Algul 2012. aastal jutustusena avaldatud lugu tรคdi Ellenist, ja ka teistest, on saanud romaani vormi. Mudlum viib lugeja rรคnnakule detailide vahele, kust leiab mรคrke inimeste peidetud olemusest.
โMitte ainult minu tรคdi Ellenโ on kirjelduste maailm. See on justkui antropoloogiline sisemonoloog, mis on talletatud igaks juhuks, markeerides ebavajaliku tรคpsusega kรตike, mida silm jรตudis haarata ja meel tallel hoida. Need on mรคlestused, neis ei ole midagi tรคpset, olgem tรคpsed, aga see, mis on tallele jรครคnud, annab valgust olnule lรคbi olnut kogenud inimese.
Mudlum on olnud eneseanalรผรผtiline ning lรคbi oma elukogemuse peente detailidega rรคgastiku pรผรผab ta leida olnus mรตtet ja tรคhendusi. Kes olid need inimesed, miks nad olid just tรคpselt sellised inimesed ja mida see kรตik selle elu jaoks siin on tรคhendanud, millist mรตju avaldanud. Kes on see mina, kes neid ridu kirjutab, ning millised on need seosed nii inimeste kui ka asjade ja inimeste vahel.
Lugejat enda maailma kutsuvad tekstid ei ole alati รผhtviisi huvitavad. Antropoloogilised kirjeldused on huvitavad eelkรตige nende kirjutajatele endile, jรคreldused, mida neist tehakse, on juba see, mis vรตiks vรตรตrast silma kรถita. Mudlumi puhul on tema tutvustatud tegelaskujud tema ise, tรคdi Ellen ja tema ema aga piisavalt veidrad, et tekitada huvi, mis neis veel peidus on, aga samal ajal parasjagu tavapรคrased, et usutavasti suudab รผhe vรตi mitmega neist samastuda meist igaรผks.
Mudlumi kirjutamise stiil on meeldiv. โTaimed olid kasvanud perversselt suureksโ vรตi midagi sellist, kirjutab ta. Sรตna perversne kasutamine selles kontekstis on mulle sรผmpaatne. See teeb kogu teksti olemuselt pisut kergemaks. See kรตik siin ei ole enam nii kohutavalt tรตsine, jรคtab see mulje. Leian tuttava vรคljendi โkohvitanteโ, mida nagu temagi tekstis on minu vanaema kasutanud pigem negatiivse vรคljendina naise kohta. Neid nรคiteid on veelgi, tekst on tulvil ladusat kรตnekeelsust, mis ei ole labane ega mรตju teksti madaldavalt. Justkui Peeter Sauteri alalhoidlikum versioon. Ma ei pea Sauteri kรตnekasutust labaseks vรตi ropuks, aga mingi teistsugune tasand on see siiski. Teemad on ka pisut teistsugused, mรตjutab seegi.
Teos on kui juhuslike mรตttejadade jรครคdvustus. Pahatihti algab lรตik mรตttega, nรคiteks sรผnnipรคeva tรคhistamise looga, kuid loo puรคndini ei jรตutagi vรตi jรตutakse liiga palju lehekรผlgi hiljem, et kaht otsa omavahel kokku viia. Kuna mitmed mรตttekรคigud jooksevad teineteisele sisse, on ka รผsna palju, mรคrgatavalt palju, seega liiga palju kordusi. Ei maksaks lugejat alahinnata, ta mรคletab, mida รถeldi juba mรตnikรผmmend lehekรผlge varem.
Kaosega ei tasu vรตidelda
Idee on aga vรคga ilus. Mรคlestuste sellisel viisil รผlestรคhendamine on talletamise viis. Need inimesed ja seigad on olnud olulised, kui mitte muul moel, siis emotsionaalselt kindlasti, ja neid ei tohi unustada. Ei tohi unustada, milline oli see mรตju, mida pรผรผtakse mรตtestada. Kogu majade, tubade ja kaltsude kirjelduste vahelt koorub pรคris toredaid mรตtteid, mida lugeja saab lahkelt endaga kaasa vรตtta.
Minu vaieldamatu lemmik on: โMinu meelest on elu suuremalt jaolt pรคris kole, aga vahel tuleb รตige tunne peale, siis ei oleโ (lk 200). Kole loomulikult, vaikselt ja piinlevalt surevad inimesed, murtud hinged, kes ei suuda tinglikult รถeldes normaalselt toime tulla, absurdsed ootused ja mรตistmatud vajadused.
Kaosega vรตideldes on kaotus ette kindel, รผtleb Mudlum. Tรคdi Ellen ei visanud peaaegu midagi kunagi รคra. Asju oli palju, aga ta taaskasutas neid ja hoidis, oli puhas inimene, aga teatud argiseid toiminguid ei toimetanud. Miks on vaja uusi asju, mรตtleb autor. Et oleks ilusam, vastab. Miks on vaja vรคlja vahetada tรถรถkorras vana kรผlmkapp uue vastu? โNรผรผd on nii, et kui ma tahan ilusat, siis ma lรคhen vรคlja jalutama.โ (lk 129). Autor on oma mรตistmatutest vajadustest lahti รผtlemas.
Uusi asju ei mahugi Mudlumi ellu, sest see on tulvil vana. Muhu maja, millest ta on vรตimetu loobuma. Viimane side mingi kohaga mรคlestustest ikkagi. Vaasid, kangad ja muu sรครคrane, mille sai pรคrandusena tรคdilt ja emalt. Tรคhendusrikkad, aga samas siiski vaid esemed. Asjad, รถรถsรคrgid, raamatud ja voodid.
โNiisama nagu kaovad majad ja kohad ja raamaturiiulid ja inimesed, nii kaovad unustuse hรตlma ka raamatud, mida need inimesed lugesid, ja pildid, mis neil esikus rippusid, ja teatritรผkid ja vanad ajakirjad. Ega siis sellepรคrast ei oleks nad pidanud olemata olema.โ (lk 139). Kรตik on kaduv ja kรตik, mis oli, pidi olema. Ka halb.
Mudlum arutleb รผksinduse รผle, kuivรตrd olulised naised tema elus on suurema osa elust elanud just รผksinduses. Ilmselgelt on see valikuline, aga kas teadvustatud vรตi mitte, see on iseasi. โรle kรตige siin elus me tahame armastust, aga see on nii hรคsti รคra peidetud ja nii lรคbi kasvanud igasugu muu jamaga, et seda รคra tunda on paganama raske,โ (171) tunnistab Mudlum.
Samal ajal tรตdeb ta, et vaid รผksinduses on inimesel aega mรตelda, pรคriselt mรตelda. Teistega koos see ei รตnnestu, oma tรถรถle vรตi perele pรผhendudes ammugi mitte. Kuid see รผksinduses mรตtisklemine vรตib olla see, mis triivib inimest aina sรผgavamale รผksindusse, kuni see muutub valikuliseks vanglaks. Tรคiuslikku tasakaalu vรตib-olla ei eksisteerigi, kuskilt tuleb ikkagi jรคreleandmisi teha.
Inimene, kes muule maailmale vรตib tunduda mรตistmatu, kuna ta ei pรผรผdle enam ette kirjutatud standardite poole, keskpรคrase elu poole, vรตib omas kehas ja elus olla rahulolev. Aga siiski ilmselt elu lรตpuni selles kahtlev.
Ei oska รถelda, kas need mรตtted on universaalsed, aga ilmselt siiski on, kuna haakisid mind korralikult kaasa. Kuigi Mudlum kuulub minu vanemate pรตlvkonda, oli tema kirjutamise stiilis midagi sellist, mis kรตnetas mind รผdini. Tema tรคheldused elust, olemisest, ootustest, รผksindusest, sidemetest oma perekonna naistega – ma suutsin nendega samastuda. Pinnale tรตusid mรคlestused enda elust, asjadest, kohtadest ja see oli รผsna emotsionaalne rรคnnak.
Mudlum on tabanud midagi vรคga inimomast. Mis on jรครคv ja mis on kaduv. Mรคlestus ka kรตige erksamast inimesest hรครคbub, jรครคvad fragmendid ja tunne. Jรครคd ainult sina, kes sa kogesid ja olid. Kui puslet, tuleb neid hiljem tรผkikeste haaval tervikuks kokku panna. Ja siis oled selle kรตige keskel sina ise, osa nendest, kes kunagi olid, ja taipad, et oled rohkem kui osa. Et tegelikult รผht inimolendit ei eristagi sรผgavamal sisimas nii vรคga teisest. Oleme รผhtviisi surevad ja iga pรคev suremas me kรตik. Enda teha, kas me ka seejuures elame.




