ArvamusViimane rong

Viimane rong

Raplamaa Sรตnumid

Umbes sada aastat tagasi andis esimene rong rรตรตmsa huilgega Hermeti jaamale lรคhenedes mรคrku, et ta on teel. Sรตltumata sellest, et Alu mรตisnik polnud lubanud rongil Rappeli kirikukรผlla siseneda ja luba jaamahoone ehitamiseks saadi Hertu mรตisast, tรตmbas tookord kรตige pikema loosi ikkagi jaamast kolm kilomeetrit kaugemale jรครคnud Rapla. Koos raudteega tulid kรคsitรถรถlised ja elu hakkas hoopis kiiremini kulgema.
Kindlasti oli see rรตรตmu- ja lootusteaeg kรตigile, kes raudtee รครคrde jรคid โ€“ raudruun tรตi endaga nii arengu kui ka majandusliku ning kultuurilise tรตusu. Nรผรผd on รผks osa sellest rรตรตmust kustutatud. Laupรคeval sรตitis Lellest Pรคrnusse viimane rong ja saatjad olid leinameeleolus.
Pรคris selget seletust sรผndinule ei ole. On rahustatud, et varsti (millal?) saate Rail Balticu, kuid pole รถeldud, mis see siin elavatele inimestele annab. Teadupรคrast Euroopa poole tuhisev kiirrong Tallinna ja Pรคrnu vahel pikalt peatuma ei hakka. Ja see, et suletud raudtee remondi arvelt kokku hoitud rahaga on lubatud Pรคrnusse justkui lennuvรคli ehitada, ei lรคhe ka siinsetele inimestele korda. Seda enam, et ka selle otsuse tรคhendust pole (vajalikuks peetud) maainimesele arusaadavalt ja usutavalt selgitada. Sellest ju ei piisa, et Kivimรคgi ja Kosenkranius nรตudsid.
Kรผll hรคirib inimesi tรตsiselt see, et buss, mis nรผรผd rongi asendama pandud, ei saa pakkuda rongiga vรตrdvรครคrset teenust. Nad tunnevad ennast sellepรคrast solvatute ja mahajรคetutena. Nii vรตib majandusministri algatusel Pรคrnu linna jรตukatele tehtud valimiseelne kingitus mรตjuda raudteeรครคrses piirkonnas sellise bumerangina, mis lรตikab Keskerakonnalt (majandusministri partei ju!) hรครคli hoopis vรคhemaks. Kui mitte teised, siis vรคhemalt majandus- ning taristuminister vรตiks ju mรตista, kuidas sellised otsused mรตjutavad suure piirkonna arengut ning รผldist elukvaliteeti.
Paraku on ammu aru saadud, et Tallinnat ja seal resideeruvaid poliitikuid vรคga ei huvitagi, mida nendest ja nende tegudest pealinna piiridest kaugemal arvatakse. Linlastel on oma agenda, mida Harju piirist kaugemal niikuinii lugeda ei osata.
Tundub, et sada aastat tagasi olid need asjad pisut teisiti. 17. septembril 1919 kirjutas Tallinna Teataja: โ€žNagu meie kuuleme, pandavat lรคhemal ajal kitsaroopalise raudtee Hermeti jaama politseinik ametisse. Seni tรคheldatud jaamas politseinikku ei olnud, kuid jaama lรคhedal olev Rapla alev ja asjalugu, et kitsaroopalist raudteed, mis esialgu Pรคrnust Riisiperesse oli projekteeritud, tahetakse Hermetisse tรตmmata, teevad politseiniku ametisse panemise tรคhendatud jaama tungivalt vajalikuks.โ€
Kas nรผรผd on pr Simsoni otsus selle โ€žtungiva vajaduseโ€ lรตplikult maha vรตtnud?

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare