Raplamaa Sรตnumid.
Lรคinud kolmapรคeval oli Tallinnas rahandusministeeriumi ettevรตtmisel koos esimene suurem lรคinudaastast haldusreformi kokku vรตttev รผritus โ9 kuud haldusreformist. Mis sellest sรผndis?โ, kuhu oli รผle riigi palutud osalema oma sadakond inimest. Eesmรคrk oli tutvustada erinevate autorite analรผรผtiliste artiklite kogumikku โHaldusreform 2017โ ja kuulutada esimese รผheksa kuu kogemuse pรตhjal, et reform oli Eestile kahtlemata vajalik ning kokkuvรตttes lรคks kรตik hรคsti.
Kogumikku โHaldusreform 2017โ on talletatud reformi lรคbiviimise pรตhiliste otsuste sรผnni, tausta ja elluviimise eri vaatenurgad. Esmasel sirvimisel jรคtab artiklitekogu paraadvรคljaande mulje, kus pรผรผtakse kinnitada, kui hรคsti nรผรผd, pรคrast reformi, kรตik on ja kui รตnnelikud me peaksime olema, et see lรตpuks ometi รคra sai tehtud. Pรตhjalikumal sรผvenemisel selgub siiski, et tegemist on tรตesti vรคga eripalgeliste analรผรผsidega. Poliitkorrektsete kirjutiste vahelt vรตib leida ka vรคga asjalikke ja pigem murelikke hinnanguid.
Olgu siinkohal isuรคratuseks viidatud vaid รผhele autorile. Kogumiku 345. lehekรผljelt leiab lugeja Eesti tunnustatud inimgeograafi Garri Raagmaa artikli, mis kannab pealkirja โKuivรตrd haldusreform arvestas asustuse pikaajalise รผmberkujundamise ja kohtade globaalse konkurentsivรตimega?โ.
รelgem nii, et Raagmaa koonerdab kiitusega ja on pigem kriitiline. Lk 347 tuletab ta meelde, et 30. augustil 2012 (รผldse mitte nii vรคga ammu!) kehtestas Vabariigi Valitsus รผleriigilise planeeringu โEesti 2030 plussโ (รPR), milles nรคhti asustuse arengu pรตhirollis maakonnalinnu kui toimeregioonide keskusi. Mis sellest teesist saanud on?
Raagmaa kirjutab: โHTR (haldusterritoriaalne reform) pรตhimรตtteliselt eiras toimeregulatsioonide ja nende keskuste rolli. Vรคhe sellest, รRP koostanud ametnike eesotsas Rahandusministeeriumisse HTRi (haldusterritoriaalset reformi) tegema tรตstetud riigihaldusminister kaotas ka maavalitsused, mis seni valdavalt funktsionaalsete linnaregioonidena toimivate maakondade รผhistegevust korraldasid. Maakonnad kaardil sรคilisid, kuid ilma administratsiooni ja piirkondliku koostรถรถ mehhanismita.โ
Kuidas edasi, kรผsib tunnustatud inimgeograaf. Paraku oskame sellele vastata alles kolme-nelja aasta pรคrast ja karta on, et siis ei ole me enam nii bravuursed nagu tรคna. Aga samas on Raagmaal ka selgitus sellele, miks lรคhevad asjad nii, nagu nad lรคhevad:
โHalduse reformimine on lรคbi aja olnud ennekรตike vรตimu kรผsimus. Vรตimukandjad ei saa รผle kiusatusest vรตimu รผmberjagamisel ise kasu lรตigata. Teaduslikud pรตhjendused jรครคvad pea alati tagaplaanile ja neid kasutatakse pigem poliitiliste eesmรคrkide pรตhjendamiseks.โ Vรตimatu on รผtlejaga vaielda.