Alar Mutli
Siim Solman kirjutas 4. aprillil Raaplamaa Sรตnumites: โTรตsi, nรผรผdseks on asi (RTG jรคtkamine iseseisvana) siiski otsustatud ja nagu รถeldakse, pรคrast kaklust rusikatega ei vehelda. Loodan siiralt, et selle teema juurde ei tulda enam kunagi tagasi ja see vรคga pika ajalooga suurepรคrane hariduse omandamise vorm jรคtkab Raplas sama hรคsti toimival kujul.โ Paraku tuleb algatuseks kohe tunnistada, et Siim on seekord vรตimatut soovinud.
Aeg liigub edasi, oleme pidevas muutuses ja mitte miski ei jรครค samasuguseks. Aga alustame algusest. 2014. aasta 15. detsembril sรตlmisid Rapla valla ja haridus- ja teadusministeeriumi (HTM) esindajad kokkuleppe, mille kohaselt lรตpetavad Raplas tegevuse 3 gรผmnaasiumi ja alustab riigigรผmnaasium (RG). See on kehtiv kokkulepe, millest me ei saa ei รผle ega รผmber. Taustaks veel niipalju, et olin tol ajal รผks vรคheseid, kes hรครคletas gรผmnaasiumite รผmberkorralduse vastu.
RVG ja RรG-i lรตpetamise kohta on volikogus otsus langetatud, aga RTG osas oli see vajalik samm veel tegemata. Lรคhtuvalt sellest otsustas hariduskomisjon, et algatab debati, kus kuulates รคra erinevad osapooled, pรผรผtakse mรตista, mida RTG tegevuse lรตpetamine ja statsionaarse ja mittestatsionaarse hariduse รผhitamine ikkagi sisuliselt tรคhendab.
Iga muudatus peaks esmalt vastama kรผsimusele, miks see on vajalik ja millise probleemi lahendab. Mitte kunagi pole kellelgi omaette eesmรคrk olnud RTG sulgemine, vaid ikka ja ainult haridusvรตrgu korrastamine ning seda lรคhtuvalt tรคnastest tingimustest, kus volikogu on juba langetanud otsuse kahe kooli gรผmnaasiumiosa sulgemiseks ning me teame, et tรถรถd alustab riigigรผmnaasium.
Millised on siis gรผmnaasiumiastme muudatustega esile kerkinud probleemid?
1. รpetajate koormus. Ei RG ega ka RTG suuda eraldivรตetuna tagada kรตikidele รตpetajatele normkoormusega tรถรถtunde. Pedagoogide tรถรถturul oleme aga tรคnu sellele kohe halvemas seisus, aga seal รตpivad ju meie lapsed.
2. Konkurents. Igal aastal alustab haridusteed RTG-s 50-60 รตpilast. Kuna RG avab samuti mittestatsionaarse รตppe, on neid kahe kooli jaoks selgelt liiga vรคhe.
3. Investeeringud. Riik on ehitamas meile tรคna korralikku koolikompleksi. Kumb on mรตistlikum, kas kasutada olemasolevat vรตi hakata ise veel รผhte koolimaja rajama?
Vastuvรคiteid on ka. Erinevatel kohtumistel saadud info pรตhjal on nendest olulisemad kaks:
1. รpetajad. Hirm, et uues koolis suhted uute รตpetajatega pole nii head ja ohtu sattub lรตpetamine.
2. Ruumikorraldus. Tรคiskasvanud saavat รตppida ainult neile mรตeldud klassides ja igasugune ristkasutus, ka kรตige minimaalsem, vรคlistavat sisuliselt juba ka รตpingute alustamise.
รhte ideed on vรตimalik kas lรคbi suruda vรตi maha mรผรผa. Esimest varianti pole tahtnud kuidagi kasutada. Paraku tuleb tunnistada, et mรผรผgitรถรถga me siiani pรคris hรคsti hakkama saanud ei ole. Hariduskomisjon otsustas hรครคltega 9:4 RTG tegevuse lรตpetamise kasuks, aga volikogus jรคi suhe tรคpselt vastupidiseks. Kas jรคi aega vรคheks vรตi olid pรตhjendused nรตrgad, ega seal suurt vahet ole. Fakt on see, et hariduskomisjoni ettepanek volikogus heakskiitu ei saanud.
Teema arutelu protsessina on aga pรตnev olnud. Nagu juba varem kirjutatud, sai kรตik alguse 2014 detsembris. Ma ei oska kommenteerida, miks RTG rahvas sel ajal oma kooli kaitsma ei tรตtanud ega volikogu saali hรครคletamisprotseduuri vaatama ei tulnud. Samuti jรครคb mulle arusaamatuks nende volinike mรตttemuster, kes koalitsioonis olles hรครคletasid HTM-ga sรตlmitava kokkuleppe poolt ja nรผรผd opositsioonis RTG lรตpetamise vastu. Vastuseta on ka kรผsimus, miks valla ja HTM-i vahelist kokkulepet ei lisatud valdade รผhinemislepingusse. Aga see selleks, need teadmised meid siinkohal edasi ei aita.
Tรคnaseks on see โminu kooliโ tunne paljudes RTG-ga seotud inimestes tekkinud ja koos sellega ka emotsioonid kรตrgele kruvitud. Iseenesest on see nรคhtavasti asjade loomulik kรคik, aga probleem seisneb selles, et kรตrgendatud tunnete faasis pole vรตimalik algatada argumenteeritud arutelu. Kรตik vรคited, mis kooli jรคtkamist resoluutselt ei toeta, jooksevad tรผhja.
Hariduskomisjoni soov oli algatada arutelu selle รผle, millised on meie valla tรคiskasvanutel hariduse omandamise vรตimalused tulevikus. Meie รผlesanne on vaadata suuremat pilti. Kogu valda tervikuna, mitte vaid รผhe kooli keskselt. Me peame lรคhtuma nendest teguritest ja oludest, kus tรคna asume. Usun, et olen lรคbi lugenud peaaegu kรตik selleteemalised artiklid. Kahjuks pole ma leidnud veel รผhtegi, mis analรผรผsiks valla haridusvรตrku tervikuna. Kรตik need on olnud รผhe kooli kesksed, kus eesmรคrgiks tรตestada, kuidas mittestatsionaarset haridust on ainuvรตimalik omandada vaid RTG-s ja kui see suletakse, kaob tรคiskasvanutel kohapeal รตppimisvรตimalus sootuks.
Tulles korraks tagasi kirjatรผki alguse juurde. Miks julgen vรคita, et Siim on soovinud vรตimatut? Vastus on lihtne. RTG jรคtkamine muutmatul kujul ei lahenda mitte รผhtegi esilekerkinud probleemi, ei neid, mis รตpetajate koormusega seotud ja aktuaalsed mรตlemas koolis, ei konkurentsiga ega ammugi mitte investeerimisvajaduse lahendamisega seotud murekohti.
Tรตmbame siinkohal otsad kokku. Valla ja HTM-i vaheline leping on tervik. Jรคttes sellest vรคlja รผhe osapoole, tekitab see kohe probleeme ka kokkuleppe teistele osalistele. Ministeeriumi soov jรคrgida lepingut tรคies mahus on รผsnagi pรตhjendatud. Selge on see, et RTG jรคtkab oma tegevust muudatusteta veel ka jรคrgmisel รตppeaastal. Mis ja kuidas edasi, see saab selgeks arengukava ja eelarvestrateegia koostamise kรคigus ning lรคbirรครคkimistel HTM-iga.



