5. oktoobril, kaks pรคeva enne Raimond Valgre 105. sรผnniaastapรคeva peeti Rapla kultuurikeskuse haridusseltsi saalis (soovitan seda pรคrast keskuse kรผlgtiiva valmimist nii kutsuma hakata) Valgre teenistust.
Teenistus ei ole uudis (lรตdva kultuuritarbija ainus mรตรตdupuu), vaid kompaktse vรคljakujunenud vormiga koosolemine kohtumaks tuttava ja legendaarse isiku elukรคigu ning vaimse pรคrandiga. Tunnistagem, et siin on oluline รตhustik ja selle tarbeks loodud kunstilise ruumi kรตik elemendid โ sรตna, muusika, valgus, kujundus. Kรตik oli kvaliteetne ja lรตpuni vรคljapeetud. Tulvil saal tรคnulikke kuulajaid-vaatajaid tunnistajateks.
Rรผtm
Asi algab publikusse paigutatud teatripoodiumilt, millel kolmekรผmnendate kohvikuseltskond omi suhteid seab. See miniatuur (hรคsti rรผtmistatud ja vรคljamรคngitud puรคntidega pรตgus seltskondlik vestlus kohvist ja kohvikukultuurist 30-ndate Eestis) vangistabki meid kohe kunstilisse ruumi ja annab rรผtmi kogu edasisele. Siin, muide, mรคngivad detailid. Enne kohvikukรผlalisi saabub kelner (Robert Rebel, edaspidi temalt ka vahetekstid), et hรตรตruda รผle veiniklaasid, neid vastu valgust vaadates (mikropausid, Rebel tรตepoolest vaatab, mitte ei mรคngi, et vaatab) kรตik sรคrab, kรตik korras, รตhtu vรตib alata.
Tekstid
Muusikaรตhtu kรผll, kuid selle mรตttelise karkassi mรครคrab tekst. Oleme ju Valgret palju kuulanud ja tahame seda ikka ja jรคlle teha, kuid teadmised laulude taustast (olud ja aastad) kipuvad hajuma. Nรผรผd, teenistusel tuletati kรตik kenasti meelde. Mitte kรผll kronoloogiliselt, vaid noore natuuri kรผpsemise lรคbi.
Mehelik ja naiselik
Valgre lรผรผriline mina vรตib tunduda รผksjagu naiselik (ลกveitsi psรผhhiaater Carl Gustav Jung on igas isiksuses eristanud soost olenematut mehelikku ja naiselikku alget). Sel รตhtul esitasid Valgret valdavalt naissolistid ja tรผtarlaste ansambel ning koor. Meheliku poole eest hoolitsesid meessolistid, aga ka nรคiteks Piia Pรตder tรตlgendas laulu โNaine, kes ei armuโ รผsna karedalt.
Mehed jรครคvad emadele poegadeks. Valgre on kirjutanud kaks รผlisรผdamlikku nn ema-laulu โKirjake kojuโ ja โEidekene hellaโ. Robert Rebel ja Markus Bachmann, kes neid esitasid, tegid seda oma saalis viibivate emade silme all. Markuse tรตlgendus oli seejuures julgelt mehelik.
Maลพooris vรตi minooris
Teenistuse naelaks tรตusis programmi lรตpus pakutud haruldane kuulamisvรตimalus โ tรผtarlaste koor esitas Valgre laulu โTa keerutab, lennutabโ originaalkujul, mis tรคhendab tuntud โSaaremaa valsiโ minoorset varianti.
Vรคljavรตte Eesti heliloojate liidu noortesektsiooni koosoleku protokollist (18.04.1949), kus arutati Raimond Valgre โSaaremaa รถรถdeโ (vรตi โTa keerutab, lennutabโ) originaalvarianti.
โVormiliselt ei jรครค see laul rahvale meelde. Laulu vรตiks kirjutada hoopis maลพooris, jรคtaks hoopis rahvuslikuma mulje, kohatise meloodia muutmisega. Soovitan laulu kirjutada refrรครคniga pluss neli salmi.โ
โPรครคlkiri hรคsti ei sobi.โ
โPaneksin pรครคlkirjaks โSaaremaa valssโ.
Kokkuvรตte: autoril soovitatakse laul รผmber kujundada nii, et see oleks vormilt rahvale meeldejรครคvam.
Ka praegune ajavaim kutsub olema rรตรตmus, รตnnelik, maลพoorne ja muutustele avatud. Viimane lubab meid ka asjadest kiiremini tรผdineda. Kuidas on Valgrega? Raplal on temaga oma suhe, mis tรผdinemise mรคrke veel ei ilmuta.



