15.7 C
Rapla
Esmaspäev, 27 juuni 2022
spot_img

Reformierakond lõpetab tasuta ühistranspordi

Taavi Aas, endine majandus- ja taristuminister (Keskerakond)

Peaminister Kaja Kallase väljaütlemine ei jäta kahtlust – Reformierakond üritab koalitsiooniläbirääkimistel oma partneritele peale suruda mõtet kaotada maakondlik tasuta ühistransport. Peaminister ilmselgelt elavnes, kui ajakirjanikud temalt Keskerakonna initsiatiivil käivitatud prii sõidu kaotamise kohta pärisid.
Kaja Kallas väitis, et tasuta ühistranspordi aastane kulu on 40 miljonit eurot ja ainuüksi sellest ei piisa tõstmaks peretoetusi, mida Riigikogus praegu menetletakse. Kuna valitsusjuht žongleerib miljonitega ja loob meelevaldseid seoseid, pean enda kohuseks teemat selgitada.
Käesoleval aastal toetab riik ühistranspordikeskusi ca 56 miljoni euroga, sinna hulka kuuluvad nii tasulised kui ka tasuta bussiliinid. Kui peaks täituma Reformierakonna unistus hakata sõidu eest piletiraha küsima, toob see tänaste hindade juures hinnanguliselt tulu 6-8 miljonit eurot. Aga kui jätta ühistranspordikeskused ilma 40 miljonist, nagu peaminister ütles, siis vajub terve ühistranspordisüsteem lihtsalt kokku.
Tasuta ühistranspordi tulekuga on riik suurendanud ühistranspordi rahastamist ligi poole võrra, seda eelkõige uute bussiliinide loomise tõttu. Oleme üle veerandi võrra uusi bussiliine juurde loonud, samal ajal vähendanud survet reisija rahakotile. Kahel viimasel aastal oli kriitikutel hea võimalus statistikale viidates reisijate vähenemisele osutada – üks silm pigistati kinni ja “unustati” ära, et COVID-19 pandeemia tõttu püsisid inimesed rohkem kodus -, kuid märkimisväärselt kallinenud kütusehindade tõttu on reisijate arv sel aastal tublisti kasvanud.
Inimesed vaatavad igapäevasele logistikale tehtavatele kulutustele järjest kriitilisema pilguga ja on aru saanud, et ühistransport on tõsiseltvõetav alternatiiv autosõidule. Tasuta ühistranspordi lõppedes tuleb Reformierakonna plaani kohaselt hakata pileti eest maksma 2 eurot, harjumaalastel lisandub 2 eurot tänasele hinnale. Seda lisaks muudele kasvavatele kuludele.
Rahvusvaheline Energiaagentuur avaldas hiljaaegu aruande pealkirjaga “Kümnepunktiline kava naftakasutuse vähendamiseks”, kus üheks soovituseks oli ühistranspordi piletihindade vähendamine. Julge sammu astus Saksamaa, kui kehtestas üleriigilise 9-eurose kuupileti, mis võimaldab 1. juunist kuni augusti lõpuni ühistranspordis sõita. See käik läheb Saksamaa maksumaksjale maksma 2,5 miljardit, kuid kõik saavad aru selle meetme sotsiaalmajanduslikust mõttest.
Tasuta ühistransporti panustamine parandab 20-protsendilise inflatsiooni tingimustes inimeste igapäevast toimetulekut ja aitab kaasa kliimaeesmärkide saavutamisele. Ühesõnaga, bussi- ja rongiliiklusse tuleb raha juurde suunata, mitte rääkida tasuta ühistranspordi kaotamisest.

spot_img

1 kommentaar

1 Kommentaar
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
raplakas
22/06/2022 09:17

Ammu oleks aeg olnud.

5,680JälgijatLike
1,179JälgijatFollow

Viimased uudised