Ametikirja mรตistet Eesti seadusandlus ei kasuta ega sรคtesta. Ometi ametikirja kui kommunikatsioonivahendi ja riigijuhtimise hoova osatรคhtsus pole digiajastul sugugi vรคhenenud.
Ametikiri peegeldab poliitikute ja ametnike oskust (vรตi saamatust) riigijuhtimise รผkskรตik millises valdkonnas. Nรตuete paljususes (eeskirju vรคhemalt รผle kรผmne) on oht unustada primaarne. Mรตistlik oleks jรคrgida โEuroopa hea halduse tava eeskirjaโ, mis pole kรผll รตiguslikult siduv instrument. Kรคesolev meelespea pรผรผab liikuda selge sรตnumi suunas.
Praegune k o r r a l d u s. Vabariigi Valitsuse mรครคruse โAsjaajamiskorra รผhtsete alusteโ asemel jรตustus 2017.a juunis Vabariigi Valitsuse mรครคrus โTeenuste korraldamise ja teabe-halduse alusedโ, milles dokumendihaldust kรคsitatakse traditsiooniliselt. Teenuste arengut koordineerib jรคtkuvalt majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, teabe kaitset Andmekaitse inspektsioon ja riigi infosรผsteemi arengunรตudeid Riigi Infosรผsteemide Amet. Asutatakse nรตukogu, kuhu kuuluvad ministeeriumide ja Riigikantselei nimetatud esindajad ning vajaduse korral teised isikud. Tegutsev dokumendihaldusnรตukogu jรคtkab kuni vajaduse mรถรถdumiseni tegevust. (Kรคrbe uuendatud juunis 2017 seoses mรครคruse muutmisega.)
Oleks nagu tehtud kรตik, ent tรผhivastused kรคibivad nii nagu ennegi. Tehnikaga seotud probleemid vรตivad olla suured, kuid primaarseks jรครคb ikka kirja sisu โ vaimu รผlimuslikkus. Tehnika vรตimaldab kirja kohale saata sekunditega, kuid e-riigi asutuses vรตidakse see jรคtta kuuks ajaks seisma, misjรคrel vastatakse kahe reaga. Sisu on riigiรผleste juhistega keerulisem reguleerida kui tehnilisi, seepรคrast vastutab sisu kvaliteedi eest iga asutus ise.
Vajalik k o r r a l d u s. Kehtiva Vabariigi Valitsuse seaduse alusel korraldavad kantslerid ministeeriumi asjaajamist, seega ka ametikirjavahetust. Nende nรตudlikkus on oluline. Vastutuse hierarhia tipus peaks loogiliselt vรตttes olema riigisekretรคr, kuid seda ei ole sรคtestatud. Vรตimalik on ametnike koolituses rรตhutada ja nรคitlikustada pรคringule s i s u l i – s e vastuse andmist tingimusel, et kรผsimus on selgelt sรตnastatud. Kahjuks on tavaline, et asutuse juhtivad tรถรถtajad tihti vรคldivad ebamugavatele mรคrgukirjade vastuste allakirjutamist, seega lรผkates vastutust riiklikult olulistes kรผsimustes (nรคiteks rahvastikukriis) allapoole. Euroopa hea halduse tava รผtleb, et institutsioonid peavad harjuma kontrolli kui vastutusnormiga, ei tohi asuda kaitsepositsioonile ega hakata kรตrvale pรตiklema. Ametnike distsiplinaarvastutuse sรคtestab Avaliku teenistuse seadus. Ametialane lohakus on Karistusseadustikust kรตrvaldatud.
Ametikirja sisuks on sรตnum, millega teavitatakse, selgitatakse, tervitatakse, kohustatakse, taotletakse teavet jne. Kas ametikiri tรคidab oma eesmรคrgi, sรตltub sรตnumi (ehk kirja) arusaadavusest, lรผhidusest, lihtsast sรตnastusest, kirja saatmise ja vastuse saamise mรตistlikust tรคhtajast. Ja muidugi ka lugupidavast ja sรตbralikust toonist. Kirja รผldises toonis on mรตistlik mitte kasutada kรคsustiili โTe olete kohustatud seda ja teist tegemaโ, vaid โPalume Teid seda ja teist tehaโ. Vajadusel โTuletame Teile meelde, et seadus sรคtestab, et โฆ ja me ei saa Teilegi erandit tehaโ. Kirja lรผhidus ja lihtne sรตnastus kergendavad tema sisu mรตistmist.
Paraku on meie seaduskeel enamasti keeruline ja sageli raskesti mรตistetav, kui mitte รถelda โ mitutpidi mรตistetav. Vรตimaluse piires tuleb see keel muuta arusaadavaks, rรตhutades (lรผhendades) kirjas just seda lรตiku, mis on antud juhul oluline. Vรคltida tuleb liigseid sรตnu ja lauseid, sest kirja pikkusest ei sรตltu mรตjusus. Tรคnapรคevased copy/paste vรตimalused ahvatlevad kasutama kord juba sรตnastatud konstruktsioone. Need vรตivad tekitada aga uusi kรผsimusi ja juhtida tรคhelepanu kรตrvale pรตhisรตnumilt.
Mรคrgukirjade puhul on saanud tavaliseks, et ettepaneku saatjat vastuskirjas kรผll algul tรคnatakse, kuid kogu edasine sisu taandub asutuse senise tegevuse รตigustamiseks, mille varjus ja sageli arengukavade abil lรผkatakse ettepanek seda analรผรผsimata tagasi. Eriti halb toon on viidata mahukale dokumendile, kust kรผsija peab vastust otsima. Muidugi tuleb kasutada vajadusel kopeerimist, mida kinnitab ka mรคrgukirjade seaduse sรคtete kopeerimine kรคesolevas meelespeas. Vastuskirjas on soovitav lรผhidalt korrata saabunud kirja sisu, millele jรคrgneb oma seisukohtade esitamine. Seega ei alustata kirja โtรผhjalt kohaltโ. Niisamuti kirja lรตpuosas korratakse kirja kรตige olulisemat sisu, et hรตlbustada adressaadil selle mรตistmist.
Kui kirjas kasutatakse omavahel raskelt seostatavaid tekstiosi, siis pole vaja vaeva nรคha nende sidumisega, vaid otstarbekas on kasutada iseseisvate lรตikude numereerimist. Populaarne on see vรตte just juristide hulgas. Soovitav on vรตtmesรตnad vรตi vรตtmelaused muust tekstist esile tuua paksu trรผki vรตi hรตrendamisega, kasutada vahepealkirju.
Omaette pรคhkliks on kujunenud tavakodanike mรคrgukirjadele vastamine valitsusasutuste poolt. รieti on probleemiks nendele mittevastamine vaatamata โMรคrgukirjale ja selgitus-taotlusele vastamise ning kollektiivse pรถรถrdumise esitamise seaduseโ sรคtetele. Nende jรคrgi vรตib vastamisest loobuda jรคrgmistel juhtudel: 1) isikut ei ole vรตimalik kindlaks teha; 2) puuduvad isiku sideandmed; 3) isik on piiratud teovรตimega ja talle on kohtu poolt mรครคratud eestkostja ning mรคrgukiri vรตi selgitustaotlus on esitatud esindaja eelneva nรตusolekuta; 4) isik on selgelt vรคljendanud seisukohta, et ta ei soovi mรคrgukirjale vastust; 5) mรคrgukiri vรตi selgitustaotlus ei ole esitatud eesti keeles ja keeleseaduse ยง 12 kohaselt ei ole adressaat kohustatud sellele vastama; 6) mรคrgukirja vรตi selgitustaotluse sisu ei ole loetav vรตi arusaadav; 7) selgitustaotlusele vastamine nรตuab teabe suure mahu tรตttu asutuse vรตi organi tรถรถkorralduse muutmist, takistab talle pandud avalike รผlesannete tรคitmist vรตi nรตuab pรตhjendamatult suuri kulutusi.
Niisiis seadusega on oluline paigas, aga kohustusliku vastamise nรตudest minnakse mรถรถda mitmetes riigiasutustes vรตi seda tรคidetakse poolikult, nagu hambad risti. Tรตenduspรตhiseid negatiivseid nรคiteid saab tuua isegi riigikohtu, riigikontrolli ja avalik-รตiguslike รผlikoolide igapรคevasest praktikast. Viimased tavaliselt tavakodaniku mรคrgukirjale ei reageeri. Eesti Vabariigi Presidendi kantseleist vastatakse laadis โTรคname Teid hea ettepaneku eest, mida President saab rakendada oma edaspidises tegevusesโ. Ja kui aasta pรคrast kรผsida, kus on seda tehtud, siis tรคnatakse jรคlle informatsiooni eest. Ja kรตik. Sama tava on ka riigikontrollil.
รiguskantsleri bรผroost tulnud vastuskirjad on juriidiliselt pรตhjendatud ja eksaktsed. Vahel isegi liiga eksaktsed, sest nad tรตlgendavad vastuskirja saatmise fakti juba vastusena, hoolimata vastuskirja sisutusest. Sellise tรคpsuse aluseks on asjaolu, et mรคrgukirja seadus ei sรคtesta midagi vastuse sisu kohta. See on etteheide seadusandjatele. Viimased olid nii taibukad mรคrgukirjade seaduse tegemisel, et nemad ise ei ole kohustatud kirjadele vastama.
Asutuse e-posti aadressi on alati soovitav eristada asutuse tรถรถtaja omast, sest esimesel juhul kiri registreeritakse, tรถรถdeldakse ja ka vastatakse, teisel juhul vรตidakse unustada vastamine, sest uued kirjad tulevad peale. Seadus aadressidel vahet ei tee, aga kogemus nรคitab, et aadressidel on suur vahe.
Mรคrgukirjale vastamise seadus sรคtestab vastamise t รค h t a j a: โMรคrgukirjale vรตi selgitustaotlusele vastatakse viivitamata, kuid mitte hiljem kui 30 kalendripรคeva jooksul selle registreerimisest. Erilise vajaduse korral lรคhtuvalt vastamise keerukusest vรตib vastamise tรคhtaega pikendada kuni kahe kuuni. Isikut teavitatakse vastamise tรคhtaja pikendamisest ja pikendamise pรตhjusest.โ Ei arvestata seaduses sรคtestatud รผmberadresseerimise kohustusega, kui mรคrgukiri pole kohe sattunud รตigele asutusele.
Ebakohtade nรคited riigiasutuste kirjavahetuses on รตigustatud seepรคrast, et kรตrgema positsiooniga isikute ringkonna eetilisele kรผljele on kรตrgendatud ootused, pealegi nende puudused vรตivad vรตimenduda ja laieneda kordades, kui nendele tรคhelepanu ei juhita. Tuntud riigimees Julius von Witte kirjutas oma mรคlestustes, et imperaator Nikolai II pidas vajalikuks temale saadetud kirjadele vastata omakรคeliselt, kuigi see vรตttis temalt palju aega.
Koostas Jaak Uibu, D.Sc., Riigikogu Eesti rahvastiku toetusrรผhma konsultant



