Algus Koduloolases nr 3 (283) 11. mรคrtsil 2020, katkes 8. juulil Koduloolases nr 7 (287)
Tรตnis Tรตnisson
- augustil 1989 oli maakonnakomitee kรผlaliseks Trivimi Velliste, kes mรตtiskles selle รผle, mida Eesti Kongressiga peale hakata. Avo Lukase toonastest รผlestรคhendustest vรตib vรคlja lugeda, et seni oli idee autorite vaimujรตud kulunud organisatsiooni loomisele, selles toimetavate inimeste otsimisele ja kogu sรผsteemi kรคivitamisele. Sellest, mis edasi vรตiks saada, oli ettekujutus alles รผsna รคhmane.
Suve lรตpuks polnud isegi mitte Trivimi Vellistel pรคris selge, kuidas kongress, mille kokkukutsumise nimel ju tegelikult pingutati, tรถรถle peaks hakkama. Velliste on arutlenud, et nรคiteks viie tuhande pealine kongress oleks tรถรถorganina palju raskemini juhitav kui viiesajapealine kogu. See tรคhendab, et sel ajal on arutusel olnud ilmselt mรตlemad variandid. Ka see, mida ja kuidas kongress tegelikult tegema peaks hakkama, polnud kaugeltki veel lรตpuni selge.
Veel vรคhem osati nendest asjadest midagi arvata maakondades. Aga esialgu ei olnudki see ehk tรตesti veel kรตige olulisem, hoopis tรคhtsam oli jรคrelejรครคnud mรตne kuu jooksul registreerida vรตimalikult suurem hulk kodanikke, et saada niimoodi kongressi valijate nรคol รผhiskonnas vรตimalikult lai toetuspind.
Oli kuidas oli, aga Velliste kรผlaskรคik on mรตjunud harjakatele toniseerivalt – 17. augustil, jรคrgmisel komitee koosolekul, on vรตetud endale kohustuseks รผletada augusti lรตpuks maakonnas 60 000 registreeritu piir. รlesanne oli igati realistlik, kuigi nรตudis lisapingutusi. - oktoobril oli Tallinnas tehnikaรผlikooli aulas Eesti Kodanike Komiteede esimene konverents. Osales 356 komitee liiget 99 komiteest. Kahjuks puudub teave selle kohta, kui palju oli osalejate hulgas Rapla maakonnaga seotud inimesi. Vรตrreldes augusti algusega oli korraldav pool teinud peakรผsimuste ettevalmistamisel pika sammu edasi. Konverentsile pakuti arutamiseks nelja teema materjalid:
- Eesti tuleviku seis ja reaalsed vรตimalused omariiklus taastada.
- Eesti Kongressi korraldamine.
- Eesti Kodanike Komiteede รผlemaalise toimkonna valimine.
- Konverentsi deklaratsiooni vastuvรตtmine.
Kogu senine tegevus vรตeti kokku paari kรตnekasse lausesse. Mรตne kuuga oli tulnud justkui ei kuskilt hulk inimesi, kes katsid vรตrdlemisi karmi infoblokaadi tingimustes, mitte ainult vabariigi, vaid ka รผle terve maailma laiali asuvate eestlaste olulisemad asualad tiheda ja tegusa registreerijate vรตrguga. Ainuรผksi Eestis tegutses 7 maakonna- ja 109 kihelkonnakomiteed ja kui nรผรผd mรตelda, et aktiivne kodanike kirjapanemine algas alles mai teises pooles vรตi juuni alguses, siis oli lรผhikese ajaga jรตutud uskumatu tulemuseni: 7. oktoobriks oli registreeritud pisut rohkem kui 300 000 inimest kodanikuks vรตi kodakondsuse taotlejaks.
Selgemaks oli saamas ka see, kuhu (ja kuidas!) lรตpuks vรคlja taheti jรตuda. Konverents nentis, et omariikluse taastamine okupatsiooni tingimustes ei ole lihtne, ent kui jรคrgida kรตiki rahvusvahelise รตiguse pรตhimรตtteid ja toetuda รตiguslikule alusele, on vรตimalik saavutada eesmรคrk rahulikult ja parlamentaarsel teel.
Deklaratsiooni kirjutati: โTuginedes enesemรครคramise รตigusele, rajas eesti rahvas aastail 1918-1920 Eesti Vabariigi. Selle enesemรครคramise akti tulemusi ei saa keegi tรผhistada. Referendum Eesti riigi sรตltumatuse kรผsimuses on seega tarbetu.โ Sellega oli vastatud Rahvarindele, kes pidas jรคtkuvalt vรคga vajalikuks iseseisvusreferendumi lรคbiviimist.
Vastupidiselt Kodanike Komiteede liikumisele opositsiooni astunud jรตudude poolt รผsna laialt (ja ka mรตjusalt) levitatud seisukohtadele deklareeris konverents, et Kodanike Komiteed ei vรคlista kontakte olemasolevate vรตimuorganitega. Peeti hoopis vajalikuks moodustada vรตimalikult lai koalitsioon kรตigi liikumistega (Rahvarinne oli paar nรคdalat tagasi eestseisuse survel deklareerinud, et ei osale Kodanike Komiteede moodustamisel ega Eesti Kongressi valimisel ega รผhine seega ka pakutud koalitsiooniga!). Konverents ei vรคlistanud ka vรตimalust osaleda eelseisvatel Eesti NSV รlemnรตukogu valimistel oma kandidaatidega.
Loomulikult ei sรผndinud selline resolutsiooni tekst suures รผksmeeles ja kergelt. Arutelu kรคigus pillati mitmeidki teravaid lauseid nii รlemnรตukogu, Ministrite Nรตukogu (toonane valitsus) kui ka EKK-de liikumisega opositsiooni astunud Rahvarinde aadressil. Peale jรคid siiski need, kes hindasid olusid realistlikult ja olid kรตigele vaatamata valmis koostรถรถks.
Lisaks eeltoodud pรตhimรตttelistele seisukohtadele pรผรผdis konverents mรครคratleda, kuidas kutsuda kokku Eesti Kongress ja millised peaksid olema jรคrgmised sammud. Eeltรถรถ tegemiseks moodustati EKK-de รผlemaaline toimkond, kelle รผlesandeks jรคi รผlemaailmse Peakomitee valimiste korraldamine.
- novembril peeti Tallinnas ametiรผhingute maja saalis esimest Eesti kodanike maakonnakomiteede konverentsi. Konverentsi peaรผlesanne oligi valida Peakomitee, kelle pรคdevuses oleks Eesti Kongressi valimiste ettevalmistamine ja lรคbiviimine. Viiekรผmne viie liikmelise Peakomitee esimeheks valiti Tunne Kelam.
Konverents oli optimistlik. Esinemistes oldi rahul asjade senise kรคiguga (kirja oli pandud รผmmarguselt 330 000 Eesti Vabariigi kodanikku ja kodakondsuse taotlejat, lรคhinรคdalate eesmรคrk oli jรตuda 500 000 registrisse kantud isikuni). Enam ei nรคhtud jรตudu, mis suutnuks veel kuidagi protsessi pidurdada, kui jรคtta muidugi vรคlja must stsenaarium, mis eeldanuks Moskva vรคga jรตulist sekkumist. Sellele mรตeldi, kuid ettevalmistusi ei tehtud.
รnnestumise eeldusena nimetati eelkรตige vรตimustruktuuride sallivat suhtumist Kodanike Komiteede liikumisse. Rรตhutati, et valdavas enamuses laabub koostรถรถ maavalitsuste ja teiste kohapealsete รผhiskondlike liikumistega ning erakondadega. รeldi lootusrikkalt: Eesti rahvuslike liikumiste vahel pole รผletamatuid takistusi ega ka pรตhjusi tรผliks. Rรตรตmustati selle รผle, et murenema oli hakanud ka komiteede tegevust algusest peale รผmbritsenud vaikimise mรผรผr.
Eesti Vabariigi Kodanike Peakomitee teatas oma esimeses avalduses 18. novembril 1989, et tema tegevus on suunatud kรตigile, kes tunnustavad Eesti Vabariigi รตiguslikku jรคrjepidevust ja soovivad seadusliku vรตimu taastamisele kaasa aidata. Peakomitee kutsus koostรถรถle kรตiki Eesti Vabariigi kodanikke ja kodakondsuse taotlejaid, sรตltumata rahvusest vรตi poliitilistest veendumustest. Sellega jรคtkati Ajutise Sidetoimkonna alustatud joont ja pรผรผti sisendada usaldust ka neile, kellele vastupropaganda oli pรผรผdnud selgeks teha, et kodanike registreerimisega tegelevad ainult paadunud rahvuslased, kes kannavad endas vรตรตraviha.
Kuigi uks oli lahti jรคetud, ei astunud kรตik veel sellest kohe sisse. Nรคiteks vastas Rahvarinne Peakomiteele oma selge seisukohavรตtuga, mis kirjutati novembri keskel ERR-i volikogus kinnitatud valimisplatvormi: โERSP ning temaga konsolideerunud organisatsioonid, kuulutades Eesti Kongressi ning Kodanike Komiteed ainsaks Eesti rahvast tรตsiselt esindavaks institutsiooniks, ja samal ajal tahtes sรคilitada tรคielikku ideoloogilist kontrolli selle liikumise รผle, taotleb sisuliselt Eestis ainult teistsugust รผheparteisรผsteemi, kus senine EKP vรตimumonopol oleks asendatud ideoloogiliselt vastupidise, kuid poliitilise tegevuse vormilt sarnase ERSP vรตimumonopoliga (mida ta teostab Eesti Kodanike Komiteede kaudu). Just Eesti Kodanike Komiteede รผhesuunaline ideologiseerimine ja allutamine รผheparteidiktaadile on pรตhjuseks, miks Rahvarinne ei saa Eesti Kodanike Komiteedega organisatsiooniliselt รผhineda. Rahvarinne on kategooriliselt selle vastu, et uues iseseisvas Eestis kodanikuks olemine seotakse parteipoliitiliste sihtidega, nii nagu seda tehti stalinlikus Nรตukogude Liidus.โ
Peab รผtlema, et see oli รผsna demagoogiline hinnang Kodanike Komiteede toonaste aktivistide tegevusele. Enamik neist ei olnud ju sugugi mitte ERSP-ga seotud. Pigem etendas kogu ettevรตtmises olulist rolli hoopis Eesti Muinsuskaitse Selts. Sealt pรคrines idee ja selle arendus ning ka korralduslik tรถรถ oli suuresti muinsuskaitse seltside aktiivi kanda. Ideoloogilises mรตttes tรตusis tรตesti esiplaanile just ERSP, aga seda suuresti ka โtรคnuโ Rahvarindele, kes oli kohe alguses nรคinud liikumises endale konkurenti ning distantseerus ise sellest. Samasuguse hoiaku olid vรตtnud Rahvarinde rรผpes tรคrganud vรคikeparteid, kes olid veel liiga nรตrgad selleks, et mingeid otsustava tรคhtsusega รผlesandeid enda kanda vรตtta.
Nรผรผd oli tagantjรคrele รผsna inetu hakata รผhte erakonda, kes oligi praktiliselt รผksi jรคetud, sรผรผdistama soovis kehtestada vรตimumonopoli. Raske รถelda, mis oli tegelikult toonaste Rahvarinde liidrite eesmรคrk, kas loodeti tรตesti peaaegu lรตpuni, et รคkki ei saa Eesti Kongressist asja, kui ERR jรคtab ennast selle valimisest eemale. Kรผll peame tรคna tunnistama, et toona alanud poliitiline vรคgikaikavedu lรตhkus eestimeelsete jรตudude รผhtsust ja tekitas asjatuid lisapingeid.
(Jรคrgneb)




