13.8 C
Rapla
Neljapäev, 11 aug. 2022
spot_img

Raplas asuvat arhitektuurimälestist on jälle esile tõstetud

Raplamaa Sõnumid

Veebruaris jagati riiklikke kultuuriauhindu. Teiste hulgas tõsteti elutööpreemiaga esile arhitekti Toomas Reinu, kelle üks silmapaistvamaid teoseid, läinud sajandi seitsmekümnendate alguses ehitatud Rapla KEKi peahoone, kaunistab tänaseni maakonnakeskust, kuigi on juba pikemat aega selge funktsioonita tühjalt seisnud.
Toomas Reinu kandidatuuri esitasid üksmeelselt Eesti Kunstiakadeemia, Eesti Arhitektuurimuuseum ja Eesti Arhitektide Liit. Taotluses rõhutati, et Toomas Rein on aastakümneid olnud Eesti arhitektuuri mõjukamaid isikuid, kelle loometeel paistavad silma 1960.-1970. aastatel maapiirkondadesse projekteeritud modernistlikud ehitised. Tema looming kuulub Eesti arhitektuuripärandi kullafondi, öeldi ettepanekus.
Järgnevalt tsiteerime arhitekt Emil Urbelit, kes kirjutas 21. veebruari Sirbis artiklis „Toomas Rein – täht, kelle sarnast ehk enam ei tule” pikemalt elutööpreemiaga pärjatust: „Kahtlemata pole ühegi teise eesti arhitekti plaanide järgi nii palju ehitatud, vähemalt mitte nii palju kvaliteetseid ja märgilisi hooneid. Kuigi Toomas Rein on pigem Karbi-Kersteni-Jänese eakaaslane, on ta kuidagi põlvkonnaülene, olnud olemas ja kohal mitmel ajastul. Radikaalsete arhitektide Tallinna 10 liikumine sai temaga tubli täienduse ja läbi kolme kümnendi kestnud juhendaja töö tõttu ERKIs ja EKAs on ta olnud seotud ka mitme noorema põlvkonnaga.”
Autor loetles Toomas Reinu märgilisema tähendusega töid: Sverdlovi kolhoosi peamaja Tsoorus (1969-1977 – on kahjuks lagunenud), Paide KEKi (1971-1974) ja Rapla KEKi hooned (1971-1977) ning Pärnu Kuldne Kodu (1972-1987), nimetades neid kõiki väljapaistvateks ja eriilmelisteks, mida seob arhitektuuritöö kvaliteet ja ka mingi nihestatus, mis alati head maja iseloomustab. „Kvaliteetne ruum põhjustab alati ebalust, kuna kasutaja ei tea täpselt, kuidas see on tehtud,” viitas Urbel.
Eraldi kirjutas ta Raplas asuvast arhitektuuripärlist: „Kaheksatahulist Rapla KEKi peahoonet ei saa pidada pelgalt orgaaniliseks arhitektuuriks: see on suur märk, tootem, tänapäeval võime öelda ka kontseptsioon, UFO, nagu rahvas selle tabavalt nimetas, on küpse meistri enesekindel deklaratsioon, statement. Isegi tuhatoosid olid Raplas kaheksakandilised.”

spot_img
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
5,680JälgijatLike
1,179JälgijatFollow

Viimased uudised