Kolmeks nรคdalaks avanes mul vรตimalus nรคha koolipinki teise nurga alt โ ise tahvli ees seistes ja รตpetusi jagades. Selle vรคhese ajaga sai nii mรตndagi selgeks. Peamiselt see, et รตpetaja tรถรถ ei ole ammugi enam vaid oma teadmiste edastamine.
Omamata vastavat haridust, eelnevaid kogemusi ning oskusi, oli kรผllaltki nรคrvesรถรถv esimesel koolipรคeval klassi ees รตpetajana รผles astuda. Oma kooliajal olin kรผll mรตelnud, et milline ma รตpetajana vรตiksin olla, kuid klassi ees reaalselt seistes kadusid kรตik mรตtted. Muretsesin kรตige rohkem selle pรคrast, kuidas teha oma รตppeaine (inglise keel) kรตigile selgeks. Minu รตpetada oli 4.-8. klass.
Kolm nรคdalat ei ole รตpetaja ametis kohe kindlasti pikk aeg, pigem lausa nรถรถpnรตelapea suurune. Siiski oli see aeg piisav aru saamaks, et oma รตppeaine selgeks tegemine oleks veel kรตige lihtsam vรคljakutse. Seda mรตistsin kohe esimestel pรคevadel, kui nรคgin, millega tegelikult รตpetajad, kooli juhtkond ja รตpilased iga pรคev silmitsi seisavad.
Ma ei saa ja ei hakkagi รผldistama ega รผtlema, et kรตikides Eestimaa koolides toimub kรตik tรคpselt nii nagu selles konkreetses vรคikekoolis, kus รตpetasin. Kรผll aga olen veendunud, et vรคhemalt sarnased probleemid puudutavad just nimelt iga kooli, olgu selleks siis vรคikene maakool vรตi suur linnakool. Enne, kui endal kogemus puudub, ei teadvusta absoluutselt, et รตpetajatel on kokku vรคhemalt neli ametit. Esimene, ja mis peaks olema pรตhiline: ta peab selgeks tegema oma aine. Teiseks on รตpetaja poole kohaga psรผhholoog. See tรคhendab, et ta peab suutma mรตista ja arvestada kรตikide รตpilaste vajadustega, kรคitumismaneeridega ning oskama neid probleemide korral aidata. Ja olgu รถeldud, et kรตikidel lastel/noortel on omad erinevused ja vajadused.
Seda ei saa kรผll pรคris ametiks pidada, kuid pooleldi on mรตned รตpetajad veel justkui lapsevanemate eest, sest nii kurb kui see ka ei ole, mรตnel juhul need, kes seda olema peaksid, ei oska vรตi ei taha tihtipeale kรตiki probleeme nรคha. Ka neljandat ametit ei saa pรคris tรถรถks nimetada, kuid รตpetaja peaks vรคhemalt minu silmis olema รตpilasele sรตber. Tundub vรคhemalt nii, et enam ei leia lugupidamist ja austust need pedagoogid, kes klassi ees on karmid ja kรตva hรครคlega. Ka mina proovisin pigem olla sรตber.
Ma arvan, et paljud inimesed ei kujuta ettegi, kui palju on katkiste hingede ja sรผdametega lapsi ning noori. Minagi ei kujutanud selle ajani, kui seda ise nรคgin. Kinnitust sain palju rรครคgitud arvamusele โ kรตik saab alguse kodust
Mariliis Vest / foto: wallpaperscraft.com
Loe pikemalt 4. jaanuari Raplamaa Sรตnumitest



