Sotsiaalministeeriumis on koostatud eelnรตu sotsiaalhoolekande seaduse (SHS) muutmiseks, mille peaeesmรคrk on tagada abivajavatele lastele vajalik abi ning seelรคbi ennetada laste poolt รตigusrikkumiste toimepanemist. Eelnรตu kohaselt tunnistatakse alaealise mรตjutusvahendite seadus kehtetuks ning sellega kaotatakse alaealiste komisjonid.
Kui รตigusrikkumise toime pannud lapse teo taga on abivajadus, aitavad plaanitavad seadusemuudatused sotsiaalministeeriumi spetsialistide hinnangul tagada neile lastele samavรครคrse vรตimaluse abi saamiseks teiste abivajavate lastega. Seaduse muudatusega tagatakse parem ligipรครคs riigi rahastatud sotsiaalยญse rehabilitatsiooni teenusele, lepitusteenusele ning luuakse kinnise lasteasutuse teenuse regulatsioon.
Tรคnaseks on eelnรตu vabariigi valitsuse sotsiaalkomisjonis esimesel lugemisel. Seaduse kavandatud jรตustumisaeg on 1. jaanuar 2018.
Alaealiste komisjonide asemel kohalik omavalitsus
2015. aastal oli Eestis kokku 66 alaealiste komisjoni, millest 15 tegutsesid maavalitsuste juures ja 51 kohalikes omavalitsustes. Komisjonidesse suunati kokku 1271 alaealist, kellest ligi pool olid 7-13-aastased. Alaealiste komisjonid arutavad alaealiste รตigusrikkumisi ja mรครคravad alaealisele vastavalt teo iseloomule ja konkreetsele juhtumile seaduse poolt antud mรตjutusvahendite hulgast n-รถ karistuse.
Komisjonid on seitsmeliikmelised ning kinnitatakse reeglina pikemaks ajaks. Komisjoni kuuluvad haridus-, sotsiaal- ja tervishoiualaste kogemustega inimesed ja politsei esindaja, maavalitsuse komisjoni puhul lisaks veel kriminaalhooldusametnik ja maavalitsuse koosseisuline teenistuja, kes on komisjoni sekretรคr. Kรตik komisjonide liikmed peale sekretรคri tรคidavad alaealiste komisjonile ette nรคhtud รผlesandeid vabatahtlikkuse pรตhimรตttel, tรถรถtasu selle eest saamata.
2016. aasta 1. jaanuaril jรตustunud lastekaitseseadus nรคeb ette selge raamistiku lapse รตiguste ja heaolu tagamiseks ning selles on sรคtestatud protseduur, kuidas kohalike omavalitsuste lastekaitsetรถรถtajad peavad lapse abivajadust hindama ja teda abistama. Selles tegevuses toetab kohalikku omavalitsust sotsiaalkindlustusamet.
SHS-i muutmise seaduse eelnรตu seletuskirjas รถeldakse, et kuigi alaealiste komisjonid on รผhelt poolt aidanud otsida lahendusi alaealisele sobivate mรตjutusvahendite kohaldamiseks, leevendades sellega mรตneti KOV-il lasuva abivajava lapsega tegelemise รผlesande raskust, on need teisalt vรตtnud asjaajamiseks ja komisjonil lasuvate nรตuete tรคitmiseks oluliselt KOV-ide ressurssi. Lisaks ei olnud komisjonide tegevus alati tรตhus ega piisavalt lapsesรตbralik vรตi paindlik. Alaealiste komisjonide kaotamine vรตimaldab alaealisi รตigusrikkujaid senisest tรตhusamalt abistada ning seelรคbi ka รตigusrikkumisi ennetada ning vรคhendada kuritegevust รผleรผldiselt.
Eelnรตukohaselt arhiveeritakse enne 2018. aasta 1. jaanuari alaealiste komisjonide menetluses olnud ja lรตpetatud alaealise รตigusrikkumise asjad ja antakse รผle maavanemale 2018. aasta 1. jaanuariks. Laste jaoks tรคhendab alaealiste komisjonide kadumine, et nende poolt toime pandud tegude tagajรคrgedega tegelemine lรตpeb sรผรผteomenetlusega vรตi nad suunatakse lepitusteenustele. Kui lapse teo taga on aga abivajadus, tegeleb temaga vastavalt lastekaitseseadusele kohalik omavalitsus.
Stina Andok / foto: defenseattorneyutah.com
Loe pikemalt 8. veebruari Raplamaa Sรตnumitest



