Kristina Tammaru, EL-i tarbija nรตustamiskeskuse juhataja, tarbijakaitseamet.
Eestis ja mujal on jรตudsalt hakanud kasvama ettevรตtete hulk, kes pakuvad tarbijale tasulist teenust, mis sisaldab lennuvedajaga suhtlemist ning hรผvitise taotlemist, mida kasutades tuleb reisijal loovutada kuni kolmandik hรผvitisest.
Seega tasub teada tรคpsemaid teenuse tingimusi ning teha teadlik valik, kas kasutada tasulist teenust vรตi suhelda ise otse lennuvedaja ja tarbijakaitseametiga hรผvitisest sentigi loovutamata.
Tรคnaseks on enam kui kรผmme aastat kehtinud kogu Euroopa majandusรผhenduses mรครคrus, mis peaks maandama lennureisijale tekkida vรตivad kahjud, tagama รตiguse rahalisele hรผvitisele ja hoolitsusele. Paraku laekub tarbijakaitseametile iga pรคev pรถรถrdumisi tarbijatelt, kes ei ole lennuvedajalt saanud mรครคrusejรคrgset hoolitsust, hรผvitist vรตi vajalikku teavet oma รตiguste kohta, kui nende lend on tรผhistatud, hilinenud vรตi neid ei ole lubatud pardale. Lisaks reisijatele pรถรถrduvad tarbijakaitseameti poole abipalvega ka ettevรตtted, kes esindavad tarbijaid lennuvedajalt hรผvitise taotlemisel.
Millist teenust pakuvad lennureisija kaebustega tegelevad firmad
Reeglina allkirjastab reisija sellise ettevรตttega lepingu, mille kohaselt ta nรตustub loovutama oma seaduslikust hรผvitisest kuni 30 protsenti ning รผhtlasi loovutab kรตik oma รตigused lennuvedajaga ise suhelda. Reisijal on teenuse kasuks otsustades oluline valida, kas ta loovutab talle seadusega ettenรคhtud hรผvitise mรครคrast teenusepakkujale ligi kolmandiku vรตi esitab kaebuse otse tarbijakaitseametile, kelle teenused on tarbijale tasuta.
Hรผvitise mรครคrad, mida olenevalt tekkinud kaebuse sisust, lennureisi pikkusest ja muudest asjaoludest lรคhtuvalt vรตib nรตuda, jรครคvad vahemikku 125-600 eurot.
Millele tasub tรคhelepanu pรถรถrata
Kui tarbija valib kaebuse esitamisel tasulise teenuse, tuleb enne teenusepakkuja valimist teha kindlaks, millises riigis ettevรตte on registreeritud, kas ettevรตtte kodulehekรผlg on piisavalt informatiivne ning teada on kรตik olulised andmed โ ettevรตtte nimi, telefoninumber, meiliaadress, kus nad fรผรผsiliselt asuvad, jms. Soovitav on enne lepingu sรตlmimist uurida ettevรตtte varasemaid kogemusi, tausta ning seda, kas teenust osutavad รตigusalase haridusega spetsialistid vรตi mitte.
รรคrmiselt oluline on pรถรถrata tรคhelepanu teenusetingimustele, ehk milline on pakutava teenuse sisu. Reeglina kaasneb lepingu allkirjastamisega tarbijapoolne volitus, millega ettevรตte saab endale kรตik esindusรตigused lennuvedajaga suhtlemisel ning hรผvitise taotlemisel. Tuleks veenduda, millised on firma รตigused hรผvitise laekumisel, millise aja jooksul ning kuidas tuleb raha รผle kanda tarbijale ning kui suure osa hรผvitisest peab tarbija loovutama.
Tuleks jรคlgida, kuidas on lepinguga ning volitusega mรครคratud see, mis saab siis, kui ettevรตtte suhtlust lennuvedajaga ei saada edu. Kas teenusepakkuja vรตib ilma tarbija tรคiendava nรตusolekuta pรถรถrduda hagiavaldusega kohtu poole vรตi esitab ettevรตte avalduse tarbijakaitseametile, kes jรคtkab kaebuse menetlemist. Kohtusse pรถรถrdumiseks รตiguse andmine vรตib tarbijale kaasa tuua tรคiendavaid kulusid, millega tarbija ei pruugi olla kursis vรตi arvestanud. Tarbijakaitseametis menetluse jรคtkamine loob aga olukorra, kus ameti poolt edukalt lahendatud kaebuse korral tuleb tarbijal tasuda hรผvitisemรครคrast ettevรตttele kokkulepitud summa, kuigi otse rakendusasutuse poole pรถรถrdumisel olnuks รตigus hรผvitisele tรคissummas.
Teadaolevalt sisaldavad kรตik vastavat teenust osutavate ettevรตtete poolt sรตlmitavad lepingud sรคtteid, mis keelavad tarbijal pรคrast esindusรตiguse loovutamist ise lennuvedajaga suhelda. Seetรตttu on oluline tรคpsustada, mis saab siis, kui lennuvedaja vรตtab ise tarbijaga รผhendust ja soovib hรผvitise maksta otse tarbijale. Tรตenรคoliselt kohustab leping sellises olukorras tarbijat jรคtkuvalt loovutama kokkulepitud 20 vรตi 30 protsenti hรผvitisest teda esindanud ettevรตttele.
Tasuks kaaluda, kas selline tingimus on mรตistlik vรตi on arukam esitada kaebus ise esmalt lennuvedajale ja kokkuleppe mittesaavutamisel otse tarbijakaitseametile.
Kui tarbijal tekib kaebus teenuseosutaja suhtes
Kuivรตrd tรผhistatud vรตi hilinenud lennureisi eest tarbija nimel hรผvitist vรคlja nรตudev ettevรตte on ka ise kaupleja rollis, vรตib juhtuda, et lisaks lennukaebusele tekib tarbijal kaebus ka teda esindava ettevรตtte suhtes. Sellisel juhul tuleks tarbijal oma pretensioon esitada ettevรตttele kirjalikult ning selle rahuldamata jรคtmisel teha avaldus tarbijakaitseametile. Kui leping on sรตlmitud mรตnes muus Euroopa liikmesriigis registreeritud ettevรตttega, siis asub vajadusel kaebust lahendama ameti piiriรผleste kaebustega tegelev osakond, Euroopa Liidu tarbija nรตustamiskeskus.
Oluline on teada ka seda, et kui leping teenuse osutajaga sรตlmitakse arvuti vahendusel, on tegemist kauglepinguga, mis annab tarbijale รตiguse 14 pรคeva jooksul lepingust taganeda, ilma selle pรตhjust avaldamata. Tรคhtis on teenusetingimustest vaadata, kas ettevรตtja sellele tarbijaรตigusele viitab vรตi mitte, sest sellise teabe esitamine on kohustuslik.



