Mari Tammar
Sรผgis on aeg, kui inimeste pilgud pรถรถrduvad rohkem endasse ja suve ekspressiivsed toonid vahetuvad mรตtlikemate varjunditega. Ka meie esivanemate jaoks oli sรผgistalvine aeg naasmine tubaste tegevuste juurde, kui koonduti รตlg รตla kรตrvale รผmber koldetule ja hakati lugusid vestma.
Sattusid ka minu oktoobrikuu kultuurikogemustesse peaasjalikult lugudemaailmast lรคbi pรตimitud elamused. (Lood ja lapsed on ju omavahel seotud.) Nende lugude keskmes, mille peale mina sattusin, olid aga lein ning ilu ja valu, mis lahutamatult รผksteisega seotud.
On ka meie esivanemate uskumuste kohaselt sรผgis ju hingedeaeg, kui teispoolsuse ja meie maailma vahelised uksed on avatud ja liikumine nende maailmade vahel sagedasem kui muidu. Miks mitte siis rรครคkida leinast, mis on รผheltpoolt nii intiimne ja isiklik, ent samas on selles midagi universaalset, millega kรตik inimesed varem vรตi hiljem kokku puutuma peavad.
Kolme jรคrgmise loo kangelased on aga lapsed vรตi noored inimesed, kes on leinaga silmitsi pidanud seisma pigem varem ja ootamatult. Neis lugudes tegutsevad inimesed leiavad lohutust muinaslugudest ja kunstist ning seega vรตib laias laastus รถelda, et kultuuril ja loomel on olnud lรคbi aegade teraapiline jรตud. Kรตiki neid kolme lugu รผhendab lรตpuks leitud lootus, mis kosutab ehk ka lugeja sรผgisilmas rรคsida saanud meelt.
Taevast pudeneb asju
Kui ma รผhel pรคeval otsiva nรคoga Rapla keskraamatukogu riiulite vahel uitasin ja mรตtlesin, et โKuKiTeMuKisโ pole ammu mรตnd raamatuarvustust ilmunud, ulatas raamatukogu tรถรถtaja Annika Toom รผle letiserva mulle Soome kirjaniku Selja Ahava raamatu โTaevast pudeneb asjuโ.
Vรตtsin raamatu vastu ja lugesin tagakaanelt tutvustust – esialgu see kuigi kutsuv ei tundunud. Ka Annika nentis, et kaane jรคrgi otsustades poleks ta seda lugenud, aga kui oli raamatu lahti teinud, ei saanud seda enam kรคest รคra panna. รsna samamoodi juhtus ka minuga. Jutustaja stiil on haarav ja keskkond, kus tegevus toimub, paneb kujutluspildid lendama.
See raamat rรครคgib umbes kรผmneaastasest Saarast, kes kaotab รผhe รตnnetuse tรตttu oma ema. Kirjanik jutustab lรคbi lapse silmade sellest, kuidas tรคiskasvanud leinaga hakkama saavad (vรตi oleks รตigem รถelda, kuidas hakkama ei saa). Tรผdruku maailm muutub ja selle varasemad selged piirjooned hakkavad hajuma.
Kuigi see kรตlab morbiidselt, on selles raamatus ilu ja valu vรคga oskuslikult teineteise kรผlge pรตimitud. Lugeja silme ees rulluvad lahti Skandinaavia loodusmaastikud, neil rohtu nosiv lambakari ja pisut salapรคrane hรครคrber, kuhu Saara pรคrast ema surma kolib. Lisaks on selles pรตhjamaist huumorit, lapse maailmale omast ehedat ausust ja maagilist realismi, mis tรคhendab, et kรตik ei ole alati pรคris nii, nagu esialgu paistab.
Saara jutustab meile lugusid oma emast, ent ka neid lugusid, mida tema ema talle jutustas. Pisut รคraspidine muinasjutumaailm, kus lood ei lรตppe pรคris nii nagu vendade Grimmide raamatus ja kus รผheks tegelaseks on ka Hercule Poirot, oli Saara ja tema ema รผhine salamaailm. Seistes silmitsi leinaga, on lood need, kust Saara oma vastustele kรผsimusi otsib ning sageli pรถรถrdub ta mรตttes Hercule Poirotโ poole, et leida temalt oma elus toimuvate mรผsteeriumite lahendamiseks abi. (Lรตpuks tuleb tal siiski nentida, et isegi nii vรตimekas detektiiv ei suuda vastata kรตigile tรผdruku sees olevatele kรผsimustele.)
Mind vรตlub vรคga see, kuidas kirjanik oskuslikult ajaga laveerib. Kord hรผppab ta ajas tagasi ja siis jรคlle edasi. Ta naaseb mingite motiivide juurde, tรคiendab neid, lรคheneb neile teisest kรผljest vรตi annab uue konteksti. Vahel seob omavahel asju, mida esmapilgul pole vรตimalik siduda. Nii koorub lugu lahti killukeste haaval ja hoiab meele erksana.
Laiemas plaanis rรครคgib see raamat saatusest, juhustest ja kรผsib, kas vรคlk saab lรผรผa kaks korda samasse kohta, ja kui saab, siis miks ta seda teeb?
See raamat sobib ideaalselt sรผgiseseks lugemiseks. Paneb korraks peatuma, pรถรถrama pilgu sissepoole, mรตtisklema ja kuulatama katuseplekile pรตrkavate vihmapiiskade sabinat.
Imedemaa
Kuigi alles juulikuus me Telliskivi loomelinnakus asuvas rahvusvahelises fotokunstikeskuses Fotografiska kรคisime, oli pรตhjust taas sinna minna. Seekord oli seal รผleval Suurbritannia fotograafi Kirsty Mitchelli nรคitus โImedemaaโ, mis pรผhendatud kunstniku emale, kes vรคhkkasvaja tรตttu suri.
Mitchelli enam kui 70 tรถรถd on loodud ajal, kui ta elas lรคbi leina, ja on inspireeritud muinasjutumaailmast, mis teda ja ta ema รผhendas. Vaataja kohtub nรคitusesaalis kรผmnete haldjate, kuningannade, kuningate ja pilku pรผรผdvate muude tegelastega, kes on kรผll Kirsty vรคlja mรตeldud, ent pakuvad siiski ka รคratundmist.
โMinu varasemad mรคlestused on alati olnud seotud lugudega, mida ema mulle lapsepรตlves ette luges. Mรคletan, mis tunne oli tema kรตrval kerra tรตmbuda ja kuulata tema hingetรตmbeid, kui ta valmistus sisse lรผlitama jรคrjekordse tegelase hรครคle. Ema oli inglise keele รตpetaja, kes innustas enam kui 30 aasta jooksul lugude ja nรคidenditega lugematul hulgal lapsi. Neid hetki esines harva, mil ta polnud mรตnda raamatusse sรผvenenud vรตi ei kirjutanud parajasti jรคrjekordset sissekannet oma pรคevaraamatusse, mida ta oli kirjutanud minu lapsepรตlvest saadik. 2008. aasta aprillis diagnoositi minu emal ajukasvaja ja minu maailm varises kokku,โ kirjutab Mitchell nรคitust tutvustavas tekstis.
Lohutust leidis ta oma koduรผmbruse metsas pildistamisest, kuhu lรตi vรคikese modellitiimi, jumestuskunstniku ja abikaasa abiga muinasjutulised vรตttepaigad. Modellide fantaasiaยญrikkad ja detailitรคpsed kostรผรผmid valmistas ta ise. Sellest projektist sai tema jaoks teraapia ja rรคnnak lรคbi oma leina.
Kohe esimestest hingetรตmmetest nรคitusesaalis saad aru, et sind kistakse maailma, kus ilu ja valu on lahutamatult seotud. Maailma, kus fantaasia, lapsepรตlvemรคlestused ja alateadvuse piirid hรคgustuvad ning nende sรผnteesis sรผnnib midagi tรคiesti uut.
Ootamatu kokkusattumusena astub nรคitusesaali just parasjagu siis, kui olin alustanud nรคituse vaatamist, รผks lasteaiarรผhm. โNรผรผd oleme me fotonรคitusel. Kas sa tead, mis on foto?โ kรผsib รตpetaja รผheksalt nii umbes viieaastaselt lapselt, mispeale lapsed nรคitavad nรคpuga seintel rippuvatele piltidele.
โTeie รผlesanne on vaadata, mis aastaaeg fotol on ja mรตelda, mis muinasjuttu see pilt teile meenutab,โ selgitab รตpetaja, pรคrast seda asutakse รผheskoos pilte vaatama. Ma ei saa vastu kiusatusele neile jรคrele hiilida ja kuulatada, mida nad rรครคgivad.
โSee meenutab mulle nรตida, kes andis muinasjutus mรผrki juua,โ selgitab รผks vรคike tรผdruk foto ees seistes. โSee on nagu Elsa,โ hรตikab รผks teine tรผdruk, kellele meenutas รผks fotodest populaarset Lumekuninganna multikat. โJa see on nagu Rapuntsel,โ kilkab kolmas tรผdruk samuti multikast tuntud tegelase nime.
รpetajate abil meenuvad lastele siiski ka raamatud ja raamatutegelased nagu Lumivalgeke, Punamรผtsike, Vรคike Merineitsi, Alice Imedemaal, Kaksteist kuud jms. Siiski avastatakse รผheskoos, et lapsed ei teagi Pรถial-Liisit ja รตpetaja lubab, et lasteaeda tagasi minnes loetakse kindlasti kohe ka seda lugu. (Siiski jรคi kรตrva, et raamatute ettelugemine on vist tรคnapรคevastes perekondades asendunud multikate vaatamisega.)
Hiljem nรคitusesse sรผvenedes hakkasin mรตtlema, milline on minu ja minu ema รผhine lugude maailm. Mina olen kรผll selline รตnnelik laps, kellele ema lapsepรตlves palju raamatuid ette luges. Minu, minu รตe ja ema รผhine maailm kulges peaasjalikult mรถรถda Astrid Lindgreni lasteraamatuid, mida lugedes-kuulates me vahel kolmekesi pisarsilmi naersime, ent mรคletan ka muinasjutte. Saime รตega jรตuluks kumbki kingiks รผhe muinasjuturaamatu, mida ema meile siis ette lugema asus. Sealt said mulle tuttavaks tuntumad Grimmide ja Anderseni muinasjutud.
Nรคitusel nรคhtavad tegelased ei ole siiski รผks รผhele kuskilt muinasjutust. Vรตi ehk on, aga inglise omadest, mida ma ei tunne. Pigem tunduvad need olevat arhetรผรผpsed tegelased, mis pinnale tรตusnud kunstniku alateadvusest. Fotode kรตrval on lood nende piltide sรผnnist, pildistamise hetkest. Neid tekste on kรผll huvitav lugeda, aga mind ehk huvitanuks enam need originaallood, mis kunstnikku รผhe vรตi teise tegelase loomisel inspireerinud. Sellest puudusest hoolimata on tegemist fantastilise nรคitusega.
โMiks ta kollane on?โ, โMis raamatud need on?โ, โMiks tal sellised tiivad on?โ, โKes tema on?โ, kรผsib nรคitusesaalis ringi kรคiv vรคike punases kleidis tรผdruk oma emalt, kes siis kannatlikult tรผdrukule kรตrva sosistades asju selgitab. Vahepeal poeb tรผdruk emale sรผlle, kui enam kรตndida ei jaksa.
Nรคituse lรตpus on video รผhest viimastest vรตttepรคevadest, kui modelli soengule maandub vรคike linnuke โ punarind. Ta silkab mรถรถda vรตtteplatsi ringi ja ajab nii kaamera ees kui ka taga seisjad naerma. Pildistamisel on foto koju naasmisest. Fotograaf kirjutab, et usub, et see oli tema ema, kes end sellisel moel ilmutas.



