-1.7 C
Rapla
Reede, 19 apr. 2024
ArtikkelAtla mõisa viinaköögist saab kõrgema joogikultuuri elamuse

Atla mõisa viinaköögist saab kõrgema joogikultuuri elamuse

Siim Jõgis

Kui sõbrad ja mõttekaaslased panevad pead kokku ja käivitavad ühise plaani, võib tulemuseks olla midagi erakordset. Seda tõestasid kolm meest, kes alustasid peente napsude tootmist Atla mõisas Juuru lähistel. EBD Group OÜ moodustasid loetud aastad tagasi Tiit Rahkema, Sulev Tammel ja Raivi Juks ning kolmekesi veavad nad seda tänaseni.

Atla mõis on ennekõike tuntud küll mõisakeraamika poolest, kuid viimastel aastatel on sellele lisandnud kvaliteetne naps. See valmib tõllakuuri hoones, mille mõisa omanik Raivi Juks lasi korda teha. Nüüd asub seal ehtne viinaköök.
Tiit Rahkema ja Sulev Tammel rääkisid, et alkoholi destilleerimise traditsioonid on Eestis pikad ning enne EBD Group OÜ moodustamist proovisid nad seda ka omal käel. Atla mõisa tõllakuur tundus aga ainuõige koht selleks, et oma hobile uus tõuge anda. Ja tõepoolest ongi see meeste jaoks ainult hobi. Ei midagi enamat. Alkohoolsete jookide valmistamise ning turustamisega tegeletakse enda vaba aja arvelt. Põhiliselt nädalavahetuseti, ent kohati ka pärast tööpäeva lõppu.
Raplamaa Sõnumeid võtavad Rahkema, Tammel ja Juks vastu reede pärastlõunal. Vahetult enne seda, kui tegelik töö lahti läheb. “Kes teist autot juhib täna? Kui te juba patupessa tulete, siis peate seda jooki maitsma ka,” lausub Rahkema meile tervituseks, kui koos fotograafiga kohale jõuame. Patupesa jutt on öeldud muidugi naljaga pooleks, sest tegelikult on tegemist algusest lõpuni tõsise ettevõtmisega.
Ka ambitsioonid on meestel kõrged. Võtame näiteks ettevõtte nime EBD Group OÜ. Pikalt lahti kirjutatuna tähendab see Estonian Brandy Distillers ehk vabatõlkes Eesti brändi destilleerijad. Ingliskeelne nimi võeti kohe algusest peale teadlikult, et oleks lihtsam ligi pääseda välismaa turgudele. Kui tootmine 2018. aastal alguse sai, keskenduti esialgu kodumaisele turule, kuid juba toona mõlkusid peas mõtted välismaa sihtpaikadest.
Rääkides veel ambitsioonidest, on need seatud teadlikult kõrgele. Rahkema tõi näite, et miks peab Eestis korraldama just Hennessy-nimelist uusaastakontserti. Kui anda Atla mõisa viinaköögile veel veidi aega, siis tahetakse pingutada selle nimel, et hakkaks toimuma hoopis Atla mõisa õunanapsude nimeline uusaastakontsert.

Oma oskustega on meestel abiks endine Valtu Veini tehnoloog Maret Tiivoja.

Kolm õunanapsu

Kõik mehed rääkisid, et napse toodetakse selleks, et pakkuda klientidele erakordset toidu- ja joogielamust. Rahkema tõi näiteks välja, et peenemad Tallinna restoranid pakuvad Atla mõisa napse pärast magustoitu viimaseks suutäieks. Tuntuks on EBD Group OÜ saanud ennekõike oma kolme õunanapsu järgi. Need on “Helisev õunanaps”, “Muistne õunanaps” ja “Mõisahärra õunanaps”. Igaüks neist on omamoodi seotud ühega kolmest mehest.
Nimi “Helisev õunanaps” tuleneb sellest, et Sulev Tammel on mänginud pikalt bändides. “Mõisahärra õunanaps” viitab loomulikult Raivi Juksile, kes on Atla mõisa peremees, ning “Muistne õunanaps” on seotud Tiit Rahkemaga. Ta selgitas, et tema juured asuvad Raikkülas, kus esivanemad on elanud sajandeid. Raikküla muidugi on tuntud kui Eesti demokraatia häll, sest Muinas-Eesti vanemad käisid koos just Pakamäel. Seega on iga napsuga seotud üks kindel persoon ning üks kindel lugu, mida see mees rääkida oskab.
Nii ei ole läinud muidugi juhuslikult. Rahkema sõnas, et kange alkoholi turul on sedasi, et 70 protsenti müügiedust tagab lugu või inglise keeles story, mida selle toote juurde räägitakse. Atla viinaköögil on see lugu täiesti olemas ning peaks kõigi eelduste kohaselt olema kõnekas ka välismaal. Eriti Saksamaal.

Välismaa

Mõni kuu tagasi pälvis EBD Group OÜ oma esimese rahvusvahelise tunnustuse. Kevadel osaleti Berliinis ühel messil, kus korraldati ka konkurss. See kandis nime Craft Spirit Festival Destille Berlin ning tegemist on oma ala tegijate ühe kesksema üritusega. Seal hindasid kohalikud kohtunikud peeneid napse ja andsid hindeid. Osalistele endilegi tuli üllatusena, et tihedas rebimises tunnustati Eesti brändi destilleerijaid kolmanda kohaga.
Rahkema rääkis, et selline tunnustus tuli tõesti suure üllatusena. Mõned osalejad olid oma napsu tootnud juba paarkümmend aastat ning ikka olid auhinnalised kohad jäänud tulemata. Eesti mehed tõusid aga kolmandaks juba esimesel katsel. Rahkema meenutas, et tegelikult lahkuti tol õhtul messilt varem ning auhinnalisest kolmandast kohast saadi teada alles järgmisel hommikul. Nüüd ehib Berliini messilt saadud tunnistus Atla mõisa viinaköögi seina.
See, et vastav tunnustus saadi just Saksamaalt, on oluline mitmes plaanis. Esiteks mõlkus Saksamaa turule sisenemine kolmel mehel meeles juba varem. Nüüd saadi kinnitus, et see plaan võib tõesti osutuda edukaks. Saksamaal elab juba aastaid Tiit Rahkema vend, kes aitab tooteid sealkandis turustada ja müüa. Siin kerkib taas kord esile seesama teema, mis tuli välja juba varem – kange alkoholi juures maksab story, mida toote kõrvale rääkida. Mõisate ajalugu, viinaköök – see kõik on saksa tarbija jaoks kõnekas.
Nüüd ongi asjad nii kaugel, et praegu pannakse kokku seda kogust, mis lähiajal Saksamaale sõidab. Lõplikult see veel komplekteeritud ei ole, sest mõned pudelid on puudu. Nii Tammel kui ka Rahkema avaldasid lootust, et lähiajal saab pudelid kätte, villida joogi nende sisse ning panna kogu komplekt Saksamaa poole teele. Muide, sildid on nendel pudelitel ikkagi eestikeelsed, kuid neile on lisatud väike kaelus koos saksakeelse infoga. Kingitustena on Atla mõisas valminud vägijook jõudnud juba ka Indiasse ja Jaapanisse, kuid müügil see seal ei ole. Esimese välismaise sihtkohana on siit teele läinud napsud müügil Lätis.

Kaks palgalist töötajat

Lisaks välismaale on oma lühikese tegevuse jooksul kogutud tuntust ja tunnustust ka Eestis. Suve alguses kuulutas Raplamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskus (RAEK) välja maakonna parimad ettevõtted. EBD Group OÜ kandideeris kategoorias “Uustulnuk 2018” ning pälvis esikoha. Seda võib pidada nende esimeseks ettevõtlusalaseks tunnustuseks.
Tiitel “Uustulnuk 2018” pälviti just tänu kolmele naturaalsele õunanapsule ja kahele kirsinapsule, mida samuti toodetakse. Need tooted on müügil enam kui neljakümnes Eesti kaupluses. Teiste seas ka näiteks Väärt Raplamaa Toote kaupluses ja La Copita’s. Viimane neist konkureeris muide EBD Group OÜ-ga ka “Uustulnuk 2018” tiitlile. Suurimad müüjad väljaspool Raplat on Toidumaailma kauplused Tallinnas ja Tartus, Stockmann, Liviko, Superalko Tallinna sadamas, Tallinna lennujaam, Taluturu kauplused ja paljud Coop’i kauplused.
Nii Rahkema, Tammel kui ka Juks ütlevad otse välja, et nad ei taha oma tegevusega kuidagi kaasa aidata alkoholismi levikule, vaid soov on pakkuda kvaliteetset söögi- ja joogikultuuri elamust. Sellest kõneleb ka pudelite hind, mis on 20 eurot või isegi üle selle. Sealjuures tasub mainida, et pudelis on jooki 0,35 liitrit. Selge on see, et kui inimene otsib naudingut sellest, et ennast purju juua, siis üle 20 euro maksev pudel ei ole kaugeltki tema esimene valik. Kõrvaltvaatajad on soovitanud meestel hinda alandada – küll siis ostetakse rohkem. Sulev Tammel tõdes, et see ei ole võimalik kas või tooraine kõrge hinna tõttu. Vastasel juhul ei tuldaks omadega kuidagi toime.
Peente napsude tootmine on nendele kolmele mehele hobi, mitte töö, kuid miinusesse jääda loomulikult ei soovita. Hea meel oli kõigil kolmel just selle üle, et nüüd ongi jõutud olukorda, kus ise enam tootmisele peale maksma ei pea. Kliendid ostavad kaupa piisavalt, nii et rahaliselt jõutakse vähemalt nulli ning pisut ka plussi. Eks oma osa on kindlasti ka sellel, et müügitegevuse koordineerimisega ei pea ükski kolmest mehest ise tegelema. Selleks on palgatud Elvas elav Margus Ivask. Tema täidab müügijuhi ülesandeid. Lisaks on meestel abiks ka endine Valtu Veini tehnoloog Maret Tiivoja, kes aitab oma oskustega kaasa laboris.

Peente napsude tootmine sai Atla mõisa tõllakuuris alguse 2018. aastal.

Üleskutse

Raivi Juks tegi ka üleskutse lehelugejatele. Sügis on tulemas ning aedades valmivad õunasaagid. “Tulge pakkuge meile õunu, küll me vastu võtame,” rääkis Juks. Kõige paremini sobivad just need õunad, mis on vastikud ja hapud ning mida isegi õunauss süüa ei taha. “Mida hapumad ja kõvemad õunad, seda parem meile. Ärge metsa alla vedage, tooge parem siia,” lisas Juks. Tuleks muidugi ette helistada, et oleks vastuvõtja kohapeal olemas.
Õunu läheb neil vaja tonnide kaupa. Räägime isegi nii suurtest kogustest kui kakskümmend tonni. Kui keegi tahab õunu Atlasse viia, siis ühe korvitäie peale meestel silm just särama ei löö. Aga juba kümme kartulikotti on täiesti arvestatav kogus. Tiit Rahkema muidugi rõhutas üle, et need peavad ikka kõvad “juurikad” olema, mida saab kirvega lõhkuda. Need, mis on head söögiõunad, näiteks “Valge klaar”, napsutootmiseks ei sobi.
Kui rääkida jookide maitsest, on need magusa ja pehme maitsega. Rahkema lisas, et kuna valminud on need puhtast toorainest, ei ole pärast pidu ka järgmisel hommikul probleeme. Enne oli juttu Hennessy uusaastakontserdist, aga üks ambitsioon on EBD Group OÜ-l veel. Vana Tallinna liköörist on kuulnud kõik ning Eestit on see edukalt tutvustanud välismaalgi. Atla mõisa viinaköök soovitakse oma tuntuselt viia vähemalt samale tasemele. Et Eestis oleks kuulnud sellest kõik ning samuti osataks seda hinnata piiri taga.
Eesoleval pühapäeval, 21. juulil ning sellele eelneval laupäeval on kogu Eestis avatud talude päev. Sellest võtab osa ka Atla mõis. Selle peremees Raivi Juks sõnas, et nendel päevadel on ka teistel huvilistel võimalik visata kiire pilk vanas tõllakuuris asuvasse viinakööki ja uudistada, mida seal tehakse. Samal ajal on EBD Group OÜ esindus külas ka Männiku piimalambatalus. Lisaks tavapärasele menüüle pakutakse jäätisekokteile naturaalse õuna- ja kirsinapsuga.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare