Rail Balticu Kohila peatuse projekteerimisel on keskendutud รผhele alternatiivile, mis otseselt mรตjutab รผht konkreetset kinnistut, ent kinnistu omanik leiab, et tema senine kaasatus protsessi on olnud tugevalt puudulik.
Juba mitmeid aastaid on teada, et Rail Balticu raudteetrass hakkab lรคbima Kohila valda. โAlguses oli mul isegi hea meel, et see ei lรคhe alevist lรคbi. Tuleb minu maa pealt, las siis tuleb. Olen Kohilas sรผndinud ja kasvanud, Kohila on mulle oluline,โ รผtleb Uus-Hรคrjaoja kinnistu omanik Marika Kesa.
Lihtsalt raudtee kรตrval elamine oleks olnud naisele ja tema kolmele tรคisealisele tรผtrele aktsepteeritav, kuid alles hiljaaegu sai Kesa teada, et tรคnaseks on valminud joonised ja kavandid RB Kohila peatuse tarvis, mis tungib Kesa kinnistule ning lรตikab veel omakorda รคra osa tema maast.
Kesa rรตhutab, et oleks ka sellega vรตinud ehk leppida, kui teda kui otseselt mรตjutatud kinnistuomanikku oleks kaasatud peatuse kujundamise protsessi algusest peale. Seda aga Kesa sรตnul tehtud ei ole ning naine leiab, et kogu planeerimise protsess RB Kohila peatuse osas on olnud ebaseaduslik.
Sai teada juhuslikult
Kesa meenutab, et esimest korda kutsuti Urge piirkonna maaomanikud koosolekule kaks aastat tagasi ning seal selgitasid Maa-ameti ja RB esindajad igale kinnistuomanikule eraldi, kuidas raudteetrass nende kinnistut mรตjutab. โKuulsime siis esimest korda seda, et kuskile tuleb ka peatus,โ รผtleb Kesa. Naise sรตnul tekkis aga juba siis kerge segadus, sest peatuse osas kavandeid veel ei olnud ning ei olnud teada, kui suure maatรผki vรตiks see lisaks ampsata. Kesale aga pakuti raudteetrassi tarvis kaotatud maa vastu kodu kรตrval asuvat krunti, mis on riigimaa ning mida lรคbib gaasitrass. Kesa seda vรตrdvรครคrseks pakkumiseks ei pea. Koosoleku lรตppedes lubati Kesa sรตnul รผhendust vรตtta, kui planeerimisprotsessis toimub arenguid.
Sellest ajast on Kesa enda sรตnutsi jรคlginud kรตikide kohalike koosolekute toimumisaegu ning hoidnud silma peal ka RB ametlikul kodulehekรผljel, kus on รผleval trassi joonised. โSeal oli kogu aeg รผleval kaart, millel oli mรคrgitud kohalik peatus teisel pool teed,โ รผtleb Kesa resoluutselt. Kesa lรคhtus kodulehekรผljel olevast kaardist ning pidades seda adekvaatseks, ei muretsenud liialt peatuse asukoha pรคrast ning ootas edasi RB-poolset kutset koosolekule vรตi teavitust uuest informatsioonist.
Marika Kesa kuulub ka Kohila valla maakomisjoni ning just sedakaudu sai ta kogemata peatuse asukoha kohta uut informatsiooni. Nimelt muutub RB trassi lisandudes maanteelt Kohilasse sissesรตit. โMaanteeamet tutvustas komisjonile sissesรตiduprojekti. Vaatasin, et kaardil on minu kinnistu peal peatus,โ meenutab Kesa. Naise sรตnul ta kohe ei reageerinud, vaatas kodus tรผtardega veel รผle RB ametlikul kodulehel oleva kaardi, kuid seal oli endiselt vana pilt.
โEeldasime, et kui midagi hakkab liikuma, on info avalik,โ รผtleb ta. Kesa tรคheldas, et vahepealsel perioodil oli toimunud mitmeid avalikke piirkondlikke koosolekuid, kuid mitte รผkski ei viidanud Urge piirkonnale vรตi Kohila peatusele, mistรตttu ta ei pidanud vajalikuks neil osaleda. โMa ei arva, et peaksin igal koosolekul osalema.โ
Tรคnavu 5. juunil saatis Kesa koos tรผtardega pรถรถrdumise nii Maa-ametile, RB meeskonnale kui ka Kohila vallavalitsusele, milles tรตi vรคlja, et Kohila peatuse selline variant lรตhub neile kuuluvat kinnistut ning suur osa kinnistust seelรคbi kaotatakse. Samas nรคeb ta vรตimalust paigutada peatus sinna, kus see ka pikalt ametlikus kaardirakenduses paiknes, ehk alale, kus elamuid ei ole.
Maakomisjoni liikmena on Kesa lรคhedalt nรคinud, kuidas kohalikul tasandil arutatakse erinevaid planeeringuid, ega mรตista, kuidas niivรตrd suurt projekti, nagu seda on RB, on vรตimalik selliselt lรคbi viia. โKui keegi tahab katust kรตrgemaks, peavad naabrid nรตus olema, inimesed peavad olema kaasatud. Tean, kuidas viiakse lรคbi detailplaneeringuid jne. Mis protsess see praegu รผldse toimub?โ arutleb ta.
Tagasikรคiku anda ei saa
- juunil vastas Kesa kirjale RB projektijuht Arto Lille, kes tรตi vรคlja, et kaardirakenduses olid kohalikud peatused kujutatud kรตigest indikatiivsete tingmรคrkidena. รhtlasi selgitab ta, et kรคesoleva aasta jaanuarikuus tutvustati nii Kohila vallavalitsusele kui ka kohalikele elanikele RB raudtee jooniseid ja peatuste asukohti. Lisaks tutvustati tehnilist lahendust eelmise aasta novembris toimunud keskkonnamรตjude hindamise programmi avalikul arutelul. Kuna nende arutelude jรคrel ei laekunud vastuvรคiteid peatuse asukoha osas, ei saa praegu projekteerimisele tagaskรคiku anda, kirjutab Lille.
Kesa vastuse peale sellele kirjale reageeris Lille sรตbraliku telefonikรตnega, milles tegi ettepaneku kohtuda. Kohtumine aga kujunes kรตike muud kui sรตbralikuks. โMa olin nagu koolitรผdruk, kรตik tegid selgeks, et kuidas sa ei taha,โ meenutab Kesa. Ruumis, kus teda tervitas terve hulk mehi, otsustas Kesa, et tal tuleb nรผรผd end kehtestada. Ta nendib, et kรผllap arvati, et naine ei vรตitle niivรตrd jรตuliselt ning annab alla. Kesa sรตnul on kodu talle liialt armas, et nรผรผd enam alla anda. Lisaks on tekkinud vรคhesest infoliikumisest trots. โMis รตigusega nad minu kinnistul korraldavad, ilma et minule midagi รผtlevad,โ arutleb naine. Tรคpselt samamoodi ei tea naisel sรตnul laiem avalikkus, seal hulgas Kohila kohalikud kavandatavast peatusest.
Naine on nรถrdinud, et need vรคhesed ja lakoonilised vรตrdlusanalรผรผsid, mida ta on nรคinud peatuse asukohtade alternatiivide osas, juhinduvad justkui tuleviku perspektiividest rohkem kui juba olemasolevast. Nii oli koosolekul arutluses Uus Kohila, piirkond, mida praegu ei eksisteeri, aga mille suhtes peaks RB peatus olema vรตimalikult lรคhedal. Lisaks arutati vรตimaliku laadimispunkti rajamist peatuse juurde, seejuures justkui arvestamata, et see rรถรถviks Kesalt kinnistut veelgi.
Kรตik joonised, mida nรคidatakse, on tehtud รผhele peatuse alternatiivile, mis lรคbib Kesa kinnistut. Kesa on veendunud, et planeerimisseaduse kohaselt oleks pidanud teda kui huvitatud isikut kohe isiklikult teavitama, kui asuti projekteerima peatust tema kinnistule. Kesa toob vรตrdluseks, et kui asuti ehitama teed, mis piirneb tema kinnistuga, saadeti talle eraldi teatis. Nรผรผd, kui plaanitakse otseselt tema kinnistule tungida, ei peeta eraldi teavitamist aga vajalikuks ning tรตlgendatakse kinnistuomaniku vaikimist nรตusolekuna. - juulil toimunud koosolekul tutvustati Urge piirkonna kinnistute omanikele ja vallavalitsuse ametnikele Kohila peatuse kolme alternatiivi. Sel koosolekul nรคgi jooniseid esimest korda ka Marika Kesa ning Kesa kรผsimuse peale vastas RB esindaja, et veel viimaseid pรคevi on peatuste variandid laual ning neist eelistatud on alternatiiv 1 ehk Kesa kinnistut lรคbiv variant, kuna seda on projekteerija pidanud kรตige mรตistlikumaks. Koosolekul ei andnud Kesa nรตusolekut oma kinnistuga seonduva plaaniga edasi minemiseks. Samas mainitakse edasistes kirjades kokkulepete saavutamise olulisust eelkรตige peatuse juurdepรครคsuteede, kuid mitte peatuse asukoha osas.
โSelline tunne on, et nad tahaksid, et ma lihtsalt aktsepteeriksin ja oleksin vait, aga minu ja minu laste jaoks on liiga palju kaalul, et ma vait oleksin. Tekitab trotsi. Oleks ma olnud kaasatud algusest peale ja objektiivselt oleks selgitatud, miks รผks vรตi teine oleks parem, siis suudaksid nad ehk mind veenda,โ รผtleb Kesa.
KOV lรคhtub elanike huvist
Pรคrast koosolekut tรตstatas Kesa teema avalikult oma Facebooki lehel. Seal pรผรผdis oma selgitusi anda ka Kohila vallavanem. Pรคrast seda toimus vallamajas kohtumine Kesa ja ametnike vahel.
Kohila vallavalitsus on Kesa pahameele tรตttu edastanud ka RB esindajatele kirja, milles selgitab, et toetab kinnistu omaniku seisukohta ja soovitab jaama planeerimisel edasi minna teiste alternatiividega. Ka ajakirjanikule edastatud vastuses rรตhutatakse, et peatuse kavandamisel erakinnistule tuleb kinnistu omanikega kรคituda korrektselt ja รตiglaselt. Vallavanem Uku Torjuse sรตnul eelistab vallavalitsus alternatiivi, millel on minimaalsem mรตju. โVallavalitsuse kasutuses oleva info kohaselt tundub alternatiiv, mis asub raudteest alevipoolsel alal, teisel pool Urge teed, vรคiksema mรตjuga,โ รผtleb ta. See on alternatiiv, mis oli algul mรคrgitud kaardirakenduses.
Kas ja millisel moel jรตuab Kohila peatuse teema ka volikoguni vรตi lรคbib avaliku vรคljapaneku protsessid, on segane. โKui planeeritud tรถรถd jรครคvad maakonnaplaneeringu alasse, siis ei pea nad otseselt planeeringualas tegutsemist omavalitsusega kooskรตlastama, aga normaalne see oleks. See puudutab ka avalikke vรคljapanekuid jms. Senini on kรผsitud vallavalitsuse arvamust. Oluline on, et seda ka arvestataks, mitte ei ole nii nagu trassivalikuga oli, kus vallavalitsus jรคi planeeringu koostajatega eriarvamusele. Kindlasti informeerime asjade kรคigust ka vallavolikogu,โ selgitab Torjus.
Ei ole ka selge, mil mรครคral vallavalitsuse arvamusega รผldse arvestatakse. Kuigi arvamust kรผsitakse, ei ole vallavalitsusele teada, millist mรตjuvรตimu see omab. โSelles osas on lรคbirรครคkimistesse astumine รตige suund, aga osapooli tuleb lรคbirรครคkimistel kohelda kui vรตrdseid ja vajadusel teha mรตlemaid osapooli rahuldavaid kompromisse. Kellegi eraomandi kallale minemine eeldab kokkulepet ja รตiglast kompensatsiooni. Kohalik omavalitsus lรคhtub oma elanike huvide kaitsmise pรตhimรตttest. Kohila vald on kogu RB protsessi jooksul pakkunud oma abi, et tehtavad otsused oleksid rohkem kooskรตlas elanike huvidega. Loodetavasti vรตetakse vallavalitsust kuulda ja ei lรคhtuta pรตhimรตttest, et kui te meiega nรตus ei ole, siis raudtee saate, aga peatust ei saa,โ รผtleb Torjus.
RB Rail AS-i projektiekspert Karmo Kรตrvek: Tehniliselt sobivama peatuse asukoha lahendus on alusmaterjal detailplaneeringu alustamiseks
โProjekteerimise kรคigus analรผรผsitakse muuhulgas kohalike peatuste paiknemist ning nende asukohtadega arvestatakse nรคiteks viaduktide ja trasside projekteerimisel. Kohalike peatuste pรตhimรตttelised asukohad on indikeeritud maakonnaplaneeringutes, kuid praegu toimuva raudtee tehnilise projekteerimise kรคigus selgub tehniliselt kรตige mรตistlikum asukoht kohalikele peatustele, mis kujuneb erinevate tegurite pรตhjal: juurdepรครคsetavus, maapinna topograafiline ja hรผdrogeoloogiline olukord, keskkonnaalased piirangud, elamualade paiknemine, vรตimalus รผhendada tulevikus raudteega potentsiaalseid tรถรถstusalasid, tehnovรตrkude ristumised jms, mida maakonnaplaneeringu kรคigus ei saadud (ega pole ka nรตutud) kรคsitleda niivรตrd suure detailsusega.
See tehniliselt sobivaim peatuse asukoha lahendus on รผhtlasi alusmaterjal detailplaneeringu alustamiseks peatuste projekteerimise eesmรคrgil ning seda protsessi alustab kรคesoleva aasta jooksul RB Estonia Oร puudutatud KOV-dega. Detailplaneeringu alustamise vajalikkuse รผle otsustamine on aga omakorda kohaliku omavalitsuse pรคdevuses โ osa omavalitsusi peab seda vajalikuks, osa mitte. Detailplaneering on avalik menetlus ning selle kรคigu ja tulemuste pรตhjal teeb omavalitsus otsuse detailplaneering kavandatud mahus kehtestada vรตi mitte. Omakorda toetudes kohaliku omavalitsuse otsusele (mis peaks vรคljendama kohaliku kogukonna meelsust), teeb Rail Balticu peatuse arendamise mรตistlikkuse osas otsuse majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, kes on riigi esindaja projekti kaasrahastamisel.
Nagu รผlalpool kirjeldatud ning kohtumistel kohalikega rรตhutatud, siis kohaliku peatuse detailplaneeringu menetlus on Kohilas veel ees ning seega on ka vรคide, et raudtee projekteerija teeb lรตpliku otsuse peatuse tรคpse asetsemise osas, ebaรตige. Samuti ei ole pรคris รตige vรคide, et Marika Kesa ei olnud teadlik peatuse kavandamisest Urge piirkonda, kuna sellest oli muuhulgas juttu Maa-ameti kohtumistel puudutatud maaomanikega 2018. a kevadel, kui omanikele tutvustati maade omandamise protsessi ning raudtee projekteerimise olukorda. Uus-Hรคrjaoja kinnistu omanikud olid juba sellele kohtumisele kaasatud.โ












