Ants Tammar.
โKool ja koolmeistrid โ neid kahte sรตnakest wรตime kรผll iga rahwa elukรผsimuses รตigusega peasรตnadeks nimetada.
Kool on nagu kallis rohuaed ja kaunis seemne wรคli, nagu armas eeden, kus rahwa elupรตldu haritakse, kus noori taimi ilusale รตnnelise รตitsemisele รคratatakse ja rikkale hea wiljakandmisele kaswatatakse. Kool, meie kallim, armsam rohuaed on oleviku seemne ja taime laba, aga tuleviku wilja wรคli. Kuda selles kallis rohuaias tรถรถd tehakse, kuda seal olewikus haritakse, kรผlvatakse ja kastetakse, nรตnda sealt ka tulewikus leigatakse โ kuda meie koolid olewikus, nรตnda meie elukord tulewikus. Koolid on iga rahwale elu edenemise hingeks ja nad nรคewad sedamรถรถda paremad ehk pahemad wรคlja, kuda รผks rahwas on mรคrganud nende eest hoolitseda.โ
Nii kirjutati 17. aprillil 1884. aastal ajalehes Virulane. Ilusaim รผlistuslugu, mida koolist lugenud olen. Sellele sรผgavmรตttelisele kirjutisele on eriti paslik lisada pedagoogikateadlase professor Lembit Andreseni mรตttekild: โEesti iga piirkonna kooli- ja hariduselu ajalugu moodustab keerulise sรผsteemi, millesse kuulub koolide avamine, sulgemine, taasavamine, uute koolide juurdeehitamine ja omakorda nende kadumine.
Kooli vรตib vรตrrelda puuga, mis vajalikul hetkel kasvatab juurde uusi harusid. Need kasvavad niikaua, kuni jรคtkub pinnast. Oks vรตib ka kuivada, kuid puu kasvab aastasadu. Nii on ka koolidega. Vajaduse korral rajatakse uus, varasem vรตib vahetada asupaika. Kรตikidel koolidel on oma juured, millest pikim peaks viima alguse juurde. Kooli vahepealne sulgemine vรตi teise kohta รผmberpaigutamine ei katkesta รตpetamise jรคrjepidevust.โ
Rahvahariduse eest hoolitsemine on riikliku iseolemise kindlustamine
รhe kooli lugu on รผhtlasi paikkonna lugu, sest kool ei tegutse omaette, vรคljaspool kogukonda. Arengud, mis seal toimuvad, mรตjutavad ka kooli kรคekรคiku ja kool mรตjutab omakorda teda รผmbritseva kogukonna arengut.
Eesti maakondade liidu hรครคlekandjas Maaomavalitsus kirjutati-rรตhutati 1938. aastal: โKoolimajade ja koolide kรผsimus on niivรตrd tรคhtis ja laiaulatuslik, et sellega tuleb tรตsiselt arvestada kรตigil: niihรคsti koolitegelastel, kui tegelikult kooli ja hariduselu eest hoolitsejail kui ka vallategelastel, kui koolide majandusliku kรผlje eest hoolitsejail.
Rahvahariduse edendamist tuleb pidada รผheks tรคhtsamaks รผlesandeks nii riigi kui ka omavalitsuste รผlesannete hulgas. Selle eest hoolitsemine on รตieti kaudselt oma riikliku iseolemise kindlustamine, kuna ilma kultuurse ja vaimse iseseisvuseta on raske hoida rahval ja riigil ka oma poliitilist iseseisvust. Sellepรคrast on pรคris selge, et koolid kui asutused omavad suure tรคhtsuse meie riiklikus elus.โ
Oli kohustus koolielust รผlestรคhendusi teha ehk kroonikaraamatut pidada
Eelpool kirjapandust vรตib teha jรคrelduse, et koolid on kui riigi tugisambad. See aga tรคhendab, et koolide kui riigi oluliste asutuste igapรคevast tegevust peab jรครคdvustama, temaga seotud materjalid ajaloo tarbeks hoolikalt talletama. Kui koolil on oma lugu kirja pandud, siis on ta olemas ehk nagu vanasรตna รผtleb, et mis sulega kirjas, ei raiu kirevega vรคlja.
Juba 1874. aastal soovitati koolmeistritel koolielust รผlestรคhendusi teha ja hiljem oli kohustus โKooli kroonikat ehk ajaraamatutโ pidada.
1915. aastal kehtestati koolikroonika kirjutamise nรตue. Iga koolijuhataja pidi vรคlja uurima oma kooli arenguloo ning jooksvalt kindlate nรตuannete jรคrgi kroonikaraamatut tรคitma. See nรตue oli selleks, et kooli tegevusest jรครคks tulevastele pรตlvedele kirjalik jรคlg.
Kooliajaloo talletamine oli pรคevakorral Eesti Vabariigi esimestest aastatest peale. See oli 1920. aasta, kui tollane haridusminister kutsus รผles kultuurivara alal hoidma ja koolimรคlestusi kirja panema. 1925. aastal alustati koolide ajaloo pรตhjalikumat uurimist. Koolidele saadeti ringkiri, milles mainiti, et kรตik andmed ja teated on vรคga tรคhtsad ja peaks kรตige-kรตige lรคhemalt eeskรคtt kooli ennast huvitama.
1929. aastal kirjutati ajakirjas Maaomavalitsus kroonikaraamatu sisseseadmise ja hoolsa pidamise vajalikkusest. โKodumaa edenemise ja arenemise loos on neil ajaloolistel andmetel mรครคratu tรคhtsus,โ rรตhutati ajakirjas, kus soovitati, et kroonikaraamat oleks suuremakaustaline, heast paberist ja nรคgusas kรตvas kรถites. Kroonikaraamatu soovituslikus รผlesehituses oli kuus peatรผkki, neist viies kajastataks koolide ja kuues peatรผkk โseltskondlisteโ asutuste tegevust.
Kroonikakirjutajatel soovitati olla andmete sissekandmisel vรคga erapooletud ning jรครคdvustada ja kajastada sรผndmusi nii nagu nad tรตeliselt olid. Manitseti, et vastasel korral kaotab kroonikaraamat palju oma vรครคrtusest.
Nรตukogude aja algusaastatel tekitasid koolide kroonikaraamatud riikliku julgeoleku tรถรถtajate seas suurt huvi, sest nendest saadi teada nรตukogudevaenulikud โelemendidโ. On teateid, et koolide kroonikaraamatuid vรตeti รคra, sest need tuletasid igal lehekรผljel meelde kapitalistlikku Eesti Vabariiki. Nรตukogude Eesti algusaastatel ei olnud koolikroonika kirjutamine ette nรคhtud, sest sotsialistlikus รผhiskonnaelus oli palju sellist, mis ei kuulunud jรครคdvustamisele.
1961. aasta jaanuaris pandi haridusministri kรคskkirjaga jรคllegi koolidele kroonika kirjutamise kohustus ning sama aasta mรคrtsis ilmus sellekohane รผksikasjalik juhend. Selles mรคrgitakse, et kooli kroonikaraamatu eesmรคrk on koguda ja sรคilitada alatiseks andmed kooli arenemisteest, koolielus toimuvatest muudatustest, tรคhtsamatest sรผndmustest, รตppe-kasvatustรถรถ korraldusest, traditsioonidest jne.
Kroonikaraamat pidi algama รผlevaatega kooli varasemast ajaloost. Kirjapandut paluti ilmestada fotodega ning kokku koguda kรตik muud kooli arengut, eluolu kajastavad materjalid. Kroonikaraamatu pidamise kohustus andis sรผgavama tรตuke kodu-uurimistรถรถle ning mitmes koolis avati koduloonurk vรตi -tuba, isegi koolimuuseum, kus tutvustati ka kohalikku hariduslugu. Endistes koolide asukohtades avati mรคlestuskive ja -tahvleid. Ajaraamatu pidamine ning oma kooli ajaloo uurimine ja jรครคdvustamine oli paljudes koolides kooli elujรตu ja tegevuse nรคitaja.
Raplamaa haridus- ja kultuurilugu vรครคrib Raplamaa koguteoses eraldi kogumikku
Juba enne Eesti Vabariigi taasiseseisvumist hakkas kooli tegevuse sรผsteemne jรครคdvustamine unarusse jรครคma. Kroonikaraamatu pidamine tasapisi vaibus. Tulid ka pรถรถrdelised ajad, kus koolielus oli palju olulisemat, kui end kooliajalukku talletada. Tรคna, Eesti Vabariigi juubeliaastal peame tรตdema, et haridusloo jรครคdvustamisel on juba suured lรผngad sees ja jรคrjepidevus katkenud. Suurte muutuste, remontide ja ka kolimiste tulemusena on varem kogutust paljud sรคilikud kaduma lรคinud. On ainult viited kunagi olemas olnud materjalidest. Osa neist muutus riigikordade vahetudes โkรตlbmatuksโ ja hรคvitati.
Vรคga vรคhestes koolides on oma รตppeasutuse arengulugu kajastav sisukas vรคljapanek ning gรผmnaasiumi รตpilastest vรคhesed valivad uurimistรถรถks hariduslooteema. Tulevikus on kooli juubeliks sรผgava koduloolise vรครคrtusega mahuka raamatu koostamine veelgi raskem, sest jรคrjepideva ja sรผsteemse koolipรคrimuse kogumist, jรครคdvustamist ja kooli ajaloo uurimist ei ole juba pikka aega vajalikuks peetud. Selle vajalikkus tuleb enamasti meelde siis, kui lรคheneb kooli juubel.
Kui รผle-eelmisel ja eelmisel sajandil oli kooli ajaloo talletamine riiklikult tรคhtsustatud รผlesanne, siis nรผรผd on see sรผdametunnistuse asi, vaba tahe. Ajakeerises on muutunud ka vรครคrtushinnangud. Sellele viitab kavandatava Raplamaa koguteose kolmas kรถide, kuhu plaanitakse haridusvaldkond panna pรตllumajanduse, tรถรถstuse, kaubanduse, teeninduse jt valdkondade sekka.
Praeguse Raplamaa territooriumi kirev, huvitav ja mahukas hariduslugu ei ole vist enam sellise vรครคrtusega, et vรครคriks omaette kogumikku. Rรครคgime haridusest kui riigi alustalast, aga ei anna kรผllaldaselt ruumi selle vรครคrtuse ja sรคra vรคlja paistmiseks, kuigi teame, et Eestimaa haridusloos on ka siitkandil oluline tรคhtsus.
Raplamaa loodus sai koguteoses omaette raamatu. Raplamaa spordilugu on juba kajastatud kahes mahukas vรครคrtuslikus raamatus. Pรตhjalikku ja terviklikku kogumikku Raplamaa haridusloost ei ole. Maakonna hariduslugu vajab samuti heldemat ja hoolivamat suhtumist, mitte teiste valdkondade vahele pressimist. Tundub, et sama saatus vรตib tabada maakonna kultuurilugu, kuigi ka see on samuti tรคhelepanukรถitev ja suuremat vรครคrtustamist vajav. Kui ei ole vรตimalust maakonna hariduslugu ja kultuurilugu eraldi raamatuna avaldada, siis on olemas kompromissvariant: haridust ja kultuuri kajastav รผhine kogumik. Vanasti oli kooli- ja seltsielu vรคga tugevalt lรคbi pรตimunud ning koolmeister kultuurielus vรตtmeisik, nii et รผhine kogumik oleks ka kรตigiti sobilik variant.


