrkamatuks jรครคda, tรตmbab kardinaid ette ning hiilib mรถรถda majaesist. Vรตiks arvata, et juhtunud on midagi koletut, kuid vaataja ja koju saabunud Cรฉline saavad รผhel ajal ehmatatud รผllatuspeoga.
Too รคrevil naine avastseenis on Alice (Veerle Baetens). Tema ja Cรฉline (Anne Coesens) on naabrid. Nad on tรคiuslikud 1950-60-ndate koduperenaised. Soengud alati ideaalselt sรคtitud, seljas kleidid ja seelikud, jalas kรตpsuvad kingad. Daamid. Ka murul pรตlvitades ja rohides. Nende abikaasad on tรถรถkad mehed. Pรคeval nemad kodus ei ole, รตhtul sรถรถvad kรตhu tรคis, vรตtavad klaasikese ja istuvad teleri ees.
Naised on lรคhedased sรตbrannad. Neil on รผheealised pojad Theo ja Maxime. Juhtub mรตeldamatu ja Cรฉlineโi poeg Maxime hukkub traagiliselt. Ta kukub teise korruse aknast alla. Vahetult enne kukkumist nรคeb aknast vรคlja ronivat last Alice, kes kรผll ruttab appi, kuid ei jรตua kรตrvalmaja teisele korrusele piisavalt kiiresti.
See intsident muudab naiste suhte dรผnaamikat. Cรฉline tรตrjub Aliceโit ning Aliceโis hakkab idanema mรตte, et Cรฉline sรผรผdistab teda. รks hetk Cรฉline seda ka tunnistab, kuid hiljem vabandab sรผgavas leinas รถeldut. Olukord justkui laheneb. Kuid vaid viivuks. Alice tรคheldab, et Cรฉline kรคitub tema poja Theoga kummaliselt ning hakkab kahtlustama, et Cรฉline siiski sรผรผdistab teda ning soovib nรผรผd kรคttemaksuks tema poja tappa.
Sรผndmustiku arenedes on vaatajal keeruline aru saada, keda selles loos uskuda. Cรฉline on kahtlemata raskes olukorras. Ta kaotas traagiliselt ainsa poja. Juhtunu oleks saanud รคra hoida ilmselt ka tema ise, kui oleks olnud poja juures. Sรตbranna nรคgi ning oli alust arvata, et ka tema oleks saanud ehk kiiremini tegutseda. Cรฉline kinnitab kรผll, et tal ei ole halbu kavatsusi ning on olekult peaaegu kogu filmi vรคltel รผlimalt rahulik. See tรผรผne pealispind tekitas aga ka pisut รตรตva, kuna ei olnud pรคris selge, mis tema sees toimub. Tema mรตttemaailma vaatajatele ei avata. See selgub alles pรคris filmi lรตpus.
Alice seevastu on algusest peale รคrev tegelaskuju, kelle emotsioonidest ja mรตtetest saab vaataja vรคga palju teada. Tema kahtlustamine on verbaalne ja tema tunded vรคljenduvad fรผรผsiliselt. Kui ta on endast vรคljas, siis mรตistab seda ka vaataja. Tema emotsionaalsus tekitas ka mulje, et ta on ehk pisut ebastabiilne. Sรตbranna poja surma leinates ja oma sรผรผtundega maadeldes oli ta รผks hetk vรตib-olla kaotanud tasakaalu jalge alt. Kindlasti mรตjutas teda ka teadmine, et suhted sรตbrannaga ei ole kunagi endised. Viimaks otsustabki Alice oma perega mujale kolida.
โEmainstinktโ on korralik thriller, mis hoiab vaataja kimbatuses peaaegu lรตpuni vรคlja. Nuputasin mis ma nuputasin, aga pรคris veendunult vรคlja mรตelda mul ei รตnnestunud, kumb neist naistest selles loos on paha tegelane. Samal ajal usud seda neist mรตlemast, nii et kui vastus saabub, ei ole see รผllatav. Kรผll aga on รผllatuslik filmi lรตpplahendus, mis on igati vรครคrt ootamist.
Originaalis ehk prantsuse keeles on filmi nimi Duelles, mis vรตiks tรคhendada nii vastandumist, teisikut kui ka duelli mรตistes vรตitlust. Tรคpsemalt ma seda sรตna lahti mรตtestada ei oska. Filmi sรผลพee pรตhineb B. Abeli romaanil โVihaโ, kuigi tรตlgendus pidavat triivima pigem kaugemale jutustuse algsest mรตttest. Ise ma seda lugenud ei ole, ei oskaks รถelda, aga need nimetused annavad pisut enam kui tรตlkenimi aimu sellest, mis filmis toimub.
See on lugu teatud ajastu naistest, kelle kogu elu keerleb selle รผmber, mis on nende kodus. Lapsed, majapidamine, vahetud naabrid. Elu sisu ja peamine fookus peitub seal. Samal ajal ollakse sรตltuvad meestest. Emad ja lapsed on seotud tugevalt igal juhul, seda enam, kui tegemist on ainukeste lastega peres ja kogu elu on pandud keerlema รผmber selle ainukese lapse. Tuues siia vรตrrandisse selle ainsa pรผha kaitstud lapse kaotuse, vallandub kaos. Kaob siht ja mรตte ning algab olelusvรตitlus. Emainstinkt tuleb siin mรคngu kรผll. Vรคhemalt รผhe puhul neist naistest. Ja รผks neist kahtlemata leiab endale elus taas sihi.
Sรตnulseletamatu side
Pisut aega pรคrast esimese filmi vaatamist jรคin samuti ETV-s jรคlgima Hispaania-Prantsuse 2019. aasta filmi โEmaโ (Madre), mis samuti jutustab loo emast, kes kaotab elus sihi ja mรตtte.
Film algab vaatega kaunile, hubasele korterile. Keele jรคrgi saab otsustada, et nad on Hispaanias. Peategelane Elena (Marta Nieto) saab kรตne oma pojalt Ivร nilt, kes on parasjagu puhkusereisil oma isaga. Nad sรตidavad รผhest punktist teise, poja selgituste kohaselt on nad kรตne tegemise hetkel kuskil Prantsusmaal. Poja kรตne on รคrev. Ta on kuueaastane ja istub รผksi rannal. Ta selgitab, et isa lรคks tagasi auto juurde, mis on kuskil eemal. Poeg on hirmul, pรคike hakkab loojuma ja telefoniaku tรผhjeneb. รmberringi ei paista olevat poja kirjelduste jรคrgi muud kui vaid liivarand. Ei รผhtki hoonet ega inimest.
รkitsi ilmub siiski รผks inimene, kuid nรคib, et mitte kuigi heade kavatsustega, sest kรตne katkeb ja rohkem Elena oma pojast midagi ei kuule. Filmis nรคeme selle stseeni viimase hetkena hรผsteerilist Elenat, kes jookseb ummisjalu oma poega otsima.
Jรคrgmisel hetkel on juba kรผmme aastat mรถรถda lรคinud ja Elena jalutab rannas. Saame teada, et ta on elanud kรตik need kรผmme aastat pรคrast poja kadumist Prantsusmaal. Vรตime eeldada, et samas piirkonnas, kus teadaolevalt oli tema poeg viimati. Kuigi poja kadumisest on kรผmme aastat mรถรถdas, tunnevad mรตned kohalikud Elena รคra kui โhullu naise rannast, kes kaotas pojaโ, mis annab otsese viite, et tema side kohaga on seotud pojaga.
Elena kohtab rannas noormeest, kes vรตiks olla umbes samaealine nagu oleks sel hetkel tema kadunud poeg. Jean (Jules Porier) mรถรถdub temast grupi teiste noortega, kuid Elena pilk jรครคb kinni just Jeanil. Hรคmming ja segadus Elena silmis viitaksid justkui, et ta kahtlustaks, et tegemist ongi tema kadunud pojaga. Ta jรคlitab poissi koduni, vaatab, kuidas ta istub sรถรถgilauda oma perekonnaga, ja on ilmne, et temani jรตuab kibe tรตdemus, et see ei ole tema poeg.
Jean oli aga tรคheldanud, et naine teda jรคlitas, lรคheb tema tรถรถ juurde ning kontaktist kujuneb sรตprus. Teismelise poisi ja ligi neljakรผmneaastase naise eriskummalist suhtlust panevad teisedki tรคhele. Algul viisakalt aktsepteerides, hiljem juba selgelt tรตrjudes. Jeani perekond รผhelt poolt ja Elena elukaaslane teiselt poolt ei pea suhtlust normaalseks ning pรผรผavad neid teineteisest eraldada.
Jeani ja Elena vahel on aga ilmnenud mingisugune sรตnatu side ning vaatajana on lรตpuni vรคlja pisut raske mรตista, mida see pisut ebamugavust pรตhjustav side vรตiks tรคhendada ning milleni viia. Jeani poolt on selge, et tema nรคeb Elenas naist, mitte ema. Elena puhul vรตiks eeldada, et ta naudib Jeani seltskonda, sest kujutleb vaimusilmas end oma poja seltsis, kuid pรคris kindel selles eelduses olla ei saa.
Selge on see, et Elena leinab. Ta kรผll tantsib, naerab ja elab oma elu edasi, kuid hoiab end kinni siiski piirkonnas, mis seostub tema pojaga. Ta kรคitub kohati teiste jaoks mรตistmatult, ei vasta telefonile, on mรตtlik ja kurvameelne ning oma eksmehe suhtes vaenulik. Nad kohtuvad filmis korra, รผle aastate, ja tekib lootus, et vaataja saab selgituse, mis siis tegelikult Ivร niga juhtus tol pรคeval kรผmme aastat tagasi. Elena sรผรผdistab meest ja vihastab mehe peale ka sel kohtumisel.
Filmi arenedes on selge, et Jeani ja Elena suhtlus ei saa jรคtkuda. Midagi ebasรผndsat ei ole juhtunud, aga nende pikad pilgud ja seletamatu side on muutunud teistele hรคirivaks. Jean on puhkusepiirkonnast oma kodulinna poole lahkumas juba, kui veel korra jooksu paneb ning Elenaga metsas kokku saab. Jeani kaugenemine oma perekonnast nii emotsionaalselt kui ka fรผรผsiliselt annab Elenale justkui vรตimaluse aidata tal liita Jean uuesti oma perekonnaga, aga samal ajal parandada oma haavad. โSa ei ole mitte kunagi รผksi,โ รผtleb ta Jeanile. Nรคib korraks, et ta รผtleb seda ka oma pojale. Vรตi iseendale.
Ema ja lapse vaheline side on katkematu. Ma ei suuda ette kujutadagi, mis toimub ema sees, kui temalt rรถรถvitakse laps ja ta peab elama meenutusega nendest รตudsetest hetkedest, mis eelnesid otsese sideme katkemisele. Elena tuli toime, aga avastatud side vรตรตra noormehega tรตi ta taas elule. See suhe justkui meenutas Elenale ja ka vaatajaile, et on olemas nรคhtamatud niidid, mis inimesi omavahel liidavad ning see side ei muutu sellevรตrra olematuks vรตi vรคhem tรคhtsamaks, kui seotud inimesed ei saa olla koos. Nรคeme Jeani lahkumise jรคrel Elenasse saabuvat rahu ja film lรตppeb tema kรตnega Ivร ni isale. Vรตime vaid eeldada Elena hรครคletooni ja nรคoilmete pรตhjal, et sel korral ta ei helistanud, et oma viha vรคlja valada.
โEmaโ peaosatรคitja Marta Nieto pรคrjati Veneetsia filmifestivalil parima naisnรคitleja tiitliga ja nomineeriti ka Euroopa filmiauhinnale. Hispaania Goya filmiauhindade galal pรคlvis film kolm nominatsiooni: parima naispeaosa, parima kohandatud stsenaariumi ja parima montaaลพi kategooriates.
Mรตlemad artiklis mainitud filmid on jรคrelvaadatavad veebiportaalis Jupiter.
Piltide allkirjad:
Naine ja vรคike poiss lugemas:
Emad ja lapsed on tugevalt seotud igal juhul, seda enam, kui tegemist on pere ainukeste lastega ja kogu elu on pandud keerlema selle ainukese lapse รผmber. Tuues siia vรตrrandisse selle ainsa pรผha kaitstud lapse kaotuse, vallandub kaos. Kaob siht ja mรตte ning algab olelusvรตitlus.
Naine ja teismeline poiss:
On olemas nรคhtamatud niidid, mis inimesi omavahel seovad ning see side ei muutu seetรตttu olematuks vรตi vรคhemtรคhtsaks, kui seotud inimesed ei saa olla koos.




