Nรคdalapรคevad tagasi oma 75. sรผnnipรคeva tรคhistanud Elmo Rohelsaar on รผle viiekรผmne aasta jรคlginud, et teed ja sillad oleksid ehitatud vastavalt nรตuetele.

โ€žMidagi peab tegema, et end vormis hoida. Kui on huvipakkuv, miks mitte teha,โ€œ รผtleb Rohelsaar. Pikaajalise kogemusega ekspert tรถรถtab praegu ettevรตttes Skepast & Puhkim Oรœ sildade jรคrelevalve peaspetsialistina.Viimased kรผmme aastat oma karjรครคrist on Rohelsaar orienteerunud peamiselt sildade jรคrelevalvele. โ€žSee on rohkem minu hobi kui teedeehitus,โ€œ selgitab ta.

Kohtume Elmo Rohelsaarega loetud pรคevad enne tema sรผnnipรคeva ning tuleb tรตdeda, et vรคhestel valitutel on vรตimalus niivรตrd auvรครคrses eas sedavรตrd vastutusrikast tรถรถd teha. Paratamatult tekib kรผsimus, mis on tema jรตu ja pรผsivuse allikas. Vahel lihtsalt veab ja satub elama seda รตiget rada, mis hoiab elusana ja motiveerituna. Oma tรถรถs ja tegemistes on Rohelsaar kujunenud paljudele inspiratsiooniks. Olgu selle tรตenduseks ka asjaolu, et selle artikli kirjutamiseks sai toimetus tuult tiibadesse endistelt kolleegidelt, kes Rohelsaart sรผnnipรคeva eel meeles pidasid.

Sildade huvilisest huvitava mehe juured viivad Pรคrnumaale, aga juba vรคikesest peale on ta elanud Rapla kandis. Esialgu koos ema ja vennaga Hagudis. Pรคrast tehnikumis autoteede ja sildade ehituse รตppimist suunati ta Raplasse tรถรถle. See oli 1966. aasta 1. aprillil, mรคletab Rohelsaar tรคpselt. Kohe pรคrast seda lรคks ta aga kolmeks aastaks sรตjavรคkke. Tagasi tulnud, asus ta uuesti Raplas tรถรถle ning lรตpetas tรถรถ kรตrvalt ka tehnikaรผlikooli (TPI) tรถรถstus- ja tsiviilehituse erialal.

Oma karjรครคri alustas Rohelsaar ehitusjaoskonna tehnikuna. Tema kรคe all sai Tiitsu tootmisbaas nii ehitatud kui ka likvideerimisel lammutatud. Esialgu oli mees tehnik, pรคrast sรตjavรคge aga juba ehitusjaoskonna meister, kelle esimeseks objektiks sai Lelle-Kรคru teelรตigu rajamine, mis kulges lรคbi soo ja raba. Ta meenutab, et see oli intensiivne tรถรถ, mis รตnneks kandis vilja ja tee peab praegugi veel kenasti vastu.

Hiljem oli Rohelsaar tehnilise osakonna juhataja ja 1975. aastal nimetati ta Rapla teedevalitsuse peainseneriks. Otsuse kinnitas minister ja kolleegium kiitis heaks. โ€žOlin paar nรคdalat tรถรถtanud, kui mind kutsuti parteikomiteesse ja kรผsiti, kuidas sai mind peainseneriks panna, kui ma ei ole partei liige,โ€œ meenutab Rohelsaar. โ€žEi tea, kรผsige ministrite kรคest,โ€œ รผtles ta komiteele vastuseks. โ€žNad vaatasid teineteisele otsa ja รผtlesid, et rohkem midagi kรผsida ei ole,โ€œ รผtleb Rohelsaar naerdes.

Seda, kuidas vรตi miks ta vaatamata oma taustale peainseneriks nimetati, Rohelsaar ei tea. โ€žMa olin mustas nimekirjas kindlasti. Minu isa oli sakslaste poolel. Ta arreteeriti 1945. aasta kevadel ja sai 15+5 aastat,โ€œ rรครคgib ta. Isa tuli รตnneks elusana tagasi, kuid oli asumisel uue perekonna loonud.

Kui teedemajanduses tehti รผmberkorraldusi ja moodustati Rapla Teed Oรœ, asus Rohelsaar ettevรตtte juhatuse esimeheks ning oli sel ametikohal 1995. aasta kevadeni. Sealt edasi liikus Rohelsaar TREV-2 Grupp AS-i projektijuhiks ja siis juba Skepast & Puhkim Oรœ-sse, mis tookord kandis kรผll teist nime.

Kui leiad vea, siis aitรคh ei รถelda

รœks esimesi tรถid Skepast & Puhkim Oรœ-s oli Rohelsaarel Tartu Lรตunakeskuse juures oleva kergliiklustunneli ehituse jรคrelevalve. โ€žVaatasin, et seal on vรคga vรคike pumpla, mis ei sobi,โ€œ meenutab ta. Teised asjaosalised arvasid, et kui on sellisena projekteeritud, kรผll ta vastu peab, rรครคgib Rohelsaar. Veel ehituse ajal tuli korralik paduvihm ja tunnel oli uputatud, รผtleb ta naerdes. Rohelsaare pakutud alternatiivne variant lรคks sellega ka kรคiku.

Sarnaseid juhtumeid on Rohelsaarel palju jagada. Tema kui jรคrelevalve peaspetsialisti รผlesanne on olla see, kes vigu รตigel hetkel mรคrkab. โ€žVaatan, et tehakse vastavalt projektile ja heale ehitustavale,โ€œ vรตtab ta ise lรผhidalt kokku.

Juhtub igasuguseid asju ja kรตik teevad vigu, รผtleb ta. Ka projektis esineb vahel apsakaid. Tรถรถรผlesanded kohustavad Rohelsaart suhtuma kรตigesse tรถรถga seonduvasse teatud reserviga, et oma mainet hoida. โ€žKui midagi juhtub ja sina tegid jรคrelevalvet, oled sรผรผdi,โ€œ tรตdeb ta. โ€žKui avastad projektis vea, siis ega keegi sulle aitรคh ei รผtle,โ€œ lisab ta samas. โ€œVahel isegi pigem pahandatakse, sest ehitajal tuleb ringi teha, aga enamasti siiski saadakse aru,โ€ rรครคgib Rohelsaar.

โ€žMul nรคiteid on,โ€œ รผtleb mees. โ€žรœhel objektil oli selline asi, et juhtisin tรคhelepanu, et selle projekti puhul peaks asi olema teistmoodi lahendatud,โ€œ meenutab ta. Selle peale aga vastati talle, et sa, vanamees, ei tea midagi, me oleme kรตik vastavalt normidele teinud. โ€žEhitajad panid projekti jรคrgi silla kokku, lรคks kaks nรคdalat mรถรถda ja sillas olid praod. Viisin projekteerija sinna, vaatas, et jah, ja รผtles, et ega me ka kรตike tea,โ€œ รผtleb Rohelsaar naerdes. โ€žVanameheโ€œ tรคhelepanekud sel hetkel ilmselt projekteerijale enam ei meenunud.

Jรคrelevalve tรถรถ on kahtlemata vastutusrikas. Seda iseรคranis sildade puhul. Rohelsaare jaoks on aga sillad huvitavad. Ta on aastate jooksul sattunud ka vรคlismaale sildade konstruktsioone vaatama. Nii nรคiteks on ta kรคinud Iirimaal, aga samuti Jaapanis sealseid sildasid imetlemas. Suure vastutusega kaasneb ka suur oht. Kui ikka sild peaks varisema, on see vรคga suur tagasilรถรถk kรตigi jaoks. ร•nneks Eestis ei ole Rohelsaare sรตnul รผkski sild kokku kukkunud. โ€žAinult รผks Valgamaal nรตukogude aja lรตpus,โ€œ teab ta rรครคkida.

Sellest perioodist meenub Rohelsaarele seminar Peterburis, kus professor rรครคkis sildade projekteerimisest nรตukogude ajal. Rohelsaar jutustab, et koostati normatiivid ning siis kรคsti korrutada veel koefitsiendiga 1,5. Siis lรคks asi plaanikomitteesse lรคbivaatamisele. โ€žSeal niikuinii ei usaldatud kedagi, siis korrutati veel. Tรคnu sellele on konstruktsioonid nii tugevad, et ka nรตukogude ajal ehitatud sillad, mis ei ole eriti kvaliteetselt tehtud, peavad vastu,โ€œ selgitab ta.

Ka Rapla kandi sildade ehitust on Rohelsaar jรคlginud. Ta peab seda tรคhtsaks, et olemasolevaid huvitavate konstruktsioonidega ajaloolisi sildu taastatakse, ning leiab, et Rapla Kivisild on siinsele kandile suur vรครคrtus. Tema รผks meeldejรครคvamaid projekte asub aga Jรคrvamaal. Samas, kui pildistamisest rรครคkisime, meenus Rohelsaarele Raplas asuv Side tรคnava sild, mille projekteerimise juures oli Rohelsaar konsultant.

Sillad, teed, rajatised

Kuigi sillad on viimastel aastatel olnud Rohelsaare jaoks peamine tรถรถ, on tema valvsa pilgu all valminud ka mitmed suured liiklussรตlmed. Neid on terve rida kogu Eestis ja kรตiki neid nimetada ei jรตuaks. Mรตned tuntumad, mida ilmselt vรคga paljud meist liiklejatena tunnevad, on Mรคo liiklussรตlm, Luige ristmik, Vaida liiklussรตlm ja Rakvere ristmik Peterburi maanteel.

Teede ja sildade kรตrval on ta teinud jรคrelevalvet nรคiteks ka rajatiste ehitusel. รœhe suurima vรคljakutsena toobki Rohelsaar vรคlja just Kohtla-Jรคrve elektrijaama ehituse jรคrelevalvet. Esiteks oli see kaugel, mistรตttu tuli Rohelsaarel tรตusta igal hommikul kell viis, et kaheksaks objektile jรตuda. Kohapeal oli ka vรคga rahvusvaheline seltskond, kus tรถรถtegijad olid nii Poolast, Leedust kui ka Inglismaalt.

Omamoodi vaevarikas on olnud suuremate maanteede ehituse jรคrelevalve. Ta toob nรคitena Tallinna-Pรคrnu maantee 15-20 kilomeetri pikkuse lรตigu tรถรถd, mida tehti suvel ja puhkuste ajal, mis tรคhendas, et maanteel oli palju liiklejaid, kuid liigelda sai vaid รผhel vabal rajal. โ€žIlm oli kuum, asfalt ei jahtunud รคra ja liiklust peale panna ei saanud,โ€œ meenutab Rohelsaar. See on pingeline olukord kรตikidele osapooltele.

Jรคrelevalve peaspetsialistina on Rohelsaar pidevalt objektil, et olla asjadega jooksvalt kursis. Ta kontrollib asfaldi temperatuuri, vรตtab proove ja toimetab neid laborisse, jรคlgib, et liiklustรคhistus ja liikluskorraldus vastaksid normidele jne. Pidevalt peab silm peal olema. On tulnud ette, et objektil tuleb viibida hommikul poole kaheksast-kaheksast kuni รตhtul kรผmneni vรคlja. โ€žHarjub รคra,โ€œ nendib Rohelsaar muiates.

Pikaajalise stabiilse kogemusega Rohelsaarest on kujunenud hinnatud ekspert omal alal. Suuremaid apsakaid tal ei ole, mistรตttu maine on ilmselt tugev. Tema annet on mรคrganud paljud ning teda on pรผรผtud nรคiteks ka Dubaisse tรถรถle meelitada, kuid Rohelsaar sellest pakkumisest siiski keeldus.

Vaatamata pikkadele aastatele, mis ta on mรถรถda Eestit vastutusrikast tรถรถd tehes ringi rรคnnanud, ei tunne Rohelsaar oma tรถรถst tรผdimust. โ€žNii kaua, kuni tervist ja tahtmist on, teen,โ€œ รผtleb ta. Sel aastal on ta aga koroonaviiruse tรตttu tavapรคrasest rahulikumalt vรตtnud ning teadlikult keeldunud projektidest, mis viiksid teda rahvarohketesse kohtadesse. Praegu nendib ta uue koroonapuhangu valguses, et ehk ei olegi mรตtet enam nii palju ringi tormata.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare