Mari Tammar
13. jaanuaril tutvustas Vaiko Eplik Sรตpruse kino dokumentaalรตhtul oma suurt eeskuju, ameerika muusikut R. Stevie Mooreโi, kes on salvestanud oma magamistoas 400 albumit ja keda peetakse kodus salvestamise vanaisaks.
Esmalt vaadati filmi โLahe papa: R. Stevie Mooreโi teine noorusโ ja siis rรครคkis Eplik oma isiklikust kontaktist muusiku ja tema muusikaga.
Mooreโi on nimetatud geeniuseks, ainulaadseks talendiks, kes on mรตjutanud paljusid kuulsaid artiste nii Ameerikas kui ka Euroopas. Samuti on Ajakiri Rolling Stone kirjutanud, et Moore on loonud kรตigi aegade tรคhelepanuvรครคrseima indie-albumi. Sellest kรตigest hoolimata pole aga Moore teinud suures muusikamaailmas suurt lรคbimurret ning seda Epliku sรตnul muusiku keeruliste isikuomaduste tรตttu ning seepรคrast, et Moore on olnud oma ajast ees ja muusikatรถรถstuse kastist vรคljas.
Dokumentaalfilmis nรคgime tegutsemas tรตepoolest รผht omamoodi karismaga veidrikku, kellel on oma spetsiifiline stiil, kuulajaskond ja talent, ent ka ennast hรคvitav ja lodev elustiil, tรคhelepanu pรผรผdev vรคlimus ja suur annus kibestumist saamata jรครคnud tunnustuse pรคrast. Ent neis vastuoludes peitubki vist selle muusiku sarm.
Ta on รผles kasvanud 60-ndate Ameerikas, kuulates The Beatlesit, The Beach Boysi ja Jimi Hendrixit. 16-aastasena hakkas ta tegelema kodus salvestamisega, mis seda aega ja tehnilisi vรตimalusi arvestades oli midagi uut. See andis talle vabaduse ja sรตltumatuse, ent ka eraldatuse. Ta lรตi oma vรคikeses kookonis, kirjutades ja esitades oma muusikat ise. Seejuures ei allunud ta tavapรคrastele normidele ja standarditele, ent nii nagu paljud geeniused, kaldus temagi รครคrmustesse. Tema eraldatus ning ilmselt ka kasvamise lugu kallutas teda depressiivsusele. Nimelt on ta eduka kontrabassimรคngija Bob Mooreโi poeg, kes muuhulgas mรคnginud ka Elvis Presley ansamblis. Oma muusikukarjรครคri kรตrvalt ei jรครคnud Bob Mooreโil aga kuigivรตrd aega (ega ilmselt ka motivatsiooni) isarolli tรคitmiseks. Niisiis on poja Stevie Mooreโi protest muusikatรถรถstuse vastu ja igatsus tunnustuse jรคrele omamoodi mรตistetav.
30 aastat oma ajast ees
Filmi tutvustuses esitatakse intrigeeriv kรผsimus, kas Mooreโi nรคol on tegemist legendi vรตi napakaga. Kuigi nii mรตnigi filmis nรคhtud kaader (Moore pรผherdab ennastunustavalt laval ja murul vรตi vรคisab linna pidลพaamapรผkstes) paneb arvama, et tegemist on napakaga, on Vaiko Eplik teist meelt.
โMa mรคletan, et see oli sรผgis 2005, kui Raul Saaremets oma saates โVibratsioonโ lasi R. Stevie lugu ja ma kuulsin seda juhuslikult autos. Ma olin just ostnud endale helikaarยญdi ja hakanud kodus salvestama. Pidin ristmikul auto peatama ja tรตmbama tee รครคrde ja kuulama loo lรตpuni,โ meenutas Eplik oma esimest raputavat kokkupuudet Mooreโi muusikaga, misjรคrel Vaiko R. Steviele kirjutas.
โMis mind ja R. Steviet seob, on see, et ka mina olen kodus salvestav artist ja ta on mingis mรตttes meie kรตigi isa, kes kodus muusikaga tรถรถtavad,โ selgitas Vaiko, viidates ka saalis istunud sรตbrale Jarek Kasarile (Chalice).
Mooreโi ja Epliku lรคhedasem suhtlus sai alguse siis, kui Vaiko tellis Mooreโilt 4000 krooni eest plaate. Seda tegi ta osalt selleks, et muusikut toetada, sest oli lugenud, et Mooreโil polnud isegi raha enda proteeside jaoks ning รผhed pรผhendunud fรคnnid maksid ta hambaravi kinni.
โSee oli minu jaoks paras ลกokk, et see inimene, kes on sinu kangelane ja leiutanud selle meetodi, millega sa ise muusikat teed, ei saa pรคrast 30 aastat kestnud vรคga produktiivset tegevust endale proteese lubada,โ selgitas Eplik oma toonast vรคljaminekut.
Tรคnu sellele oli tal nรผรผd seesama karbitรคis plaate ette nรคidata, millega R. Stevie oli saatnud talle ka oma tolle aja autoritasude aruande, mille summa oli 0,50 senti. Seda tegi ta eesmรคrgil nรคidata, mis ootab ees inimest, kes pรผhendab oma elu kodussalvestamisele. (Eplikul siiski nii kurvalt lรคinud ei ole.)
โMul on hea meel, et ta on hilisematel aastatel saanud rohkem tรคhelepanu, aga ega kuulsust vรตi edukat staari temast enam tule,โ nentis Eplik, lisades, et selle taga on รผhelt poolt kindlasti muusiku vaieldamatu sรตgedus, โent ega hea iseloomuga ja vรตluva vรคljanรคgemisega inimene veedaks ka ilmselt 40 aastat enda elust magamistoas, kirjutades 5000 laulu. Ega ei saada aru, kui hea ta tegelikult on. Kui filmis mainiti, et ta on kirjutanud 250 head laulu, siis see on tรตesti tรตsi. Ja see ei ole normaalne, et inimene kirjutab oma elu jooksul 250 vรคga head laulu. McCartneyl on vรตib-olla ainult 70 head lugu ja need on ka Lennoniga kahepeale,โ rรครคkis Eplik naljatledes, samas rรตhutades, et Mooreโi muusikal on muuhulgas ka vรคga head tekstid, kuigi vรตib-olla pidanuks neid esitama keegi teine.
Nooremas eas oli Mooreโi laulude teemadering vรคga lai, aga alates 80-ndatest sai tema laulude lรคbivaks teemaks see, miks ta veel kuulsaks pole saanud ja miks pole keegi tema 250 head laulu รผles leidnud.
โAga ma tahaks rรตhutada, et see ei ole R. Stevie sรผรผ, et ta hakkas 30 aastat liiga vara pihta,โ รผtles Vaiko ja selgitas, et tรคnapรคeval on kodussalvestamine vรคga enesestmรตistetav ja suured helistuudiod pakivad oma kohvreid kokku. โMaailma kรตige edukam muusika on tรคnapรคeval kodus salvestatud,โ รผtles Vaiko.
Temal ei ole lรคinud nii hรคsti kui meil
Moore on muuseas sama Sรตpruse kino saalis esinenud ning siis oli Vaikol ja Jarekil vรตimalik ka vanameistriga pikalt vestelda. โMe rรครคkisime terve รตhtu, milline kangelane ta meie jaoks on ja kuidas me oleme talle tรคnulikud, aga รผhel hetkel saime aru, et temal ei ole nii hรคsti lรคinud kui meil. Meil on olnud see รตnn, et kรผll vรคikeses riigis, aga ikkagi leida oma muusikale kuulaja, olla edetabelites, mรผรผa oma plaate, teenida sellega elatist, anda kontserte ja saada selle eest tasu ja elada kenasti. Aga mehel, kes selle meetodi leiutas ja selle valmis kujul meile jalge ette virutas, temal nii hรคsti ei ole lรคinud. Meil oli selle รตhtu jooksul keerulisi hetki, kus me saime aru, et oleme selle tรคnujutuga natuke kaugele lรคinud. Nรคiteks kuna tal oli jรคrgmine pรคev Helsingis kontsert, pakkus Jarek, et ta vรตib ta oma kaatriga รคra visata โ R. Stevie just ei vaimustunud sellest,โ rรครคkis Eplik mahlakalt.
โVaatamata sellele kรตigele on tema meie vanaisa. Ja minu jaoks on pรตhikรผsimus, kas muusika edukus defineerib muusika kvaliteeti ja mina รผtleks, et mitte mingil juhul,โ vรตttis Vaiko vestluse pรตhituuma kokku.
Minu jaoks oli see รตhtu aga vรคga hea sissevaade just Vaiko Epliku enda loomingu konteksti, aitamaks paremini mรตista seda, mis teda on inspireerinud ja kuhu ulatuvad tema loomingu juured. รratuntav รผhisosa on tema ja Mooreโi muusikas olemas ja algab sarnasest kรตlapildist. Kui kunagi hakatakse Raplasse Epliku kuju pรผstitama, peaks ehk selle tagakรผljel olema R. Stevie Mooreโi nรคgu.



