Kui Eesti taasiseseisvumispรคeval Kohila hoovide pรคeval kรคisin, kรตnetas mind eriti รผks hetk Kepsleva Poni Kรตrtsis. Tiina Adamson esitas imekauneid Olav Ehala laule, mis juba iseenesest hinge puudutasid, kuid รผks laulude vahele rรครคgitud jutt puudutas teemat, millele isegi olen just viimasel ajal rohkem mรตelnud.
Tiina on kaks aastat Rootsis รตppinud. Ta sรตnas, et enda arust lรคks ta muusikat รตppima, kuid tegelikult รตppis ta palju rohkem armastuse kohta. Rootslased on palju avatumad, julgevad oma tunnetest rรครคkida ja nรคitavad oma hoolimist vรคlja. Ja mitte ainult vรคga lรคhedastes suhetes olles, vaid รผleรผldiselt on hoolimist ja armastust rohkem tunda. Nรคiteks rรครคkis Tiina, kuidas tema lauluรตpetaja รผtles, et ta teda armastab. Eestlase jaoks on selline olukord veider, paneb kohmetuma. On ju tรผรผpiline eestlase stereotรผรผp selline, et korra elus avaldatakse armastust ja sellest piisab. Ja kui midagi tunnetes muutub, kรผll siis teada antakse
Ma olen tรคheldanud, et just vanemad inimesed on seisukohal, et armastus vรคljendab midagi nii tugevat ja vรตimast, et seda sรตna ei saagi liiga tihti รถelda, siis see justkui vรคhendab selle sรตna tรคhtsust. Olgu, pรคris kรผmneid ja kรผmneid kordi pรคevas armastuse vรคljendamine tรตesti ehk รผhel hetkel devalveerib selle tรคhendust ja tekitab lรตpuks kรผsimuse, kas inimene tรตesti armastabki vรตi รผritab korduva รผtlemisega iseennast veenda, et armastab, kuigi tegelikult pole suuri tundeid ehk kunagi olnudki.
Ma olen aga Tiinaga รผhte meelt, et kui ikka armastuse ja hoolimise tunne on sees olemas, siis seda tuleb vรคljendada ja sellest ei vรคhene armastuse sรตna vรครคrtus. Olen ise kogenud, kui laps, keda ma vaid paar korda nรคinud olin, mรถรถda minnes teatas, et ta armastab mind. Ta ei oodanud midagi vastu, ta lihtsalt tundis sel hetkel armastust ja vรคljendas seda. Sellised hetked on sรผdantsoojendavad ja selliseid hetki vรตiks meil kรตigil elus rohkem olla. Ja kui vรคga armunud paaridel tรตesti on tunne, et tunded on nii suured, et ainult “ma armastan sind” รผtlemisest jรครคb justkui vรคheks, siis soovitan tutvuda raamatuga “Armastuse viis keelt” (Gary Chapman), selgitada vรคlja oma kallima armastuse keel ja teda selle kaudu kรตnetada.
Minnes tagasi Tiina jutu juurde, rรครคkis ta, kuidas on mรตelnud, kust tuleb eestlastel see, et oma tundeid ei nรคidata vรคlja, neist ei rรครคgita. Ja oma mรตtetega jรตudis ta vรคlja selleni, et pรตhjus peitub meie minevikus, kuulumises Nรตukogude Liitu, kus lihtsam oli hakkama saada, kui รผldse mingeid tundeid vรคlja ei nรคidatud.
Ei olnud siis kombeks isegi ju lapsi kallistada, vรคhemalt isadel mitte. Tuleb meelde, kuidas Leelo Tungal kรตneles enda lapsepรตlvest rรครคkivast filmist “Seltsimees laps” ja sellest, et kuigi ta teadis, et isa teda armastab, siis kallistusi ta temalt lapsena ei saanud. Lapse jaoks on aga kรตige otsesemad armastuse vรคljendused lahked, toetavad sรตnad ja fรผรผsiline puudutus. Tuleb meelde Jan Uuspรตllu รผks hiljutine intervjuu, kus ta tรตi vรคlja, et me ei peaks praegu vihavastasest seadusest rรครคkima, kui vaid vanem pรตlvkond oleks praegustele noortele rohkem armastust jaganud.
Oma mรตtted lรตpetas Tiina tol riigile tรคhtsal pรคeval sooviga, et me julgeks rohkem รผksteisele รถelda, et “ma armastan sind”, “ma toetan sind”. Me ei pea enam oma tundeid kartma vรคlja nรคidata.
Lisaksin omalt poolt juurde, et tegelikult mingeid tundeid julgetakse kรผll vรคlja nรคidata, kuid rohkem siiski negatiivseid. Kasvรตi tรคiesti vรตhivรตรตrale ollakse vรคga varmad halvasti รผtlema, kuid ilusate tunnete vรคljendamisel on ikka suu nagu vett tรคis. Nooremate puhul hakkab see kรผll vaikselt muutuma, kuid pikk maa on veel minna sinnani, et tavaline eestlane tunneks vabadust ka vรคljaspool romantilist suhet oma armastust ja hoolimist lรคhedastele vรคljendada ja seda vรตetaks enesestmรตistetava osana elust.




