ArtikkelKultuurilisa KUKITEMUKI: Piret Jaaks: Teatriarmastus algab teatri kogemisest

Kultuurilisa KUKITEMUKI: Piret Jaaks: Teatriarmastus algab teatri kogemisest

Mari Tammar

Esikรผlje loo kangelanna leidis enda jaoks teatri peaaegu juhuslikult, aga selle loo peategelane teadis juba Kohila gรผmnaasiumit lรตpetades, et teater on tema ala. Jutt kรคib dramaturgist, ajakirjanikust ja prosaistist Piret Jaaksist, kes pรคlvis 21. oktoobril Tallinna Linnateatris vรคlja antud Eesti Teatri Agentuuri 2019. aasta nรคidendivรตistlusel peapreemia.

Kokku on Pireti sulest Eesti teatri lavalaudadele jรตudnud ligi 20 nรคidendit. Lisaks on ta avaldanud novellikogu โ€œLinnalegendโ€, mis sai 2015. aastal Betti Alveri debรผรผdiauhinna, ning lasteraamatu โ€œKadunud soki saladusโ€.
Selle loo kokkupanemise ajal viibib Piret Tartus, kus teeb oma lavastajadebรผรผti enda kirjutatud nรคidendiga โ€œIlusad inimesedโ€. Lavastus esietendub Tartu Uues Teatris 22. novembril. Samuti nรคeb peagi ilmavalgust tema teine lasteraamat โ€œEmme draakonโ€.

Reklaam:

Tean, et oled lรตpetanud Kohila gรผmnaasiumi. Kui palju sa end Raplamaaga seostad ja kui sageli siiakanti satud?
Seostan ikka. Sinnakanti satun samuti รผpris tihti, kuna mu vanemad ja sugulased elavad Kohilas.

ร•ppisid Tartu รœlikoolis teatriteaduse erialal ja nรผรผd lavakunstikoolis doktoriรตppes dramaturgiat. Kust see teatriarmastus on sinusse tulnud?
Teatriarmastus hakkab ikkagi sellest, kui teatrit koged. Lapsena kรคisin emaga nukuteatris ja kooliajal olid meil vรคga toredad รตpetajad, kes meid Tallinnasse teatrisse viisid. Mรคletan siiani, kuidas ma viieteistkรผmneaastasena Tลกehhovi โ€œOnu Vanjatโ€ nรคgin. Ma olin alles laps ja suurt midagi nendest probleemidest aru ei saanud, millest laval rรครคgiti, aga tunne oli vรตimas.
Ilmselt seda tunnet olengi jรครคnud teatris taga igatsema ja ka รตnneks hiljem korduvalt kogenud. Mulle oli juba keskkooli lรตpus รผpris selge, et pean teatri juurde saama, ja lรคksin Tartusse teatriteadust รตppima. Sealt said ka paljud asjad alguse.

Sa oled kirjutanud palju nรคidendeid, aga ka proosat ja kaastรถid erinevatele ajalehtedele. Hetkel oled aga hoopis Tartus lavastamas. Mis sul seal tรถรถs on?
Proovin tรตesti esimest korda kรคtt lavastajana. Kirjutasin kevadel lavakooli doktorantuuris koolitรถรถ osana nรคidendi, mis rรครคgib inimeste vรคlisest ja sisemisest ilust. Intervjueerisin inspiratsiooni saamiseks mitmeid inimesi, kes jutustasid mulle oma lugusid, kuidas ilu neid mรตjutanud on. Lavastus โ€œIlusad inimesedโ€ sellest rรครคgibki.

Eesti Teatri Agentuur on nรคidendivรตistlustel korduvalt sinu tรถid tunnustanud. Esimest korda vist aastal 2011, kui vรตitsid kohe esimese koha oma nรคidendiga โ€œNรคha roosat elevantiโ€, mis tรคnaseks on tรตlgitud juba paljudesse keeltesse. Tรคnavu tรตi peapreemia nรคidend โ€žSiirderiitujadโ€. Millest see rรครคgib?
โ€œSiirderiitujadโ€ rรครคgib รผhe noore pere loo, kes kolib maale elama ja avastab seal maaelu keerukused ning inimesed, kes pรผรผavad oma eluga รครคremaal hakkama saada. Noort perekonda varjutab ka รผks tume saladus, mille kรผtkest nad kuidagi lahti ei saa. Nรคidendi idee tuli mul sellest, kui nรคgin รผhte dokumentaalfilmi kรผlmast ja karmist Alaskast, kus ellujรครคmiseks pรตtru kรผtiti. Siis hakkasingi mรตtlema, milline on elu รครคremaal, kuhu telefon ei levi, kus talved on kรผlmad, teid lahti ei lรผkata ja kรผla viimane pood pannakse kinni.
Nimi โ€œSiirderiitujadโ€ tuleb sรตnast โ€œsiirderiitusโ€, mis tรคhistab โ€œรผleminekurituaaliโ€ nagu nรคiteks pulmad vรตi matused. Omamoodi tegelebki perekond seal nรคidendis รผleminekurituaaliga รผhest keskkonnast teise ja pรผรผab selle kรคigus ka oma probleeme lahendada kรผlarahva abiga.

Reklaam:

Oled teinud palju koostรถรถd lavastaja Helen Rekkoriga, kes on samuti Raplamaalt pรคrit. Teie koostรถรถs on sรผndinud kolm lavastust. Kuidas te teineteist leidsite? Mis seda sรผnergiat loob?
Helen on tรตesti minu elus vรคga erilisel kohal. Imeline inimene ja suurepรคrane lavastaja, kellega on suur au koostรถรถd teha. Leidsime teineteist lavastajate liidu ja kirjanike liidu suvekoolis, kus loeti ette minu nรคidendit โ€œร–รถkuningannaโ€, mille Helen Karlova teatris ka lavastas. Hiljem oleme veel teinud koos โ€œElias maa pealtโ€ NUKU teatris ja โ€œPlaneet harmooniaโ€ Birgitta festivalil. Tรถรถ kรคigus avastasime, et oleme lisaks samast kandist pรคrit. Meievahelist sรผnergiat loob ilmselt see, et Helenil on eriline anne minu lugusid esile tuua ja see on pakkunud meile mรตlemale suurt avastamisrรตรตmu.

Naised teatris lavastaja ja dramaturgi rollis ei ole pรคris enesestmรตistetavad. See on pigem viimase aja nรคhtus. Millisena sina tรคna naiste rolli teatrielus nรคed?
Eestis on vรคga mitmeid naissoost lavastajaid ja dramaturge, aga loomulikult vรตiks rohkem olla. Naised toovad kindlasti teatrisse teisi vaatepunkte ja teemasid. Teater on ajalooliselt olnud vรคga meestekeskne, meenutagem, et esimene naissoost nรคitekirjanik-lavastaja oli kรผll Lydia Koidula, kuid tema teatris tohtisid naiste rolle mรคngida siiski mehed. ร•nneks on see kรตik muutunud ja muutub veelgi, sest naisi tuleb รผha rohkem nii nรคitekirjandusse kui ka lavastajamaailma juurde.

Piilume selle lehe veergudel ka Kadrioru kunstimuuseumisse, mis tรคhistab tรคnavu oma 100. sรผnnipรคeva. Kui suur kunstisรตber sina oled? Kas kunst vรตib olla ka dramaturgile inspiratsiooniallikas?
Olen vรคga suur kunstisรตber. Kรผlastasin just hiljuti taas kord Kumu ning vaatasin seal Tommy Cashi ja Rick Owensi nรคitust. Iga kord, kui reisil kรคin, on kohaliku moodsa kunsti muuseumi kรผlastus mul kindlalt kavas. Inspireerun kunstist vรคga, kuigi pean tunnistama, et muusikast veelgi rohkem. Mรคletan, et oma esimest nรคidendit โ€œNรคha roosat elevantiโ€ kirjutades kuulasin palju Arvo Pรคrti ja โ€œร–รถkuningannatโ€ kirjutades kuulasin palju ooperit. โ€œIlusaid inimesiโ€ lavastades jรคllegi olen keskendunud hoopiski Beethovenile.

Kas sa oled pigem distsiplineeritud kirjutaja vรตi see, kes ootab, et inspiratsioon peale tuleks?
Inspiratsiooni vรตib oodata, kui on aega. Kui on tรคhtaeg, siis ei ole seda aega oodata ja peab kirjutama.

Kui vaatad oma senisele loomingulisele teele tagasi, mida sa pead seni oma kรตige olulisemaks tรถรถks?
Minu esimene nรคidend โ€œNรคha roosat elevantiโ€ on mu sรผdames kuidagi eriti hella koha leidnud. Nii nende esimestega tavaliselt on. Samas on iga uus teos pรตnev ja eriline. Lisaks uuslavastusele tuleb peagi vรคlja ka mu teine lasteraamat โ€œEmme draakonโ€, millele on teinud imearmsad pildid Marju Tammik. Need kaks teost tunduvadki just praeguses hetkes kรตige olulisemad.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare