Helerin Vรคronen
Selleaastase โRaplamaa aasta tegu 2019โ nominentide seas oli ka Teele Ojasalu, kes tรถรถtab Kehtna valla haridus- ja kultuuritรถรถspetsialistina. Oma vabast ajast korraldab ta aga juba neljandat hooaega Valtu seltsimajas Ooperikino.
Kui Teelega Kehtna vallamajas kohtusime, sรตnas ta algatuseks, et kui mรคgi ei tule Muhamedi juurde, siis tuleb Muhamedil minna mรคe juurde, ehk siis oli tal vรคikeste meenete nรคol tasuda รผks vana vรตlg meie fotograafi Siim Solmani ees, kes oli ลพรผriiliige fotokonkursil โAastaring Kehtna vallasโ. Konkursi parimad fotod on nรผรผdseks ilusaks kalendriks kรถidetud, kuid uued mรตtted jรคrgnevate konkursside korraldamiseks tiksuvad Teelel juba mรตtetes.
Enne ooperi juurde asumist rรครคkis Teele, kuidas ta tuli fotokonkursi ideele enne valda tรถรถleasumist, olles tavaline kodanik ja toimetades Kaereperes MTร-s Arendusselts Koduaseme.
Valla sotsiaalmeediat ja pehmet kommunikatsiooni jรคlgides mรตtles Teele, et selline natuke populistlik lรคhenemine inimestele meeldibki ja selle kaudu saab rรครคkida teistsuguseid, positiivseid lugusid. Kaerepere kodukandipรคevade fotokonkursid nรคitasid, et kohalikud tahavad oma kodupaika pildile pรผรผda.
Ooperi jaoks peab olema natuke imelik
Rรครคkides aga ooperist, tuleb alustada sellest, kuidas Teele armastus ooperi vastu alguse sai. โMuusikalist tausta mul pole, muusikakoolis ei kรคinud, ma ei laula, ei mรคngi pilli. Laulan vaid lapsele ja ootan hirmuga seda aega, kui ta รผtleb: โEmme, รคra laula.โ Muusika on alati vรคga meeldinud, igasugune, mida รผks noor kuulab. Spetsiifiliselt klassikalise muusika huvi kohta kรผll ei tea, kust see tulla vรตib.
Kui ma olin umbes 20, hakkasid Eestis toimuma Metropolitan Opera รผlekanded ja รผks sรตber saatis info, et nรคe, sa oled piisavalt imelik, mingisugune ooperijant hakkab pihta. Mul pole รตrna aimugi, miks ta arvas, et see mulle meeldida vรตib, sest ma ei olnud varem sellist huvi รผles nรคidanud,โ รผtles Teele naerdes.
Teele oli pรตhikooli ajal kรคinud korra koos vanaemaga Estonias ooperit kuulamas, tรคpsemalt Eduard Tubina โBarbara von Tisenhusenitโ, mille kohta ta mรคletab, et pigem ei meeldinud. โAinukesed mรคrksรตnad, mis mul meeles on – hรคsti tume. Praegu ma รผtleks, et mulle meeldib tume lรคhenemine. Aga seal oli kuidagi visuaalselt pime, eestlaslikult masendav lavastus. Minule kui lapsele ei lรคinud peale. See ei tekitanud minus tunnet, et ma vรตiks ooperis kรคija olla.
Esimene korralik ooperielamus, kus ma jรคingi kohe konksu otsa, oli Richard Straussi โSalomeโ. Ooper, mida ma kindlasti ei soovitaks esimeseks ega teiseks ooperiks, vaid siis, kui natuke on juba sisse elatud. See on hรคsti รคge, aga raske ooper. Muusikaliselt on palju ilusamaid ja pehmemaid, mida kuulata. Sisu on ka rusuv, aga ilmselt see mind kรถitiski – mul ongi รผsna tume ja raskemeelne maitse, nii muusikas รผldiselt kui ka filmi-, sarja- ja raamatuvalikus.
โSalomedโ kรคisin vaatamas paari sรตbra ja toonase elukaaslasega. Ma ei tea, kas see on laim, kui ma รผtlen, et ta magas tรผki maha. Aga selles ooperis on รผks kurikuulus stseen โ seitsme loori tants. Ja reeglina selle stseeni ajal vรตtab Salome ennast sellisesse konditsiooni, nagu inimene loodud on. Selleks hetkeks endine elukaaslane korraks รคrkas รผles, vaatas โOhhooo!โ, aga siis lรคks jรคlle โigavaksโ,โ rรครคkis Teele.
Selle ooperi vaatamisest sai Teele ka รตppetunni, et ooperi puhul on hรคsti oluline mitte vรตtta tรตe pรคhe, mida sa nรคed. โKui laulja fรผรผsiliselt ei tundu karakteri jaoks sobilik olevat, siis see ei tรคhenda, et ta ei vรตiks sind veenda, et nรคiteks keskealine korpulentne naisterahvas on 16-aastane imeilus printsess. See on ooperi vรตlu minu jaoks. Kui oskad lรคbi filtri vaadata ja kuulata, saad selle elamuse, milleks ooper on mรตeldud.โ
Teele รผtles, et otsib ooperist elulisi tรตdesid. โTotaalsed muinasjutud vรตi liiga lรคilad romantilised lood ei lรคhe mulle peale. Paljud tahavad filmidest, teatrist ja ooperist saada pigem kerget meelelahutust, end sinna รคra unustada paariks tunniks, mitte mรตelda eluraskustele ja mis maailmas toimub, aga mina tegelikult tahangi sellist รผhiskondlikku ja poliitilist nooti, psรผhholoogilist mรตtteainet. Ma olen ooperis oma eluvalu รคra tundnud. Istud ja oled toimuvas nii sees, et pisarad veerevad ja mitte vaid sellepรคrast, et muusika on ilus. Ooper on elu peegelpilt. See tรตestab, et tรผkk vรตib olla kirjutatud 200 aastat tagasi, kuid teema on jรคtkuvalt aktuaalne ehk inimesed ei ole tegelikult muutunud.โ
Lemmikooperit on Teelel keeruline valida. Lรคhtudes ooperi sรผnnikodust, eelistab ta saksa, vene ja prantsuse ooperit, kuna need on tunduvalt tumedamad ja mรตnusat รคngi tรคis. Itaalia ooperid seevastu on pulbitsevad ja emotsionaalsemad, mis kรผll ei tรคhenda, et raskeid teemasid seal ei oleks – nende esitusviis on lihtsalt vรคrvikam. โMulle aga meeldivad pigem erinevad mustad ja hallid varjundid. Mulle meeldib nรคiteks film โThe Revenantโ (โMees, kes jรคi elluโ) Leonardo DiCaprioga peaosas. See on visuaalselt minu jaoks tohutult ilus, kinematograafiliselt vapustav film. Lemmikute sekka kuuluvad nรคiteks ka Lars von Trieri linateosed. Kui heliloojatest rรครคkida, siis pean ilmselt รผtlema, et mu lemmikhelilooja on Wagner, aga ka Tลกaikovski ja Massenet.โ
Wagnerilt nรคiteid tuues mainib Teele nelja ooperit รผhendavat โNibelungide sรตrmustโ. Kolmas sellest saagast on โSiegfriedโ, mille jรคrgi on keskmise nime saanud ka Teele poeg, niivรตrd palju mรตjutas see ooper teda. Neljanda hooaja kavatsebki Teele aprillis just selle ooperiga lรตpetada.
Lemmikooperite hulka kuulub Teelel ka Massenetโ โThaรฏsโ, mis rรครคgib saatusliku, vastamata armastuse loo, milles peategelasteks kurtisaan ja preester.
โHuvitav on see, et ma ei ole ise absoluutselt religioosne inimene, aga mind vรคga kรตnetavad religioossed teemad. Vรตib-olla sellepรคrast, et neid on pรตnev analรผรผsida seoses meie igapรคevase elu ja inimeste mรตttemaailmadega.โ
Teele lisas, et kui ta peaks รผhe lemmiku valima, on selleks hetkel prantsuse helilooja Francis Poulenci โKarmeliitide dialoogidโ, mille keskmes on samuti usk. Ooperikinno tuleb see vaatamiseks-kuulamiseks jaanuaris. Kui Teele nรคgi โKarmeliiteโ Metropolitan Opera รผlekandes, raputas etendus teda pรตhjalikult, tรตi kananaha ihule ja pisarad silma, nii et kui see Saaremaa Ooperipรคevadel kavas oli, ei saanud Teele vรตimalust kasutamata jรคtta.
Lisaks kรถidab Teelet ka tรคnapรคevasema maiguga ooperilooming, mille muusikat ei pea paljud meloodilisema helikeele austajad kuulamisvรครคrseks. Sellistes ooperites on Teele jaoks rรตhk pigem lool endal ja tugeval lavastusel, muusika kannab tegevust edasi vaat et filmilikus vรตtmes. Eredalt on meelde jรครคnud Bergi โLuluโ, ล ostakovitลกi โNinaโ, Bartรณki โSinihabeme lossโ ja Muhly โMarnieโ. Erilisel kohal on Philip Glassi looming oma lummavalt hรผpnotiseeriva olekuga. Glassi ooper Gandhi elust โ โSatyagrahaโ โ jรคttis Teelele kustumatu mulje. Just vรคrskelt koos abikaasaga ja viimase soovil nรคhtud โAkhnatenโ samanimelise vaarao (eesti keeles Ehnaton – toim) elust oli samuti vรตimas elamus.
Ooper on kunst selle kรตige mitmekesisemas vรตtmes, pakkudes midagi kรตigile – muusikast kirjanduse ja luuleni, lavastaja- ja nรคitlejameisterlikkuseni, lava kujundamiseni, kostรผรผmideni, ajalooni, poliitikani, psรผhholoogiani, sotsioloogiani, antropoloogiani… Sellepรคrast on muusika kรตrval sama oluline lavastuse terviklikkus ja usutavus, mida tรคnapรคeval toetavad ka uudsed tehnilised lahendused. Traditsiooniliste, ajastutruude lavastuste eelistajad vรตivad paljustki ilma jรครคda, kui loobuvad minimalistlikest lavastustest, milles loo vรตlu ja valu tรตeliselt esile pรครคsevad. Huvitaval kombel oli Teelel vastupidine olukord palavalt armastatud Verdi โLa Traviatagaโ, ooperiga, mis meeldib publikule reeglina just traditsioonilisena. Arne Mikult saadud ja Ooperikinos linale jรตudnud praktiliselt tรผhja lavaga William Deckeri lavastus pรถรถras Teele โLa Traviataโ usku.
Kuidas ooper maale saada
Ooperikino mรตttele pani alguse see, kui Teele koos tollal elukaaslase, nรผรผd abikaasaga Raplamaale kolis. Kuna mehe vanemad elavad Keava lรคhedal ja kino vaadati vanas koolimajas, mรตtles Teele, et teeks teistmoodi kino. Vaataks ise ja โehk leiaks paar hullu veel, kellega koos vaadataโ, sรตnas Teele naerdes. Selle plaaniga Teele kaugele ei jรตudnud. Siis aga kolis ta Kaereperre ja avastas, et Valtu seltsimaja on hรคsti armas koht kino vaatamiseks. Toona oli seltsimaja juhataja Kait Kaeval, kes leidis, et miks mitte avalikku รผritust teha.
Teele jaoks tundus loogiline, et ei tule tavalist tooliridadega kinosaali, vaid linade ja kรผรผnaldega kaetud laudade ning kohvi-koogiga รคraolemine. Esimeseks ooperiks valis Teele hoogsa ja tundelise Gaetano Donizetti โArmujoogiโ. Selle peaosas sรคras Anna Netrebko, kes Ooperikinos on lausa lemmiklauljaks kujunenud ja on peaosas ka jรตulukuul linastuvas โBoheemisโ.
Pรคrast esimest Ooperikino ei teadnud Teele, kui populaarseks tema รผritus kujuneb. Esimene kord andis kรผll aimu, et rahval huvi on. Pรคrast kahe ooperiga esimest hooaega jรคrgnes nelja linastusega hooaeg. โSiis hakkas pรผsipublik tekkima. Leidus ka inimesi, kes รผtlesid, et nemad puutusid ooperiga esimest korda elus kokku just Ooperikinos. Mรตned neist on nรผรผd mul sellised paadunud ooperiskรคijad, et kรคime linnas รผlekandeid vaatamas, lausa bussiga. On isegi kรผsitud, millal me Lรคtti, Austriasse vรตi New Yorki ooperisse lรคhme. See on vรคga vahva, kui inimesed on leidnud, et ooper nende jaoks midagi tรคhendab,โ sรตnas Teele.
Kolmandal hooajal oli selge, et Ooperikinoga jรคtkatakse. Vahepeal oli Teele ka emaks saanud, kuid see teda ei takistanud. Esimest korda kirjutas Teele kultuurkapitalile projekti reklaamikulude katteks. โSee on vรคga suur asi, sest eelarve on รครคrmiselt kitsas, sentide lugemine kรคib, nagu ikka omaalgatuslikel ettevรตtmistel. Mina ise ei teeni mitte midagi selle pealt, see ei ole kunagi eesmรคrk olnudki. Pigem on oluline, et oleks kulud kaetud ja et kohvilaud oleks inimestele meelepรคrane. Ma ei saa รถelda, et kรผsin piletiraha. Ma kรผsin panuse kavade ja kohvilaua katteks,โ selgitas Teele ja lisas, et ta naudib ise tohutult vรตรตrustajaks olemist. โValtu seltsimaja on hรคsti kodune.โ
Ooperikino seansside aegu on hea meelde jรคtta selle jรคrgi, et need toimuvad iga kuu teisel pรผhapรคeval. Sel hooajal jรตuavad linale veel jaanuaris โKarmeliitide dialoogidโ, veebruaris โNรตiutud saarโ, mรคrtsis โLucia di Lammermoorโ ja aprillis โSiegยญfriedโ. Ooperikino tegemistel tasub pilku peal hoida Facebooki lehel. Ooperikinno minejatel tasub kindlasti ka broneering teha, kuna siis oskab Teele kavade arvuga arvestada.
Kolmanda hooaja keskel oli jรตulukuine eriรผritus lastele, vaadati lรผhendatud versiooni Mozarti โVรตlufรถรถdistโ. Sellele eelnes kohtumine kahe noore ooperilauljaga. Hiina tenor Jie Yin ja Raplamaa oma tรผdruk sopran Damaris Ilves rรครคkisid, mida tรคhendab olla ooperilaulja ja kuidas selleni jรตutakse.
โOoperilauljaks รตpitakse sama kaua kui arstiks. Tegelikult รตpe jรคtkub kogu elu. Ja oluline on vahet teha, keda vรตib nimetada ooperilauljaks ja keda mitte. Praegu on meedias lahvatanud huvitav skandaal sellel teemal. Neid piire natukene vรตiks teada, sest samamoodi ei ole iga meditsiinihuviline veel arst,โ rรครคkis Teele.
Selliseid hariduslikke kohtumisi tahaks Teele teha veelgi, nii et ta on avatud koostรถรถle muusikaรตpetajate ja -koolidega. โMa rรตhutan alati, et ma ei ole ise ekspert. Mul puudub muusikaharidus, olen ainult asjaarmastaja. Aga ma olen aru saanud, et inimestele meeldibki rรครคkida pigem endasugusega, mitte professoriga, kes hรคsti keerulisi termineid kasutab.โ
Silmaringi avardavad teadmised
Sel kevadel kรคis Teele ooperihรครคltest rรครคkimas Keava raamatukogus Kellaviietee raames. โEttekandeks valmistumine oli tohutult rikastav kogemus mu jaoks. Olin mitmeid รถid รผleval, kammisin internetti, lugesin ja harisin ennast,โ sรตnas Teele. Raamatukogus vรคikses seltskonnas rรครคkides hakkasid kรตik oma kogemusi jagama ja arutama, millise hรครคlega milline laulja on. โSeal oli ka inimesi, kes ei teadnud ooperilaulust eriti midagi. Nad tรตdesid, et see kogemus ei pane neid tingimata ooperis kรคima, ent silmaringi avardas kรผll.โ
Sarnast asja lihtsustatud kujul tegi Teele oktoobris enne neljanda hooaja algust Kehtna raamatukogus Kehtna kutsehariduskeskuse รตpilastele. โMul ei ole illusiooni, et nad nรผรผd kรตik ooperist hakkavad sotti saama, kuid รผhel hetkel nad ehk avastavad ooperi enda jaoks, vรตi avastavad opereti, muusikali vรตi vรคhemalt teatris kรคimise. See mulle meeldibki, tee sillutamine erinevate uute huvideni.โ
Midagi rasket Teele arvates Ooperikino vedamise juures ei ole. Praeguseks on sรผsteem seltsimaja juhataja Tiiu Teetsiga kenasti paigas. Eelmine linastus โ โRusalkaโ โ tรตestas, et asi saab teoks ka Teele kohaloluta. Teele haiglasviibimise ajal juhatas vรคgesid tema abikaasa Artur, kes niikuinii alati tehnilise poole eest vastutab. Pere toe ja mรตistmiseta Ooperikino ei oleks. Laudade katmisel on abiks Tiiu ja Teele รคmm, kes imemaitsvaid kรผpsetisi teeb.
Teele rรครคkis, et ooper oli algusaegadel pidu, kus tunti end vabalt, sรถรถdi-joodi. Praegu on aga lรคinud รผsna jรคigaks suhtumine, kuidas ooperit tarbima peaks, mis vรตib mรตne inimese eemale tรตugata. Ooperikino eeliseks peab Teele seda, et kรตik on kodune ja รตdus. Ooperi ajal vรตib kรคia endale kooki-kohvi juurde vรตtmas.
Vahel on olemine isegi nii mugavaks muutunud, et rahvas ei kipu รคra minema. Sellest on tekkinud Teelel mรตte, et kui on lรผhem ooper, vรตikski natukeseks jรครคda kogetu รผle arutlema.
Ooperikino puhul ongi tunda, et Teele teeb seda sรผdamega ja suure rรตรตmuga. Ta vรตiks veel pikki tunde ooperist rรครคkida, endal silmad sรคramas.