Raivo Heinaru,endine koolijuht / foto: Siim Solman.
Mulle tuli ootamatult ja jรคi arusaamatuks Rapla vallajuhtide poolt Imbi Kalbergile tehtud ettepanek lahkuda รผhisgรผmnaasiumi direktori ametist. Seda on raske mรตista nii ajastatuse kui ka selgituste osas.
Jรคtta kool keset รตppeaastat direktorita ning tekitada vastandumine รตpetajaskonna hulgas (pรถรถrdumisele vรตi kaebekirjale allkirja andnud ja allkirja mitteandnud รตpetajate vahel).
Selline direktorile pealesunnitud tรถรถsuhte katkestamine mรตjub รตppe- ja kasvatusasutusele igal juhul negatiivselt. See ei paranda รตhustikku ja inimsuhteid koolis, kui ei teata lahkumisettepaneku (sisuliselt vallandamise) tegelikku pรตhjust. Seitse aastat kooli juhtinud direktorit ei usaldatud koolijuhina jรคtkama tรถรถd isegi kevadeni, รตppeperioodi lรตpuni. Mis on juhtunud? Kellel hakkas kiire? Koolis peab olema toimunud midagi erakordset, kui direktor sunnitakse lahkuma sellisel moel, pรตhjuseks รผhe osa รตpetajate rahulolematus, nagu kinnitas hariduskomisjoni esimees.
Vestlusele komisjoni esimehega ilmunud 14 pedagoogi arvamus sai otsuseks vabastada direktor! Milles vรคljendub direktori sobimatus ja millised on juhtimisvead, mis on takistanud kooli arengut? Kas esinevaid puudusi on arutatud รตppenรตukogu koosolekul, kooli hoolekogus, hariduskomisjonis? Milline on vรคlishindamise tulemus? Mida arvavad sellest lapsevanemad ja รตpilased? Lรตpuks, mille pรตhjal ja alusel otsus siiski tehti ja kas otsustamiseks oli piisavalt andmeid ja vajalikku kompetentsi?
Mina tean รผhisgรผmnaasiumi kui heal tasemel, tugevat, suurte traditsioonidega kooli. Riigieksamitel saavutatud tulemused on tรตstnud kooli riigi 20 parema gรผmnaasiumi sekka. See on kรตva saavutus.
Rapla ei vajaks ju รตpitulemuste parandamiseks riigigรผmnaasiumi, sest รตpetajad teevad รผhisgรผmnaasiumis praegugi head tรถรถd ja kool on tuntud oma saavutuste ja lรตpetajate poolest. Gรผmnaasiumiosa รตppekohtadele mรคrgatavat konkurentsi suurenemist riigigรผmnaasiumi avamisega on raske loota, sest elanike arv Raplas pigem kahaneb kui kasvab.
Direktoreid on ikka vahetatud ja lahti lastud, kas siis sobimatuse tรตttu ametikohale vรตi isepรคisuse eest, aga ka poliitilise kรคttemaksuna, nagu vรคidab ka Imbi Kalberg. Vist igas koolis leidub kรตrge enesehinnanguga inimesi, kes soovivad koolielu suunata vรตi juhtida. Eriarvamuste korral on konfliktioht olemas ja pinged koolikeskkonnas tekkinud. Siis alustatakse allkirjade kogumist ja pรถรถrdumise saatmist sinna kuhu vaja. On รตige, et koolikeskkonna kujundamisel sรตltub palju koolijuhist, kuid suur on siin ka koolipidaja osa. Kui nรคiteks kooli staadion on aastaid ja aastaid remontimata, siis ei saa ju koolikeskkonnaga rahul olla. Tekib kรผsimus, kas รตpetaja peaks sel puhul kaebekirjale allkirja andma vรตi mitte? Vรตi vajaks vรคljavahetamist koolipidaja?
Minule kui endisele koolijuhile pole tekkinud olukord vรตรตras. Ikka on neid, kes pole koolikeskkonnas millegagi rahul ning nende eestvedamisel koostatakse puudustele tรคhelepanu osutav kaebekiri vรตi pรถรถrdumine ja saadetakse sinna, kust oodatakse vajalikku mรตistmist. รldjuhul on kaebekirjades vรคljendatud isiklikke ebaรตnnestumisi, mis รตpetaja arvates on tingitud juhtimisvigadest, samuti juhtkonna vรคhesest mรตistmisest ja toetusest รตpetajale tema igapรคevases tรถรถs ning รตpetajate vรคhesest tunnustamisest. Rahul ei olda ka รผhe osa kolleegide tรถรถga, pรตhjusel, et juhtkond ei teosta vajalikku kontrolli. Kooliga ollakse rahul.
Koolijuhina tรถรถtades oli minu arusaam ja sรตnum asetรคitjatele, juhtkonnale jรคrgmine: โKรตik ei ole meie juhtimisalase tegevusega nagunii rahul, parem saame siis kriitikat selle eest, mida teeme, kui selle eest, et me midagi ei otsusta, midagi ei tee. Teada on, et iga muudatus ja uuendus riivab kedagi ja tekitab rahulolematust. Meie tegevuse eesmรคrgiks oli ja on parem koolikeskkond ning muudatusi tehes sellest lรคhtume.โ Toimis!
Kui direktoril ja vallavanemal ei ole kooli juhtimisest รผhist arusaama ja puudub nendevaheline usalduslik koostรถรถ, siis on รตppeasutuse juhtkonnal igapรคevase koolitรถรถ korraldamine ja kooli arendustรถรถga tegelemine pรคrsitud. Selgroogu omav koolijuht ei saa sellises olukorras jรคtkata ja ega tal lastagi. Tasub mรตelda, kas pole aeg muuta kรตik koolid riigikoolideks?