LisalehtLisaleht Koduloolane: Meenutusi 1960-1980ndate Raplast

Lisaleht Koduloolane: Meenutusi 1960-1980ndate Raplast

รœlo Lohk

Rapla raudteejaam ja selle รผmbrus ning rongiliiklus

1960-1970ndatel oli Rapla kahe osa, keskuse ja jaama รผmbruse vaheline kaugus ja erinevus enam tuntav kui praegu. Rapla koosnes nagu kahest eraldi asulast, mida รผhendas bussiliin Rapla bussijaama ja Rapla raudteejaama vahel.
Meenub รผhe Rapla kruubiveski vana valvuriproua รผtelus, et see on ju siin Rapla neegrilinnaosa. Eks ta vihjas sellele, et suuremad poed, ametiasutused, postkontor, polikliinik, haigla, kultuurimaja, koolid, lastead ja enamik muu eluks vajalik asus Rapla keskasulas. Jaama รผmbruses oli vaid kaks vรคikest poodi, รผks oli Rapla Tarbijate Kooperatiivi pood Jaama tรคnava ja Viljandi maantee nurgal ning teine raudteelaste pood ORล  samuti Jaama tรคnava ja Viljandi maantee nurgal teisel pool Jaama tรคnavat.
ORล i selleaegne hoone on ammu lammutatud. Viimasest oli kord nรคdalas, kaubapรคeval, ka midagi osta (mitut sorti sinki, vorsti, viinereid, suitsuvorsti ja muud defitsiitset kaupa). ORล  kui raudteelaste pood oli erivarustamise all ja allus Balti Raudtee Valitsusele, mis asus Riias (asutuse tรคpse nimetusega vรตin eksida, aga rahvas seda nii nimetas).
Vaatamata sellele, et tegemist oli raudteelaste poega, said sealt ka kรตik teised osta. Raudteelastel oli tรถรถtรตendi esitamisel eesรตigus vรคljaspool jรคrjekorda osta. Seega tรถรถtรตendi ettenรคitamisel teenindati enne raudteelasi ja siis alles teisi. Kuid kaupa jรคtkus tavaliselt kรตigile. Jรคrjekord tekkis juba mitu tundi enne kauba saabumist. Tuldi ka kaugemalt kui Raplast, sest jรคrgmine ORล i pood oli alles Tรผril.
Rapla Tarbijate Kooperatiivi pood Jaama tรคnava ja Viljandi maantee nurgal (praegu vanakraami kauplus) koosnes kolmest osakonnast. Uksest sisenedes jรคi vasakut kรคtt tรถรถstuskaupade osakond, kus mรผรผdi hรคdavajalikke tรถรถstuskaupu ja ka kangaid. Paremat kรคtt jรคi kรตigepealt kuivtoiduainete ja jookide osakond ning selle taga oli lihaosakond. Kรตik kolm osakonda mahtusid sellesse praeguse mรตiste jรคrgi pisikesse poodi รคra. Mรผรผk kรคis muidugi ainult leti tagant.
Aja jooksul poe osakondi muudeti mitmeid kordi. Kรผll รผhendati kaks toiduosakonda, siis vahepeal likvideeriti tรถรถstuskaupade osakond, siis toodi see jรคlle tagasi. Meelde on jรครคnud 1960ndatest see, et mรตnikord vรตeti mind kui last poodi kaasa selleks, et saaks kaks saia osta, sest oli aeg, mil igale inimesele mรผรผdi vaid รผks sai. Meenub ka Jaama poest tore mรผรผjatรคdi, kes mulle, kui ma sidruneid ostsin, ka รผhe apelsini lisas. Apelsine ju avalikult mรผรผgil ei olnud. Ju tal hakkas vรคiksest poisist kahju, keda saadeti sidruneid ostma.

Reklaam:

Rapla raudteejaam oli oluline liiklussรตlm ka 1960-1970ndatel. Kitsarรถรถpmelise rongiga sai Raplast sรตita Viljandi, Pรคrnu ja Virtsu. Virtsu lรคks Raplast edasi vaid pool rongi, รผlejรครคnud koosseis jรคi Raplasse maha ootama, millal rong Virtsust tagasi jรตuab. Rong vรคljus Tallinn-Vรคiksest Virtsu 6-7 vaguniga, millest pooled Raplas lahti haagiti ja pรคrast Virtsust tulekut jรคlle tagasi haagiti. Seega peatus Virtsu rong Rapla jaamas alati รผsna pikalt, ca 30 minutit.
Reisijatel oli vรตimalik keha kinnitada ja aega veeta Rapla jaama puhvetis, mis oli ka Rapla jaama รผmbruse ainus toitlustuskoht. Puhvetis sai kohapeal korralikult sรผรผa ja juua ning ka kaasa vรตtmiseks oli selle aja kohta piisav valik saiakesi, maiustusi, limonaade. Lรตuna ajal sai jaama puhvetist sooja toitu. Menรผรผs olid praed ja supid. Jaama puhvetis kรคisid lรตunat sรถรถmas ka Rapla kruubiveski ja Vasara metallitsehhi tรถรถtajad.
Puhveti edukam mรผรผgiartikkel oli vaadiรตlu, mida sai ka kaasa osta. Kรคidi ikka 3-liitriste purkidega ostmas. Oli ka neid, kes istusid puhvetis รตllevaadi otsas, arutlesid eluolu รผle ja jรตid oma รตllekannu puhvetis tรผhjaks. Vaatamata sellele, et puhvetis oli vaadiรตlu mรผรผgil, ei mรคleta, et oleks sellest mingit pahandust olnud vรตi et kedagi oleks hรคiritud. Kord oli majas. Selle eest kandsid ilmselgelt hoolt kaks legendaarset puhvetipidajat Miia ja Vilma, kes olid heas mรตttes puhveti hirm ja arm.
1969. aastal avati laiarรถรถpaline raudtee Tallinna ja Rapla vahel. Algul sรตitsid kitsarรถรถpaline rong Viljandi ja Pรคrnu ning laiarรถรถpaline rong Tallinnast Raplani paralleelselt. Kuid varsti jรคi kitsarรถรถpaline rong minevikku. Kui laiarรถรถpaline raudtee sai Pรคrnuni valmis, muutus ka รผhendus Pรคrnuga paremaks ja kiiremaks. Raplast Pรคrnusse vรคljus rong pรคevas kolmel korral. Hommikul ja รตhtul kรตigis peatustes peatuv rong ja kella 11 paiku kiirrong. Rongid olid valmistatud Ungaris ja olid puidust istmetega.
Peagi pikendati laiarรถรถpalist raudteed Pรคrnust edasi Mรตisakรผlani ja sealt edasi Riiani. Oli aeg, kus Rapla alevist sai rongiga Riiga sรตita. Reisi pikkus oli ca 5 tundi. Kahjuks oli see rong mรตeldud lรคtlastele Tallinnas kรคimiseks, sest Raplast Riia suunas vรคljus rong รตhtul kella 17-18 paiku ja Riiga jรตudis vastavalt kella 22-23 paiku. Rong tuli Riiast tagasi hommikul. Seega riialastele ideaalne รผhendus รผhepรคeva reisiks Tallinna.

Jaama รผmbruse olulisemad tรถรถandjad olid kruubiveski, Vasara metallitsehh (valmistati rehasid ja muid aiatรถรถriistu), meierei, teedevalitsus ja Rapla Tarbijate รœhistu laod ja varumiskontor.

Rapla-sisene bussiliiklus

1960-1970ndatel aastatel oli bussiรผhendus isegi tihedam kui tรคnapรคeval. Nรผรผd sรตidab buss bussijaama ja raudteejaama vahet ainult rongide ajal, siis oli ka vahepealseid vรคljumisi. Tean, et inimesed, kes tรถรถtasid Rapla keskuses, jรตudsid lรตuna ajal liinibussiga jaama juures kodus lรตunatamas kรคia. Sรตiduplaani koostamisel oli sellega arvestatud.
Jaama liinil sรตitsid LAZ-bussid (Lvovi Autotehase bussid), mis olid Raplas suurima mahutavusega bussid. Jaama bussid olid alati rahvast puupรผsti tรคis. Kasutasin ka ise seda bussi koolis kรคimisel. Eriti hull oli olukord talvel, kui koolilastel oli vaja suusad kooli kaasa vรตtta. Suuskade ja suusakeppide otsad pidid olema kotiga kaetud. ร•mmeldi spetsiaalsed suusakotid, mis suusaninadele ja suusakeppidele peale tรตmmati. Siis pidid bussi mahtuma nii lapsed kui ka suusad.
Kuigi bussid olid rahvast viimase vรตimaluseni tรคis, olid ometi olemas imelised inimesed, konduktorid, kes suutsid sellises bussis edasi-tagasi liikuda ja veel ka kรตigile pileteid mรผรผa. Kuidas nad suutsid oma keha pidevalt muundada, et rahvamassist lรคbi liuelda, ei suuda senini mรตista.
Pileti hind sรตltus sรตidu pikkusest. Meelde on jรครคnud, et mingil ajal oli raudteejaamast bussijaama pileti hind 6 kopikat ja mingil ajal 5 kopikat. Kahjuks ei mรคleta, kas see oli seotud bussijaama asukohaga Mahlamรคel ja hiljem selle praeguse asukohaga Tallinna mnt alguses. Kui sรตitsid nรคiteks raudteejaamast Estoplastini, siis tuli maksta sรตidu eest 3 kopikat. Oli ka 2-kopikaline pilet, mis tuli maksta veel lรผhema sรตidu eest.
1970-1980ndatel aastatel lisandus bussiliin bussijaama ja Rapla Tarbijate รœhistu kaupluslao, Viljandi mnt 124, vahel. Siis oli bussijaamast jaama suunas รถรถpรคevas ca 40 vรคljumise ringis ja sama palju loomulikult ka tagasisuunas. Kaupluslaoni sรตitsid PAZ-bussid, mis olid mahutavuselt vรคiksemad kui LAZ-bussid. PAZ-bussis oli 22-23 istekohta, LAZ-bussis 32. Sรตitjatest puudust ei olnud.

1 kommentaar

1 Kommentaar
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare