RSUuringud andsid vastakaid tulemusi

Uuringud andsid vastakaid tulemusi

Ministeeriumi tellitud uuring nรคitab elanike toetust Rail Balticule, kodanikuรผhenduse tellitu samas seda, et inimesed eelistavad uue Rail Balticu raudtee rajamisele kiiruse tรตstmist praegusel raudteel.

Nรคiline vastuolu kahe uuringu vahel vรตib statistiku ja rahvastikuteadlase professor Ene-Margit Tiidu hinnangu kohaselt tuleneda sellest, et enne kodanikuรผhenduse Avalikult Rail Balticust (ARB) tellitud uuringut tรคnavu septembris pole vastajatele pakutud vรคlja vรตimalust valida kahe trassivariandi vahel ning รผldiselt leiavad inimesed ju, et kiiret raudteeรผhendust Kesk-Euroopasse on vaja.
Rail Balticu koordinaator majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist (MKM) leidis, et peamiselt sรตltuvad uuringute tulemused sellest, mida konkreetselt on kรผsitud ning millised on uuringuks pรผstitatud hรผpoteesid.
ARB tutvustas enda tellitud avaliku arvamuse uuringut pressikonverentsil nรคdala eest. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, tรคpsemalt nende valitsemisalasse kuuluva Tehnilise Jรคrelevalve Ameti (TJA) tellitud vรคrskeim uuring valmis aasta eest, lรคhinรคdalail on plaanis neil lรคbi viia jรคrjekordne. ARB-i uuringu tegi uuringufirma Socio, TJA oma Faktum & Ariko.
ARB-i tellitud uuringus kรผsitleti 1115 ja TJA omas 1027 inimest. Mรตlema puhul moodustas valim esindusliku lรคbilรตike Eesti รผhiskonnast, nii et tulemusi vรตib laiendada kogu elanikkonnale. ARB-i puhul siiski internetti kasutavale elanikkonnale, sest uuring viidi lรคbi internetikรผsitluse teel. ARB-i uuringus kรผsitleti 20โ€“74-aastasi, ministeeriumi omas 15โ€“74-aastasi inimesi.
ARB-i uuringus esitati รผks pรตhikรผsimus: โ€žJuhul kui samade kuludega Eesti riigieelarvele oleks vรตimalik teostada รผks kahest alternatiivsest projektist โ€“ Eesti olemasoleva raudteevรตrgu kiiruste tรตstmine vรตi uus Tallinn-Pรคrnu-Riia raudtee Rail Baltic โ€“, missugust varianti peaksite otstarbekamaks?โ€
Variandi A ehk Eesti olemasoleva raudteevรตrgu kiiruse tรตstmise puhul uuendatakse raudteevรตrk Tallinna-Narva ja Tallinna-Valga suunal 200-kilomeetrise tunnikiiruseni ja รผlejรครคnu 120-kilomeetrise tunnikiiruseni aastaks 2025. Sรตiduajad Narvast, Valgast ja Pรคrnust Tallinnasse jรครคksid pooleteise tunni piiresse, Riiga jรตuaks kolme tunniga. ARB tรคhistas selle variandi mรคrksรตnaga โ€žEstlinnโ€, kuna kohalejรตudmise aeg Eesti piires on vรตrreldav suurlinna รผhest servast teise jรตudmisega. Estlinn รผhendab Tallinnat Riiaga lรคbi Tartu ja Valga, nii-รถelda ajaloolist trassi mรถรถda. Sellele trassile on vรตimalik liikuda ka Narvast ja Haapsalu poolt.
Variandi B ehk Pรคrnu kaudu kulgeva Rail Balticu puhul sรคiliks olemasoleval raudteevรตrgul praegune kiirus.
52 protsenti vastajaist eelistas vรตi pidas esmajรคrjekorras vajalikuks A-d ehk Estlinna varianti ehk kiiruste tรตstmist praegusel raudteel. 27 protsenti oli praegu kavandatava otsetrassi poolt. Veidi alla 20 protsendi oli neid, kellel arvamus puudus vรตi kes kumbagi varianti oluliseks ei pidanud.
MKM-i uuringus kรผsiti kรตigepealt, kas nad on midagi kuulnud Rail Balticust. Neilt, kes olid, kรผsiti edasi, kas nad seda ka toetavad. Projektist kuulnuist 26 protsenti toetas kindlasti ning 43 protsenti pigem.

Vivika Veski / foto: Jaak Kadarik
Loe pikemalt 19. oktoobri Raplamaa Sรตnumitest

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare