OlemusluguHele Saarse hing heliseb klaveriklahvidel

Hele Saarse hing heliseb klaveriklahvidel

Mari Tammar

Hele Saarse on klaveriรตpetaja, kes on Kehtna kunstide koolis รตpetanud klaverimรคngu juba 25 aastat. Paljud tema รตpilased on osalenud konkurssidel, pรคlvinud neil ka kรตrgeid kohti ning mitmed neist on lรคinud muusikat ja klaverimรคngu edasi รตppima. Tรคna รตpib tema kรคe all Kehtnas 14 klaveriรตpilast.

Et oma endisi ja praegusi รตpilasi kokku tuua, korraldab รตpetaja Hele igal kevadel klaverikontserdi, mis annab esinemisvรตimaluse nii vรคikestele kui ka suurtele pianistidele. Sellel aastal toimus see 23. mail.

On mรตnus kevadine รตhtu. Jalutan Kehtna mรตisapargis. ร•hk on tummistest kevadlรตhnadest paks, liblikad lendavad ja linnud siristavad. Kaugusest kostavad klaverihelid. Kehtna kunstide kooli saali aknad on avatud. Seal valmistuvad รตpetaja Hele vรคikesed ja suured รตpilased kontserdiks. Teiste seas ka tema endine รตpilane Liliane Reiljan, kes รตpib juba Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias.
โ€žSee loob รผhtsustunnet,โ€ selgitab Hele sellise รผhiskontserdi eesmรคrki. รœhtlasi on see talle hea vรตimalus kohtuda oma endiste รตpilastega, et kuulda, kuidas nad vahepeal arenenud on ja mida omandanud. โ€žKuulan seda suure rรตรตmuga,โ€ รผtleb Hele.
Saali on kogunenud koos esinejatega kuulajaid kolmekรผmne ringis. Lรคbi akna piilub kevadine pรคike ja kerge tuulehoog paneb kardinad muusika saatel liikuma. รœksteise jรคrel kรคivad laval vรคikesed ja suured pianistid. Erilise musikaalsusega jรครคvad meelde Eleri Andoki esitatud โ€žFantaasiaโ€ ja Laura Koidi esitatud pala โ€žVihmas ja pรคikesepaistelโ€. Kontserdi lรตpetab rida Liliane Reiljani tehniliselt nรตudlikke ja emotsionaalselt esitatud lugusid.
Hele รผtleb, et on kontserdiga igati rahul. โ€žIdeaalset kontserti ei ole kunagi, sest รตpilased avanevad kontserdisituatsioonis teistmoodi kui tunnis ja ka lavanรคrv mรคngib rolli,โ€ รผtleb Hele. See, kui mรตnel รตpilasel lรคheb laval segamini, teda endast vรคlja ei vii.
โ€žMa ei tee sellest vรคga suurt numbrit, kui neil sassi lรคheb. Ma ei lรคhe kรผsima, miks sul valesti lรคks, sest ma ei taha kultiveerida neisse sรผรผtunnet ja muuta neile esinemiskogemus veel pingelisemaks. Eksimine on normaalne, eriti kui esinemiskogemust on veel vรคhe. See on samuti รผks selle kontserdi eesmรคrk, et ka vรคiksemad รตpilased saaksid lavakogemust,โ€ selgitab Hele.

Kui rรครคgin Helega รตpetamisest, jรครคvad tema jutust kรตlama eelkรตige mรคrksรตnad intuitsioon ja armastus muusika vastu, mida ta รตpetamisel esmaseks peab. โ€žรœhele hea huumorimeelega neiule รผtlesin, et tema klaverimรคngu toon kolistab mรถรถda รคmbreid. See tรผdruk naeris pikalt ja kogu sรผdamest ja mรคngis siis edasi ja sellist tooni enam klaveriga kunagi ei tekitanud. Mรตnd teist last oleks aga selline kommentaar vรคga solvanud ja ta oleks vรตib-olla klaverimรคngu pooleli jรคtnud,โ€ rรครคgib Hele sellest, et kรตigile รตpilastele ei saa รผhtviisi lรคheneda.
โ€žรœks vรคike poiss รผtles รผkskord klaveritunnis: โ€žMinu hing laskus sellele klahvile.โ€ See oli รผks vรคga kirgas hetk minu รตpetajatรถรถs,โ€ jutustab Hele. โ€žรœhes tunnis ma kiitsin vรคikest tรผdrukut, et tal olid kรตik mu รตpetused nii hรคsti meeles, ja siis see tรผdruk รผtles: โ€žKui peas valitseb suhteline tรผhjus, siis jรครคvad need รผksikud tarkuseterad sinna hรคsti pidama,โ€โ€ rรครคgib Hele naerdes, kuidas lapsed vahel oma รผtlemistega รผllatavad.
Kuigi Hele pรผรผab klaverimรคngu teha laste jaoks vaheldusrikkaks, nรตuab see lapselt siiski ka pingutust ja keskendumist, eriti juhul, kui eesmรคrk on konkursile minek. Hele peab vรคga oluliseks musikaalset ja emotsionaalset esitust, aga seda ei saa tema sรตnul olla ilma hea tehnikata. โ€žKui ei ole head tehnikat, ei saa soovid teoks,โ€ selgitab ta tehnika olulisust. Konkursside heade tulemuste taga on Hele sรตnul nii รตpilase kui ka รตpetaja pรผhendunud tรคiendav tรถรถ.
โ€žOleme harjutanud palasid ka pรคrast tunde, nรคdalavahetustel ja koolivaheaegadel. Samas tahan kasvatada รตpilastes ka iseseisvust ja nii olen jaganud neid maja peale erinevatesse klassidesse harjutama. Vahepeal mรคngivad nad mulle vรตi teineteisele ette. Arutame ja analรผรผsime koos. Seejuures pean oluliseks igasugust konkureerimist ja kadedust juba eos vรคltida sellega, et rรตhutan, et igalรผhel on omad tugevad kรผljed,โ€ rรครคgib Hele ja รผtleb, et see on ikka รครคretult tore, et รตpilased on olnud selliseks lisatรถรถks ja pรผhendumiseks valmis.
Tema kรคe all Kehtnas klaverimรคngu รตppinutest on edasi lรคinud muusikat รตppima nรคiteks Priidik Purga, kes on tรคnaseks juba ise klaveriรตpetaja. Samuti Evita Lohu, kes on praeguseks jรตudnud oma klaveriรตpingutega Saksamaale. Lisaks Liliane Reiljan, kes lรตpetab sellel kevadel Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia, ning Hanna-Liisa Reiljan ja Annika Kauri.
Mรตned Hele endised รตpilased, kes on muusikat edasi รตppima lรคinud, kรคivad tรคnini talle oma klaveripalasid ette mรคngimas. Teiste seas ka kontserdil esinenud Liliane, kelle jaoks on Hele soovitused ja nรตuanded tรคnagi vรคga olulised.

“Olen teinud tรถรถd ka teismeeas poiste ja tรผdrukutega, kes tundi tulla ei taha ja kes on oma vanemate, klaveri ja รตpetajate peale vihased, samas on nende sรผdames armastus muusika vastu olemas. Ma kรผll ei propageeri sellist lรคhenemist, aga olen neile siis รถelnud, et nad vรตivad puududa, juhul kui nad oma asjad รคra teevad, ja et nad ei pea olema suurepรคrased. Tehku kasvรตi kolme peale รคra, aga nad peavad oma asjad รคra tegema, et saada muusikaga jรคtkata. Ja tavaliselt on nad siis tulnud tundi ikka tagasi ja hakanud tasapisi leebuma,โ€ jutustab Hele sellest, kuidas รตpilasi pilli mรคngima motiveerida.
25 aasta jooksul ei ole รตpilaste musikaalsus tema arvates muutunud, kรผll on aga tรคnastel lastel end raskem motiveerida ja sundida tegema asju, mis ei ole meeltmรถรถda. Vanasti sellega Hele sรตnul nii suurt probleemi ei olnud. โ€žSamas vรตin รถelda, et lapsed, kes on muusikakooli lรคbi teinud, oskavad end paremini distsiplineerida ja oma aega paremini planeerida ja on ka tulevikus tublid ja tegusad inimesed,โ€ รผtleb Hele. (Saan seda ka enda kogemusest kinnitada, sest muusikakool รตpetas juurde palju iseseisvust ja ajaplaneerimise oskust.)
Hele on รตpetaja, kes teeb oma tรถรถd vรคga suure armastuse ja pรผhendumisega. โ€žEndal on seda pรผhendumist kรตrvalt raske hinnata,โ€ รผtleb ta tagasihoidlikult, ent tunnistab, et lapsed ja lastega tรถรถ talle tรตesti meeldib ja sobib. Et Hele oma รตpilastele meeldib, kinnitab ka see, et Hele klassi seinad on tรคis joonistusi, mida lapsed talle teinud on. Ta klaveriklass on hele ja valguskรผllane, kus on n-รถ hea aura ja kus on mรตnus olla.

Hele enda muusikaarmastus pรคrineb kodust. Ta rรครคgib, et ta ema laulis. Klaveriga kohtus ta aga esimest korda lasteaias, kus mingi รผrituse ajal nรคidati neile kahte eset โ€“ okkalist siili ja vรคikest klaverit. Hele oli tundnud kohe klaveri poole tรตmmet ja sellega tutvust teinud, kuigi oli ka selle siili รผle vaadanud. Muusikakooli ta aga toona minna ei saanud. Kui pere kolis Paidesse, avanes selleks vรตimalus ja nii asus Hele klaverit รตppima รผsna hilises eas, alles 11-aastasena, ent siis lรคksid รตpingud ladusalt ja teda viidi jรคrjest jรคrgmistesse klassidesse.
Ta oli Georg Otsa nimelisse Tallinna muusikakooli astumise hetkel mรคnginud klaverit ainult viis aastat. Tehniliselt jรคi ta kรผll kaaslastele pisut alla, aga komisjon hindas kรตrgelt tema musikaalsust ning ta vรตeti kooli vastu. Pรคrast kooli lรตpetamist kaalus ta kรผll kontoritรถรถle asumist, ent kui ta kuulis, et Kehtna kunstide kool otsib klaveriรตpetajat, tundis kohe, et sรผda kisub hoopis selles suunas.
Hiljuti alustas Hele orelimรคngu รตpinguid. โ€žOrel on pillide kuningas,โ€ รผtleb Hele ja selgitab, et kui klaver nรตuab kahe kรคe koordinatsiooni, siis orel vรตtab lisaks juurde ka mรตlemad jalad. Nii pakub orelimรคng Helele uusi vรคljakutseid ja vaheldust igapรคevasele tรถรถle. Lisaks orelimรคngule meeldib talle vabal ajal lugeda raamatuid, looduses kรคia ja matkata, jalgrattaga sรตita ja ujuda. Kodus ta ise usin muusika kuulaja ei ole (mis on ka mรตistetav, kui ta terved pรคevad helide keskel veedab), aga nimetab oma lemmikheliloojateks romantilist Chopini ja Tลกaikovskit.
Usun, et nende heliloojate muusika annab hรคsti edasi ka Hele enda olemust ja meelelaadi, mis on pehme, voogav, pisut igatsev ja lendlev ja sobib hรคsti kokku nii klaverimuusika kui ka kรคtte jรตudnud kevadega.

*

Teised Helest

Hele รตpilane Anabel Paju

ร•petaja Hele on hรคsti sรตbralik. Ta on mรตistev ja saab aru ja ei ole kunagi kuri. Ta teeb sรผnnipรคevakingitusi. Tunnis me mรคngime klaverit ja รตpime lugusid pรคhe. Vahepeal ma puhkan ja siis mรคngime jรคlle. ร•petaja Hele mรคngib mulle lood klaveriga ette ja siis ma saan รถelda, kas mulle meeldivad need lood vรตi mitte. ร•petaja mรคngib vรคga hรคsti klaverit. Enne esinemist soovitab meil รตpetaja rahulikult sisse ja vรคlja hingata. ร•petajat rรตรตmustab, kui รตpilased on saanud loo ilusti kodus selgeks ja neil tuleb arvestusel hรคsti vรคlja.

Hele endine รตpilane Liliane Reiljan, kes รตpib klaverimรคngu Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias

Hele on vรคga, vรคga pรผhendunud รตpetaja ja vรคga rรตรตmsameelne. Ma mรคletan, et tema tunnis oli alati vรคga hea olla. Ta teeb vรคga sรผdamega oma รตpetajatรถรถd. Enne konkursse harjutasin iseseisvalt, aga ka vรคga palju koos รตpetajaga. Ta paneb mรคngutehnikale palju rรตhku, aga tal on ka muusikaline pool vรคga tugev ja tohutult hea intuitsioon, kuidas mida teha. Ma kรคin talle tรคnini oma kavasid ette mรคngimas, sest mul on tunne, et ma ei julge enne oma uusi asju minna kontsertidele esitama, kui ma ei ole neid Helele ette mรคnginud. Kui ta kiidab heaks, siis ma julgen minna. Ta teeb ikka kriitikat ka, sellepรคrast ma tulengi. Mida rohkem erinevaid arvamusi, seda parem.

Kehtna kunstide kooli juhataja Anne Ummalas

ร•petaja Hele on vรคga pรผhendunud klaveri รตpetamisele. Tal on hetkel 14 klaveriรตpilast. Meie kooli pilliรตpetajatest on tal kรตige rohkem รตpilasi. Nad on nagu tema lapsed. Ta hoiab ja hoolitseb nende eest. Ta on vรคga sรผdamlik, siiras ja emotsionaalne ja vรตtab asju vรคga tรตsiselt. Sellist kergemeelset naljatamist temal ei ole. Ta lรคheneb vรคga lapsepรตhiselt, kui laps on vรตimeline, siis ta nรตuab talt rohkem. Kui lapsel on motivatsiooniprobleemid, siis ta oskab nendega vรคga hรคsti rรครคkida ja suunata neid nii, et nad ikkagi tundi tuleksid. Ta oskab teha klaveriรตppimise vaheldusrikkaks. Vรคga mitmed tema รตpilased on lรคinud muusikat edasi รตppima. Me oleme ikkagi vรคikene maakool, aga meilt on pรคris suur kamp pianiste edasi รตppima lรคinud. Me oleme uhked nende laste รผle ja see on รตpetaja Hele tรคnuvรครคrt tรถรถ.