ArvamusPresidendist ja tema rollist

Presidendist ja tema rollist

Missugused on Vabariigi Presidendi volitused, see on รผsna tรคpselt kirjas Pรตhiseaduses. Seadusandlik vรตim kuulub Riigikogule (PS ยง 59), Vabariigi President on riigipeana esindusisik (PS ยง 77), kes oma isiku karisma ja mรตtetega, mis rahvast รผhendaks, kujundab riigi รตhkkonna.

Viimase paarikรผmne aasta jooksul on ikka ja jรคlle arvatud, et just rahvas peab valima presidendi. Pรตhjuseks arvatavasti siiras usk, et ainult rahvas on รผheskoos vรตimeline valima hea presidendi, kes โ€œrahva isanaโ€ juhiks riiki รตiglases vaimus ega laseks ennast parteidel รคra rรครคkida. Teiseks toetab otsevalimise mรตtet usaldamatus kรตrgema seadusandja ehk Riigikogu suhtes, milliseks suhtumiseks on alus olemas. Sellest siin edaspidi. Riigikogu ongi suutnud presidendi valida vaid รผhel korral, 2011. aastal, kui Toomas Hendrik Ilves valiti tagasi teiseks perioodiks.
Otsevalimine eeldaks Pรตhiseaduse IV ja V peatรผki muutmist, sest rahva poolt valitav president saaks praegusega vรตrreldes sootuks ulatuslikuma vรตimumandaadi. See tรคhendaks, et Eesti loobub parlamentaarsest riigivalitsemisest ja valib presidentaalse tee. Samas on presidendi otsevalimise pooldajad oma tahtmist tรตlgendanud ka nii: milleks muuta Pรตhiseadust, jรครคgu kรตik seal pealegi samaks, ainult et presidenti valigu kogu rahvas. Paraku tekiksid sel juhul seaduse mรตttes riived mรตlemapoolselt: Riigikogul presidendi suhtes ja vastupidi.
Mu meelest on eestlasele loomuomane, et Eesti on parlamentaarne riik. Eelkรคijaks ennevanasti toimunud Raikkรผla kรคrajad ja igasugused hรตimude nรตupidamised. Tรตelisuses peaksid riigikodanikud enda valitud Riigikogu saadikute nรคol ka tรคna justkui รผhiselt juhtima riiki. Kuid sellega on probleem, ja mitte vรคike. Kรตigepealt on risti ees valimisseadus: sina valid kรผll kindla inimese, aga Riigikogust vahib sulle hiljem vastu… no teate isegi. Teiseks, kuidas teostub parlamentarism meie riigi valitsemises reaalselt? Kas ja kuivรตrd need kaks, valitsus ja Riigikogu on jรคrginud, kasutades Lennart Meri vรคljendust โ€“ Pรตhiseaduse vaimu?
Kas rollid pole hoopis veidras vahetuses โ€“ valitsus on seadusandja ja Riigikogu tรคidesaatev vรตim? Parim nรคide on haldusreformi seaduse menetlemine. Kรตigepealt vรครคnas valitsus haldusreformi seaduse tegemisel Pรตhiseadust oma tahte jรคrgi โ€œnii nagu vajaโ€ ehk oblastilikus vaimus. (Viivi Luik โ€œSeitsmendas rahukevadesโ€ รตhinast majade kokkuvedamisel keskustesse: โ€œMeie vabariigi kolhoosides toimub ulatuslik ettevalmistus kolhoosikeskuste rajamiseks.โ€) Edasi lรตi โ€œtubliโ€ Riigikogu seadusele รผks-kaks-kolm kummitempli peale. Nagu tavaliselt toimubki: otsustab valitsuskoalitsioon, tรคidab Riigikogus olev koalitsioon. Ausameelsele ja juurdlevale Riigikogu liikmele vรตib selline olukord olla vahel paras piin.
President Ilvese otsuse รผle โ€“ haldusreformi seadus etteantud kujul vรคlja kuulutada โ€“ pole praegu vรตib-olla viisakas vaielda, ent kunagise Pรตhiseaduse Assamblee liikmena olin รผsna hรคiritud. Sest minu arvates sรตitsid need kolm โ€“ valitsus, Riigikogu, president โ€“ alguses eraldi, hiljem aga kรตik koos รผhel meelel รผle mitte ainult XIV peatรผkist (Kohalik omavalitsus), vaid ka II peatรผkist (Pรตhiรตigused, vabadused ja kohustused). Pean siinkohal silmas ยง 11, 13 ja 14.
Kui HRS suurvaldade (loe: suurte juhtimiskeskuste) kujul lรตplikult teostuks, lรตpeb Eesti maakohtades omavalitsemine pรตhiseaduslikus tรคhenduses.
Miks? Sest demokraatlikus รผhiskonnas ei tohi mistahes piirangud moonutada piiratavate รตiguste ja vabaduste olemust, nagu seisab ยง-s 11. ร•igus ja vabadus tรคhendab seda, mida sรตna tรคht-tรคhelt ise ette รผtleb โ€“ รตigust ja vabadust otsustada omi asju kohapeal, mitte aga kรคia โ€œjuhtimiskeskusestโ€ tรตmmatud nรถรถri mรถรถda. Ka annab Pรตhiseadus presidendile mitte ainult รตiguse, vaid ka kohustuse jรคlgida, kas Riigikogu poolt vastu vรตetud seadus vastab Pรตhiseadusele, kas riigikodaniku vabadused on tagatud vรตi kas tema รตigusi on rikutud. Tรคpsemalt, kas ja kuivรตrd toimub riigis รตiglane valitsemine.
Haldusreformi teemal aga midagi rรตรตmsat ka! Riigikogu liige Jรผri Adams kirjutas mรตni pรคev tagasi tollest reformist kokkuvรตtvalt nii: โ€œLรตpetan siiski optimistlikul noodil: eesti rahvas elab ka selle รผle, nagu elati รผle kรตik nรตukogude okupatsiooni kรครคnud.โ€ (Haldusreformi seaduse vaimust, ร•htuleht, 14.09.2016)
Kui peatuda kรคimasoleval presidendivalimise kampaanial, siis sellisel viisil toimuvat ei ole mina oma silmadega kunagi nรคinud. Pean silmas kampaania stiili, mis on vรคljunud eestilikust vรครคrikusest. Moodi on lรคinud viis ennast ise lakkamatult kiita viisil โ€œmina oleksin parim presidentโ€ (รผks kandidaatidest ei vรคsi seda iga natukese aja pรคrast kordamast). Sealsamas kรตrval tehakse teine kandidaat maha sellise รคgedusega, et maa on must.
Vรตi kuidas suhtuda muidu sรผmpaatselt kandidaadilt kohtumisel kuuldud lahketesse lubadustesse, mis รผldse ei kuulu presidendi vรตimualasse? Oodanuks hoopiski ideid ja visioone. Kui รผks kandidaatidest neid tรตepoolest jagabki, siis tabab teda otsekohe turmtuli โ€“ see polevat presidendi asi.
Valijamehest kolleeg helistas ja kรผsis: โ€œKuule, kas sina saad aru, mis toimub?โ€ โ€“ โ€œNojah… Piiklevad! Mitte niivรตrd presidendi ameti pรคrast. Iga erakond vรตitleb parema koha eest poliitikamaastikul. Iga tagatoa mees (vรตi naine) aga vรตitleb oma kandidaadi varjus tegelikult iseenda tuleviku pรคrast. โ€œHamletโ€ on ses mรตttes vรคga tรคnapรคevane teos: โ€œFortuna kannul sammub sรตprus ka, kel kรตike kรผll, ei see jรครค sรตbrata.โ€โ€
Kolleeg oli natuke aega vait ja lausus siis: โ€œReformierakond vรตitleb Reformierakonnaga, misasja?!โ€ โ€“ โ€œEks pรคrast paistab, mis see endaga kaasa toob. ร•hk saab puhtamaks, seda kindlasti.โ€ Sellega meie jutt lรตppes.
Aga pรคrast mรตtlesin omaette edasi, et keegi ahjualustest (ilus ja tรคpne rahvalik mรตiste!), keegi neist vist on unustanud, et โ€œme รตnn ja tahe kรคivad eri rada, kรตik plaanid saatus kรครคnab kรตveraksโ€. (Jรคlle Hamlet!)
Valimiskogusse valitud isikuna seadsin endale kohustuse lรคhtuda hรครคlt andes รผksnes kategooriast โ€œKes kรตigist kandidaatidest oleks parim Eesti tulevikule?โ€. Mรตiste PARIM peaks olema ja kรผllap ongi iga valimiskogu liikme meelevald ja mรตtlemisvabadus. ร•nneks ei kuulu ma รผhtegi erakonda ja keda-tuleb-valida kรคsku parteikontorist, jumalale tรคnu, ei tule.
Ent valijamees on tรคna populaarne isik, kรตik tahavad kohtuda ja reporterid helistavad: รถelge, keda te eelistate, me arvutame kandidaatide taga olevaid hรครคli kokku. Kui mainin, et ei saa seda kuidagi รถelda, sest Pรตhiseaduse ยง-s 79 on kirjas, et Vabariigi President valitakse salajasel hรครคletusel, hรผรผab kรผsija: muidugi, teie nimi jรครคbki saladuseks. ร–elge lihtsalt, keda te kandidaatidest eelistate?…

Sirje Endre

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare