LisalehtKoduloolane: Koolide asutamisest ning usust haridusse ja kooli

Koduloolane: Koolide asutamisest ning usust haridusse ja kooli

Koostaja: Ants Tammar

Kool on รตppe- ja kasvatusasutus, kus รตpilased รตpetajate juhendamisel omandavad teadmisi, oskusi ja vilumusi. Me armastame ikka รถelda, et eestlane on hariduse ja kooli usku. Selles vรคites on suur tรตetera, aga ka suur annus mรผรผtilisust.

Eestimaa kubermangus (Pรตhja-Eesti) 1816. aastal vรคlja antud Eestimaa talurahvaseadus nรตudis mรตisakogukonnalt kooli ehitamist iga 1000 hinge kohta ja selle รผlalpidamist. Kogu 19. sajandi esimese poole arengu tulemusena jรตuti 1849. aastaks Pรตhja-Eesti (Eestimaa kubermang) 43 kihelkonnast 28-s koolide asutamiseni. Nendes tรถรถtas 150 kรผlakooli, kus รตppis รผhtekokku 4615 last. Leonhard Vaide mainib oma uurimistรถรถs, et Mรคrjamaa kihelkonnas ei tahtnud palju aastaid รผkski mรตisnik teha kulutusi talupoegade laste รตpetamiseks ja seega talurahvaseadust tรคita. Esimesed koolid Mรคrjamaa kihelkonnas hakkasid tรถรถle aastatel 1845-1849. Praeguse Rapla maakonna piirides asutati mitmes kohas kool varemgi, aga mitmed kรผlakoolid tekkisid eelmainitud aastatel. Kui uurida nende koolide tegevust, selgub, et neist enamik tegutses lรผhikest aega vรตi katkendlikult. Mitmes kooliloos mainitakse, et lapsi รตpetati lugema talutares ja รตpetaja รผlesandeid tรคitis keegi taluperemees. Raske oli รตpetajatega, kuna neid ette valmistavaid รตppeasutusi oli Eestimaal 19. sajandil vรคhe, รตpetajaid ei jรคtkunud. Kรผlast kรผlla kรคisid lapsi lugema รตpetamas ka rรคndรตpetajad. ร•ppetรถรถst osavรตtt oli vabatahtlik.

Reklaam:

19. sajandi esimesel poolel รตpetati kรผlakoolides lastele valdavalt lugemist, mille sisuliseks suunitluseks oli talurahva usuline kasvatamine. Peaasjalikult รตpetati piiblilugu, katekismust ja kirikulaulu. Rehkendamise รตpetamine oli palju vรคhem levinud. Lugemise รตpetamine lรตi aga tellimuse eestikeelse kirjanduse arendamiseks.

1853. aastal tegutses Harjumaal 16, Lรครคnemaal 32 ja Jรคrvamaal 43 kรผlakooli. Harjumaal oli รผks kool 4339, Lรครคnemaal 2095 ja Jรคrvamaal 977 elaniku kohta. See nรคitab, et ligikaudu neljakรผmne aasta jooksul ei suudetud Harjumaal ja Lรครคnemaal ellu rakendada 1816. aasta Eestimaa talurahvaseadusega ette nรคhtud nรตuet. 1856. aastal pandi alus uuele rahvakoolide juhtimise sรผsteemile. Esmakordselt kรคsitleti koolikรผsimust 1816. aasta talurahvaseaduses, kuid koolikorralduseni jรตuti alles 1856. aastal “Eestimaa Talorahva Seadusega”, mille kohaselt pidi olema kogukonnas, kus รผle 300 hinge, oma kool. Seaduses ei rรครคgitud veel รตppeaja pikkusest, koolikohustusest, รตppeainetest, samuti mitte koolmeistri hariduslikust tasemest ega palgast.

1856. aastal oli Eestimaal 269 322 maaelaniku kohta 191 kรผlakooli ehk Eestimaa kubermangus tegutses รผks kool keskmiselt 1410 inimese kohta. Liivimaa Eesti osas elas samal ajal 361 241 inimest ja tรถรถtas 487 kรผlakooli ehk รผks kool 742 kรผlaelaniku kohta. Tulenevalt talurahvaseaduse nรตuetest, hakkas kรผlakoolide arv suurenema. Pรตhja-Eesti (Eestimaa kubermang) koolivรตrgu kujunemisel olid otsustavad 1860. aastad. 1860. aastal tegutses 230, 1870. aastal aga juba 445 kรผlakooli. Kirjatarkuse eesmรคrk ei olnud enam kaugeltki mitte ainult vaimuliku kirjanduse tundmaรตppimine. Lugemis- ja kirjutamisoskust oli vaja ametlikus asjaajamises, rahalis-kaubanduslikus suhtlemises, aga ka teadmiste hankimiseks pรตllumajanduse kohta jne.

Paljudes kohtades kulges talurahvaseaduse tรคitmine vaevaliselt ehk koolimaja ehitamine oli raskustega seotud. 1861. aasta jaanuaris saatis Mรคrjamaa kihelkonna koolirevident Eestimaa รผlemkoolikomisjonile talurahvakoolide aruande, kus mรคrgib, et Mรคrjamaa ja Mรตisamaa vald kavatsevad lรคhematel aastatel koolimaja ehitada, kuna kรคesoleval aastal (1861) on nad olnud Konuvere silla ehitamise tรตttu liiga koormatud. Mรคrjamaa vallakool asutati 1864. aastal. Mรตisamaal jรคi kool avamata.

Reklaam:

Kรตik mรตisavallad ei jรตudnudki kooli asutamiseni. Iseseisva kooli asutamine kรคis รผle jรตu vรคikestele valdadele ning asutati รผks kool mitme valla kohta vรตi lapsed kรคisid teise valla koolis ja kรผlakogukonnad maksid รตpetajatele lisatasu. Vallakogukonnaseadus andis maarahvakoolidele uued arenguvรตimalused
19. sajandi teine pool oli Eesti talurahvahariduse jaoks murrangulise tรคhtsusega. 1866. aasta veebruaris anti vรคlja vallakogukonnaseadus, mis oli koolidele erilise tรคhtsusega, sest andis talurahvale รตiguse rรครคkida kaasa koolielu korraldamisel. Maarahvakoolidele tekkisid uued arenguvรตimalused. Koolimajade ehitamist, รตpetajate tรถรถle vรตtmist ja koolmeistritele palga maksmist ei otsustanud enam mรตisnik, vaid vallavolikogu. Mรตisnik pidi koolimaja ehitamiseks andma ilma maksuta ehituspalgid ja koolimaa. Valla kohuseks jรคid palkide kohalevedu ja ehitustรถรถ.

Vallavanematele ning nende abidele pandi kohustus teostada valla รผlalpeetavates koolides jรคrelevalvet. Kogukonnaseaduse pรตhjal valiti talupoegade hulgast igasse valda koolivรถรถrmรผnder (koolivanem), kes lahendas vallavolikogu รผlesandel kooliga seotud kรผsimusi ja jรคlgis laste koolikohustuse tรคitmist. Pรคrast 1866. aasta vallakogukonna seaduse vastuvรตtmist hakati nรตudma lugemise, kirjutamise ja arvutamise รตpetamist kรตikidele lastele. 1867. aastal kinnitas Eestimaa รผlem-maakooliamet “Seadmised ma-kolide pรคrrast Tallina-maal”. Selle dokumendiga piiritleti tรคpsemalt kogu Pรตhja-Eesti ulatuses koolmeistritele esitatavad nรตuded ja รตppetรถรถ korraldus. 10-13-aastased lapsed pidid kรคima koolis kaks kuni kolm talve. Valdav osa รตpilastest kรคis koolis vaid kaks talve. Pรตhjuseta puudumise eest trahviti vanemaid vรคhemalt รผhe hรตbekopikaga pรคeva eest, kuid kihelkonna koolivalitsus vรตis trahvi ka suurendada. Kooliskรคimise nรตue tรคhendas รผldist koolikohustust kirjaoskuse รผldise leviku eesmรคrgil.

Esmalt pikendati pรตhikoolis ehk pรคriskoolis kรคimise aega neljale pรคevale nรคdalas ja mรครคrati kindlaks koolinรคdalate arv (21-22 nรคdalat aastas). Seda ajajรคrku vรตib pidada eriliseks selle poolest, et siitpeale saab alguse รผldine koolisundus ehk sunduskool ning รตppetรถรถ pรตhivormiks kujuneb klassitund ja koolipรคeva tunniplaan. Koolisundusele vaatamata jรคi pรตhiprobleemiks laste osavรตtt รตppetรถรถst. Koolis kรคivatel lastel tuli mรตnigi kord puududa jalanรตude, riiete ja toiduainete nappuse tรตttu. Seaduse รผheteistkรผmnendas punktis kirjutatakse sellest, mida peab vallakoolides รตpetama: “Selget ja mรตistlikku raamatu luggemist, katekismuse tundmist, kirjutamist, rehkendamist tahvli peal ja isseรคrranis ka peast, piibli luggude tundmist, laulmist. Veel muid tarvilisi asju รตppetada, agga muud suremat รตppetust wรตiwad need lapsed รผksi saada, kes enne nimmetatud รตppetusse jubba selgeks sanud.”

Koolikohustuse tรคitmisega oli probleeme

Eesti kooli ajalugu kajastavates kirjutistes mainitakse sageli, et koolikohustuse tรคitmisega oli probleeme. Nii oli 1878. aastal Juuru-Maidla kooli esimese talve รตpilaste nimekirjas 20 last, kuid kooli ilmus neist ainult 11. Kui koolivanem Jaan Timian kodudes puudumiste pรตhjusi kรคis uurimas, selgus, et kรตigil olid silmad haiged vรตi vaevlesid suures hambavalus. Tavaliselt kestis niisugune “hambavalu” kooliaasta lรตpuni. Pรตhjendamata puudumiste pรคrast karistati lapsevanemaid rahatrahviga.

Reklaam:

12. aprillil 1878. aastal vaatas Maidla koolikohus kooliaasta lรตpul vรตlapรคevad lรคbi ja mรครคras nende eest rahatrahvi. Karistada said enamasti kรตik lapsevanemad. Karel Ziegel, Tio Valdman ja Mari Arman olid puudunud koolist koguni terve รตppeaasta ehk 112 koolipรคeva. Iga vรตlapรคeva eest mรครคrati 2 kopikat trahvi. Pahatahtlikult koolikohustusest kรตrvale hoidjaid karistati kuni 10 kopika suuruse rahatrahviga iga puudutud pรคeva kohta.

Kui รตpilane normaalselt edasi ei jรตudnud vรตi takistasid รตppimist majanduslikud olud, oli รตigus ta koolikohustusest vabastada. รœks sellelaadne sissekanne on tehtud Juuru-Maidla kooli kohtu protokolli 28. novembril 1885. aastal. Kohus arutas รผhe poisi koolist puudumise pรตhjusi ja leidis, et poiss “… on Kaius teenimas, et nรผรผd ema nii kehva on, et koolitada ei jรตua ja vald oleks leiba lubanud, aga pois on nii รผle annetu ja ei viitsi รตppida sellepรคrast vรตtsid nรตuks teda sellega jรคtta, mis ta on saanud ja vรคgisi ei vรตi kellegile pรคhe toppida”.
Atla-Juuru koolmeister J. Umberg kaebas koolikohtule, et H. J. รตpib juba neljandat aastat, kuid laiskuse ja lohaka suhtumise pรคrast รตppetรถรถsse on ta teadmised nรตrgemad kui I talve lastel.

Vallavolikogudes tekkis soov kool sulgeda vรตi teise kooliga รผhendada

Aastatel 1856-1870 asutati praeguse Raplamaa territooriumil palju koole, aga mitte kรตikide tegevus ei kestnud kaua. Jรคrgmisel kรผmnendil kasvutempo aeglustus. Siit-sealt tulid teated, et kool soovitakse sulgeda vรตi suletigi vรตi รผhendati mรตne teise kooliga. Nรคiteks 1889. aastal oli Salutaguse vallavolikogu รผhine koosolek, kus plaaniti arutada Salutaguse ja Kohila kooli รผhendamist, aga Salutaguse kogukonna volimehed olid juba enne koosolekut otsustanud, et nemad รผhendamist ei taha. 1890. aastal otsustas Kohila vallavalitsus uut koolmeistrit mitte enam palgata, kuna “wald weike ja kooli puhta raha peal mitte ei jรตua รผles pidada ja et mรตisaherra oma abi kooli รผlespidada tagasi on tรตmmanud s.o. et need maad, mis koolmeistri pruukida olid, 1890 aasta kewadil รคra on wรตtnud”. Pรผรผti leida vรตimalusi Kohila kooli รผhendamiseks mรตne teise kooliga. Et Kohila vallakool siiski edasi tegutses, vรตib otsustada sama aasta septembris ametisse nimetatud uue koolmeistri jรคrgi.

Vaimuharimine vajas hรคdasti parandamist

Ajaleht Olevik sai 1882. aastal kahelt mรคrjamaalaselt Mรคrjamaa kihelkonna ja Lรครคnemaa hariduselu vรครคrtustava kirja, kus mainitakse, et Mรคrjamaa kihelkonnas on viimastel aastatel kooli asjus kui uus vaim elule รคrganud ning lรครคnlased ei istu rahulikult oma toas ahju taga, vaid astuvad kaunis suurel sammul edasi haridusrada mรถรถda. “Mรตnda aastat tagasi oli vรคhe koolisid siin kihelkonnas leida, nรตnda et kurvastusega pidi sellepรครคle mรตtlema, et suurem hulk rahvast kรตndis pimeduse varjus ilma kooli รตpetuseta, ehk kรผll mitte oma sรผรผ pรคrast. Nรผรผd on aga pea igas vallas oma koolimaja. Igasse valda on tublisid laste kasvatajaid ametisse pandud.” Samal aastal ajalehele Virulane saadetud kirjas ei oldud mรคrjamaalaste arvamusega pรคri ja รถeldi, et Lรครคnemaal on vaimuharimise asjus hรคdasti parandamist tarvis. “Enamiste on kรผll igal vallal oma koolimaja ja koolmeister, aga nende koolide ja koolmeistrite tasu on liig kasin. Need, kelle hoole ja รผlevaatamise alla meie koolid on antud, ei kanna koolide heakorra eest sugugi รตiget hoolt, ei hooli ka รตpetuse kasust palju. Kรผll aga pรผรผavad nad masina viisilist รตpetust koolides รผleval hoida. Koolimajad on nii viletsad ja koolmeistrite palgad nii madalad, ei julge ilma ees รผteldagi. Parandamist ja ikka parandamist on hรคdaste tarvis vaimuharimise asjus.”

Ka edaspidised kirjutised ajalehtedes ja arhiivides olevad dokumendid tรตestavad, et paljude valdade vรตimumeeste suhtumine kooli ja รตpetajatesse ei olnud kiiduvรครคrt ning hariduse vรครคrtustamisega olid halvad lood. Nรคiteks 1883. aastal kurdeti, et suur puudus on kรตrgemat รตpetust andvatest kihelkonna koolidest “ja tรคna pรคevani nende asutamistest รผhtegi juttu ei kuulda”. 1884. aastal kirjutati ajalehes Valgus, et mitmes paigas on viletsad, kitsad ja madalad koolimajad. “Mรตelgem ometi armsad koolivalitsused, kui รคrarรครคkimata ja รผtlemata kahju kรตlvatumad koolimajad meie noorele soole ja tuleva pรตlve rahvale teevad. Lapsed piavad koolis puhast elukorda ja kaunid viisid รตppima, sest vรคlimine olemine on sisemise elu peegel.” 1893. aastal teatas ajaleht Postimees, et eelnevatel aastatel oli paljudes kohtades kooliskรคimine puudulik, “aga tรคnavu talvel on kooli trahviraha nรตudmise pรตhjusel asi jรคlle edenenud ja kooliskรคimine paremale korrale jรตudnud. See lootust annab, et kooli elu jรคlle edenema ja paremale korrale tรตusma hakkab.”

Matsi arvamused hariduse asjus

1906. aastal ilmus ajalehes Postimees pikk neljaosaline olukirjeldus, kus on kellegi Matsi mรคrkmed Mรคrjamaa ja selle รผmbruse eluolust. Kirjutises รถeldakse, et hariduse asjus ei ole Mรคrjamaa aleviku elanikel pรตhjust nuriseda: “On ju siin tervelt neli kooli tรถรถtamas. Janu hariduse jรคrel on tรตusmas. Enne vรตis siit nurka รผheks kรตige pimedamatest tervel Eestimaal arvata. Ka nรผรผdki veel leidub noori inimesi, kes รผhtegi pรคeva koolis ei ole kรคinud. Ei vรตi seda siinse vaese elukorra juures ka sugugi imeks panna, sest kui vanemal pรครคle soola-leiva omal midagi suhu pista ei ole ja laps kodus ahju taga riide-rรคbala sees elutseb, siis on ju arusaadav, et last kooli ei jรคksa saata.

Juhtub ka seda, et vaeste inimeste lapsed, kes vรตรตraste juures karjaseks ehk lapsehoidjaks on, oma leivavanemate hooletuse pรคrast koguni koolitamata jรครคvad. Asi on vรคga lihtne: lapse leivavanem ei taha last kooli panna, sest et see talle kulu teeb, ja jรคtab lapse koju. Ka jรตukamatel inimestel on siin suur kulu oma laste koolitamisega, sest linnad, kust rohkem haridust saab, on siit kaugel. Enam jagu noori inimesi lรคheb eluteele vallakoolist saadud vaimuvaraga. Pรครคle koolist vรคlja-astumise ei taha keegi enam enese edasiharimisega tegemist teha. Tรผtarlaste hariduse eest peetakse veel vรคhem hoolt. รœle kolme talve pole neist palju keegi koolis kรคinud, mitmed on koguni ilma hariduseta. ร–eldakse, “kus tรผtarlaps oma haridusega lรคheb, ega sea sรถรถtmise ja loomade talitamise juures koolitarkust tarvis ei ole! On ta siis kรผlakoolis oma kolm talvet kaelast รคra saanud teha, siis jรคetakse ta koju ja hakatakse juba mehele-minemise eest hoolt pidama.”
20. sajandi algul kirjutati ajalehtedes sageli, et koolide vastu paistab kรผlmus igalt poolt. Lapsel lastakse hรคdapรคrast oma kolm talve koolis kรคia ja siis on kรผll.

Koolide ehitamise lood peegeldavad suhtumist haridusse ja kooli

Uute koolide asutamine ja ehitamine ei lรคinud sugugi vastuoludeta. Kohila valla koolivalitsus palus Harju maakoolivalitsusel astuda tarvilistes kohtades samme, et Tohisoo mรตisa hรคrrastemaja koos tarvilise maaga saaks 1919. aastal Kohila kรตrgemale rahvakoolile tarvitada antud. “Sellistes oludes tรถรถtamine, nagu praegu, on vรตimatu, halb ja kahjulik. Koolimajja on vรตimatu รตpilasi mahutada ja hariduse tรถรถd ajakohaselt korraldada. Meie kool on kรผllalt viletsates oludes kiratsenud, mille tagajรคrjel on haridus ja noorsugu kannatanud,” kirjutati maakoolivalitsusele saadetud kirjas. Klassid olid siin-seal laiali. 1919/20. kooliaastal asusid klassid kolmes majas.

Kohila valla tรคiskogu ja volikogu protokollid kajastavad kirglikke kooliteemalisi arutelusid, kus pรตhiteemaks oli koolile sobilike klassiruumide muretsemine. Heade lahenduste saavutamist takistas rahanappus vรตi tรตrjuv hoiak. Vallavalitsus otsis pรตhjusi, miks mitte รตpilasi vallamaja saali รตppima lasta. 1920. aasta veebruaris tรตdes Kohila vallanรตukogu, et valla kooli ruumid on tรตesti vanad ja kitsad ning tungivalt uuendamist vajavad, aga rahalist seisukorda silmas pidades on seda seni edasi lรผkatud. Vallanรตukogu protokollide raamatusse kirjutati nรตukogu liikmete otsus. “Pรคrast pรตhjalikku lรคbiarutamist otsustas nรตukogu รผhel hรครคlel haridusministeeriumi poole pรถรถrata palvega, et Tohisoo mรตisa herrastemaja saaks viivitamata kooli jaoks rekvireeritud.” 6. septembril 1920. aastal peaaegu terve pรคeva vaieldes oli nรคha, et suurem osa Kohila vallanรตukogu liikmeid, kes veebruaris รผhel hรครคlel otsustasid mรตisa hรคrrastemaja Kohila kรตrgemale algkoolile nรตuda, kaldusid selle poole, et Tohisoo mรตisa maja kooli jaoks mitte vรตtta, sest ruumide kordaseadmine kooli tarvis nรตuab praegust aega arvestades mรครคratumaid summasid. Ettepanek osta hรคrrastemaja koolile sai 8 poolt- ja 14 vastuhรครคlt. Seega kukkus ettepanek lรคbi. Ajalehes Vaba Maa kirjutati, et Kohila vallanรตukogu paljud liikmed ei tegele heameelel asjadega, mis just otsekohe tema isiklikke hรผvesid ei taotle. Paar aastat hiljem osteti hรคrrastemaja ikkagi รคra, kuid juba palju kรตrgema hinnaga. 1. oktoobril 1922. aastal oli Tohisoo mรตisa hรคrrastemajas kooli ruumide sisseรตnnistamine.

1. oktoobril 1925. aastal kirjutati ajalehes Vaba Maa koolioludest Mรคrjamaal, kus koolimaja on unarusse jรคetud: “Klassiruumid vรตimata mustad, seinapalkide vahelt ripnevad taku ja samblatรผkid, kaetud paksu tolmukorraga. Sarnaneb endisele vene sรตdurite kasarmule. Mujal kodumaal ehitatakse uusi koolimaju, remonditakse vanu enam-vรคhem elamiskรตlbulisteks, kuna aga Mรคrjamaa haridustempli vilets seisukord kellelegi ei nรคi muret sรผnnitavat.” Mรคrjamaa vallavalitsus vastas ajalehe kriitikale ja teatab, et kooli รตppetรถรถ alguseks olid kooliruumid tรคiesti korras ja puhtad ning uue koolimaja ehitus on pรคevakorral. 1928. aasta novembris nenditakse, et Mรคrjamaal pole ikkagi รตiget koolimaja ning igal aastal “pรผstitatakse” uut koolihoonet, aga valmis ei saa nagu Tallinna linn. Nurgakivi Mรคrjamaa uuele koolimajale pandi 20. augustil 1939. aastal ja see valmis 1940. aastal.

1919. aasta detsembris oli ajalehes Vaba Maa Rapla hariduselust kaks murelikku kirjutist. Neist saadud informatsiooni pรตhjal saab teha kokkuvรตtte: Rapla alevikus oli kool ilma koolimajata. Uuskรผlas oli 1868. aastal ehitatud koolimaja, mis mahutas normaalselt 60 รตpilast, aga 1919. aastal oli seal viimase vรตimaluseni tรคiskiilutult 100 last ning ruumid liiga kitsad, kรผlmad ja vรคljanรคgemise poolest inetud. Kooli klassiruumid olid peaaegu kรผmme aastat erinevates majades (Reinvaldi majas, Alu mรตisas, haridusseltsi majas jne). 1924. aasta jaanuaris algatati Raplas koolimaja ehitamine ja moodustati erakomisjon. Algas pikk ja raske teekond, mis kestis neli aastat koolimaja valmimiseni. Kooli ehitamist asus energiliselt toetama kooli hoolekogu. Selle รผks aktiivsemaid liikmeid oli kohalik apteeker Rudolf Veinberg, kellel oli tรตeline vรคgikaikavedamine valla peremeestega. Vallanรตukogus oli liikmeid, kes olid Raplasse uue koolimaja ehitamise vastu ning soovisid Rapla kooliringkonna รผhendada hoopis Aluga ja kooli sinna viia.

Kuna avalikus vรตitluses Rudolf Veinberg koos oma mรตttekaaslastega vรตitu ei saanud, kavaldati vallanรตukogu lihtsalt รผle. Selleks, et kooli ehitamine saaks vallanรตukogus hรครคlteenamuse, sรตitis Rudolf Veinberg vallas ringi, veenis nรตukogu liikmeid ja kasutas รคra selle, et vallanรตukogu koosseisus oli ka Kuusiku mรตisa tรถรถlisi. Viimased erilise innuga vallanรตukogu tรถรถst osa ei vรตtnud, kuid nรผรผd olid nad kohal ja hรครคletasid otsustaval momendil kooli ehitamise poolt. Valla peremehed olid asetatud sรผndinud fakti ette ning uue koolihoone ehitamine muutus reaalsuseks. Rapla koolimaja ehitamine ei kulgenud ladusas tempos. 1928. aasta jaanuaris vรตttis komisjon ehitusmeistrilt algkoolimaja lรตplikult vastu.
Uus algkoolimaja ei olnud veel sisse รตnnistatud, kui Raplas hakati arutama keskkooli asutamist. Selle saamine osutus sama raskeks kui koolimaja ehitamine. Seekord ei olnud keskkooli asutamise vastased Rapla vรตimumehed, vaid Tallinna vรตimukoridorides tegutsejad. Seal arvati, et Tallinn on maalastele sobivaim paik keskkoolis รตppimiseks. Isegi รผldhariduslik tรคienduskool (keskkooli alamaste, kaks klassi) osutus raplalastele รผleliigseks. Juba 1933. aastal hakati rรครคkima haritlaste รผleproduktsioonist ja arutati Eesti koolisรผsteemi reformimise vajadust, sest tekkis oskustรถรถliste puudus. Rapla ja รผmbruskonna edumeelsete รผhiskonna- ja seltskonnategelaste suure kodanikualgatuse ja รผhisettevรตtmise tulemusena sai Rapla keskkooli. Riigivanema otsusega 3. juulist 1935 lubati avada ja vรตtta avalikkude keskkoolide vรตrku Harjumaa keskkool Raplas.

Lapse koolikohustuse mittetรคitmise pรคrast pandi lapsevanem arestikambrisse

Koolide hoolekogu koosolekute protokollide raamatut sirvides mรคrkasin, et peaaegu iga koosoleku pรคevakorras oli punkt: รตpilaste puudumine koolist. Sageli jรตudis hoolekogu pรคrast puudujate nimekirjaga tutvumist ja lastevanematega vestlemist jรคreldusele, et puudumised on vabandatavad. Vahel jรคi puudumise pรตhjus selgusetuks, siis tehti jรคrelepรคrimine. ร•pilase รผhepรคevane pรตhjuseta puudumine lรคks lastevanematele kalliks maksma. Nรคiteks mรครคras Kohila algkooli hoolekogu kolmanda klassi รตpilase Nikolai vanematele 5 marka trahvi, sest poeg puudus 17. veebruaril 1923. aastal (Nikolail oli sellel pรคeval sรผnnipรคev) koolist. Protokollidesse kirjutatust on nรคha, et oli lapsevanemaid, kes sรผgisel รตigel ajal last kooli ei saatnud. 1923. aastal pidas Kohila kooli hoolekogu M. N-i koolist puudumist karjaskรคimise tรตttu mittevabandatavaks ja otsustas vanemaid karistada 125-margase trahviga.

Hoolekogu protokollides on teateid, et vanemaid otsustati vรตtta kohtulikule vastutusele, kuna nad pole pรคrast mitmekordset trahvimist oma last kooli pannud. 1925/26. kooliaastal karistati kahte Kohila lapsevanemat lapse koolikohustuse mittetรคitmise pรคrast seitsmepรคevase arestiga. ร•pilaste pรตhjuseta puudumised olid murettekitavad. Arhiivist leidsin trรผkikojas trรผkitud spetsiaalse rakendusplangi – teadaande, millega lastevanematele trahvi mรครคramisest teatati. Selle tรตestuseks Cecili vanematele saadetud trahviteade: “Teie koolikohustuslik tรผtar Cecil puudus vabandamata pรตhjustel koolist s. a. mรคrtsikuus kokku 4 pรคeva. Vastavalt algkoolide seaduse (RT 46-1931) 14 ja 80 p. 12 ja 13 ning Harju Maakoolivalitsuse juhatuskirjaga mรครคras kooli hoolekogu oma koosolekul 31. mรคrtsil 1938. aastal (protokoll nr. 52) Teile trahvi รตpilase vabandamatult รคraviidetud koolipรคevade eest, 40 senti pรคev, kokku 1 kroon ja 60 senti.”

Plangile oli trรผkitud tekst, et lapsevanemal on รตigus kooli hoolekogu otsus vaidlustada, ja mis juhtub siis, kui tรคhtajaks jรครคb mรครคratud trahv maksmata. Trahviteade ei pannud kรตiki lapsevanemaid tegutsema. Kuna trahvimine ei aidanud, otsustati vanemad kohtulikule vastutusele vรตtta. Harju maavolikogu 28. septembri 1929. aasta otsusega laiendati koolikohustus algkooli 6 รตppeaasta peale neis Harjumaa omavalitsustes, kus see seni veel laiendamata. Selline otsus polnud mitte kรตikidele vanematele meeltmรถรถda. Valdadest tuli teateid, et mitte kรตik lapsevanemad polnud 6-aastase koolikohustuse kehtestamise poolt, mida on majandusliku kehvuse tรตttu raske tรคita. Harju maavalitsusele saadeti isegi kirju, kus paluti lastelt 6-aastast sunduslikku kooliskรคimist mitte nรตuda, sest nii pika koolikohustuse tรคitmine kรคib รผle jรตu.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare