spot_img
-0.1 C
Rapla
Teisipäev, 29 nov. 2022
spot_imgspot_img
RSAtla mõisas hakatakse valmistama õunabrändit

Atla mõisas hakatakse valmistama õunabrändit

Helerin Väronen / foto: erakogu

Atla mõis on ennekõike tuntud oma keraamika poolest, kuid sügisest hakatakse mõisas tootma midagi hoopis teistsugust. Nimelt on kolm meest – Raivi Juks, Tiit Rahkema ja Sulev Tammel võtnud nõuks hakata tegema õunabrändit.

Selle alkoholi – kalvadose nimega seostub enamasti Erich Maria Remarque, kelle romaanis „Triumfikaar“ oli see peategelase lemmikjook. Tegemist on õuntest valmistatud kange alkoholiga, mida on nimetatud nii õunaviinaks kui ka õunabrändiks. Oma valmistusviisilt sarnaneb see aga rohkem brändiga.
Atla mõisa peremees, kelle ruumides alkoholi tootmine algab, sõnas, et hetkel käib ruumide ettevalmistamine tootmise alustamiseks. Oodata tuleb septembri lõppu, mil õunad saavutavad sobiliku suhkrusisalduse. Pärast seda tuleb õunad purustada, pressida ja siis umbes kuu aega kääritada.
Koduõlut ja -veini võib soovi korral igaüks teha, aga kange alkoholi valmistamisega on asjalood keerulisemad. Selle tootmise jaoks on vaja ka eraldi ruume. Juks rääkis, et aprillikuust alates on nad pidevalt selle nimel tööd teinud, et õunabrändi tootmist alustada. On käidud Tšehhimaal ja Saksamaal vastavaid aparaate valmistavates tehastes ning konsulteeritud ja koolitatud ennast mitmete tootjate juures.
Planeeritavaks mahuks on praegu 4000 liitrit õunabrändit aastas. Kuigi nii mõnelgi on sel aastal õunasaak kehv, leiab Juks, et nii väikese tootmismahu puhul ei tohiks õuntest puudu tulla. Tal endal on olemas õunapuud, osa saab tutvuste kaudu ja räägitud on ka õunaaedadega, näiteks on lubanud vajadusel õuntega toetada Vigala õunaaed.
Tiit Rahkema sõnas, et kuna eesmärk on pakkuda gurmeenapsu, mis on tugeva regionaalse sidemega ning seotud kohalike legendidega, peavad nad oluliseks, et toormel oleks kindel seos piirkonnaga. Juks lisas, et katsetusele tuleb kolme sorti toore: õunasiider, õunavein ja õunamess (kääritatud õunapuder). Rahkema ütles, et õunaveini üks tarnija võiks olla Valtu Vein AS, kuid otsitakse ka teisi variante ja oodatakse ettepanekuid. Jook pakendatakse Atlas, selleks on juba olemas ka spetsiaalsed pudelid ja sildid. Nii et vaadeldav prototüüp on olemas.
Rahkema sõnul on neil plaanis toota alguses kolme erinevat gurmeejooki, millel igaühel on oma lugu ja legend. Atla Mõisahärra Õunanapsus oleks sees kogu mõisa värvikas ajalugu koos sealse viinaköögi lugude ja legendidega. Teise joogiga teeks nad kummarduse Raimond Valgrele ning kolmas, Paka Mäe Legend pajataks loo ühest Eesti suuremast legendist ja Jüriöö ülestõusust.
Eripartiid planeeritakse Eesti Vabariigi 100 aasta juubeliks. Et oleks ikka väärikat jooki, mida väärika peo puhul pakkuda. Samuti on neilt võimalik tellida erilisteks sündmusteks (pulmad, juubelid, firmakingitused) originaalsildiga tooteid.
Alkoholi valmistamiseks vajaliku aparatuuri kohta rääkis Juks, et kõigepealt on vaja endale selgeks teha, mida tahad, ja siis hakkavad pakkumised ka tulema. Eriti agarad oma toodete pakkujad on hiinlased, kuid tootjaid on ka Euroopas. Atlas kasutusele tulev aparaat pärineb Saksamaalt ja see valmistatakse eritellimustööna. Juks sõnas, et ära tuuakse see septembris, et õunte valmimise ajaks kõik tootmise jaoks valmis oleks. Aparaat ise olevat Juksi arvates omaette vaatamisväärsus ja lausa kunstiteos.
Turustamise kohta rääkis Juks, et esimene kanal on otsekontaktid. Teiseks kohaks on kauplused, mis alkoholi müüvad. Nendega on läbirääkimisi peetud ja poodide huvi on suur. Jooki plaanitakse müüa ka internetis. Juks näeb ka seda, et keraamika ja õunabrändi hakkavad üksteist toetama. Plaanitud on rajada Atla mõisa degusteerimise koht, kus saab rahulikult istuda ja vestelda. Juksi sõnul arendustööd aina jätkuvad.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
Sõnumid
Kõik uudised
Kuulutused