โTere, tรคna on kรตigil vรตimalus end kontrollida,โ รผtleb Rapla politseijaoskonna patrulltalituse juht Margus Kaldma ja suunab tema kรตrval peatunud auto juhiaknast sisse alkomeetri. On reede hommik, kell on seitse ja alanud on reid โKรตik puhuvadโ.
Politsei pakkus Raplamaa Sรตnumite toimetusele vรตimaluse teha kaasa รผks tavapรคrane puhumisreid. Haarasime sellest vรตimalusest kinni ja kogunesime reedel, 23. oktoobril koos politseiametnikega kaua enne pรคikesetรตusu, kella poole seitsme ajal Rapla politseijaoskonna ette.
Rapla jaoskonna patrulltalituse juht Margus Kaldma rivistas tรถรถpostile tulnud politseiametnikud ja abipolitseinikud ning rรครคkis รผle, mida tegema hakatakse. Kaldma selgitas intervjuus mรตni pรคev enne reidi, et valdavalt valitakse reidide lรคbiviimiseks selline aeg ja koht, mis vรตimaldaks kontrollida vรตimalikult palju autojuhte.
Puhumisreidi lรคbiviimiseks valitakse selline aeg, mil liikluses on kรตige rohkem sรตitjaid, nรคiteks varahommikused tรถรถle liikumised, vรตi ka selline aeg, mil vรตiks eeldada, et napsused juhid ringi liiguvad, nรคiteks varahommikud pรคrast nรคdalavahetust. Asukoha valikul lรคhtutakse oma teadmistest ja kogemustest, kus mingil ajahetkel kรตige rohkem autojuhte liikleb. Valitakse ka kohti, kust vรตiksid pidused juhid kodu poole sรตita jne.
Enamik puhub meelsasti
Eelmisel reedel viidi puhumisreid lรคbi Rapla vallas enne Arankรผla raudteeรผlesรตitu. Seal rivistusid kรตik kuusteist politseitรถรถtajat ja valmistusid sujuvaks reidiks. Kuna reede hommikul tรตttavad inimesed enamasti Raplast Tallinna poole tรถรถle, kutsus Kaldma reidile palju politseinikke, et tagada vรตimalikult kiire liikumine. Nii said autojuhid paralleelselt puhuda ja kohe edasi sรตita, erilisi ummikuid vรตi ajaviivitusi tekitamata.
โMรตtlesin, kas hakkan tulema, aga ikkagi tulin,โ รผtleb naerusuine kolleeg teisele ja rehmab kรคega. On veel pime, sajab peent sรผgisvihma ja puhub jahe tuul. รks naisterahvas naeratab iseรคranis laialt. Loen tema seljalt silti โabipolitseinikโ ja kรผsin: โSina tulid vabatahtlikult tรคna nii vara siia reidile kaasa?โ Naine noogutab kinnitavalt ja รผtleb: โMa olen hommikuinimene, mulle meeldib.โ Kaldma sรตnul katkestas รผks politseinik oma puhkuse, et saaks reidile appi tulla.
Politseinikud vรตtavad oma koha sisse ja jรครคvad ootele. Otsustan jรครคda Kaldma kรตrvale. Tema on rivis esimene politseinik. Kuna alguses on liiklus pigem rahulik ja autojuhid jรตuavad politseinikerivi juurde รผkshaaval, teenindab suurema hulga autojuhte just rivi esimene politseinik. Kaldma tervitab juhte selgel, valjul hรครคlel ja on pigem sรตbralik. โTere, tรคna on kรตigil vรตimalus end kontrollida,โ รผtleb ta nรคiteks reipalt. Iga kord ta samamoodi muidugi ei รผtle, aga pรคris iga kord ma ka ei jรตua jรคlgida, mida ja kuidas ta รผtleb. Jรครคn mรตneks ajaks hoopis autojuhte jรคlgima.
Rรผtm on, et politseinik, kelle juures autojuht peaks peatuma, viibutab punase tulega enda ees. Autojuht peatub, laseb juhiakna alla ja tervitab politseinikku. Julgelt pooled juhid ei vaata minu poolegi, vaid suhtlevad ainult politseinikuga. Mรตtlen, et oleksin ise ilmselt samamoodi teinud. Mรตni juht vaatab politseinikule vรคga teravalt silma ega lase pilku รผldse mujale. Politseinikult oodatakse vรคga tรคhtsat sรตnumit โ kรตik on korras. Isegi kui sa tead, et sa ei saaks รผhtegi promilli vรคlja puhuda, ootusรคrevus jรครคb.
Kaldmaga vesteldes selgub ka tรตsiasi, et teatud juhtudel vรตib esmane indikatsioon alkoholi suhtes tulla ka siis, kui autojuht alkoholi tarbinud ei ole. Kaldma selgitab, et moodsad alkomeetrid, mida politseinikud praegu kasutavad, millesse puhutakse ilma toruta, on niivรตrd tundlikud, et pรผรผavad รตhust ka kรตige vรคiksema alkoholikรผbeme. Nii nรคiteks vรตib sattuda aparaati klaasipesuvedeliku auru, kui autojuht on seda vahetult enne kasutanud.
Jรตuame reidi jรคlgida pikalt, enne kui juhtub midagi tavapรคratut. Politseiniku aparaat viitas alkoholile รตhus. See aparaat nรคitabki รผksnes, kas alkoholi on vรตi ei ole. Kui indikatsioon alkoholi suhtes on olemas, palub politseinik autojuhil rivist kรตrvale tee รครคrde keerata ning seejรคrel kontrollitakse juhti juba tรคpsemalt.
Naisterahvas, kes kรตrvale keerama pidi, oli ilmselgelt รคrevil. Ja meie tema eest ka. Tรตtt รถelda lootsin mina ajakirjanikuna seal viibides, et mul ei tule รผhtki joobes juhti lรคhedalt vaadata. Mรตte hakkab kohe rรคndama ja automaatselt juhile vabandusi mรตtlema, miks peaks see igati viisakas naisterahvas joogisena rooli istuma. Miks ta รผldse joogine oli reede hommikul? รnneks ei olnudki. Teine puhumine nรคitas, et joovet ei ole. Esimene alkomeeter pรผรผdis alkoholi ilmselt mujalt, nรคiteks eespool mainitud klaasipesuvedeliku aurudest. Tรคpselt ei tea keegi รถelda, aga naine saab kergendunult hingata ja edasi sรตita.
Igal ajal on teel 2000 joobes juhti
Enamik autojuhtidest, keda mul รตnnestub lรคhedalt nรคha, on pigem rรตรตmsameelsed ja kinnitavad ka oma sรตnades, et selline puhumisreid on positiivne nรคhtus. รhele lahkema nรคoga autojuhile astun ka ligi ja kรผsin, kas selline reid on pigem tรผรผtu vรตi vajalik, mille peale ta vastas: โMuidugi vajalik.โ Kuulsin ka mรตnel korral, kui politseiametnik oli auto peatudes รถelnud, et toimumas on reid, kuidas autojuht vastas โvรคga toreโ ja noogutas vรตi naeratas. Loomulikult oli ka juhte, kes ei vรคljendanud รผhtki emotsiooni vรตi isegi ei รถelnud รผhtegi sรตna.
Margus Kaldma suundus รผks hetk autojuhte peatama teise teeotsa juurde ning hiljem, kui oli nรคha, et liiklusvool ei ole liiga suur, asuti peatama ka autosid, mis liikusid Tallinnast Rapla poole. Eesmรคrgiga ikka vรตimalikult paljusid autojuhte kontrollida.
โKas on olnud ka reide, kus mitte รผhtegi joobes juhti ei tuvastata?โ kรผsin enda kรตrval seisvalt abipolitseinikult, kui juba tund aega ei ole รผhtki joobes juhti leitud. Kontrollitud oli selleks ajaks Kaldma hinnangul umbes 400 autojuhti. โVahel harva ikka,โ รผtleb abipolitseinik Janar. Aasta aega abipolitseinikuna tรถรถtanud Janar on enesekindel ja kui ma ei oleks tema seljal kirja โabipolitseinikโ nรคinud, oleksin arvanud, et ta on kogenud politseiametnik. โKord oli nii, et pikalt ei olnud kedagi ja siis tuli kolm tรผkki jรคrjest,โ meenutab ta.
โMa loodan, et tรคna on selline reid, kus kedagi ei leita,โ รผtlen Margus Kaldmale. Ta noogutab ja nรตustub. Eks loodavad ka politseinikud, et joobes juhte ei ole. Samal ajal on politseile Kaldma sรตnul teada ka tรตde, et joobes juhte liigub ringi siiski kogu aeg. Kaldma selgitab, et on vรคlja arvutatud, et keskmiselt on igal ajal meie liikluses umbes 2000 joobes juhti.
Selle teadmise valguses tekib lootus, et ehk suudetakse mรตni neist siiski teelt kรตrvaldada. Kui รผhtki joobes juhti ei tuvastata, vรตib jรครคda tunne, et nad siiski lipsasid enne juba eest รคra vรตi valisid tรคna teise tee. Oli vรคga hรคsti nรคha, kuidas mรตnel juhil autos mobiilirakendus Waze nรคitas politseinike kohalolu selles asukohas. Kui keegi oleks tahtnud politseiga kokkupuutumist vรคltida, oleks ta tรคnu Wazeโile seda saanud ka teha.
Kui pรคike oli tรตusmas ja meie fotograafiga hakkasime end juba tasapisi minekule sรคttima, keeras รผks autojuht tee รครคrde รคra. Ta puhus uuesti ja alkomeeter tuvastas alkoholi sisalduse รผle lubatud piirmรครคra. Autot juhtinud hinnanguliselt umbes 40-aastane mees jalutas oma auto juurest politseibussi. Seal paluti tal veel puhuda รผhte alkomeetrisse, et kinnitada joovet veel kord. Kuna joove oli olemas, algatati vรครคrteomenetlus. Kaalusin vรตimalust temalt ajakirjanikuna kรผsida, kuidas vรตis juhtuda, et ta promilliga rooli istus, aga tรตrkusin seda tegemast. Tรตtt รถelda oli mul tema pรคrast piinlik. Promille arvestades pakkus politseinik, et see vรตis olla jรครคknรคhe eelmisel รตhtul joodud alkoholist.
Statistika pรผsib stabiilne
Seda รตnnetut meest vaadates meenus mulle statistika, mille jรคrgi on viimase paari aasta lรตikes Eestis tabatud juhid kรตige sagedamini vanuses 30-39 aastat. Rapla maakonnas on tabatud joobes juhid olnud kรตige sagedamini 40-44-aastased. Siin on vaadeldud nii mehi kui ka naisi, kusjuures mehi tabatakse ligi kรผmme korda rohkem kui naisi. Ka Kaldma kogemus nรคitab, et need ei olegi valdavalt noored, kes promilliga rooli istuvad, vaid pigem keskeale liginevad pรผsiva tรถรถkoha ja perekonnata mehed, kes elavad alkoholismiga.
Reedesel reidil kontrolliti kokku 775 sรตidukijuhti ja juhtimiselt kรตrvaldati 3 alkoholi piirmรครคra รผletanud juhti. รks sรตiduautojuht ja kaks veoautojuhti. Juhid kรตrvaldati kuni kainenemiseni ja nende suhtes alustati vรครคrteomenetlust. Kaks korda aastas viiakse igal aastal lรคbi reidid kindlatel kuupรคevadel, samal ajal, samas kohas ja sama kaua, et oleks hea aastaid vรตrrelda. รks selline oli ka reedel, 23. oktoobril toimunud reid.
Puhumisreidid, mida viiakse lรคbi keskmiselt korra kuus, ei ole ega saagi olla ainus meede joobes juhtimisega vรตitlemiseks. รks asi on juht teelt kรตrvaldada, kasvรตi ajutiselt, ja teda karistada, aga on olemas ka teisi vรตimalusi. Praegu on politseinikel nรคiteks vรตimalus esmakordselt alkoholi piirmรครคra รผletanud juhtidele pakkuda vรตimalust osaleda liikluspsรผhholoogilises jรคrelkoolitusprogrammis KOJU. Kui nad programmi lรคbivad, vรครคrteomenetlust ei alustata.
KOJU nimetus tuleb sรตnaรผhendist โkorralik juhtโ ning programmi eesmรคrk on juhi liikluskรคitumise muutmine uute hoiakute kujundamise kaudu. Tรคnavu on Lรครคne prefektuur suunanud programmi 87 juhti, Raplast on neist saadetud 16.
Kokku on sellel aastal 20. oktoobri seisuga tabatud 5440 joobes juhti, kellest 2259 on olnud kriminaalses joobes. Raplamaal on tรคnavu tabatud 194 joobes juhti. Eelmisel aastal tabas politsei sama ajaga 5744 joobes juhti, kellest kriminaalses joobes oli 2161 sรตidukijuhti. Raplamaal tabati eelmisel aastal samaks ajaks 178 joobes juhti. Need jahmatavalt suured numbrid rรครคgivad meile seega pigem korduvalt joobes juhtimisega vahele jรครคnud juhtide loo.
Enamikul juhtudel on juht joobes olekus rooli istunud teadlikult, harvem juhtub see hommikul kogemata, eelmise รตhtu pidu veel hingeรตhus ja vereringes. Kaldma tรตdeb, et kui vaadata, et keskmine joobes juht on tรตenรคoliselt alkohoolik, kelle tavapรคrane olek on joobeseisund, siis sellist kรคitumist ainult puhumisreidiga mรตjutada on keeruline. Ta on oma mustris kinni ja jรคtkab sageli sama rada, kui sekkumist ei tule mujalt.
Politsei on aktiivselt inimesi mitmete kampaaniatega รผles kutsunud takistama sรตpru ja tuttavaid autot joobes juhtima minemast. Nende juhtide kรตrval, kelle tavapรคrane olek ongi joove, on ka need pidused juhid, kes ilmselt รตhtu alguses ei kavatse joogisena rooli istuda, kuid alkoholi manustades oma ettevaatuse unustavad ja seda siiski teevad. Ka sellistel juhtudel saavad eelkรตige takistada teised รผmberkaudsed.
Enamasti juhtuvad joobes juhtidega liiklusรตnnetused juhi kodu vahetus lรคheduses. Kaldma sรตnul tekitab kodukandi tuttav tee ekslikku turvatunnet ning see vรตib vรคga halvasti lรตppeda. โMillegipรคrast on nad veendunud, et nendega ei juhtu midagi ja neil ei ole hirmu,โ tรตdeb Kaldma. Nรคiteid, kuidas joobes juhid on hukka saanud vรตi pรตhjustanud surmaga lรตppenud liiklusรตnnetuse oma koduteel, on aga vรคga palju.
Kaldma toob nรคitena Jรคrlepas juhtunud รตnnetuse, kus joobes juht sรตitis teelt vรคlja ja kรตrvalistuja sai surma. Kaks pรคeva hiljem tabasid politseinikud samast piirkonnast jรคrjekordse joobes juhi. โJust oli keegi sealsamas joobes juhtides surma pรตhjustanud, aga see ei mรตjutanud. Paraku on nii, et mingit osa juhte ongi vรคga keeruline mรตjutada, aga politsei eesmรคrk on need juhid alati tabada enne, kui nad jรตuavad pรตhjustada รตnnetuse, millel vรตivad olla pรถรถrdumatud tagajรคrjed. Mida rohkem panustame joobes juhtide tabamisse, seda rohkem รตnnestub neid ka liiklusest รตigeaegselt kรตrvaldada,โ รผtleb Kaldma.
Kaldma sรตnul on siinjuures hรคsti oluline mรคrkamine ja teadaandmine. โOleme tรคhele pannud, et pรคrast raskeid รตnnetusi tuleb vรคlja, et kogukonnas teati selle inimese harjumusest istuda purjus peaga rooli. Soovitame alati sellistest kahtlustest 112 teada anda, et politsei saaks juhti kontrollida ja ta vajadusel roolist kรตrvaldada. Mida rohkem on meil inimesi, kes joobes peaga rooli istumist taunivad, seda vรคiksem on tรตenรคosus, et keegi purjus peaga sรตitma lรคheb,โ sรตnab Kaldma.
Eraldi infokastina:
- Joobeseisundis rooli istumine on lubamatu.
- Kui sa ei ole oma tervislikus seisundis kindel, pรผรผa leida vรตimalus selle kontrollimiseks. Sellise vรตimaluse puudumisel pigem loobu mรตttest rooli istuda.
- Kui nรคed joobnud inimest rooli istumas, siis sekku. Tuttava inimese puhul saab kasutada veenmisjรตudu, vรตtta รคra vรตtmed, paluda kedagi appi juhti fรผรผsiliselt peatama. Vรตรตra inimese puhul on mรตistlik paluda vajadusel lรคhedal olijate abi vรตi helistada 112.
- รritusele vรตi peole minnes vรตiks seltskonnas olla รผks kaine grupijuht, kes sรตpradel silma peal hoiab ja nad vajadusel turvaliselt koju sรตidutab.
- Joove mรตjutab nii tรคhelepanuvรตimet kui ka reageerimise kiirust. Alkoholi tarvitanud juht ei hinda oma suutlikkust kriitiliselt, muutub liiga uljaks ja julgeks.
- Joobes juhi autosse istuja riskib oma eluga.








