16.6 C
Rapla
Neljapäev, 18 aug. 2022
spot_imgspot_img

Maailma parimad reklaamid Rapla kinos

Kadri Paju

28. ja 29. oktoobril näidati Rapla ja Märjamaa kinos rahvusvaheliselt auhinnatud reklaame Cannes Lions 2019 eriprogrammi raames. Ekraanile jõudis 40 reklaamimaailma tipp-tegijate teleklippi, pakkudes vaatajale nii nalja, põnevust kui ka ühiskonnakriitikat.

Iga reklaamklipp oli nagu omaette lühike film, mis jutustas oma lugu. Mõned olid dokumentaalfilmi kaaluga – näiteks Mercedes Benzi reklaam, kus näidati lugu Bertha Benzist. Nii mõnedki mõtlemapanevad ning kurvad – rassiline diskrimineerimine, puuetega inimesed, vaimne tervis ja loodushoid.
Filmide maaletooja on Cannes Lions’i, maailma suurima loovusfestivali Eesti esindaja Northern Lights Group Marika Jahilo isikus. Õigus ja kohustus esindada Cannes Lions’i väärtusi antakse igas riigis ühele organisatsioonile ning seda tööd tehakse vabatahtlikuna. „Cannes’is ei toimu ainult iga-aastane maailma juhtiv filmifestival, vaid kuu aega hiljem ka reklaamimaailma iga-aastane kogunemine, kus otsustatakse turunduse trendid ja auhinnatakse parimaid kampaaniaid. See on nagu reklaamimaailma olümpiamängud, mille võitjad on oma valdkonnas kõrgelt hinnatud,” rääkis Jahilo.
„Võistluse auhind – lõvikuju – on kõige väärikam auhind, mida selles valdkonnas jagatakse. Eestis on vaid üks lõviomanik, see on Olav Osolin. Uuemal ajal ei ole Eesti loovtööstus jõudnud kaugemale finaalikohast: Urmas Villmann/Kontuuri tehtud Statoili klipp aastal 2006 ja viimane sähvatus tuli 2017. aastal agentuurist Optimist,” ütles Marika Jahilo.
Jahilo rääkis, et mõte seansse ka Eestis korraldada tuli sellest, et mitmed teised maailmariigid teevad selliseid filmiõhtuid. Näiteks Leedus on see muutunud ülemaaliseks oodatud reklaamiõhtuks, mida külastab üle 10 000 inimese. „Sel aastal näitasime seanssi juba lisaks Tallinnale, Tartule ja Pärnule ka Kuressaares, Narvas, Haapsalus, Raplas ja Märjamaal. Kuigi igaüks võib neid filme ükshaaval veebist leida ja vaadata, on mugavus kinoseansi eelis – nii heli kui ka pilt on palju nauditavamad DCP formaadis.”
Selle kohta, kuidas valik filmi jaoks tehti, rääkis Marika, et aluseks võeti filmikategooria 75 auhinnatud tööd, millest valiti välja need, mis kõige enam vaatajat kõnetada võiksid. „Eelistame hariva sisu ja ühiskondliku suunitlusega klippe. Palju on animatsiooni. Loomulikult on kõik tööd suurepäraselt produtseeritud ja mõned ka üsna meelelahutuslikud. Otsest tootereklaami on finaali sattunud väga vähe ja needki kõrge kunstilise tasemega. Heli ja pildi ühtlustamiseks palusime appi Orbital stuudio, sest klippide tootjad on erinevad, kokku miksimiseks ja töötluseks kulus hea hulk aega ja oskusi.”
Marika Jahilo enda lemmikreklaamid on Prantsuse rongifirma OuiGo odavate rongipiletite reklaam Twenty. „Mu enda kaksiktütred on kahekümnesed ja laias maailmas õppimas – see kõnetas mind kui nende ema ja samas elustas ka mu enda ülikooliaastate mälestused. Hea reklaam kõnetab.”
Teine on Bertha Benzi lugu, üliinspireeriv ja hariv lühifilm naisest, kes julges uskuda ja tegutseda.
„Reklaami sünnimaa Ameerika suhtub reklaami ülientusiastlikult, neil on välja kujunenud Super Bowl’i reklaamipaus, mida kohati oodatakse rohkemgi kui matši ennast.”
Marika Jahilo kutsub inimesi üles reklaami mõistma, sellest aru saama ja head reklaami märkama. Turumajandus ei saa ilma reklaamita, infota ja meil kõigil on reklaami vaja, et valikuid teha, arvab Jahilo. „Reklaam käib alati ajastuga kaasas ja on hetkeolukorra peegelpilt. Vaadake või saja aasta taguseid Postimehi, kus vahvalt seepi ja sigarette reklaamiti. Praeguse ajastu märk on väärtused, iga tõsiseltvõetav ettevõte või bränd näitab, mille eest ta seisab. Meil on kliimaprobleemid, keskkonnaprobleemid, sõjad, konfliktid, immigratsiooniprobleemid, vaimse tervise probleemid, rõhutud ja eemaletõrjutud inimgrupid, koolitulistamised ja -vägivald, küberkius, sallimatus ja hoolimatus – kõik see on nüüd leidnud tee reklaamidesse.”
Ta toob näiteks viimase Telia kampaania. „Väga tore, et väärtusturundus on ka Eestisse jõudnud ja vastutustundlikkus kasvab koos tarbijate teadlikkuse kasvuga.”
Mis puudutab suhtumist reklaami, on üldlevinud klišee, et reklaam (ja üldse turundus) on halb, kuid elu näitab, et see mõjutab meid tahes-tahtmata. Parem siis juba tähelepanelik olla ja mõelda, mis või kes on selle reklaami taga, mis on selle eesmärk, rääkis Jahilo.
Just sellepärast ongi maailma parimad reklaamfilmid ühte seanssi koondatud, et saada lävepakk turunduse mõistmiseks ja näha maailma loovkommunikatiivset peegeldust, mis avardab igaühe silmaringi.
„Inglismaa tuntud kaubamaja teeb imelisi jõulureklaame, mis rõõmustab absoluutselt kõiki ja ei kutsu sind mõttetult laristama, vastupidi, kutsub üles mõtlema, milline on parim kink. Selles klipis mängib Elton John klaverit ja iseennast ja see kokku on vaimustavalt ilus lugu. John Lewise kaubamaja reklaame oodatakse juba poolest sügisest, et mis siis seekord. YouTube’is on neid vaadatud miljoneid kordi,” tõi Jahilo veel ühe näite.

spot_img
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
5,680JälgijatLike
1,179JälgijatFollow

Viimased uudised