ArvamusRapla uus bussijaam?

Rapla uus bussijaam?

Neeme Sihv.

Rapla vallas hoitakse igaks juhuks kรคtt pulsil ning mรตtiskledes kaalutakse bussijaamale uut asukohta. Loomulik, sest kinnistu omanik vรตib รผhel hetkel soovida uute arendustega tegelema hakata.

See aga tรคhendab, et nรผรผd oleme pรตhimรตttelise valiku ees – kas viia bussijaam รผle raudteejaama vรตi mitte!?
Ja valik saab olla ainult รผks, muidugi tuleb see sinna viia! Kahjuks pole netist leida infot selle kohta, milliseid asukohti on lisaks kaalutud, aga sahinate jรคrgi Karmani esist jm. Loomulikult peabki mingi peatuskoht alles jรครคma, kuid bussijaam kui selline peab asuma raudteejaamas. Vรตib-olla peaks siin n-รถ teise lรตpp-peatuse kontekstis vaatama juba praegusest bussijaamast kaugemale, Uuskรผla suunas? Seda juhul, kui keskuses ei leita piisavalt ruumi. Kuid ka sel juhul jรครคks Rapla keskuses peatumiskohad alles, lihtsalt bussid ei pea seal seisma ega varakult vรคljumist alustama, vaja on aga kohta, kus bussid saavad mรตnda aega ka seista.
Pรตhilisem argument ongi see, et maakonnaliinid peavad olema seotud nii palju kui vรตimalik rongiaegadega ja seda olenemata sรตidusuunast. Bussijaama kolimine raudteejaama tรคhendab siis, et kรตik avalikud liinid lรคbivad nii raudteejaama kui ka Rapla keskust. Olgu siis Mahlamรคe kaudu vรตi mitte, kรตik sรตltub siin juba konkreetsetest asjaoludest. Ja mรตlema peatuse (lisaks siis vahepealsed, mis vajalikud, sest tรคna ja homme vajame liine, mis toovad inimese otse sihtkoha lรคhedale vรตi alustavad kodu jm kohtade lรคhedalt) lisamine kรตikidele liinidele on tรคiesti vรตimalik ja mรตeldav. Vaid Kuusiku ja Raikkรผla suuna puhul tuleb otsustada, kas buss saabub esmalt raudteejaama vรตi peatub enne Rapla keskuses ja siis suundub raudteejaama. Keskuses on aga kindlasti sobivaid kohti, kus bussid lรผhiajaliselt saavad peatuda.

Reklaam:

Kas aga jรคtkata vaikselt mรตtisklemist vรตi haarata hรคrjal sarvist? Kuna Harjumaa รœTK tรคnavu veel keskendub sisseelamisele, kuid suuremate muudatustega vรตivad hakata tegutsema jรคrgmisest aastast, siis ongi just tรคna viimane aeg asi tรตsiselt kรคsile vรตtta. Vajadus maakonnaliinide sobitamiseks rongidega on juba aastaid รตhus ja Rapla MV sellega praktiliselt ei tegelenud ning siit lรคhtuvalt tuleb โ€œotsad kokku viiaโ€ ja tegeledagi kogu sรผsteemi kaasajastamisega.
Rapla vald liitus ka Harjumaa รœTK-ga ning รผheks pรตhjuseks oli seegi, et nรผรผd ei pea vald enam tasuma bussijaamaga seotud kulusid, seda teeb รœTK. Miks aga รผldse peaks maksumaksja maksma kahe jaama รผlalpidamise eest? Plussiks on veel asjaolu, et raudteejaamas on olemas toimiv ja korralik ooteruum ning ka sรถรถgikoht, lisaks saab รผhte kohta kogu รผhistranspordi info. Nii ju tรคna ei nรคe raudteejaamas bussijaama busside sรตiduplaani ja vastupidi. รœksiti saab paigaldada ka rohkem infoekraane, mis nรคitaks reaalajas nii busside kui ka rongide aegu korraga ja kus tulevikus on kohe olemas ka info hilinemiste kohta, mida peavad teadma muuhulgas ka bussijuhid. Hetkelahendus on rohkem linnukese pรคrast tehtud ja ei anna infot, mida reisijad vajavad.

On olnud arvamusi (vist ka vallavalitsuse poolt teemale lahendusi otsides), et bussid ei mahuks raudteejaama รคra. Tegelikkuses aga ei pea bussid oma seisuaegadel ju seisma tingimata seal, vaid selleks saab leida muu koha lรคheduses. รœhe vรตimaluse puhul saaks need seista Hansaliinide โ€œdepoosโ€, mille kaugus raudteejaamast on ca kilomeeter ja jaama saabumine ning seal seismine oleks lรผhiaegne. Vaid need bussid, mis saabuvad raudteejaama liinilt, peavad valdavalt saabuma enne mingi rongi saabumist-vรคljumist ja ootama sellelt ka reisijad รคra.
Nii vรตib teatud kellaaegadel juhtuda, et linnaliini kui sellise jรคrele kaob vajadus. Pigem saab siin selle asemel kasutada liini Alu – Rapla jaam ning loomulikult ka kรตiki maakonnaliine, mis selliselt seal peatuvad. Olulisim selle kรตige juures ongi see, et kรตikidel reisijatel tekib vรตimalus otse bussidelt rongidele ja vastupidi รผmber istuda, mitte ei pea seda tegema linnaliini abil, mis tรคhendab ebamugavust ning ajakadu.

Kurb on muidugi see, et Rapยญlamaal ei mindud kaasa eeltasutud รผhistranspordiga, mis 1. juulist suurel osal Eestimaal toimima hakkab. See koos liinide optimeerimisega ja muude lahendustega vรตiks anda suuremat lootust, et maakonnaliinide kadumise aeg on mรถรถdas ja olukord hakkab muutuma paremuse poole. Seda enam, et lisaraha liinide tihendamiseks on olemas.
Kindlasti on โ€œmittemahtumineโ€ mรตnes mรตttes otsitud probleem, sest busside ringlust saab alati รผmber korraldada nii, et bussid peatuvad jaamas lรผhemat aega. Nรคiteks tuleb Harjumaa รœTK-l vรคga tรตsiselt kaaluda selliseid variante, kus kรตik bussid ei peagi liini alustama-lรตpetama Raplas. Nii vรตib osaliselt รผhitada erinevaid suundi ehk busse, rakendades nรคiteks bussiliine Raikkรผla – Rapยญla jaam – Kohila, Kaiu – Rapla jaam – Kuusiku, Kodila – Rapla jaam – Kehtna vm. Praegune keskusekeskne sรผsteem ei ole kรตige otstarbekam, sest keskendub lรผhemate liinide puhul โ€œnatuke sรตitmisele ja siis jรคlle natuke seismiseleโ€.

Omaette teema on vรคheste kommertsliinidega, aga bussipeatuse olemasolul keskuses saavad need ka seal peatuda. Muidugi juhul, kui nad rongidelt reisijaid juurde ei soovi…
Bussipeatuse nimena peaks jรครคma Rapla jaam, mis viitab igale reisijale, et tegu on standardse nimetusega kogu Eestis puhkudel, kui bussid peatuvad raudteejaama juures. Ning iga jaama lรคbiva liini kirjelduses (nii portaalides kui ka bussidel oleval tahvlil/ekraanil jm) peab olema Rapla jaam ka mรคrgitud.
Seni on maakonnaliinide busside ja rongide sidumine Raplas olnud vรคga viletsal tasemel, praegu on aga unikaalne vรตimalus minna tulevikuteed. Sedasama, mis paljudes riikides on kรผll juba ammu lรคbitud ja tรคiesti elementaarne! Kui bussijaama asukohaks valitakse aga mingi teine koht, on see andestamatu viga. Tahaks vรคga loota, et siin vรตidab talupojamรตistus ja lรตpuks ometi juhtub Eestis esimest korda vรคga pika aja jooksul, et tulemuseks on asi, mis eeskujuks teistele Eesti linnadele ja keskustele, ka vรคiksematele.

28 KOMMENTAARID

28 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare