Kadri Paju
28. ja 29. oktoobril nรคidati Rapla ja Mรคrjamaa kinos rahvusvaheliselt auhinnatud reklaame Cannes Lions 2019 eriprogrammi raames. Ekraanile jรตudis 40 reklaamimaailma tipp-tegijate teleklippi, pakkudes vaatajale nii nalja, pรตnevust kui ka รผhiskonnakriitikat.
Iga reklaamklipp oli nagu omaette lรผhike film, mis jutustas oma lugu. Mรตned olid dokumentaalfilmi kaaluga โ nรคiteks Mercedes Benzi reklaam, kus nรคidati lugu Bertha Benzist. Nii mรตnedki mรตtlemapanevad ning kurvad – rassiline diskrimineerimine, puuetega inimesed, vaimne tervis ja loodushoid.
Filmide maaletooja on Cannes Lionsโi, maailma suurima loovusfestivali Eesti esindaja Northern Lights Group Marika Jahilo isikus. รigus ja kohustus esindada Cannes Lionsโi vรครคrtusi antakse igas riigis รผhele organisatsioonile ning seda tรถรถd tehakse vabatahtlikuna. โCannesโis ei toimu ainult iga-aastane maailma juhtiv filmifestival, vaid kuu aega hiljem ka reklaamimaailma iga-aastane kogunemine, kus otsustatakse turunduse trendid ja auhinnatakse parimaid kampaaniaid. See on nagu reklaamimaailma olรผmpiamรคngud, mille vรตitjad on oma valdkonnas kรตrgelt hinnatud,โ rรครคkis Jahilo.
โVรตistluse auhind – lรตvikuju – on kรตige vรครคrikam auhind, mida selles valdkonnas jagatakse. Eestis on vaid รผks lรตviomanik, see on Olav Osolin. Uuemal ajal ei ole Eesti loovtรถรถstus jรตudnud kaugemale finaalikohast: Urmas Villmann/Kontuuri tehtud Statoili klipp aastal 2006 ja viimane sรคhvatus tuli 2017. aastal agentuurist Optimist,โ รผtles Marika Jahilo.
Jahilo rรครคkis, et mรตte seansse ka Eestis korraldada tuli sellest, et mitmed teised maailmariigid teevad selliseid filmiรตhtuid. Nรคiteks Leedus on see muutunud รผlemaaliseks oodatud reklaamiรตhtuks, mida kรผlastab รผle 10ย 000 inimese. โSel aastal nรคitasime seanssi juba lisaks Tallinnale, Tartule ja Pรคrnule ka Kuressaares, Narvas, Haapsalus, Raplas ja Mรคrjamaal. Kuigi igaรผks vรตib neid filme รผkshaaval veebist leida ja vaadata, on mugavus kinoseansi eelis – nii heli kui ka pilt on palju nauditavamad DCP formaadis.โ
Selle kohta, kuidas valik filmi jaoks tehti, rรครคkis Marika, et aluseks vรตeti filmikategooria 75 auhinnatud tรถรถd, millest valiti vรคlja need, mis kรตige enam vaatajat kรตnetada vรตiksid. โEelistame hariva sisu ja รผhiskondliku suunitlusega klippe. Palju on animatsiooni. Loomulikult on kรตik tรถรถd suurepรคraselt produtseeritud ja mรตned ka รผsna meelelahutuslikud. Otsest tootereklaami on finaali sattunud vรคga vรคhe ja needki kรตrge kunstilise tasemega. Heli ja pildi รผhtlustamiseks palusime appi Orbital stuudio, sest klippide tootjad on erinevad, kokku miksimiseks ja tรถรถtluseks kulus hea hulk aega ja oskusi.โ
Marika Jahilo enda lemmikreklaamid on Prantsuse rongifirma OuiGo odavate rongipiletite reklaam Twenty. โMu enda kaksiktรผtred on kahekรผmnesed ja laias maailmas รตppimas – see kรตnetas mind kui nende ema ja samas elustas ka mu enda รผlikooliaastate mรคlestused. Hea reklaam kรตnetab.โ
Teine on Bertha Benzi lugu, รผliinspireeriv ja hariv lรผhifilm naisest, kes julges uskuda ja tegutseda.
โReklaami sรผnnimaa Ameerika suhtub reklaami รผlientusiastlikult, neil on vรคlja kujunenud Super Bowlโi reklaamipaus, mida kohati oodatakse rohkemgi kui matลกi ennast.โ
Marika Jahilo kutsub inimesi รผles reklaami mรตistma, sellest aru saama ja head reklaami mรคrkama. Turumajandus ei saa ilma reklaamita, infota ja meil kรตigil on reklaami vaja, et valikuid teha, arvab Jahilo. โReklaam kรคib alati ajastuga kaasas ja on hetkeolukorra peegelpilt. Vaadake vรตi saja aasta taguseid Postimehi, kus vahvalt seepi ja sigarette reklaamiti. Praeguse ajastu mรคrk on vรครคrtused, iga tรตsiseltvรตetav ettevรตte vรตi brรคnd nรคitab, mille eest ta seisab. Meil on kliimaprobleemid, keskkonnaprobleemid, sรตjad, konfliktid, immigratsiooniprobleemid, vaimse tervise probleemid, rรตhutud ja eemaletรตrjutud inimgrupid, koolitulistamised ja -vรคgivald, kรผberkius, sallimatus ja hoolimatus – kรตik see on nรผรผd leidnud tee reklaamidesse.โ
Ta toob nรคiteks viimase Telia kampaania. โVรคga tore, et vรครคrtusturundus on ka Eestisse jรตudnud ja vastutustundlikkus kasvab koos tarbijate teadlikkuse kasvuga.โ
Mis puudutab suhtumist reklaami, on รผldlevinud kliลกee, et reklaam (ja รผldse turundus) on halb, kuid elu nรคitab, et see mรตjutab meid tahes-tahtmata. Parem siis juba tรคhelepanelik olla ja mรตelda, mis vรตi kes on selle reklaami taga, mis on selle eesmรคrk, rรครคkis Jahilo.
Just sellepรคrast ongi maailma parimad reklaamfilmid รผhte seanssi koondatud, et saada lรคvepakk turunduse mรตistmiseks ja nรคha maailma loovkommunikatiivset peegeldust, mis avardab igaรผhe silmaringi.
โInglismaa tuntud kaubamaja teeb imelisi jรตulureklaame, mis rรตรตmustab absoluutselt kรตiki ja ei kutsu sind mรตttetult laristama, vastupidi, kutsub รผles mรตtlema, milline on parim kink. Selles klipis mรคngib Elton John klaverit ja iseennast ja see kokku on vaimustavalt ilus lugu. John Lewise kaubamaja reklaame oodatakse juba poolest sรผgisest, et mis siis seekord. YouTubeโis on neid vaadatud miljoneid kordi,โ tรตi Jahilo veel รผhe nรคite.