Maris Adoma / foto: Silver Selling.
Kaspar Kasari on 21-aastane Raplast pärit noormees, kes on autospordiga tegelenud viiendast eluaastast saadik ning kuulub alates sellest aastast Ott Tänaku rallimeeskonda.
Kaspar räägib, et autospordi pisiku sai ta oma isalt Enn Kasarilt, kes oli kunagi samuti autosportlane.
Ta meenutab, et alguses sõitis ta isa süles. Kaspar oli 7-aastane, kui ta osales esimesel jäärajavõistlusel. Juba 9-aastasena osales ta esimesel päris noortesprindil, olles seal ka kõige noorem võistleja. “Isa on selles süüdi, et andis mulle rallipisiku. Heas mõttes muidugi süüdi,” ütleb Kaspar naerdes. Professionaalselt on Kaspar autospordiga tegelenud alates 2012. aastast ehk praegu käib sõidu seitsmes hooaeg.
Mõistagi ei saa rallit sõita üksi, vaid väga oluline roll on ka kaardilugejal. Kaspari kaardilugeja on Hannes Kuusmaa, kellega nad sattusid kokku pere kaudu. “Minu isa sõitis kunagi Hannesega ja kuna Hannes on ka minu õemees, on ta mulle nagu pereliige,” räägib noormees. “Hannes on olnud minu ainuke kaardilugeja algusest peale ja on seda siiamaani.”
Mõte liituda Ott Tänaku tiimiga sai reaalsuseks
Kaspar koos kaardilugeja Hannesega kuulub alates 2018. aasta algusest Eesti rallisõitja Ott Tänaku meeskonda nimega OT Racing. Mõte liituda Tänaku meeskonnaga tekkis soovist vahetada ralliauto Peugeot 208 R2 välja Ford Fiesta R2T vastu, mis on turbomootoriga auto ja millega sõidavad juuniorid maailmameistrivõistlustel Junior WRC (World Rally Championship – Autoralli maailmameistrivõistlused) sarjas. Auto otsustatigi soetada seetõttu, et kui kunagi peaks tekkima võimalus sõita Junior WRC sarjas, siis osatakse juba turbomootoriga autoga sõita ja ollakse autoga sinapeal.
“Kuna Ford sai valitud, mõtlesime, et oleks super äge, kui oleks võimalik sõita Ott Tänaku tiimis, kuna nemad on professionaalsed ja Fordidega kaua tegelenud,” sõnas Kaspar. Tiimiga liitumine oli lihtsam ka seetõttu, et Kaspari isa Enn Kasari tunneb Oti isa Ivar Tänakut juba kaua aega. Sellevõrra oli hõlpsam ka uurida, kas on võimalik nende meeskonda astuda. Ott Tänaku tiimilt anti roheline tuli ja praegu on Kasari koos Kuusmaaga sõitnud kolmel rallil Oti tiimis – Tallinna rallil, Grossi Toidukaubad Viru rallil ja Shell Helix Rally Estonial.
Ralli ei ole kerge ala
Et rallit hästi sõita, on väga oluline, et kodutöö oleks tehtud. “Auto peab olema õigel ajal hooldatud, et ei lähe rallile ainult autot remontima. Kõik peab olema ilusasti välja mõeldud, et rallil saaks ainult rallile keskenduda,” räägib Kaspar. “Kõva trenn peab ka headeks saavutusteks taga olema. Tuleb harjutada metsas, teha sõidutrenni ja kõige rohkem tuleb legendi harjutada. Kätt tuleb ka soojas hoida, selleks käin ise vahepeal sõitmas ka rahvarallit ja rahvasprinti. Rajad on head, küllaltki kiired ja konkurents ka tihe,” räägib Kaspar.
Kuna ralli on ohtlik ala, on väga oluline, et auto oleks turvaline. Seda eelkõige sõitjate enda ohutuse pärast, sest turvanõuded on autospordis karmid. Kuid selleks, et rallit hästi sõita, ei piisa ainult kõvast harjutamisest ja auto tehnilisest korrasolekust. Inimene, kes selle alaga tegeleda tahab, peab olema ka vaimselt hästi tugev.
“Selles mõttes on ralli raske ala. Ka koostöö peab kahe sõitja vahel hästi klappima. Nüansse, millele mõtlema peab, on väga palju,” tõdeb noormees.
Kuna ralli on raske ala, tuleb mõistagi aeg-ajalt ette ka probleeme ja nii on Kasparil ja Hanneselgi suuremaid ja väiksemaid intsidente juhtunud. Kaspar meenutab olukorda, kui tema ja kaardilugeja vahel kadus side ära. Õnneks sõitmist sellepärast lõpetama ei pidanud, vaid leiti lahendus ja suheldi omavahel justkui viipekeeles.
“Hannes näitas mulle näppudega näiteks number kahte ja sõidusuunda, siis sain juba aru, et näitab mulle vasak 2 ja nii me sõitsime siis,” meenutab Kasari.
Ärevamatest momentidest tõi Kasari välja intsidendi, mis juhtus kaks aastat tagasi Tallinna rallil. Kasaril ja Kuusmaal kadusid lauluväljakul teises kurvis pidurid ära ja nad pidid katse lõpuni sõitma nullpiduriga. “Pärast sõitsime ilma piduriteta läbi kesklinna Rocca al Maresse, sealt läks auto kinnisesse parki ja auto saime alles hommikul kätte. Siis sõitsime ilma pidurita edasi Keilasse. Hannes veel vaatas kaugelt, et nüüd on valgusfooris roheline tuli ja hõikas – mine!”
Et raske vaev end ära tasuks, on Kasparil nagu igal rallisõitjal kindlad eesmärgid. Kaspar ja Hannes sooviksid väga saada Eesti meistriteks ja proovida sõita ka juunioride maailmameistrivõistlustel. ”Nii nagu iga rallisõitja unistab maailma jõudmisest, unistame ka meie sellest,“ tunnistab Kaspar. Eesti meistrivõistlustel on Kaspar endale eesmärgiks seadnud saavutada R2 Challenge sarja esikoht.
Seni enda kõige suuremaks saavutuseks peab Kaspar 2013. aastal võidetud Eesti meistritiitlit autoralli juunioride klassis ning rallisprindis. “Muidugi on ka muid häid saavutusi olnud, hooaja kokkuvõttes nii teisi kui ka kolmandaid kohti. Aga see saavutus on minu enda jaoks kõige hingelähedasem. Eesti meistritiitel on ikka Eesti meistritiitel ju,“ naljatab Kasari.
Sel aastal on Kaspar ja Hannes võistelnud nii Lätis kui ka Eestis. Rally Estonial saavutasid nad Läti meistrivõistluste arvestuses LRC3 klassi kolmanda koha. Eestis meeldib Kasparile kõige rohkem sõita Saaremaa rallil ja Estonia rallil. “Seal olevad teed pakuvad suurt naudingut ning atmosfäär on väga äge. Mitte et mujal ei oleks…”
Rallisõidu kõrvalt jääb aega ka õpinguteks ja muudeks hobideks
Kahtlemata on autosport Kaspari jaoks elus väga oluline ning noormees ei kujutaks elu ilma selleta enam ettegi. Autosport on Kasparile andnud tohutult palju kogemusi, adrenaliinirohkeid mälestusi ja ka tutvusringkond on väga palju laienenud. Tänu sellele, et Kaspar juba lapsest peale ralliga tegelenud on, läks tal ka autokoolis libedamalt.
“Juba 17-aastaselt sain ma täisloa kätte, et saaksin välismaal võistelda,” ütleb Kaspar. Noormees jälgib loomulikult aktiivselt ka ise rallivõistlusi ning elab kaasa nii Eesti sõitjatele kui ka naaberriikides võistlejatele. Lemmiksõitjatest toob ta välja meie oma Ott Tänaku, uusmeremaalase Hayden Paddoni ning valitseva maailmameistri Sebastien Ogieri. “Ka muudel võistlustel hoian silma peal, nii ringraja-, rallikrossi- kui ka lumerajasõitudel,” räägib Kaspar.
Muidugi ei tegele noormees ainult rallisõiduga. Hobikorras mängib Kaspar discgolfi. Sellega hakkas ta tegelema paar aastat tagasi juhuslikult, kui Valtus rada avati. Talle tundus see mäng põnev ja kohe järgmisel päeval mindi Tallinnasse Matkaspordi poodi kettaid ostma. “Ja nüüd tänase päevani mängin. Väga äge mäng vabas õhus,” räägib Kaspar.
Lisaks discgolfile meeldib Kasparile käia jooksmas, kuid praegusel ajal on see tema jaoks pigem trenn. “Maratonidele ma veel jõudnud ei ole, aga kindlasti on see mul tulevikus plaanis.” Nagu Rapla inimene ikka, huvitub ka Kaspar Kasari korvpallist. “Kaasa elamas ning vaatamas käin väga tihti. Kõige rohkem elan ikka oma kodumeeskonnale kaasa ning jälgin ka Eesti koondise mänge.”
Kuna rallisõitmine ja autod on noormehele nii hinge pugenud, õpib Kaspar teist aastat Tallinna Tehnikakõrgkoolis autoinseneriks. Õppetööd õnneks rallisõit ei mõjuta ja õpetajad suhtuvad sellesse alasse väga positiivselt. Pärast kooli plaanib Kaspar autodega edasi tegeleda. “Kuna olen väikesest peale olnud tehnikahuviline, ei saa ma autodest ei üle ega ümber,” nendib Kaspar.