LisalehtLisaleht KUKITEMUKI: Pettumust valmistav inimlikkus

Lisaleht KUKITEMUKI: Pettumust valmistav inimlikkus

Eesti Filmi Instituut saadab filmi โ€žViimasedโ€ Oscari nominatsioonile Eestit esindama.

โ€žViimasedโ€

Reลพissรถรถr: Veiko ร•unpuu
Produtsent: Katrin Kissa, Mark Lwoff, Misha Jaari, Ellen Havenith
Stsenarist: Heikki Huttu-Hiltunen,
Eero Tammi, Veiko ร•unpuu
Helilooja: Sven Grรผnberg
Peaosades: Pรครคru Oja (Rupi), Laura Birn (Riitta), Tommi Korpela (Kari)

Reklaam:

Sel sรผgisel esilinastus Veiko ร•unpuu uusim mรคngufilm โ€žViimasedโ€, mille kohta kriitikud รผtlesid kohe ausalt ja otse, et see film ongi eelkรตige just kriitikutele nautimiseks.

See eelmรคrge, et โ€žViimasedโ€ on suunitletud kriitikutele, tekitab muidugi kohe tunde, kas รผldse on kellelgi teisel asja kinno seda vaatama minna. Selleks hetkeks, kui ma seda teksti siin kirjutan, ei saagi seda filmi vist enam kuskilt suurelt ekraanilt vaadata, nii et seda kaalutlust pole vaja kellelgi enam รตnneks teha. Mina ise muidugi lugesin kriitikute tagasisidet filmi kohta pรคrast seda, kui olin ise filmi รคra vaadanud.
ร•unpuu tegi omale nime filmiga โ€žSรผgisballโ€, mida ilmselt igaรผks teab hรคsti. Vรตi peaks teadma hรคsti, sest see oli tรตesti mรคrkimisvรครคrne film, mis siiani eredalt meeles. ร•igupoolest on mul meeles just emotsioon, kui ma esimest korda seda nรคgin. Selles filmis oli midagi argist, aga samas tabavat ja sรผgavat. Kihiti oli kooritud lahti meie, igapรคevaste inimeste, elusid. Meie tundeid, mรตtteid ja lรคbielamisi.
Siis, kui ma veel ei teadnud, kes oli ร•unpuu, nรคgin filmi โ€žTรผhirandโ€, mis on samuti รผks vรคheseid, mis on minuga alati kaasas kรคinud. Mingid stseenid, karakterid on minusse talletunud ja mรคngitan neid hetki vahel mรตttes lรคbi, ise tรคpselt aru saamatagi miks. Nii palju saan aru, et need on ilusad. Oma tahumatus elulisuses on need hetked, mida neist filmidest meenutan, ilusad.
Selle tunnetuse toel tekitas mรตte ร•unpuu uuest filmist minus suurt elevust. ร•unpuu vรตib ju olla niลกitegija, kรตnetades otseselt justkui รผht vรคikest osa inimestest, aga kuivรตrd mina sellesse kriitikute niลกลกi ei kuulu, julgen รถelda, et tema jutustamisviis puudutab ka teisi. ร•unpuu on arenguteel, tema tรถรถmeetod on muutumises ja tulemused ei ole kรตik โ€žSรผgiballโ€, aga seda huvitavam on avastada neid uusi maailmu ja tasandeid, mida ta meile loob.

Kihilised vastandused

“Viimastegaโ€ on ร•unpuu kolinud Eestist vรคlja Lapimaa tundrasse. Maalilised loodusvaated mรคgisest maast ajalooliste kommete, laplaste ja pรตhjapรตdrakarjaga kujundavad selles loos รผhe tasandi. See on juurtetasand, kuuluvustunne ja pรคrimus. Samal ajal on kรตik see vรคga tuttav ka kammitsev, see hoiab kinni ja tagasi, ei lase edasi liikuda.
Kontrastina tegutseb keset รผrgset loodust kaevandus, mis pakub ilmselt ainsana seal piirkonnas tรถรถd kohalikele inimestele. Filmis on need inimesed valdavalt mehed. Pildile pรครคsevad รผksikud naised, kes teevad tรถรถd koristajana. Tekib kontrast tรถรถstuse ja looduse vahel, arenemise ja hoidmise vahel. Tรถรถstus tahab laieneda, vajab lisaruumi, aga vana laplane ei ole nรตus loovutama oma maad.
Laplase poeg Rupi, keda mรคngib filmis Pรครคru Oja, tรถรถtab kaevanduses. Ta ei ole kรผll karjuv ja nรตudlik edasiareneja ning tรถรถstuse pooldaja, kuid ihaleb mujale ega soovi isa kombel pรตtru talitada keset tundrat. Rupi on kahe tule vahel. Isa on tema pere ja isal oma vรครคrikus, tรถรถstus on aga see, mis toidab, mis annab lootuse ja vรตimaluse koguda piisavalt vahendeid, et lรตpuks tundrast vรคlja saada. On omamoodi groteskne vaatepilt, kui รตllepudelitega inimesed rรคuskavad ja valju muusika taustal tantsu lรถรถvad keset Lapimaa รผrgset loodust.
Kahe elustiili pรตrkumine on รผks tasand, mis vaikselt taustal mรคngib, esiplaanil avalduvad sootuks uued kihid. Kohati on kaevanduse pealik Kari (Tommi Korpela) justkui nรตukogude aja juht, kellel on ligipรครคs vรตimule ja lรครคne toodangule. รœks hetk vรตlub ta vรคlja pudeli viskit ja kiitleb selle kalli hinna ja kauge pรคritoluga, siis hangib รผle lahe vรครคrtuslikku sinki ning loomulikult loeb iga senti ja kaupa, mida teistele vรคlja jagab.
Selles loos on Kari esindajaks elule, mille poole teised pรผรผdlevad. Kari ei tunne nรคlga ega allu kellelegi, ta hangib endale paremaid asju ja ei pea musta tรถรถd tegema. Kuigi ta elab seal samas tรถรถstuse lรคhedal ja tundras koos kรตigi teistega, on รผksi ilma perekonnata ja uputab samamoodi koos teistega oma muresid รตhtul pudelisse, on ta edu sรผmbol.
Kui ta hakkab filmi naispeategelasele Riittale rรครคkima, kuidas ta saaks naisele pakkuda hea elu maitset proovida, kuna siiralt usub, et naine on eriline, jรครคb Riitta uskuma. Keegi ei taha meist leppida vรคhimaga. Unistus jรครคb alati meiega. Riitta hakkab ka oma elukaaslasele rรครคkima, et ta ei ole oma tรคit potentsiaali ellu viinud ning otsustab seda teostada Kari abil, hakates tema assistendiks.

Reklaam:

*
Kari, kes mesimagusalt Riittale lubadusi pildus, on รผlimalt toetav ja hooliv รผlemus. Ja siis enam ei ole. On selge, et Kari ei hooli niivรตrd Riittast kui oma tahtmise saamisest. Kari peab ka iseendale tรตestama alatasa, et ta on see edu sรผmbol, kelleks teised teda vรตiksid pidada. Kui tundras on nende seltskonnas kaks naist, siis รผhe neist ta peab รคra vรตluma. Ta valib Riitta tรตenรคoliselt seetรตttu, et nรคeb, et ka teised mehed on temast sisse vรตetud. Ka Rupi, meie peakangelane.
Kari on jรตhkard, kelle tรตeline loomus tuleb ilmsiks pettumushetkedel. Tรถรถliste grillipeol piinliku tรคpsusega vorste lugenud Riitta saab tรตreleda, kuna kรตik hirmkallis รผle lahe toodud sink on otsa saanud. Purjakil Kari nรตuab kohe Riittaga uue singi jรคrele minemist, aga Riitta keeldub. Sellele jรคrgneb loomulikult korralik solvangutelaviin neiu suunas. Pettumusest, et Kari temaga sellisel moel kรคitus, otsustab Riitta Rupiga tantsida, Kari silmanurgast pahaselt piilumas.
Rupi armastus Riitta vastu on vaikne. Seda ei vรคljendata peaaegu kogu filmi jooksul mitte รผhelgi muul moel kui vaid pilkude abil. Rupil on oma eesmรคrk, ta kogub raha, et รคra minna. Esialgu Riitta neisse plaanidesse ei mahu. Kรตrvalsissetulekuna vahendab Rupi narkootikume oma รผlemusele Karile.
รœks hetk otsustab Kari ilmselt lahti saada mรตlemast oma peamisest rivaalist, Rupist ja Riitta elukaaslasest ning saadab nad jรคrjekordse paki jรคrele. Selleks ajaks on selge, et kaevandus on allakรคigul ning Riitta elukaaslase ambitsioonid nurjumise รครคrel. Elu vingerpusside toel juhtub nii, et Kari plaan ei tรถรถta, detailidesse ma ei lasku, ehk saab keegi ikka ise avastada, aga nad naasevad oma kodusesse tundrapessa. Lรตpuks siiski รผks tegelane seal oma verise otsa leiab, sureb teisigi inimesi ning lootusi.
รœleรผldise รตhustiku mรตttes on kogu film laetud. Pidevalt on tunne, et kohe tullakse lagedale mingi koletu saladusega vรตi rullub lahti traagiline sรผndmuste rada. Lรตppude lรตpuks see viimane pidas ka paika, aga see selgub tรตesti alles pรคris lรตpus. Sven Grรผnbergi muusika mรคngib kogu meeleolu pinevana hoidmises olulise rolli kohe esimestest kaadritest alates. Film on suures plaanis vรคga olmelik, inimesed on argistes tegemistes, tรถรถtamas, joomas, unistamas, pettumas, aga kuskil on justkui midagi. Midagi on paigast รคra.
Rupi, filmi peategelane, on vรคga vaikne, mรตtlik, hoiab omaette, ei rรครคgi liiga palju. Kuulsin รผht intervjuud filmitegijatega raadios ja seal kiideti Pรครคru Oja, et too vรคga vรคikese ajaga soome keele suhu sai. Filmi vaadates pani see mind muigama, kuna seda keelt kuuleb tema suust ikka kole vรคhe. Vรตib tรคitsa olla, et see, mida on kuulda, on keeleliselt tรคiuslik.

Nรตrkused ja vastikused

Mulle meeldis mรตte, mille รผks kriitik vรคlja kรคis, et filmis on nรคidatud meeste nรตrkusi. Ma vรตib-olla nimetaksin neid inimlikeks nรตrkusteks pigem. Tรตesti sunnitakse meid lรคhedalt vaatama just nende osade poole meis, mis panevad pead vangutama. Elatakse sissepoole, tunded jรครคvad varju, emotsioonid on tasased, ei jagata oma siseelu. See on รผks asi, mis jรครคb silma.
Vaesuse ja jรตukuse mรคngud รผlemuse Kari ja teiste tegelaste vahel viitavad รผldinimlikule ihalusele parema elu jรคrele. Soovile kogeda ilusaid asju. รœhes steenis kirjeldab Riitta, kuidas ta tahaks minna รถรถbima รผhte hirmkallisse turistidele mรตeldud majutuskohta, kus korraldatakse eksklusiivseid ekskursioone. Selles kรตneleb soov kogeda midagi, mida saab รผksnes raha eest. Selle soovi elluviimise pรผรผdluses nรคitab ka Riitta nรตrkust, andes jรคrele Kari lรคhenemiskatsetele.
Kari on jรคllegi vรตimetu olema aus oma tรถรถtajatega ja ei tunnista kaevanduse allakรคiku ning lรตpuks nรตrkeb iseenda uhkuse kรคes ja sooritab mรตtlematu kuriteo. Nende tagajรคrgedest vaataja lรตpuks teada ei saagi. Rupi ja Riitta istuvad mootorrattale ja sรตidavad sรผgavale tundrasse. Sรตidavad nii kaua kuni saab, siis jalutavad ja jรตuavad pรคrast pikka rรคnnakut รผksikusse majakesse eikusagil.
Sealt algas nende รผhine tee ning tunne on, et justkui nii pidigi minema. Filmi vaadates tekkis paratamatult tunne, et need kaks peavad kokku saama ja see eesmรคrk sai tรคidetud. Tunne samas jรคi pigem poolikuks. รœks kriitik รผtles filmi kohta, et selles ei ole oluline mitte narratiiv, vaid รตhustik ning sellest lรคhtuvalt vรตib vahest narratiiviotsingud siinkohal ka lรตpetada.
Mulle film meeldis, mina naudin รผldinimlike omaduste luubi alla vรตtmist ja vastikustele otsa vaatamist. Olenemata eluolust ja asukohast on pรผรผdlused parema elu ja elu mรตttekuse jรคrele universaalsed ja meid kรตiki รผhendavad. Ka need ebameeldivad omadused, mida filmis meile nรคidatakse, on รผleรผldised ja vรคga tuttavad. Selliste elementide lรคbimรคngitamine oma silme eest on tervendav kogemus. Film ise on รผdini ilus, kvaliteet on suurepรคrane, nรคitlejad veenvad ja olustik lummav. Kas ma sellest pildikesi oma peas veel aastate pรคrast mรคngitan, nรคitab juba aeg.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare