Margus Lattik (43), tuntud nime all Mathura, on luuletaja ja tรตlkija ning tal on oma vรคike kirjastus nimega Allikaรครคrne.
Olekult on Mathura soe ja sรผdamlik. Rรครคgime temaga ta hiljuti ilmunud esimesest proosateosest โJรครคminekโ, tema kirjastuse tegemistest ja รผldse kirjandusest ja selle tulevikust.
โJรครคminekuโ kohta รผtleb Mathura ise, et ehk on see hoopis pikaleveninud luuletus. Raamat jutustab loo รผhest รผksinda jรครคnud vanamehest mahajรคetud maastikul. Peategelane Manivald mรตtleb mรถรถdunule ja arutleb, mis on saatus, mida tรคhendab aeg ja mida peidab talve kรตikehรตlmav vaikus.
โJรครคminekโ sai inspiratsiooni Kasari jรตe luhast ja tรผhjenenud kรผladest. Kuidas tรคpsemalt see idee tuli?
Ma olen ise otsapidi pรคrit Lรครคnemaalt. Mu ema ja ta vanemad on pรคrit Lihula lรคhedalt. Muidu elasin ma Tallinnas, aga kรตik koolist vabad ajad olime seal maal. Nii et selles mรตttes on see maastik mulle hรคsti tuttav. Kidur ja askeetlik, aga samas kuidagi hรคsti rahulik. Seda raamatu ideed konkreetselt olen ma pรคris mitu aastat juba endaga kaasas kandnud. Ja mulle tundub, et sellel on olnud vรตib-olla rohkem kui รผks tรตuge, kust see lugu tรคpsemalt sรผndis minu jaoks. Aga รผks ajend kindlasti oli see, et ma kรคisin seal Kasari luhal, nรผรผd hiljem.
Iseenesest seal ongi รผks selline luhasaar, kus ei ole kรผll kindlalt teada, et seal kunagi elatud on. Seal on kรผll kunagi olnud รผks kaev ja sealt on kรคinud talvetee. Sealt on liigutud kindlasti. See on selline kรตrgem koht Kasari luhal, mis ka tulvavee ajal jรครคb veest vรคlja. Ja omal ajal on kindlasti need tulvaveed olnud suuremad. Ja sellest kรคigust sinna luhale mul tekkis mรตte, et kui seal keegi elaks, kuidas see siis oleks.
Kas peategelasel Manivaldil on reaalne elus vaste olemas? Kust tema kuju tuli?
Otseselt mitte. Vรตib-olla on see selline hรผpoteetiline projektsioon, et kui ma ise vana mehena elaksin sellises kohas, et kuidas ma seal oleksin. Mida kรผll tรตenรคoliselt kunagi ei sรผnni. Ja vรตib-olla teine selline vรคike ajend vรตi eeskuju oli mรตned aastad tagasi nรคhtud dokfilm. See vรตis olla Mark Soosaare film, mis rรครคkis paarist vanainimesest, kes elasid Soomaal. Ja olid samamoodi tulvavee ajal kรตigest muust suhteliselt รคra lรตigatud, veega รผmbritsetud.
Seal olid รผks mees ja naine, kes elasid eraldi. Aga nad olid kuidagi rahul oma eluga. Ja ma mรคletan, et seal oli stseen, kui naine kรผsib mehelt, et kas sul igav ei ole siin รผksinda elada. Mees vastas: โEi noh, ega igav mul siin kรผll ei ole.โ Sealt jรคi mรตte รตhku, et me oleme tรคnapรคeval harjunud, et selleks, et oleks huvitav, peab koguaeg midagi รผmberringi toimuma. Aga tegelikult vรตib elu olla vรคga huvitav ka siis, kui vรคljaspool toimub vรคga vรคhe. Kuigi tegelikult on seal vรคljaspool ka alati midagi. Looduses toimub alati midagi, mingit staatikat ei ole.
Mida talve vaikus endas peidab? Mis seal pรตnevat on?
Ma olen nรผรผd viimased seitse-kaheksa aastat pรตhiliselt elanud Lelles, kus on รผmberringi rabad. Ja see oli vist kaks talve tagasi, kui oli mingi periood, et oli ikka talve ka. Ma kรคisin hรคsti palju raba peal too talv. Ja siis ma kuidagi avastasin enda jaoks talve.
Talve vรตetakse surma sรผmbolina looduses. Mina leidsin, et vรคhemalt siin, Eestis, pigem see ei vasta tรตele. Kui looduses ongi mingi surma sรผmbol, metafoor, siis pigem on see sรผgis. Kui talvel kรคia metsas vรตi raba peal, siis mida aeg edasi, seda enam nรคed mรคrke, kuidas loodus valmistab end kevadeks ette. Selles mรตttes talv tegelikult minu arust ei ole tardumuse aeg.
Helerin Vรคronen / foto: Siim Solman
Loe pikemalt 16. novembri Raplamaa Sรตnumitest



