Koostaja Ants Tammar
Eesti haridus- ja kultuuriloos oli periood (1958-1974), kus rohkem kui viiekรผmnel koolil ilmus trรผkikojas trรผkituna koolialmanahh, mida nimetati ka kirjandusringi omaloomingu ajakirjaks, kirjanduslikuks almanahhiks, รตpilasalmanahhiks, kirjandusringi ja komsomolikomitee hรครคlekandjaks jne. รpilasalmanahhide ilmumise algusaastatel (1958-1961) oli maarajoonidest รผks edukamaid Rapla rajoon, kus kolmel keskkoolil – Rapla, Kohila ja Juuru – oli kirjandusringi almanahh. 1967. aastal lisandus Jรคrvakandi keskkooli almanahh “Meie sรตna”.
1957. aasta sรผgisel ilmus ajalehes Noorte Hรครคl Paul Rummo (sรผndinud Kehtna vallas Kalbu kรผlas) sรผtitav artikkel “Kooliajakirja asutama!”. รleskutse autor รผtles sissejuhatuses: “Viimastel aastatel on kirjanike kohtumistel koolinoortega sageli juttu olnud kooliajakirjade asutamisest. รrksamad รตpetajad ja รตpilased on kรตikjal selleks oma valmisolekut avaldanud, kuid seni on jรครคnud jutt jutuks. Kooliajakirjad pole mingi uudis-avastus. Paljudes meie koolides ilmusid juba aastakรผmnete eest รตpilasajakirjad.”
Paul Rummo meenutas oma kooliajal vรคikeses maakoolis รตpilasajakirja vรคljaandmist ning lรตpetas kirjutise arvamusega: “Kui kolkakoolides jรคtkus seda tahtmist, miks siis mitte nรผรผd.”
1992. aastal Rapla Teatajas ilmunud Arvi Paidla koduloolisest kirjutisest saame teada, et aastatel 1918-1921 koostati ka Rapla algkoolis kรคsikirjalisi ajakirju “Pรคike” ja “Kevade”. Raplas oleva Harjumaa progรผmnaasiumi esimese lennu (1938) lรตpetanu, kodu-uurija Heino Toomtalu kirjutas oma koolimรคlestustes, et รตpetaja Enn Koemetsa innustusel ilmus 1938. aastal kรคsikirjaline ajakiri “Pudemed”. รlevaade nendest รตpilasajakirjadest ilmub tulevikus, aga jรคrgnev kirjutis jutustab sellest, mis sai Paul Rummo ettepanekust.
Kirjandusellu oma jรคlje jรคtnud koolialmanahhide vรคljaandmine keelustati
Kirjanik Teet Kallas mainib oma meenutuses, et Paul Rummo ideed hakata jรคllegi koostama ja avaldama รตpilasajakirju asusid toetama ENSV Kirjanike Liidu juhatuse sekretรคr Lembit Remmelgas ja Tallinna N. V. Gogoli nim. 21. keskkooli kirjandusringi juhendaja, noor hasartne รตpetaja Leo Villand (oli aastatel 1949-1950 Mรคrjamaa keskkooli รตpetaja). “Keeruline oli taastada seda Eesti Vabariigi soliidsemate koolide ja gรผmnaasiumide juurde kuulunud vรครคrikat ning pรคris kindlasti ka natuke kodanliku hรตnguga traditsiooni,” kirjutas Teet Kallas 1996. aastal.
Sรตjajรคrgse esimese รตpilasalmanahhi ehk kirjandusringi vรคljaande trรผkkimise riski vรตttis enda kanda vรคrske haridusminister Arnold Green, kellele polnud vaja selgitada, mis on koolialmanahh vรตi รตpilasajakiri, sest ta ise oli Eesti Vabariigi ajal osalenud oma kooli, Rakvere gรผmnaasiumi almanahhi koostamises. Nii ilmus 1958. aastal trรผkikojas trรผkitud esimene, Tallinna 21. keskkooli kirjandusringi vรคljaanne “Suleproovid”.
1958. aastal ilmus viis trรผkitud koolialmanahhi, nende seas Rapla keskkooli kirjandusringi omaloomingu ajakiri “Oma sulega”. รige pea hakkas koolialmanahhe ilmuma mitmel pool Eestis. 1959. aastal ilmus Kohila keskkooli almanahh “Sulesรคdemed” ja 1961. aastal Juuru keskkooli almanahh “Mahtra lรคhistelt”. Aastatel 1958-1961 lasid 20 keskkooli trรผkikojas trรผkkida oma รตpilasajakirja. Selle aja jooksul ilmus 46 รผksiknumbrit, neist 9 jรครคb Rapla, Kohila ja Juuru keskkooli arvele. Tรตsi, mitme kooli jaks piirdus รผhe numbriga. Mรตni kool suutis avaldada koguni kaks almanahhi aastas (Rapla keskkool 1959. aastal ja Kohila keskkool 1960. aastal).
1959. aasta detsembris kirjutas haridusministeeriumi metoodika ja รตpikute osakonna juhataja Kalju Leht: “Kirjandusharrastus on meie koolides elavamalt pulbitsema hakanud, vormiderikkamaks ja huvitavamaks muutunud. Kirjandusharrastuse viljakat tรตusu tรตendavad vahest kรตige kujukamalt kirjanduslikud almanahhid. See on veel vรคrske, kuid kiiresti populaarseks saanud tรถรถvorm. Seni ilmunud numbrite lugemisest on settinud sรผmpaatne รผldmulje.” Kirjutise autor tunnustas ka Rapla keskkooli almanahhis ilmunud Ly Seppeli ja Virve Reinbergi luuletusi.
Rapla keskkooli almanahh “Oma sulega” pรคlvis ajalehtedes ilmunud retsensioonides kiidusรตnu ja tunnustavat toetust. Nii varasemates kui ka hilisemates retsensioonides on “Oma sulega” maakoolide almanahhidest mรตneski suhtes eeskujuks toodud ja huviรคratavaks peetud ning kohati on sellest hรคid ilukirjanduslikke kordaminekuid leitud.
1972. aastal ilmunud teise kogumiku “Noorte sulega” andmetel trรผkiti trรผkikodades aastatel 1958-1971 37 keskkooli รตpilasalmanahhi. Rapla keskkoolil ilmus almanahhi “Oma sulega” kaheksa numbrit (viimane 1971. aastal), Kohila keskkooli almanahhi “Sulesรคdemed” kaheksa numbrit (viimane 1970. aastal) ja Juuru keskkooli almanahhi “Mahtra lรคhistelt” kolm numbrit (viimane 1967. aastal) ning Jรคrvakandi keskkoolil 1967. aastal ilmunud almanahhi “Meie sรตna” ainuke number.
1974. aastal teatas Kohila keskkooli direktor รตppenรตukogus murelikult, et kooli almanahhi vรคljaandmine on peatatud, vรตib-olla ka lรตpetatud – รผheksanda almanahhi trรผkkimine pandi Rapla trรผkikojas seisma.
Seitsmekรผmnendate aastate keskel keelati koolialmanahhide trรผkkimine Eesti NSV-s. Moskvas arvati, et teistes liiduvabariikides koolialmanahhide koostamist ja kirjastamist ei toimu, seega ei tohtinud seda olla ka Eestis. Kรผllap oli see lihtsustatud pรตhjus. Tegelikku pรตhjust pole ma siiani teada saanud. Mitu endist รตpetajat on maininud, et oli periood, kus koolialmanahhid jรคid vรตimule jalgu – ei olnud vist ideoloogiliselt kรผllaldaselt kรผpsed. Mรตndagi รตpetajat hoiatati, et nad oleksid รตpilaste kirjutiste lugemisel vรคga tรคhelepanelikud, sest รตpilased vรตivad รถelda seda, mis ei klapi valitseva ideoloogiaga, aga almanahhis kirjutatu eest vastutab รตpetaja.
Kรผmmekonnas koolis kestis รตpilasajakirja vรคljaandmise traditsioon pikki aastaid (Rapla ja Kohila keskkool). Need kirjandusringide vรคljaanded suutsid kirjandusellu oma jรคlje jรคtta, pakkudes lugemisrรตรตmu eakaaslastele ja isegi nรตudlikumale kirjandusepruukijale. Almanahhide veergudel alustasid suleproovimist mitmed pรคriskirjandusse jรตudnud nimed.
Rapla keskkooli kirjandusringi omaloomingu ajakiri “Oma sulega” ja Karl Muru
Rapla keskkooli ajakirjale “Oma sulega” pani tugeva aluse eesti keele ja kirjanduse รตpetaja Karl Muru. Kรตige esimene oli kรคsikirjaline ajakiri, kus avaldati Ly Seppeli, Maret Loo, Olavi Ratase, Raul Meele, Henno Aaveri, Jaak Loo ja Ott Herodese loomingut.
1958. aasta sรผgisel ilmus รตpetaja Karl Muru ja noorte kirjandushuviliste รผhiste pingutuste viljana senisest laiema lugejaskonna ette esimene trรผkitud number. 42-lehekรผljeline kirjanduslik ajakiri trรผkiti Raplas trรผkikojas nr 30 ja tiraaลพ oli 1000 eksemplari. Ajakirja ilmumine oli koolielus tรคhelepanuvรครคriv sรผndmus ning tรตi endaga kaasa murrangu kirjandusringi tรถรถs.
Direktor Hermilde Lokk kirjutas trรผkise saatesรตnas: “Viimaste aastate jooksul on kasvanud nende kirjandusringi liikmete arv, kes on aktiivselt esinenud omaloominguliste luuletuste ja proosapaladega kohaliku ajalehe veergudel, kooli seinalehes ja sisustanud satiiri ning huumoriga meie puhkeรตhtuid. Loodetavasti suudab ajakiri senisest monoliitsemaks muuta meie arvuka koolipere ja koondada enese รผmber jรคrjest rohkem kirjandushuvilisi.”
Kirjandusringi esimese omaloomingu ajakirja kolleegiumis olid Ott Herodes, Maret Loo, Karl Muru (toimetaja), Virve Reinberg ja Ly Seppel. Trรผkikojas trรผkitud numbris esinesid noorte autoritena Olavi Ratas ja Jaan Eero jutustusega. Tรคhelepanu รคratasid Ott Herodese tรถรถd. Kรตrvuti jutustustega esineb ta ajakirja veergudel ka karikaturistina. Luuletuste poolel avaldasid oma loomingut Maret Loo, Virve Reinberg ja Ly Seppel. Ka รตpetajate looming oli ajakirjas. Luulevormis retsensiooni รตpilaste tรถรถde kohta avaldas eesti keele ja kirjanduse รตpetaja Karl Muru, lauluรตpetaja Kalju Kenner kirjutas Maret Loo luuletusele “Rapla keskkooli noorte laul” viisi.
รpetaja Karl Muru juhendamisel ilmus kaks omaloomingulist ajakirja (1958. ja 1959. aastal), kus oli vรคga hรคid ilukirjanduslikke kordaminekuid. 1967. aastal ilmus esimene kogumik “Noorte sulega”, kuhu on koondatud koolide kirjanduslikes almanahhides avaldatud paremaid tรถid. 1958. ja 1959. aastal ilmunud koolialmanahhidest oli kogumikus avaldamiseks valitud 16 kirjutist, nendest viis olid vรตetud Rapla keskkooli kirjandusringi omaloomingu ajakirjast.
Tรคhelepanuvรครคrne on see, et kogumik algab Rapla keskkooli รตpilase Ly Seppeli 1958. aastal koolialmanahhis avaldatud luuletusega “Vรคike kodulinn”. See luuletus sai ka haridusministeeriumi korraldatud รตpilaste kirjandusvรตistlusel I koha. Retsensioonis mainiti, et sรผdamlik luuletus on kui hรผmn autori vรคikesele kodulinnale ja on tunda Ly Seppeli siirast kiindumust vรคikelinna tagasihoidlikku ilusse.
Ly Ehin kirjutab koolimรคlestustes, et รตpetaja Karl Muru oli รตpilastele tรคhendusrikas รตpetaja: “รpetaja Karl Muru tutvustas meile lausa koolitundides รคsja ilmunud hรคid luulekogusid (nรคiteks Jaan Krossi “Sรถerikastaja”) ja muud vรครคrtkirjandust. Lugesime palju.
Viiekรผmnendate lรตpu kirjandusringist tuleb mulle esmalt meelde, et meil oli elevust ja teotahet. Kirjandusringis oli meil kirjanduslik kohus Luchiano Visconti “Rocco ja tema vennad” ainetel. Toimusid arutelud meie omaloomingu รผle, kรคisime esinemas ja vรตtsime osa kirjandusvรตistlustest. Oma seisukohti kaitstes vaidlesime mรตnikord tuliselt – vรคitlusringe tol ajal ju polnud. Mรคletan, et vรคitlused kandusid รผle kirjandustundidessegi, kus pรผรผdsime vรคlja selgitada, kumb siis Tรตnis Tihu rohkem oli, kas kรผlakurnaja vรตi rannakรผla elu edendaja. รpetaja oli meile vihje andnud, et kirjandusรตpiku seisukoht ei pruugi olla see ainus ega viimane tรตde.
Olime harjunud, et vรตisime mรตtelda ja รผtelda nรตnda, nagu tundsime ja tahtsime. Meie seisukohti respekteeriti ja me รตppisime tegema sedasama. Olid vaidlused tunnis ja peale tunde ning kirjandusringis, olid referaadid ilmunud uudiskirjandusest jne. Kui Karl Muru 1959. aastal Elvasse รคra lรคks, tuli tema asemele teine รตpetaja, vรคga meeldiv ja asjatundlik รตpetaja. Aga tema jutt sellest, kui suur kรผlakurnaja oli Tรตnis Tihu, รคrritas meie klassi sedavรตrd, et me panime mรคngu kogu oma vaidlus- ja vรคitlusoskused ning tรตestasime tema tunnis otse vastupidist. Uus รตpetaja oli meiega pรคris hรคdas.”
1958. aasta augustis toimunud Rapla rajooni รตpetajate nรตupidamisel rรครคgiti palju รตpilaste esteetilisest kasvatusest, eriti kirjanduse รตpetamisest. รeldi, et rahule vรตib jรครคda Rapla rajooni nelja kirjandusรตpetaja tรถรถga. Mainitute hulgas oli Karl Muru. Eriti tunnustati Karl Muru, kelle juhendatava kirjandusringi tรถรถd seati teistele eeskujuks.
1959. aasta mais inspekteeriti pรตhjalikult Rapla keskkooli ning koostati nรคhtu-kuuldu pรตhjal kokkuvรตte ehk akt, kus tรคhelepanuta ei jรครคnud รตpetaja Karl Muru: “Karl Muru on hea, pรผรผdlik ja kohusetruu รตpetaja, kuid pole veel endale eesmรคrgiks seadnud seitsmeaastaku suuri รผlesandeid. Omaloomingulise almanahhi vรคljaandmine on รตpetaja Murul vรคga hea algatus. Almanahhi on pรตhjalikult analรผรผsitud, see avab palju loomingulisi kรผlgi, puuduvad aga materjalid NLKP 21. kongressist ja koolireformist. Komsomolitรถรถst on ainult รผks analรผรผs ja seegi valgustab vรครคralt seda lรตiku. Almanahhis esineb ilutsemise รตhkkond.”
Kui Karl Muru lรคks 1959. aastal Elva keskkooli eesti keele ja kirjanduse รตpetajaks, olles seal ka kirjandusklassi รตpetaja, alustas ta ka seal รตpilastega omaloomingulise ajakirja koostamist. 1960. aastal ilmus Elva keskkooli esimene kirjandusalmanahh “Esimesed vaod”, mille trรผkkimine keelustati 1968. aastal kui liiga vabameelse รผllitise vรคljaandmine. Pรคrast seda levitati neid kรคsikirjalisena.
Kirjandusringi esmane รผlesanne oli omaloomingu innustamine
Haridusministeerium ja kirjanike liit korraldasid 1961. aasta jaanuaris koolide kirjandusringide ja almanahhide aktiivile kahepรคevase nรตupidamise-seminari. Sellest tegi รผlevaate Leo Villand, kes oma kirjutise sissejuhatuses รผtleb: “Kui mรตne aasta eest tehti รตpilasalmanahhide alal esimesi arglikke katsetusi, siis nรผรผd vรตib nimetada terve rea koole (nimelt 14), kes on toime tulnud trรผkitud รตpilasajakirjade vรคljaandmisega.” Leo Villand nimetas kuus kooli, nende seas olid ka Rapla ja Kohila keskkool, kes on juba staaลพikamad ja mahukamate รตpilasajakirjade vรคljaandjad.
Kirjutise autor รผtleb oma kogemusele tuginedes, et almanahhi numbrite koostamine ja vรคljaandmine on keerukas ja mitmekรผlgne tรถรถ. “On ju almanahh sisuliselt vรคikesemastaabiline noorsooajakiri, mis peab seisma eriti selle tรคhtsa lรตigu – esteetilise kasvatamise teenistuses,” lisas Leo Villand.
Koolide almanahhid said seminaril ettekandega esinenutelt รผksmeelse heakskiidu. Rohkesti kiitvat รถeldi Rapla keskkooli almanahhi kohta. Avaldati arvamust, et almanahhide veergudel esineb vรคga osava sulega autoreid, nagu Ly Seppel, kelle puhul vรตib juba rรครคkida vรคljakujunenud palgest, teatud kunstikรผpsusest.
Kokkusaamisel rรตhutati, et รตpilaste รผldist kirjutamistaset aitavad tรตsta hรคsti korraldatud omaloomingulised kirjandusvรตistlused, nagu neid viiakse edukalt lรคbi Raplas. Paar nรคidet nendest ettevรตtmistest.
1958. aastal kuulutas Rapla rajooni ajaleht รhistรถรถ vรคlja kirjandusvรตistluse ja 1959. aasta veebruari algul teatati selle tulemustest. รldse saabus kirjandusvรตistlusele 57 tรถรถd 22 autorilt. ลฝรผrii ei andnud vรคlja esimest auhinda. Teise auhinna vรครคriliseks tunnistati Rapla keskkooli kirjandusringi liikmed, omaloomingu ajakirja “Oma sulega” autorid Maret Loo ja Ly Seppel ning ergutusauhinna sai Virve Reinberg.
1960. aastal oli Rapla keskkoolis kirjandusvรตistlus kooli paremate sulemeeste vahel. Anti kuus tundi, et kirjutada รผhel kolmest teemast. Vanemas rรผhmas sai I koha Ly Seppel luuletuse “Unistus รตnnest” eest, II koha said Ants Tamme (tulevane ajakirjanik) ja Laine Kiltri ning Eevi Kiolein III koha. Kรตik kolm viimati mainitut kirjutasid kirjandi teemal “Meie ajastu kangelane”.
Noortele kirjandussรตpradele ja neid juhendavatele รตpetajatele soovitati omaloomingut tutvustada laiemale lugejaskonnale. Tehti ettepanek taotleda noorte kirjanduslike lehekรผlgede avaldamist rajoonilehtedes. Rapla rajoonilehe รhistรถรถ toimetus palus juba ise 1957. aastal noortel, kes on midagi kirjutanud, jutukesed ja luuletused toimetusse saata. Rapla keskkooli eesti keele ja kirjanduse รตpetaja Karl Muru innustusel ja valikul saatsid neli รตpilast oma kirjutise ajalehe toimetusse. 21. mail ilmunud noorte loomingu lehekรผlg oli tรคidetud ainult Rapla keskkooli รตpilaste kirjutistega. Sama aasta 5. detsembril oli rajoonilehe erilehekรผlg “Noorte loomingut” jรคllegi ainult Rapla keskkooli รตpilaste loomingu pรคralt.
Arvatavasti andis osalemine noorte loomingu lehekรผlje koostamises innustustuse ja tรตuke kooli kirjandusringi omaloomingu ajakirja tegemiseks. 1958. aasta sรผgisel ilmuski ajakiri “Oma sulega”. Esimest koolialmanahhi tutvustati ka Rapla agitatsioonipunktis, kus Rapla keskkooli kirjandusringi liikmed ja almanahhi noored autorid esitasid oma kirjutatud luuletusi ja proosapalasid ning said Rapla elanikelt sooja vastuvรตtu osaliseks ja pรคlvisid kiidusรตnu.
1960. aasta aprillis ilmus rajoonilehes erilehekรผlg “Rapla noorus”, mille koostas jรคllegi Rapla keskkooli kirjandusring.
Analรผรผsides toodi palju nรคiteid trรผkistest “Oma sulega” ja “Sulesรคdemed”
1961. aastal analรผรผsiti mitmes ajalehes, ka รผhes ajakirjas pรตhjalikult esimesi trรผkis ilmunud koolialmanahhe. Oli vastakaid arvamusi. รhed arvasid, et pearรตhk langegu ilukirjanduslikele paladele. Teised olid arvamusel, et kooli almanahh kajastagu endastmรตistetavalt koolielu – kirjutised klassivรคlisest tegevusest, komsomolialgorganisatsiooni tรถรถst, spordivรตistlustest, ekskursioonidest, kooli ajaloost, tรถรถst pรตldudel ja tehases, tootmis- ja รตppepraktikast jne.
Ajakirjas Nรตukogude Kool mainiti, et maakooli vรคljaannetest vรตiksid huvi รคratada ja mรตneski suhtes eeskujuks olla Rapla keskkooli ja Kohila keskkooli trรผkised, kuigi need kirjandusliku taseme poolest ei kรผรผni veel linnakoolide vรคljaanneteni. Kirjutise autor L. Takk analรผรผsis kahe kooli almanahhi neljandat numbrit.
“Kohila “Sulesรคdemed” avaldab mรตndagi vรครคrtuslikku. Number algab kooli direktori Otto Terno artikliga “Meie kool NLKP XXII kongressi eel”, kus rรตhutatakse kongressi ajaloolist tรคhtsust kรตige laiemas mastaabis, nรคidatakse, mida kool kongressi eel on juba saavutanud ning missugused konkreetsed รผlesanded seisavad praegu tulipunktis. Mulle nรคib see รผks kรตige paremini รตnnestunud saatesรตnu meie almanahhide viimaseis numbreis.
Tรคnapรคeva elu- ning tรถรถhoo รตige kajastamise poolest tahaks siin esile nihutada jรคrgmisi palasid 1959/60. รตppeaasta lรตpetanute kรผpsuskirjanditest: “Ainsaks ja รตigeks teeks suure Lenini tรตde on”, “Miks ma olen ateist”, “Kangelane” jne.
Omajagu huvi pakub Rapla keskkooli ajakirja “Oma sulega” neljas number. Almanahhis paeluvad tรถรถ- ja kolhoosiainelised palad. Neid lugedes vรตib vististi vรคita, et koolis รตpetatakse noori tรถรถst lugu pidama. Omalaadselt pรคris elava fantaasiaga on kirjutatud pikem pala “Suled kosmoses”, sellest, kuidas Rapla keskkooli abituriendid (kirjandite pรตhjal) kujutlevad lendu Kuule, Marsile, Veenusele… Kiita tuleks ka Virve Reinbergi ja Ly Seppeli luuletusi.
Selle kรตrval ei tohiks aga hoopiski puududa kajastused kogu meie maad haaranud tรถรถentusiasmist NLKP XXII kongressi aastal – sellest, kuidas kool ja tema kirjanduseharrastajad sellele vastu lรคhevad. Just see keskne, kรตige tรคhtsam teema aga puudub, mis on noortele sรตnaseppadele ning nende juhendajaile miinuspunktiks,” kirjutab L. Takk.
Kirjutise autor nendib: “Meie elu nรตrga kajastamise kรตrval torkab silma veel teine puudus – vรคljaandeis on palasid, mis oma ideeliselt selguselt jรคtavad soovida. Liiga palju on enesessepรถรถrdunud mรตtisklusi, lapsepรตlve ebamรครคrast รผlistamist vรตi “taganutmist”, sentimentaalsust. Millegipรคrast kipuvad nukrusesse, hallusesse ja isegi pessimismi kalduma mรตned noorte autorite luuletused loodusest, kodust, aastaaegadest jm.”
Ajalehes Nรตukogude รpetaja รถeldi, et Kohila keskkooli “Sulesรคdemed” neljas number on oma arengus liikunud edasi. Artikli autor V. Hallvee kiidab direktor Otto Terno aktuaalset artiklit, kus jutustatakse kooli tรถรถst ning tegevusest NLKP XXII kongressi eel, sellest, kuidas kool on kaasa elanud nรตukogude rahva elu suurtele sรผndmustele.
“Nii mรตnedki tรถรถd almanahhis on ideeliselt ja poliitiliselt kasvatavad, kunstiline teostus aga jรคtab kohati soovida. Tรถรถs “Lรตkke รครคres” annab J. L. edasi vanema sรตbra Jaani jutustuse sellest, kuidas Jaan hakkas mรตistma poliitikat – sai n-รถ nรคgijaks tรคnapรคeva elu suhtes. L. M. “รhtusi mรตtteid” kannab rahu- ja vabadusidee, mille nimel vรตitlevad ikestatud maailma rahvad. J. J. “Miks ma olen ateist” on kirjutatud isiklike kogemuste pรตhjal ning veenab noori lugejaid. See on lugu, milles poiss elu ning รตppimise najal usu-udust vรคlja jรตudis.
Mรตned teisedki palad kinnitavad, et kirjandusringis pรผรผtakse รตpilasi eluga tutvustada, รตpetada neid nรคgema ning valima kirjanduslikuks kรคsitlemiseks probleeme ja teemasid, mis kommunistliku ja ideelise kasvatuse seisukohalt olulised. See on vรคga hea. Kรผllap jรตuab ka kunstiline tase tasapisi ideelisele selgusele jรคrele.
Rapla keskkooli “Oma sulega” (nr. 4, 1961) sisaldab noorte kirjanduslikest katsetustest mรตndagi huvitavat. รks ja teine proosapala, luuletus vรตi artikkel lubab oletada, et autorid vรตivad edaspidi lugejale pakkuda veelgi tuumakamaid tรถid, kui nad lakkamatult oma sulge harjutavad,” kirjutati ajalehes Nรตukogude รpetaja.
“Oma sulega” proosa ja publitsistika osa koosneb peamiselt koolielu kroonikast ja koolimรคlestustest. Enamik neist pรคlvis arvustaja heakskiidu, aga oli ka kaks kirjutist, kus nรคidati kooli ja รตpetajaid “kรตverpeeglis” ja mitte just eriti meeldivast aspektist.
รlevaate Kohila ja Rapla keskkooli almanahhi neljanda numbri sisust lรตpetas arvustaja kokkuvรตttega: “Mis eriti soovida jรคtab, on tรคnapรคeva suurte sรผndmuste kajastamine, nende seostamine koolieluga. Ja veel: rohkem ideelist selgust ja poliitilist terasust, kunstiliselt haaravamat ning kaasakiskuvamat sรตna ja vormi!”
Ajalehes Sirp ja Vasar kirjutati murelikult, et koolialmanahhid on rohkem koolielu kajastajad kui kirjanduslikud vรคljaanded. Kultuurileht nentis, et omaloomingu kirjutajaid on vรคhe. Nรคitena toodi Rapla ja Kohila keskkooli almanahhe, kus oma loomingut esitavad peamiselt รผhed ja samad nimed. Mainimata ei jรคetud, et Rapla kooli almanahhi neljas numbris on Ly Seppel esiluuletaja. Mainiti sedagi, et almanahhides on literatuuritsevad liialdused, mille abil pรผรผtakse รถelda hรคsti “ilusasti”. Nรคited toodi jรคllegi Rapla ja Kohila almanahhidest.
1961. aastal kirjutati ajalehes Nรตukogude รpetaja, et Rapla keskkooli “Oma sulega” sisaldab noorte kirjanduslikest katsetustest mรตndagi huvitavat. “รks ja teine proosapala, luuletus vรตi artikkel lubab oletada, et autorid vรตivad edaspidi lugejale pakkuda veelgi tuumakaid tรถid, kui nad lakkamatult oma sulge harjutavad.”
Kirjandusteadlane, kriitik ja kirjanik Oskar Kruus kirjutas 1963. aastal Eesti koolide รตpilasalmanahhide รผlevaates ajalehes Noorte Hรครคl: “Kirjanduslikult kรตige suurema kaaluga on senini olnud “Oma sulega”, kus on avaldatud terve rida kรผllaltki hea kirjandusliku tasemega luuletusi.”
Kohila keskkooli kirjandusliku omaloomingu ajakiri “Sulesรคdemed”
Aastatel 1959-1974 koostati koolialmanahhi “Sulesรคdemed” รผheksa numbrit, neist kaheksat toimetas eesti keele ja kirjanduse รตpetaja Asta Evert. Kuuenda almanahhi vastutav toimetaja oli รตpetaja Naima Simson.
Esimese, 35-lehekรผljelise numbri toimetuse kolleegiumisse kuulusid Asta Evert (vastutav toimetaja), Agu Koldits, Hille Sild, Arne Reisner ja Juta Hagen (kunstiline kujundaja).
Esimese trรผkise saatesรตnas kirjutas direktor Otto Terno รตpilasajakirja peamistest รผlesannetest: “Vรตimalikult igakรผlgselt nรคidata sรผndmusi meie suures ja elurรตรตmsas kooliperes, rรครคkida kommunistlike noorte ja pioneeride elust, spordivรตistlustest, รตppetรถรถst, sรตprusest ja armastusest, elust internaadis ja meie tรถรถst suvisel vaheajal katseaias, ehitusel, kolhoosis jne.”
Trรผkitud eksemplaride arv oli vรคga kรตikuv: esimese almanahhi tiraaลพ oli 800, teisel 400, kolmandal aga 350 ja neljandal 700. Jรคrgnevatel juba 1000. Seitsmenda ja kaheksanda almanahhi tagumisele kaanele oli trรผkitud hind: 40 ja 50 kopikat.
Kuue almanahhi tiitellehele on trรผkitud: “Kohila keskkooli kirjandusliku omaloomingu ajakiri”. Alates seitsmendast numbrist on almanahhi ametlikus nimetuses pidevad muudatused, uued kombinatsioonid: Kohila keskkooli komsomoliorganisatsiooni ja kirjandusringi kirjandusliku omaloomingu almanahh. Kaheksanda almanahhi tiitellehel on eelnevaga vรตrreldes teistsugune sรตnastus: Kohila keskkooli kirjandusringi ja komsomoliorganisatsiooni omaloomingu almanahh. รheksanda almanahhi tiitellehel aga puudub sรตna “omalooming” ja esiplaanile on jรคllegi seatud komsomoliorganisatsioon. Kaanekujundust on muudetud neljal korral.
Trรผkis ilmunud almanahhe lugedes peab tรตdema, et mรตni neist ei ole kirjandusliku omaloomingu ajakiri. On pigem publitsistlikud ajakirjanduslikud vรคljaanded, kus kajastatakse koolielu ja ideelis-poliitilist kasvatustรถรถd koolis. Heas mรตttes kirjanduslikku omaloomingut oli neis vรคhe.
Mitmes numbris oli รผllatavalt suur ideelis-poliitiliste kirjutiste osakaal. Kahes retsensioonis kiideti kooli nende lugude avaldamise eest, aga kirjanduslikku taset peeti siiski tagasihoidlikuks. Nendes kirjutistes kajastub groteskselt periood, kus kirjapandu ei รผhtinud sagedasti sellega, mida tegelikult mรตeldi. Pรผรผti olla meelepรคrane vรตimule ja neile, kes otsustasid, kas almanahh ilmub ka edaspidi. Vรตimule meeldimisega mindi aeg-ajalt รผle vรตlli ning mitmed ideelis-poliitilised lood on ajaga fรถljetoniks muutunud ja saanud looks. Need almanahhid on unikaalsed trรผkised, mis kajastavad ehedalt vastuolulist aega, kus sagedasti kujutati tegelikkust kรตverpeeglis.
Kohila kooli almanahhi numbreid sirvides nรคgin, et kirjutati vรตi luuletati loodusest ja koolielust, tรถรถst ja huvitegevusest, oma unistustest ja elu mรตttest, kodust ja lรคhedastest inimestest, suurest kodumaast ja rahvaste sรตprusest ning aastaaegadest, sumedatest suve- ja sรผgisรถรถdest, hommikust ja รตhtust… Mรตni รตpilane luuletas ka รตnne ja armastuse, isamaa ja surma teemal.
Almanahhides on hรคid koolielu kirjeldusi. Rubriigid “Sada aastat Kohila kooli”, “รht-teist koolielust”, “Kroonika”, “Killukesi koolisajandi viimastest aastatest” jt kajastavad kooli minevikku ning annavad mitmekรผlgse รผlevaate kooli tรคhtsamatest sรผndmustest.
Kohila keskkooli almanahhi “Sulesรคdemed” eelviimases ja viimases numbris (nr. 7 ja 8) on siiski hรคid ilukirjanduslikke kordaminekuid. Teise kogumikku “Noorte sulega” (koostajad Kalju Leht ja Vello Saage), kus avaldati vabariigi koolide kirjanduslikes almanahhides avaldatud paremaid tรถid, valiti Kohila keskkooli 1969. ja 1970. aastal ilmunud almanahhi numbritest kogumikus avaldamiseks 22 kirjutist (20 luuletust ja 2 proosapala) รผheksalt autorilt. Varasematest almanahhi numbritest ei pรครคsenud valimikku “Noorte sulega” mitte รผhtegi Kohila keskkooli รตpilase tรถรถd.
“Sulesรคdemete” esimeses numbris ilmunud kirjutisi lugedes olin mitmel korral imestunud, et luuletus vรตi proosalugu lubati avaldada. Oli ju aasta 1959. Vรตib-olla tsensuur ei olnud enam nii noriv. รllatas, et kooli almanahhis ilmus luuletus “Ma armastan”, mille algus oli vรคga isamaaline. Autor Hille Sild (Tรคnavsuu). รks salm luuletusest:
Ma vaatan oma kaunist isamaad,
vaevalt ilusamat olla saab:
ta meri, jรตed ja jรคrveveed,
ta pรตllud, metsad, mรคed ja teed.
Kui seda kรตike vaatan ma,
vรตin kindlalt รถelda: “Armastan.”
Kirjutati vana taluhoone vรคrava lรคheduses kasvavast 38-aastasest pihlakast. Kui arvutada, siis oli see pihlakas istutatud Eesti Vabariigi algusaastatel. Arvet Leetma kirjutis lรตppes mรตtisklusega: “Kui ta vaid oskaks kirjutada ja rรครคkida, kรผll tal lรคheks paberit ja kรผll tal oleks siis รผkskord pajatada kรตigest sellest, mis aastakรผmnete jooksul on kogunenud ta vananenud sรผdamesse.” Selles mรตtiskluses on palju varjundeid ja viib mรตtted kahe riigikorra aastail toimunule.
Almanahhi kahes esimeses numbris on seda ideelis-poliitilist kรผpsust veel vรคhevรตitu, aga kolmanda kirjandusliku almanahhi eessรตnas saame teada, et 1940. aasta juuni pรถรถrdelised suvepรคevad tรตid tรถรถrahvale รตnne รตuele ning vabana punalippude all lรถรถb meie elu lรตkkele vรตimsa leegina.
รpilasalmanahhid “Mahtra lรคhistelt” ja “Meie sรตna”
1961. aastal ilmus Juuru keskkooli almanahhi “Mahtra lรคhistelt” esimene 65-lehekรผljeline 500 eksemplariga number. Trรผkise vastutav toimetaja oli Erna Uudekรผll ning รตpilastoimetaja ja kunstiline kujundaja Sirje Endre.
Almanahhi eessรตnas kirjutab keskkooli direktor E. Kingsepp: “Vรตttes eeskuju Mahtra meeste vรตitlusest oma vabaduse ja parema elujรคrje eest, vรตitlevad meie kooli noored parema รตppeedukuse, teadliku distsipliini, kultuurilise taseme ja tรคnapรคeva inimkonna รตnne eest – sellest kรตigest rรครคgib meie kirjandushuviliste looming.”
Vastavalt aja nรตuetele oli eessรตnas ka midagi meeldivat vรตimumeestele. Selleks oli lause: “Kรคesolev kirjanduslik almanahh on Juuru keskkooli kirjandusringi esimene ja me pรผhendame oma esikteose NLKP XXII kongressile.”
Almanahh algab Juuru keskkooli I lennu lรตpetajate nimekirjaga ning Helju Lehtmaa luuletusega “Viimane koolikell”.
Jรผri Eesik teeb oma kirjutises “Mahtra tรคnapรคeval” matka lรคbi Mahtra ning lรตpetab rรคnnaku tรตdemusega: “Kui linnaelanike keskel liigub jutt, et Mahtra on soode ja rabade keskel, siis mina pรผรผan seda eitada – mitte enam. Nagu รถeldi Mahtra sรตjas “moameeste vรตit”, siis nad on vรตitnud ka sood ja rabad ning vรตidavad edasi suured kuivendus- ja juurimislahingud. Loodan, et mahtralased saavutavad veel rohkem uusi vรตite.”
Esimeses trรผkises kirjutatakse ka esimesest lennust kosmosesse, kรคigust Tallinna “Tรถรถliste Keldrisse”, 60 unustamatust pรคevast รผleliidulises pioneerilaagris Artek, tootmisรตpetusega klassis รตppimisest ja tootmispraktikast, malelahingust Mรคrjamaal, kohtumisest kirjanik Villem Grossiga jne. Kui eessรตnas mainiti, et trรผkis on kirjanduslik almanahh, siis sisult on rohkem kooli kroonika, kus on ka mรตned omaloomingulised ilukirjanduslikud palad.
“Mahtra lรคhistelt” teises numbris on juba rohkem omaloomingulisi ilukirjanduslikke kirjutisi. Neist Anne Vanatoa luuletus “On kastest niiske ruuge rukkisรผlem…” jรตudis kogumiku “Noorte sulega” paremate sekka.
1967. aastal ilmus juba E. Vilde nim. Juuru keskkooli kirjanduslik almanahh, mis on teinud kirjanduslikke edusamme ja on hรคid loomingulisi kordaminekuid. Ilmuvad Urve Laande ja Reet Viinamรคe Rapla rajooni koolinoorte kirjandusvรตistlustel auhinnatud tรถรถd ning Tiina Tulluse vabariiklikul koolinoorte kirjandusvรตistlusel I kohaga auhinnatud pala. Almanahhist “Mahtra lรคhistelt” valiti kaks kirjutist (Lennart Anvelti ja Sirje Endre) kogumikus “Noorte sulega” avaldamiseks.
1967. aasta kevadel nรคgi รตpetaja Gitta Vaino eestvedamisel trรผkivalgust Jรคrvakandi keskkooli 42-lehekรผljeline รตpilasalmanahh “Meie sรตna”, mis on Rapla rajooni almanahhidest kรตige ilukirjanduslikum ning omaloomingu poolest sisutihedam ja รผhtlasem. Tegelikult oleks vรครคrinud trรผkist nimetada kirjandusliku omaloomingu ajakirjaks “Meie sรตna”, mitte ainult รตpilasalmanahhiks. Koolikroonikat almanahh ei sisalda. On kahju, et 1000 eksemplariga kirjandusringi omaloomingu number jรคi ainukeseks.
Trรผkise eessรตnas รผtleb Jรคrvakandi kooli direktor Kalju Luts kirjutiste autoritele: “Meie seekordne omaloomingu kogu saagu teile, kallid autorid, hรผppelauaks ilusse, kalliks mรคlestuseks koolipรตlvest.”
Kahe รตpilase kirjanduslik looming pรคlvis kogumiku “Noorte sulega” koostajate tรคhelepanu. Tiia Vรคina lugu “Liivist mรตeldes” ja Sirje Soosalu lugu “Kui ma olen รผksinda” avaldati kogumikus, kus on koolide almanahhides ilmunud parimad kirjutised.
Meeldiv on tรตdeda, et Rapla rajooni kahe kooli, Juuru ja Jรคrvakandi keskkooli almanahhi 1967. aasta number oli รตpilaste omaloominguliste ajakirjade parimate seas.
Tsensori mรคrkused ja avaldamiseks lubatud almanahhi trรผkkimise ootamatu keelustamine
On teada, et Kohila keskkool sai รผheksanda almanahhi trรผkkimiseks loa, tekst anti trรผkikotta ladumisele ja materjal kรผljendati. Hageri muuseumis on รผheksanda almanahhi (1974) kontrolleksemplar, mille tiitellehel on Kohila keskkooli pitsat ja direktori mรคrge: “Nรตus trรผkkimisega. 3. XII 1974”. Veel on Glavliti nurgastamp tsensori kooskรตlastusega: “MB – 10234. Trรผkkimiseks. 11. XII 1974”. Tsensor kirjutas kontrolleksemplari mรตned kรผsimused ja imestavad mรคrkused lugude รครคrde. On kirjutisi, millele on kriips peale tรตmmatud. Nรคiteks Artur Alliksaare luuleridadele.
รheksanda klassi neiu kirjutises on mitu tsensorit hรคirivat vรตi valvsaks tegevat lรตiku. Kolm nรคidet.
“Tรคnane elu, tema tingimused ja olud on teised. Noorte jaoks on koolipink ja keegi ei sunni noorukest tรผtarlast minema รคsja faลกistidest vabastatud valda komsomolitรถรถle, ainsaks kaaslaseks talle antud automaat, millest ta lasta ei oska.”
Tsensori mรคrkus: “Pole ju vรตimalik!”
“On esitatud kรผsimus: “Miks me kรตik ei รตpi viitele?” Osale pole lihtsalt antud “pead”, kuid enamus ei รตpi viitele ainult sellepรคrast, et laiskus on suur. On ju ka muid pรตhjusi. Raske on รตppida viitele siis, kui isa tuleb purjus peaga koju, laulab, joob ja riidleb emaga. On selge, et ema pole isaga rahul ja perekonnas tekivad lahkhelid.”
Tsensori mรคrkus: “Kas on vajalik nรคide?”
“Ei ole saladus, et kuritegevusele ja รผhiskonnavastastele tegudele kalduvad esmajoones madala haridustasemega noored.”
Tsensori mรคrkus: “Milleks see vahepala?”
Kohila keskkooli komsomoliorganisatsiooni ja kirjandusringi almanahhi “Sulesรคdemed” รผheksanda numbri laotud ja kรผljendatud materjali trรผkkimine keelustati – almanahh kรถidetuna koolimajja ei jรตudnud. On olemas trรผkikojast saadud korrektuuri tegemiseks mรตeldud trรผkipoognad, millest koolis kรถideti mรตned eksemplarid.
Paljudes koolides lakkas almanahhide vรคljaandmine, aga tรคnu รตpetaja Asta Everti agarusele ja ka Naima Simsoni abile Kohila kooli kirjandusliku omaloomingu ajakiri ilmus. Mitte trรผkikojas trรผkituna, kรผll aga kirjutusmasinaga paljundatuna. Olid kรคsikirjalised almanahhid “Mรคleta”, “Meie read” jt.
Koolialmanahhide avaldamise keelamine oli ennatlik samm
1985. aasta novembris oli ajalehes Sirp ja Vasar intervjuu Eesti NSV Kirjanike Liidu esimehe Vladimir Beekmaniga, kes avaldas arvamust, et koolialmanahhide avaldamise keelamine kรผmmekond aastat tagasi oli ennatlik samm.
“Koolialmanahhide kaotamine tรคhendas mitmel pool noorte seas kirjandusliku รตhkkonna hajumist, ja selle vilja me praegu lรตikame. Trรผkitud koolialmanahhidel oli kunagi suur osa kirjandusliku jรคrelkasvu koolitamisel, noorte toomisel kirjanduse juurde. Oleme sellest korduvalt rรครคkinud, vastuseisjaid nagu polekski, ent sรตnadest tegudeni pole siiski jรตutud. Sel aastal jรคtkame omapoolseid jรตupingutusi koolialmanahhide taaselustamiseks,” รผtles Beekman.
1986. aasta kevadel toimunud Eesti NSV Kirjanike Liidu IX kongressil rรครคgiti ka tรถรถst noortega ja koolialmanahhide uuesti ilmuma hakkamise vajadusest. Kirjanike Liit tegutses visalt koolialmanahhide taasilmumise eest ning oktoobris nenditi, et nรผรผd on see probleem paigast nihutatud: koolialmanahhide ilmumine on otsustatud. Kongressi otsuses nรตuti Kirjanike Liidu pidevat koostรถรถd haridusministeeriumiga, et seista hea humanitaarkultuuri รตpetamise eest koolides.
Ajalehes Sirp ja Vasar kirjutati 1986. aasta augustis: “รpilasalmanahhide viljastavat mรตju รตpilastele enestele ning kogu koolielule vรตivad kinnitada paljud staaลพikad pedagoogid. Noored, kes saavad osa vรตtta koolialmanahhi kokkuseadmisest, moodustavad kรตige tรตenรคolisemalt tulevaste kirjameeste potentsiaalse kasvulava. Kuid see ei tohiks kaugeltki olla almanahhi vรคljaandmise ainuke ega ka peamine eesmรคrk. Selleks peab olema eelkรตige รตpilaste loovvรตimete arendamine ning isiksuse kujundamine รผldse.”
Samas kirjutises “Jรคlle kord รตpilasalmanahhidest” รถeldi, et olulisimaks eeltingimuseks oma almanahhi vรคljaandmisele on mรตne entusiastist รตpetaja olemasolu. “Lasusid ju temal nii almanahhi koostamise pรตhimured (kaastรถรถ hankimine, valiku tegemine, tihti ka redigeerimine, tekstide jรคrjestamine jne) kui ka trรผkkitoimetamisega seotud asjaajamised,” kirjutas รตpetaja Uno Kuresoo.
1996. aastal kรผsis kirjanik Teet Kallas Sรตnumilehes: “Kuhu on kadunud koolialmanahhid? Kas koolialmanahhide aeg on pรคriselt lรคbi vรตi on ootamas vaimsemat aegruumi?”




